SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Toyotu Aygo odporúčame s automatickou prevodovkou

Druhej generácii Ayga svedčí v mestskej premávke viac automatická prevodovka. Má pozitívny vplyv na agilitu auta a v spotrebe stráca minimálne.

Aygo s robotizovanou prevodovkou x-shift poteší jemným rozjazdom bez šklbnutia.Aygo s robotizovanou prevodovkou x-shift poteší jemným rozjazdom bez šklbnutia. (Zdroj: Toyota)

Nové Aygo prišlo po 9 rokoch účinkovania prvej generácie, ktorá za ten čas dvakrát podstúpila omladzovaciu kúru.

Toyota sa snažila odlíšiť Aygo od sesterských modelov koncernu PSA Citroenu C1 a Peugeotu 108.

Zároveň si ako úlohu stanovila osloviť dve odlišné cieľové skupiny zákazníkov s výrazne rozdielnym vnímaním dizajnu. Konzervatívnu generáciu nad 50 rokov a mladých ľudí obľubujúcich agresívnejší dizajn vo veku od 20 do 35 rokov.

Predpoklady na to má, vďaka nezvyčajnému prístupu k dizajnu. Zmenou farebných kombinácií mení Aygo vnímanie dizajnu interiéru aj exteriéru tak, aby malo šancu u oboch skupín.

Posed nám nevyhovoval

Po sadnutí za volant sme si ako prvé všimli budík s tachometrom, z ktorého už nevyrastá tykadlo s otáčkomerom. Ten je digitálny a pridružený na ľavej strane tachometra.

Predné sedadlá zmohutneli a tak ponúkajú lepšie bočné vedenie. Podľa prieskumu značky sú väčšinou zadné sedadlá v Aygu prázdne.

Zlepšenie v oblasti predných sedadiel tak prišlo na úkor priestoru vzadu. Napriek týmto zlepšeniam sme si nevedeli nájsť správny posed za volantom.

Chýbala nám možnosť pozdĺžneho nastavenia volantu. Brzdový pedál sa nám zdal posunutý príliš doľava.

Pedál spojky má dlhú dráhu a slabý odpor. V kombinácii so záberom spojky až na samom vrchu sme si naň len pomaly zvykali a ťažko sme odhadovali kedy pedál dosiahne miesto záberu.

Sedadlá sú masívnejšie a majú lepšie bočné vedenie. Je to na úkor vnútorného priestoru pasažierov sediacich vzadu.
Foto: Toyota

Aygo dostalo iba jeden motor

Pod kapotu malého Ayga sa dostal iba jednolitrový benzínový trojvalec. Japonský výrobca sa rozhodol vynechať z ponuky benzínový agregát s objemom 1,2 litra.

Počas prvej jazdy sme vyskúšali jediný dostupný motor v kombinácii s päťstupňovou manuálnou, aj automatickou robotizovanou prevodovkou x-shift.

Na dvojke ide aj 110 km/h

Kulisa manuálnej prevodovky má krátke dráhy a navyše je presná. Kritiku smerujeme k jej sprevodovaniu, pretože najmä druhý stupeň sa nám zdal posadený vysoko.

Svedčí o tom aj fakt, že malé Aygo sme na dvojke rozbehli až na 110 km/h. Pri akcelerácii z miesta vozidlo poslušne zrýchľovalo.

Nutnosťou bolo vytočiť prvý prevodový stupeň, aby nebol potom motor na dvojke pridusený.

V mestskej premávke sa však často vyskytnú chvíle, kedy okolnosti prinútia šoféra spomaliť na 20 km/h.

Vtedy ide motor na dvojke tupo a podraďovanie do jednotky asi nie je riešením pri častom opakovaní tejto situácie.

Ako výhoda sa javí úspornosť motora, ktorého priemerná papierová spotreba dosahuje úroveň 4,1 litra.

V prípade verzie s manuálnou prevodovkou je to na úkor agility v nízkych rýchlostiach na dvojke.

Počas prvej jazdy sme mohli v prípade modelu s manuálnou prevodovkou vyskúšať iba eco verziu, ktorá sa u nás nebude predávať.

