SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

BMW radu 8 sa dožilo štvrťstoročia

Automobilka predstavila model 850i po prvý raz na autosalóne IAA vo Frankfurte nad Mohanom v roku 1989.

(Zdroj: BMW)

Motoristická verejnosť pozná veľa legiend a myslíme si, že medzi nich rozhodne patrí historické BMW radu 8. Už 25. výročie luxusného kupé oslavovalo približne 260 fanúšikov a 120 automobilov.

Klub ClubE31 Worldwide Owners Group e.V. združuje viac ako 2 000 majiteľov a priaznivcov BMW radu 8. Medzi aktivity klubu patria pravidelné medzinárodné stretnutia ako aj výmena informácií vrátane podpory pri zháňaní náhradných dielcov, sprostredkovanie skúseností so starostlivosťou a údržbou.

Automobilka predstavila model 850i po prvý raz na autosalóne IAA vo Frankfurte nad Mohanom v roku 1989. Klinovitému tvaru karosérie dominovala dlhá a plochá kapota s vyklápacími svetlometmi, na ňu nadväzovali plynulé línie bez B-stĺpika a ostré zakončenie zadnej časti.

Po prvý raz použili päťprvkovú zadnú nápravu

BMW 850i bolo dva roky po premiére limuzíny BMW 750i iba druhým nemeckým automobilom z povojnového obdobia poháňané 12-valcovým motorom.

Pohonná jednotka so zdvihovým objemom päť litrov dodávala výkon 220 kW (300 k) a maximálny krútiaci moment 450 Nm. Vďaka tomu zrýchľovalo 2+2-miestne kupé s hmotnosťou 1.790 kilogramov z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy.

Výkon sa k zadným kolesám dostával prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej alebo štvorstupňovej automatickej prevodovky vlastnej výroby. V luxusnom kupé, BMW po prvý raz predstavilo päťprvkovú zadnú nápravu.

Pod charakteristické jazdné vlastnosti sa okrem iných detailov podpísali aj automatický stabilizačný a trakčný systém, variabilný posilňovač riadenia a od roku 1990 aj príplatkové elektronicky ovládané tlmiče.

BMW profitovalo z aktívneho riadenia zadných kolies

Medzi novinky BMW radu 8 patrili aj bezpečnostné pásy integrované do sedadiel, elektricky nastaviteľný stĺpik riadenia s pamäťovou funkciou, automatické stmavovanie vnútorného spätného zrkadla, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním či výkonný palubný počítač.

Súčasťou palubnej elektroniky bol po prvý raz systém Multiplex, ktorý prenášal dáta z rôznych systémov cez rovnakú zbernicul. To zlepšilo spoľahlivosť elektroniky a zároveň znížilo hmotnosť.

V roku 1994 BMW ponuku pohonných jednotiek rozšírilo o druhú verziu dvanásťvalcového motora.

Objem vzrástol na 5,6 litra. Model označený ako 850 CSi dosahoval výkon na 280 kW (381 k) a krútiaci moment na 550 Nm.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo menej ako šesť sekúnd.

K vyššiemu výkonu modelu BMW 850 CSi patril aj nový systém na vylepšenie jazdnej dynamiky, ktorý aktívne ovplyvňoval pohyb zadnej nápravy. V závislosti od rýchlosti a natočenia volantu sa zadné kolesá natáčali.

Elektrohydraulický systém BMW radu 8 bol predchodcom aktívneho riadenia zadnej nápravy Integral Active Steering, ktorý dnes používajú BMW radu 5, 6 a 7.

Do ponuky sa dostala aj základná verzia

Po príchode CSi automobilka základný model premenovala na 850 Ci. Súčasťou sériovej výbavy sa stali airbag vodiča a spolujazdca, infračervené diaľkové ovládanie a sklápateľné zadné operadlá.

Súčasťou príplatkovej výbavy bol stabilizačný systém DSC. Automatická prevodovka bola dostupná v spojení s adaptívnym riadením.

Na jeseň roku 1994 spoločnosť zmenila aj pohonné jednotky. BMW 850 Ci poháňal 5,4-litrový motor V12 s výkonom 240 kW (326 k), ktorý bol dostupný aj s novou päťstupňovou automatickou prevodovkou.

V roku 1993 predstavilo BMW model 840 Ci. Jeho štvorlitrový motor V8 mal výkon 210 kW (286 k) a predstavoval akúsi vstupenku do sveta luxusných kupé značky BMW.

Väčšinu z vyrobených kusov poháňal motor V12

V roku 1995 si BMW radu 8 vzal ako inšpiráciu britský umelec David Hockney a svojím dielom tak prispel do zbierky BMW Art Cars. Jeho umelecké stvárnenie BMW 850 CSi symbolizovalo umelecký smer transparentnosti.

Hockney napríklad na kapotu okrem iného namaľoval nasávacie potrubie. Na dverách vidno siluetu vodiča a stĺpika riadenia. A z maľby sa dozvedáme, že na zadnom sedadle sedí umelcov jazvečík Stanley.

Do roku 1999 vzniklo 30 621 exemplárov BMW radu 8, pričom 24 z nich vzniklo nákladnou ručnou prácou v juhoafrickej fabrike BMW v meste Rosslyn. Tamojšia montáž bola daňovo výhodnejšia než dovoz hotového vozidla.

Viac ako dve tretiny všetkých vyrobených kupé mali 12-valcový motor a len jedno zo šiestich bolo vybavené manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.

Na vrcholovú verziu 850 CSi pripadlo 1.510 jednotiek, pričom vzhľadom na jeho športový charakter bol tento model predávaný iba s manuálnou prevodovkou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 412
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 906
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 10 708
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 616
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 6 442
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 762
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 369
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 933
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Maťo Chudík: Nedopovedané príbehy
  2. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  3. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov?
  4. Tupou Ceruzou: Igor, poď už dole!
  5. Ján Škerko: Sulík alebo Matovič? Kto to myslí so Slovenskom dobre a kto nie
  6. Marian Nanias: Jadrová energia – Olivia Newton-John - úžasná umelkyňa – úžasná rodina.
  7. Ján Šeďo: Okrem vlády nás dobehla aj iná pohroma - Covid a nepára sa s nami.
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Herečka Karin Haydu nespáchala poisťovací podvod. Prokurátorka rozhodla po viac ako deviatich rokov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 587
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 14 095
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 533
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 883
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 801
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 7 966
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 648
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 364
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu