Spoločnosť Qoros bola založená v roku 2007 spojením skupiny investorov a čínskej automobilky Chery.
Svoju prvú verejnú premiéru absolvoval jej model Qoros 3 na autosalóne v Ženeve v marci 2013.
Ďalším dôležitým krokom bol zisk piatich hviezdičiek v nárazových testoch Euro NCAP v novembri toho istého roka.
Práve sme dostali možnosť vyskúšať funkčnú verziu sedan, ktorá sa od finálnej verzie modelu určeného pre Európu líši len minimálne.
Zmeny sa dotknú napríklad multimediálneho systému, ktorý zatiaľ neobsahuje navigáciu. Zvonku Qoros vyzerá celkom prijateľne. Nám sa páčil viac zozadu ako spredu.
Interiér pôsobí lacno, ale funkčneKeď sme si sadli za volant, zaujal nás multifunkčný volant s väčším vencom, ako sme zvyknutí. Ovládacie prvky na volante a materiály možno pôsobili lacnejšie, ale podstatná je ich funkčnosť.
Vyšší šoféri môžu mať problém za volantom na diaľnici pri zapnutom tempomate. Vtedy totiž kolenom nevyužitej pravej nohy ľahko nechtiac zapnú vyhrievanie sedadiel.
Inak je posed na sedadle šoféra príjemný. S priestorom nemá problém ani posádka sediaca vzadu, sedenie nie je až také komfortné.
Podvozok je silnou stránkouPrvé, čo sme si všimli počas jazdy, bol podvozok a jeho nečakane dobré odhlučnenie. Na dobrých cestách sa pridáva aj komfort, ale hlavne má dobré jazdné vlastnosti.
Qoros 3 Sedan nie je v zákrutách nervózny, dobre drží stopu, dáva však slabšiu odozvu o dianí na ceste.
Približovanie k limitom vozidla ako prvé oznámili kvíliace pneumatiky, ale auto zostávalo napriek tomu pokojné bez prepruženia či výrazného náklonu.
V tom mu pomáha pomerne dlhý rázvor náprav 2690 mm a široké rozchody kolies (1579 mm vpredu/1585 mm vzadu).
V interiéri nájdeme lacnejšie materiály. Na druhej strane aj multifunkčný volant a osempalcový dotykový displej.
Foto: Tomáš Benedikovič
Krútiaci moment je dostupný v širokom spektre otáčokŠtvorvalcový turbom prepĺňaný motor s výkonom 115 kW nerobí z Qorosu žiadny trhač asfaltu, ale ponúka slušnú dynamiku.
Benzínový agregát s objemom 1,6 litra ohúri hlavne dostupnosťou maximálneho krútiaceho momentu 210 Nm v širokom spektre otáčok 1750-5000.
Keďže výkon vrcholí pri 5500 otáčkach, tak po zošliapnutí plynu na podlahu radí automatická prevodovka pri 6000 otáčkach.
Podľa údajov výrobcu zrýchli z pokoja na 100 km/h za 9,7 sekundy a v priemere spotrebuje 6,3 litra benzínu. Jeho dobré vlastnosti sú niekedy pribrzdené správaním prevodovky.
Priestorovo je na tom vzadu sedan dobre. Pre pohodlnejšie sedenie, by sa zišla hlbšia podlaha a dlhší sedák.
Foto: Tomáš Benedikovič
Pri predbiehaní platí, že menej je viacNa začiatku sme prevodovku s dvomi suchými spojkami považovali za najslabší článok auta. Postupne sme si na ňu zvykli, ale jedna výhrada ostáva.
Pri pokojnej jazde a náhlom využití funkcie kick-down (zošliapnutie pedála plynu na podlahu), trvalo dlho, kým prevodovka podradila na správny prevodový stupeň.
V praxi to potom vyzeralo, akoby sme jazdili na prevodovke s hydrodynamickým meničom. Najskôr sa dostavil zvuk a výkon prišiel až so značným oneskorením.
Pri predbiehaní preto v prípade Qorosu platí, že menej je viac. Správnym dávkovaním plynu sme predbehli pomalšie vozidlá podstatne rýchlejšie.
Druhou možnosťou je predvídať a dupnúť na plynový pedál s predstihom. Pri bežnej jazde prevodovka radila rýchlo a s výnimkou druhého prevodového stupňa aj hladko.
Pri radení dvojky niekedy autom mierne šklblo. Šklbnutiu sa nevyhlo ani pri pomalom dobrzdení pred semaforom.
Systém štart stop vypol motor pri nízkej rýchlosti, čo v kombinácii so zaradeným prevodovým stupňom neprinieslo plynulé zastavenie.
