SME
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik
reklama

Pozrite, ako prechádzali cez priecestie na červenú

Viete správne prechádzať cez priecestie? Jeden z vodičov sa posťažoval na to, že ho zastavili policajti potom, čo prešiel priecestie na červenú.

(Zdroj: Roman)

Roman: "Piatok trinásteho, 15:52, Železničná ulica, Senec. Aj takto sa dá jazdiť počas otvárania závor cez protismer. A hneď dve autá z každej strany. Ten skúter tiež šiel, keď ešte svietili výstražné svetlá, ale to už nebola taká drzosť, ako tí prví dvaja."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodiči, ktorí šli na červenú, mali šťastie. Prechádzanie cez železničné priecestie, keď svieti výstražné znamenie, môže znamenať zrážku s vlakom.

Prví dvaja vodiči prešli do protismeru a keď sa v protismere otvorili závory, vošli ešte na červenú na železničné priecestie. Ak by ich pritom videli policajti, riskovali by pokutu do 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky.

To sa týka aj motorkára na skútri. Síce nešiel cez protismer, ale takisto nevyčkal, kým prestane svietiť červená pred priecestím.

V zákone o cestnej premávke sa píše, že vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak:

  • sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
  • sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
  • sa spúšťajú, ak sú spustené alebo ak sa zdvíhajú závory,
  • už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo iné dráhové vozidlo alebo ak počuť najmä jeho húkanie alebo pískanie,
  • osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia dáva znamenie na zastavenie vozidla krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom v hornom polkruhu,
  • situácia na železničnom priecestí alebo za ním nedovoľuje, aby ho bezpečne prešiel a pokračoval v jazde.

V súvislosti s posledným bodom, kedy nesmiete vchádzať na železničné priecestie, sa jeden z čitateľov posťažoval v poradni AUTOsme.sk na policajtov:

Neoncek: "Išiel som autom v Bratislave z Vrakunskej odbočujúc na Ivanskú cestu cez priecestie. Semafor blikal na bielo, mojou povinnosťou bolo ešte dať prednosť vozidlám idúcim z Trnavskej cesty smerom na Ivanskú.

Keď som stál v križovatke dávajúc prednosť (s kolesom na priecestí), zvukové znamenie semaforu začalo ohlasovať prichádzajúci vlak.

Prešiel som priecestím a zo Slowackého ulice za mnou vyšli policajti popri mne (cez dve plné čiary) a na sekundu spustili sirénu. Požiadali ma, aby som zastavil vozidlo. Nastala "kontrola dokladov" a príkaz na vystúpenie z vozidla a aby som šiel ku kufru.

Tam sa ma spýtali, či viem, prečo ma zastavili. Keďže som priestupok neurobil, nemal som čo skrývať. Vraj som prešiel priecestím "na červenú", za čo ma musia sankcionovať. Nemali na to dôkaz.

Tvrdil som, že som do križovatky vošiel počas blikajúceho bieleho svetla a že som ju opustil, keď začala blikať červená. Hneď som im ponúkol pozrieť záznam z kamery, po ktorom boli policajti očividne sklamaní."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Z textu čitateľa vyplýva, že ako vodič vedel, že cez priecestie nesmie prejsť. Aj keď doň vošiel ešte na biely signál, zastavil s najväčšou pravdepodobnosťou na mieste, kde mu zrážka s vlakom nehrozila.

Rozbehol sa, keď zvukové výstražné znamenie ohlasovalo blížiaci sa vlak.

V zákone sa píše: "Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané."

Tento priestupok by nespáchal len v prípade, ak vozidlo zastavilo na koľajach a hrozila by zrážka s vlakom. Vtedy by sme ale zas mohli pochybovať o úsudku vodiča, ktorý by bol schopný vojsť na priecestie napriek tomu, že ním nemôže prejsť.

Policajti pravdepodobne nemali chuť dohadovať sa s vodičom, najmä keď nemali okrem svojho svedectva žiadny iný dôkaz o vine vodiča.

To, že policajti neboli pripravení na cestnú kontrolu, svedčí aj fakt, že si nevšimli dva ďalšie a tentoraz zjavné priestupky, ku ktorým sa vodič priznal.

Vodič mohol byť až o 50 eur ľahší za to, že vošiel do križovatky, aj keď vedel, že ňou nemôže plynule prejsť. A zároveň vošiel na železničné priecestie, keď mu situácia nedovoľovala pokračovať v jazde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Východ mieša karty v súboji pamiatok, hlasuje sa online
  2. Obnovené historické skvosty už bojujú o priazeň verejnosti
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  5. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne verejné hlasovanie
  7. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne aj verejnosť
  8. Západniari hlasujú o svojej najkrajšej pamiatke
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 688
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 12 581
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 951
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 170
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 616
  6. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 5 687
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 347
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 112
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Ján Roháč: Ad.: Štiavnica a syndróm vyhorenia
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Krušetnica
  3. Pavel Kalis: Ako žiť s infláciou
  4. Linda Rampašeková: Je lepšia hra ako film?
  5. Unicef Slovensko: Voda nie je samozrejmosť
  6. Ivan Mlynár: Posolstvo Štefana Hamrana - sú len dva dni v roku, kedy nemôžeme brániť právny štát – včera a zajtra
  7. Rastislav Puchala: Maďari za Dunai
  8. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 181
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 763
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 116
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 132
  5. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 3 670
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 072
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 513
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 357
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu