Honda Civic Tourer neponúka dizajn, o ktorom sa dá povedať, že vyvoláva iba pozitívne dojmy. Reakcie okolia boli rozpačité. Za rozdiel v dizajne oproti hatchbacku môže upravená a predĺžená zadná časť auta.
Test: Podvozok Hondy Civic prekonal bezpečnostné systémyNapriek veľkej časti spoločných dielov karosérie, musíme konštatovať, že hatchback nás svojim vzhľadom exteriéru zaujal rozhodne viac.
V interiéri sme z pohľadu šoféra veľa rozdielov nenašli. Nájdeme tu rovnakú palubnú dosku s dominantným otáčkomerom, ktorý viac vynikne v benzínovej verzii, kedy vodič využíva širšie spektrum otáčok.
Vnútorný priestor vyniká variabilitou
Honda Civic
Tourer 1,6 i-DTEC
Spotreba v teste:
4,7-5,2 l/100 km
Cena verzie od:
19.690 eur
NÁŠ NÁZOR: Tourer dostal dobrý podvozok a úsporný motor s dobrým ťahom. Keď k tomu pripočítame variabilný vnútorný priestor nemá kombík ďaleko k označeniu kupujem. V našich očiach znižuje jeho šance hlavne cena v porovnaní s konkurenciou.
Vnútorný priestor je variabilný vďaka výklopným zadným sedadlám Magic Seats a dvojitej podlahe batožinového priestoru.
Objemom kufra pri nesklopených sedadlách prekonáva Octaviu. Významnú časť z neho tvorí priestor pod dvojitým dnom.
Ten je celkom dobre využiteľný a neslúži len na papierové zvýšenie objemu. Vonkajšia nakladacia hrana batožinového priestoru je znížená na 565 mm.
Vlastnosti podvozka nárastom dĺžky neutrpeli
Z technických noviniek môžeme spomenúť zadné adaptívne tlmiče ADS, ktoré ponúkajú tri režimy nastavenia Normal, Comfort a Dynamic.
Zadná časť kombi verzie je spevnená, aby si Honda zachovala svoju statickú a dynamickú tuhosť. V ponuke je aj široká paleta bezpečnostných systémov rovnako ako v hatchbacku.
Počas samotnej jazdy sme sa sústredili na porovnanie vlastností podvozka voči hatchbacku. Musíme konštatovať, že pocitovo veľký rozdiel v správaní necítiť.
Napriek o 235 mm dlhšej zadnej časti Tourer nestratil nič z jazdných vlastností Hondy Civic 5D.
Výborná spätná väzba v zákrutách šoférovi presne ukáže, čo si môže dovoliť a kedy sa blíži na hranicu možností podvozka. V tomto ohľade patrí Honda medzi najlepších v triede.
Vo vnútri vyniká kombi verzia veľkou variabilitou vďaka sedadlám a dvojitému dnu.
Foto: Honda
Naftový agregát Honde nečakane vyhovuje
Šesťstupňová manuálna prevodovka má dobre navrhnuté prevody a radenie s ňou považujeme za presné.
Na prvý pohľad nie je dieselový motor pod kapotou Hondy to pravé orechové. Predsa len jazda vo vysokých otáčkach s atmosférickým benzínovým agregátom má svoje čaro. V prípade Tourera však priznávame opodstatnenosť diesela.
Kto sa nevozí s prázdnym batožinovým priestorom, musí tempo prispôsobiť hmotnosti naloženého auta a podstatne ubrať z nárokov na dynamickú jazdu.
V tomto režime oceníme skôr úspornosť motora ako radosť z jazdy vo vysokých otáčkach. Miernou nevýhodou je aj vyššia hmotnosť naftovej pohonnej jednotky v porovnaní s benzínovou.
Tú pocítite len v špecifických situáciách. Napríklad pri neskorom brzdení v zákrute, či na zvlnenom povrchu.
Papierovú spotrebu udávanú výrobcom sme nedosiahli. Jazdiť pod päť litrov však nie je s dieselom žiadny problém.
Foto: Rastislav Chvála
Diesel je úsporný, aj keď papierovú spotrebu nedosahuje
Výrobcom predpísaná papierová spotreba 3,8 litra nám bola výrazne vzdialená. Priemer 5,2 litra vôbec nie je zlý vzhľadom na svižné jazdenie počas testu.
Bez toho, aby sme jazdili slimačím tempom, nám nerobilo problém krátkodobo dosiahnuť spotrebu 4,7 litra. Pri troche snahy by to šlo aj pod 4,5 l/100km.
