V Prahe sa v polovici júna uskutoční prvý ročník motoristickej slávnosti Legendy, na ktorej sa predstavia obdivované automobily a motocykle z histórie i súčasnosti.
V nasledujúcich riadkoch vám predstavíme desať legiend a zároveň desať dôvodov, prečo sa tejto akcie zúčastniť.
Alfa Romeo 155 V6 TI DTM (1993-1996)
Kapotovaná formula 1 sa preháňala v 90. rokoch minulého storočia po nemeckých okruhoch a Alfa Romeo 155 patrila medzi najlepšie z nich. Čo spraví sila takmer päťsto koní s niečo cez tonu vážiacim vozidlom sa dozviete, ak si pozriete tento šesťvalec vytočený po 11 900 otáčok.
Motor: vidlicový šesťvalec, 2498 cm3
Výkon: 360 kW pri 11 900 otáčkach za minútu
Krútiaci monent: 294 Nm pri 8000 otáčakch za minútu
Hmotnosť: 1060 kg
Maximálna rýchlosť: 300km/h
Audi Sport Quattro S1 (1985-1986)
Zvuk päťvalca podfarbený pískaním turba a potom záblesk žlto-bieleho monštra pilotovaného Walterom Röhrleom. Zhruba tak vyzeralo stretnutie s Audi patriace do skupiny B, ktoré sa radí k ikonám rely 80. rokov.
Motor: radový päťvalec, turbo, 2110 cm3
Výkon: 355 kW pri 8000 otáčkach za minútu (krátkodobo 440 až 735 kW)
Krútiaci moment: 550 Nm pri 5000 otáčkach za minútu
Hmotnosť: 1090 kg
Zrýchlenie z 0-100 km/: 3,1 s
Maximálna rýchlosť: 220 km/h
Bugatti 35B (1925)
Ťažko nájdeme typickejšieho predstaviteľa predvojnového pretekárskeho auta. Skrotiť pomocou dreveného volantu tento radový osemvalec, ktorý fungoval v atmosférickej aj preplňovanej verzii, si vyžadovalo stopercentné nasadenie.
Motor: radový osemvalec, kompresor, 2262 cm3
Výkon: 110 kW pri 5000 otáčkach za minútu
Hmotnosť: 750 kg
Maximálna rýchlosť: 200 km/h
Ford Mustang GT500 Shelby Eleanor (1967)
Toto vozidlo je u nás pre širokú verejnosť známe najmä vďaka filmu 60 sekúnd s Nicolasom Cageom v hlavnej úlohe. Zástupca spoza oceánu vyniká hrdelným zvukom osemvalca. Je považovaný za jedno z vrcholných vozidiel Ford Mustang.
Motor: vidlicový osemvalec, 7013 cm3
Výkon: 265 kW pri 5400 otáčkach za minútu
Krútiaci moment: 569 Nm pri 3200 otáčkach za minútu
Hmotnosť: 1490 kg
Zrýchlenie z 0-100 km/: 4,8 s
Maximálna rýchlosť: 215 km/h
Lamborghini Aventador (2011-súčasnosť)
Dvanásť valcov, 700 koní, pohon všetkých kolies a to všetko zabalené do karbónového overalu. Vypínanie polovice valcov a systém štart-stop montovaný od roku 2013 sú dôkazom, že ekológia preniká aj medzi superšporty, ktoré jazdia 350 km/h a na stovku zrýchlia za 2,9 sekundy.
Motor: vidlicový dvanásťvalec, 6498 cm3
Výkon: 515 kW pri 8250 otáčkach za minútu
Krútiaci moment: 690 Nm pri 5500 otáčkach za minútu
Hmotnosť: 1575 kg
Zrýchlenie z 0-100 km/h: 2,9 s
Maximálna rýchlosť: 350 km/h
Mercedes-Benz 500 K (1934-1936)
Tento Mercedes je hviezdou 30. rokov a v súčasnosti vysoko cenený veterán. Kompresorom prepĺňaný osemvalec s objemom päť litrov bez problémov spotreboval 30 litrov paliva na 100 km aj pri ležérnom tempe. Technickým pokrokom boli v tom čase brzdy s podtlakovým posilňovačom.
Motor: radový osemvalec, 5018 cm3
Výkon: 119 kW pri 3400 otáčkach za minútu
Hmotnosť: 2300 kg
Maximálna rýchlosť: 160 km/h
Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (1954-1957)
V 50. rokoch vyrážali dynamické vlastnosti tohto auta dych snáď ešte viac ako jeho dizajn s nekonvenčným otváraním dverí a technika so vstrekovačmi značky Bosch.
Motor: radový šesťvalec, 2996 cm3
Výkon: 160 kW pri 5800 otáčkach za minútu
Krútiaci moment: 275 Nm pri 4600 otáčkach za minútu
Hmotnosť: 1300 kg
Zrýchlenie z 0-100 km/: 8,2 s
Maximálna rýchlosť: 245 km/h
Porsche 959 (1986-1988)
Svojho času jedno z najlepších áut na svete. Nevídaná technika na čele s elektronickým podvozkom, s procesormi riadeným pohonom všetkých kolies a s ABS stála vtedy astronomických 420 000 nemeckých mariek. O titul najrýchlejšieho auta ho neskôr pripravilo Ferrari F40.
Motor: plochý šesťvalec, 2x turbo, 2849 cm3
Výkon: 336 kW pri 6500 otáčkach za minútu
Krútiaci moment: 500 Nm pri 5000 otáčkach za minútu
Hmotnosť: 1450 kg
Zrýchlenie z 0-100 km/: 3,7 s
Maximálna rýchlosť: 317 km/h
Porsche 550 Spyder (1953-1956)
Pri hmotnosti 612 kg sa Spyder javí ako väčšia hračka. Vďaka tomu si s ním poradí aj štvorvalec s objemom 1,5 litra. Nízky roadser dosiahne maximálnu rýchlosť 220 km/h.
Motor: plochý štvorvalec, 1498 cm3
Výkon: 82 kW pri 6200 otáčkach za minútu
Krútiaci moment: 120 Nm pri 5000 otáčkach za minútu
Hmotnosť: 612 kg
Maximálna rýchlosť: 220 km/h
MTX Tatra V8 (1991-1993)
Jediný český superšport dosahoval maximálnu rýchlosť 265 km/h. Odvážne plány predpovedali dvesto objednávok, nakoniec boli vyrobené len tri prototypy.
V dobe keď Nová Škoda Favorit stála 225 000 Kč, za MTX Tatra pýtal výrobca neuveriteľných 2 740 000 Kč.
Motor: vidlicový osemvalec, 3919 cm3
Výkon: 217 kW pri 7000 otáčkach za minútu
Krútiaci moment: 402 Nm pri 4000 otáčkach za minútu
Hmotnosť: 1350 kg
Zrýchlenie z 0-100 km/: 5,6 s
Maximálna rýchlosť: 265 km/h
Na podujatí možno vzhliadnuť aj množstvo ďalších zaujímavých vozidiel. Za zmienku stojí Alfa Romeo 8C Monza, Ford RS200 a šesťmetrový púštny špeciál s pohonom šiestich kolies Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6.