BRATISLAVA. Žilinu čaká v utorok 17. júna poklepanie základných kameňov na dvoch diaľničných stavbách. Tým sa oficiálne spustí výstavba na dlho očakávanom úseku D1 z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu, na ktorom sa nachádza aj najdlhší tunel Višňové.
Zároveň však odštartuje budovanie aj úseku D3 Žilina, Strážov Žilina, Brodno, ktorý bude tvoriť obchvat Žiliny. Pre TASR to uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Milan Gajdoš s tým, že základné kamene sa poklepú na námestí v Žiline o 11.00 h.
Úsek D1 s tunelom Višňové postaví združenie firiem Salini Impregilo a Dúha za takmer 410 miliónov eur. Stavba bude financovaná dvojfázovo z Operačného programu Doprava a z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Diaľničný úsek je dlhý 13,5 kilometra, okrem tunela Višňové sa na jeho trase nachádza sedem mostov a 900 metrov protihlukových stien. Dokončenie tejto časti diaľnice je naplánované na rok 2019.
Vybudovanie úseku má odkloniť dopravu z cesty prvej triedy v Žiline a v Strečnianskej úžine. Cesta zo Žiliny do Martina sa po jeho dokončení pre motoristov skráti približne o 15 minút.
Nová diaľnica má zároveň odbremeniť obyvateľov Žiliny a jej prímestských častí a zmierniť negatívne účinky dopravy na kvalitu života ľudí.
Druhý, 4,25-kilometrový úsek diaľnice D3 Žilina, Strážov Žilina, Brodno postaví združenie firiem Eurovia SK, Hochtief CZ a SMS za necelých 255 miliónov eur.
Financovaný bude rovnako, najprv z Operačného programu Doprava a potom z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Dokončený má byť o tri roky.
Diaľničný úsek bude prechádzať estakádou ponad Hričovskú priehradu a má sa na ňom nachádzať aj 2,2 km dlhý tunel Považský Chlmec.
Hotová cesta má tiež odbremeniť dopravu v Žiline, odklonením dopravy mimo mesta sa zvýši aj plynulosť a rýchlosť prejazdov smerom zo severu na juh krajiny pre medzinárodnú a vnútroštátnu dopravu. Nová diaľnica bude mať vplyv aj na ekonomický rozvoj kysuckého regiónu.