BMW radu 8 sa dožilo štvrťstoročia

Automobilka predstavila model 850i po prvý raz na autosalóne IAA vo Frankfurte nad Mohanom v roku 1989.

(Zdroj: BMW)

Motoristická verejnosť pozná veľa legiend a myslíme si, že medzi nich rozhodne patrí historické BMW radu 8. Už 25. výročie luxusného kupé oslavovalo približne 260 fanúšikov a 120 automobilov.

Klub ClubE31 Worldwide Owners Group e.V. združuje viac ako 2 000 majiteľov a priaznivcov BMW radu 8. Medzi aktivity klubu patria pravidelné medzinárodné stretnutia ako aj výmena informácií vrátane podpory pri zháňaní náhradných dielcov, sprostredkovanie skúseností so starostlivosťou a údržbou.

Automobilka predstavila model 850i po prvý raz na autosalóne IAA vo Frankfurte nad Mohanom v roku 1989. Klinovitému tvaru karosérie dominovala dlhá a plochá kapota s vyklápacími svetlometmi, na ňu nadväzovali plynulé línie bez B-stĺpika a ostré zakončenie zadnej časti.

Po prvý raz použili päťprvkovú zadnú nápravu

BMW 850i bolo dva roky po premiére limuzíny BMW 750i iba druhým nemeckým automobilom z povojnového obdobia poháňané 12-valcovým motorom.

Pohonná jednotka so zdvihovým objemom päť litrov dodávala výkon 220 kW (300 k) a maximálny krútiaci moment 450 Nm. Vďaka tomu zrýchľovalo 2+2-miestne kupé s hmotnosťou 1.790 kilogramov z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy.

Výkon sa k zadným kolesám dostával prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej alebo štvorstupňovej automatickej prevodovky vlastnej výroby. V luxusnom kupé, BMW po prvý raz predstavilo päťprvkovú zadnú nápravu.

Pod charakteristické jazdné vlastnosti sa okrem iných detailov podpísali aj automatický stabilizačný a trakčný systém, variabilný posilňovač riadenia a od roku 1990 aj príplatkové elektronicky ovládané tlmiče.

BMW profitovalo z aktívneho riadenia zadných kolies

Medzi novinky BMW radu 8 patrili aj bezpečnostné pásy integrované do sedadiel, elektricky nastaviteľný stĺpik riadenia s pamäťovou funkciou, automatické stmavovanie vnútorného spätného zrkadla, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním či výkonný palubný počítač.

Súčasťou palubnej elektroniky bol po prvý raz systém Multiplex, ktorý prenášal dáta z rôznych systémov cez rovnakú zbernicul. To zlepšilo spoľahlivosť elektroniky a zároveň znížilo hmotnosť.

V roku 1994 BMW ponuku pohonných jednotiek rozšírilo o druhú verziu dvanásťvalcového motora.

Objem vzrástol na 5,6 litra. Model označený ako 850 CSi dosahoval výkon na 280 kW (381 k) a krútiaci moment na 550 Nm.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo menej ako šesť sekúnd.

K vyššiemu výkonu modelu BMW 850 CSi patril aj nový systém na vylepšenie jazdnej dynamiky, ktorý aktívne ovplyvňoval pohyb zadnej nápravy. V závislosti od rýchlosti a natočenia volantu sa zadné kolesá natáčali.

Elektrohydraulický systém BMW radu 8 bol predchodcom aktívneho riadenia zadnej nápravy Integral Active Steering, ktorý dnes používajú BMW radu 5, 6 a 7.

Do ponuky sa dostala aj základná verzia

Po príchode CSi automobilka základný model premenovala na 850 Ci. Súčasťou sériovej výbavy sa stali airbag vodiča a spolujazdca, infračervené diaľkové ovládanie a sklápateľné zadné operadlá.

Súčasťou príplatkovej výbavy bol stabilizačný systém DSC. Automatická prevodovka bola dostupná v spojení s adaptívnym riadením.

Na jeseň roku 1994 spoločnosť zmenila aj pohonné jednotky. BMW 850 Ci poháňal 5,4-litrový motor V12 s výkonom 240 kW (326 k), ktorý bol dostupný aj s novou päťstupňovou automatickou prevodovkou.

V roku 1993 predstavilo BMW model 840 Ci. Jeho štvorlitrový motor V8 mal výkon 210 kW (286 k) a predstavoval akúsi vstupenku do sveta luxusných kupé značky BMW.

Väčšinu z vyrobených kusov poháňal motor V12

V roku 1995 si BMW radu 8 vzal ako inšpiráciu britský umelec David Hockney a svojím dielom tak prispel do zbierky BMW Art Cars. Jeho umelecké stvárnenie BMW 850 CSi symbolizovalo umelecký smer transparentnosti.

Hockney napríklad na kapotu okrem iného namaľoval nasávacie potrubie. Na dverách vidno siluetu vodiča a stĺpika riadenia. A z maľby sa dozvedáme, že na zadnom sedadle sedí umelcov jazvečík Stanley.

Do roku 1999 vzniklo 30 621 exemplárov BMW radu 8, pričom 24 z nich vzniklo nákladnou ručnou prácou v juhoafrickej fabrike BMW v meste Rosslyn. Tamojšia montáž bola daňovo výhodnejšia než dovoz hotového vozidla.

Viac ako dve tretiny všetkých vyrobených kupé mali 12-valcový motor a len jedno zo šiestich bolo vybavené manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.

Na vrcholovú verziu 850 CSi pripadlo 1.510 jednotiek, pričom vzhľadom na jeho športový charakter bol tento model predávaný iba s manuálnou prevodovkou.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 463
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 930
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 653
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 462
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 101
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 092
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 752
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 625
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 170
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 762

Téma: BMW


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zachráni dieselové autá za 2 miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.