Roman: "Piatok trinásteho, 15:52, Železničná ulica, Senec. Aj takto sa dá jazdiť počas otvárania závor cez protismer. A hneď dve autá z každej strany. Ten skúter tiež šiel, keď ešte svietili výstražné svetlá, ale to už nebola taká drzosť, ako tí prví dvaja."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Vodiči, ktorí šli na červenú, mali šťastie. Prechádzanie cez železničné priecestie, keď svieti výstražné znamenie, môže znamenať zrážku s vlakom.
Prví dvaja vodiči prešli do protismeru a keď sa v protismere otvorili závory, vošli ešte na červenú na železničné priecestie. Ak by ich pritom videli policajti, riskovali by pokutu do 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky.
To sa týka aj motorkára na skútri. Síce nešiel cez protismer, ale takisto nevyčkal, kým prestane svietiť červená pred priecestím.
V zákone o cestnej premávke sa píše, že vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak:
- sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
- sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
- sa spúšťajú, ak sú spustené alebo ak sa zdvíhajú závory,
- už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo iné dráhové vozidlo alebo ak počuť najmä jeho húkanie alebo pískanie,
- osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia dáva znamenie na zastavenie vozidla krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom v hornom polkruhu,
- situácia na železničnom priecestí alebo za ním nedovoľuje, aby ho bezpečne prešiel a pokračoval v jazde.
V súvislosti s posledným bodom, kedy nesmiete vchádzať na železničné priecestie, sa jeden z čitateľov posťažoval v poradni AUTOsme.sk na policajtov:
Neoncek: "Išiel som autom v Bratislave z Vrakunskej odbočujúc na Ivanskú cestu cez priecestie. Semafor blikal na bielo, mojou povinnosťou bolo ešte dať prednosť vozidlám idúcim z Trnavskej cesty smerom na Ivanskú.
Keď som stál v križovatke dávajúc prednosť (s kolesom na priecestí), zvukové znamenie semaforu začalo ohlasovať prichádzajúci vlak.
Prešiel som priecestím a zo Slowackého ulice za mnou vyšli policajti popri mne (cez dve plné čiary) a na sekundu spustili sirénu. Požiadali ma, aby som zastavil vozidlo. Nastala "kontrola dokladov" a príkaz na vystúpenie z vozidla a aby som šiel ku kufru.
Tam sa ma spýtali, či viem, prečo ma zastavili. Keďže som priestupok neurobil, nemal som čo skrývať. Vraj som prešiel priecestím "na červenú", za čo ma musia sankcionovať. Nemali na to dôkaz.
Tvrdil som, že som do križovatky vošiel počas blikajúceho bieleho svetla a že som ju opustil, keď začala blikať červená. Hneď som im ponúkol pozrieť záznam z kamery, po ktorom boli policajti očividne sklamaní."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Z textu čitateľa vyplýva, že ako vodič vedel, že cez priecestie nesmie prejsť. Aj keď doň vošiel ešte na biely signál, zastavil s najväčšou pravdepodobnosťou na mieste, kde mu zrážka s vlakom nehrozila.
Rozbehol sa, keď zvukové výstražné znamenie ohlasovalo blížiaci sa vlak.
V zákone sa píše: "Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané."
Tento priestupok by nespáchal len v prípade, ak vozidlo zastavilo na koľajach a hrozila by zrážka s vlakom. Vtedy by sme ale zas mohli pochybovať o úsudku vodiča, ktorý by bol schopný vojsť na priecestie napriek tomu, že ním nemôže prejsť.
Policajti pravdepodobne nemali chuť dohadovať sa s vodičom, najmä keď nemali okrem svojho svedectva žiadny iný dôkaz o vine vodiča.
To, že policajti neboli pripravení na cestnú kontrolu, svedčí aj fakt, že si nevšimli dva ďalšie a tentoraz zjavné priestupky, ku ktorým sa vodič priznal.
Vodič mohol byť až o 50 eur ľahší za to, že vošiel do križovatky, aj keď vedel, že ňou nemôže plynule prejsť. A zároveň vošiel na železničné priecestie, keď mu situácia nedovoľovala pokračovať v jazde.