Qoros vyniká vlastnosťami podvozka, taktiež má dobre odhlučnený motor.
Foto: Tomáš Benedikovič
Motor je tichý a bez vibráciíPosledné kilometre prvej jazdy sme absolvovali v diaľničnom tempe, keď je auto tiché. Odhlučnenie je všeobecne veľmi dobré.
Paradoxne jediné vibrácie, ktoré sa prenášali do interiéru, spôsobilo chladenie motora.
Trochu nás prekvapilo, že na konci testu sme cítili vo volante vibrácie z ventilátora, zatiaľ čo motor sme si počas celej jazdy prakticky nevšimli.
O Qorose nemôžeme povedať, že je to zlé auto. Práve naopak, Qoros v mnohom konkuruje etablovaným automobilkám.
Pozitívne prekvapil podvozkom a v podstate aj motorom. Má však ešte detské chyby a to sa pri cene 20 960 eur nenosí.
Sme zvedaví, akú cenovú politiku zvolí značka pri menej vybavených modeloch bez cúvacej kamery a automatickej prevodovky.
Zároveň podľa vlastných vyjadrení plánuje ešte mnohé veci vylepšiť. Uvidíme, čo prinesie u nás predávanejším hatchbackom.
Ovládanie multimediálneho systému dvomi prstami naraz je nezvyčajné. Nemôžeme ho označiť ako intuitívne.
Foto: Tomáš Benedikovič
Z testovacieho zápisníkaznačka
Qoros
model
3 Sedan
motorizácia
preplňovaný benzínový radový štvorvalec s variabilným časovaním ventilov
objem (cm 3)/ počet valcov
1598/4
výkon (kW (k))
/pri otáčkach
115(156)/5500
krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach
210/1750-5000
dojmy z motora
motor má slušný ťah v širokom spektre otáčok
reakcia na plyn/štart stop
nie úplne ideálna ale nie je ani zlá, dojem z reakcie skôr kazí dvojspojková prevodovka pri zošliapnutí plynu na podlahu
pohotovostná hmotnosť
1485
prevodovka/ počet stupňov
automat/6
kvalita radenia
rýchle radenie počas akcelerácie, ale pri nečakanom zošliapnutí plynu prevodovke chvíľu trvá, kým sa spamätá, vtedy svojim správaním pripomína prevodovku s meničom – najskôr sa dostaví zvuk až potom výkon; časom sa s ňou šofér zžije a pri správnom dávkovaní plynu podradí iba o jeden stupeň, tým získa vozidlo podstatne lepšiu reakciu na plyn
typ pohonu
predný pohon
rozmer a typ pneumatík
Continental ContiSportContact 3 215/50r17
riadenie a vedenie stopy
riadenie by mohlo byť o málo strmšie; podvozok je asi najpozitívnejšie prekvapenie od Qorosu, auto sa správa v zákrutách až prekvapivo pokojne; vyčítať mu možno slabšiu odozvu o dianí na ceste
odhlučnenie podvozka
výborné odhlučnenie podvozka
komfort podvozka
slušný komfort, na horších cestách Qoros mierne poskakoval
asistenčné systémy
elektronický systém rozdelenia brzdného účinku; systém kontroly brzdenia v zákrutách; asistent rozjazdu do kopca;
výhľad od vodiča
dobrý výhľad
posed za volantom
príliš krátky podsedák, inak je sedenie v poriadku; slabšie bočné vedenie sedadiel; vyšší šofér kolenom prepne ovládacie prvky palubnej dosky (vyhrievanie sedadiel)
ovládacie prvky a navigácia
dotykový displej má nezvyčajné ovládanie dvomi prstami; ovládanie nie je intuitívne, ale automobilka plánuje upraviť mnohé detaily vrátane multimediálneho systému, tak aby vyhovovali aj európskym zákazníkom
grafika displejov
na osempalcovej dotykovej obrazovke by sme očakávali príjemnejšiu grafiku, ale tu si tiež s hodnotením počkáme na plánované úpravy
nastupovanie dopredu a dozadu
ľahké otvárateľné široké dvere umožňujú pohodlné nastupovanie
úžitková hodnota a bat. priestor
menší priestor pri rezerve pod dnom kufra; sklopné delené sedadlá
celkový dojem
Qoros prekvapil odhlučnením podvozka a správaním v zákrutách; kvalita materiálov vzhľadom k cene nedosahuje dostatočnú úroveň; svoje rezervy má aj automatická prevodovka; mnohé detaily plánuje ešte výrobca doladiť a prispôsobiť európskemu zákazníkovi