Aj keď sme motor nepodrobili meraniu pružnosti a zrýchlenia telemetriou, na základe subjektívneho pocitu chválime jeho dobré dynamické vlastnosti.
Z pohľadu šoféra sa v interiéri v porovnaní so Civicom 5D nič nezmenilo.
Foto: Rastislav Chvála
Vyniká krútiacim momentom
Typický dieselový záťah odspodu zďaleka nekončí pri vrchole krútiaceho momentu v 2000 otáčkach, ale pokračuje ďalej. Navyše pri prekročení 4000 otáčok sa pridáva aj maximálny výkon.
Pri na prvý pohľad nevýraznom výkone 88 kW je práve krútiaci moment 300 Nm prednosťou dieselového agregátu.
Honda postavila dobré auto s dobrým motorom, a keďže hovoríme o kombi verzii, nemôžeme obísť ani veľký variabilný batožinový priestor.
Mínusom je jeho vyššia cena v porovnaní s konkurenciou. Ďalšou neznámou je netypický dizajn.
V prípade japonskej značky sme skôr zvyknutí na atmosférické motory. Dieselový agregát je však úspornejší a ponúka slušnú dynamiku.
Foto: Honda
Z testovacieho zápisníka
Značka a model
Honda Civic Tourer
Verzia
1,6 i-DTEC
Cena modelu od/verzia/model od (eur)
19 090/19 690/23 540 (od každej sumy možno odpočítať momentálnu akciovú zľavu 1000 eur)
Motor
diesel; štvorvalec; 1597(cm3);
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
88(120)/4000
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
300/2000
Typ prevodovky/počet stupňov
manuál/6
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
10,3/nemeráné
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
nemeraná
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
nemeraná
Stav tachometra (km)
7277
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
3,8/5,2 naša celková spotreba bola dosiahnutá pri svižnej jazde; reálne sa dá bez slimačieho štýlu jazdiť za 4,7l; výrobcom udávaná spotreba sa nám zdá príliš optimistická
Objem palivovej nádrže (l)
50
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)
651
Typ a rozmer pneumatík
Michelin Primacy HP 225/45 r17
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1460/450
Objem batožinového priestoru (l)
624/1 668
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2595;4535;2065;1465 (s anténou)
Motor
hlavnou výhodou motora je dobrý pomer medzi dosiahnuteľnou spotrebou a ponukou dynamických vlastností; viac ako slušných 300 Nm vrcholí pri 2000 otáčkach
Prevodovka
presná prevodovka; bez výhrad
Podvozok
dobré jazdné vlastnosti s dobrou spätnou väzbou, ako sme v prípade Hondy zvyknutí; vzadu má Tourer adaptívne tlmiče ADS s tromi nastaviteľnými režimami jazdy; podvozkovo iba minimálne zaostáva za Civicom hatchback
Interiér
dominantný otáčkomer chytí za srdce skôr pri točení benzínového motora do otáčok, ale aj v prípade diesela má niečo do seba; japonský interiér nás výrazne neoslnil, ale ani neprekážal; má celkom dobre riešené odkladacie priestory
Posed vodiča a výhľad
šikmo dopredu mierne obmedzený väčším A stĺpikom; posed vodiča je v poriadku, dobré sedadlá aj na dlhšie cesty s dobrým bočným vedením
Ovládanie palubného systému/navigácie
nie je úplne intuitívne;/nemá
Jazyk auta/navigácie
anglicky/nemá
Grafika displejov a zobrazovanie
jednoduchá grafika, na dnešné pomery menší displej
Predné svetlá technika a účinok
halogénové svetlomety majú dobrý účinok, v horšom počasí už nie sú postačujúce; denné LED svietenie
Odomykanie/vstup do auta
kľúč, diaľkové centrálne odomykanie
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu
vpredu veľké dvere, pohodlné aj v úzkych priestoroch pri čiastočnom otvorení, vzadu za tých istých podmienok horšie nastupovanie
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
manuálne, šofér má aj výškovo nastaviteľné sedadlo; vzadu bez nastavenia
Sklápanie operadiel v druhom rade
z kabíny; delené v pomere 2:1
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
štyri oká; jeden háčik; sieťka na drobný nákup; dobrý tvar batožinového priestoru; objemný priestor pod dvojitým dnom; plato má jednoduché zaťahovanie a otváranie
Rezervné koleso - prístup
lepiaca sada
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)
ostrekovač prístupný, ale má trochu úzke hrdlo; čisté prahy dverí; otvor nádrže bez veka