Tá má v porovnaní s klasickou verziou inak odstupňovaný štvrtý a piaty prevodový stupeň. Nami kritizovaná dvojka je v oboch verziách rovnaká. Ďalším rozdielom je prítomnosť štart stop systému v eco verzii.

Vnímanie dizajnu dokážu zmeniť rôzne farebné kombinácie interiéru a exteriéru.
Foto: Toyota

Robotizovaná prevodovka radí rýchlo

Reputáciu najmenšiemu modelu od Toyoty napravila automatická prevodovka. Pri parkovaní sme ocenili jemný rozjazd auta bez šklbania, či jeho poskočenia.

Jazde v meste podľa nás viac vyhovovalo sprevodovanie automatickej prevodovky.

V zrýchlení z pokoja na 100 km/h je Aygo s automatom o sekundu pomalšie v porovnaní s manuálnou prevodovkou.

Je to spôsobené nutnosťou preradiť o jedenkrát viac, kým auto dosiahne stovku. Keď však hodnotíme agilitu v celom spektre mestských rýchlostí, musíme konštatovať, že automat je lepší.

Rýchlosť radenia je vzhľadom na robotizovanú prevodovku veľmi slušná najmä pri plynulej jazde.

Po zatlačení plynu na podlahu sa zmena prevodového stupňa prejaví krátkou stratou ťahu. Priemerná papierová spotreba sa v prípade automatickej prevodovky dostala na úroveň 4,2 litra.

Otáčkomer je v druhej generácii Ayga digitálny. Presunul sa z tykadla nad tachometrom nižšie a doľava.
Foto: Toyota

Motoru vyhovujú vysoké otáčky

Pri voľnobežných otáčkach cítiť v interiéri jemné vibrácie z trojvalca. Počas jazdy sme podobné neduhy nezaregistrovali.

Prejav motora a hlavne ten zvukový sa so zvyšujúcim zaťažením zlepšuje. Vnútri nám zvuk vytočeného benzínového agregátu znel oveľa športovejšie, akoby sme od mestského auta čakali.

Podraďovanie sme si užívali a priam sme čakali kedy otáčky poskočia bližšie k červenému poľu. Atmosféru umocňovala radiaca páka automatickej prevodovky.

V manuálnom režime sa s ňou radilo ako v pretekárskom špeciáli. Potiahnutím k sebe sa radí vyšší prevodový stupeň, zatlačením od seba nižší.

Navyše automat podrží prevodový stupeň aj po dosiahnutí maximálnych otáčok. Toto nerobí ani mnoho športovo sa tváriacich áut.

Aygo svojimi parametrami plne postačuje pre jazdu v meste a napríklad každodenné dochádzanie do práce.

Netvrdíme, že s manuálnou prevodovkou je zlé, ale s automatom je agilnejšie aj v nižších rýchlostiach a to sa pri prepletaní mestskou premávkou cení.

Manuál odporúčame v prípade nie typicky mestského využitia auta. Na krátkych trasách a pri vyrovnaných rýchlostiach rozhodne nesklame. Skôr poteší o málo lepšou spotrebou.

Páka automatickej prevodovky radí rýchlosti rovnakým spôsobom ako športové autá. Potiahnutím k sebe radí hore, zatlačením od seba podraďuje.
Foto: Toyota

Z testovacieho zápisníka

značka

Toyota

model

Aygo

motorizácia

benzínový trojvalec 1,0 VVT-i

objem (cm 3)/ počet valcov

998/3

výkon (kW (k))

51/6000

krútiaci moment (Nm)

95/4300 (85 od 2000 otáčok)

dojmy z motora

motor je v nízkych otáčkach trochu pridusený; s nárastom otáčok sa zvyšuje výkon a zlepšuje prejav motora (nižšie vibrácie, krajší zvuk)

reakcia na plyn/štart stop

dobra reakcia na plyn/štart stop systém má iba eco verzia, ktorá sa u nás nebude predávať

pohotovostná hmotnosť

840-910 v závislosti od typu prevodovky a výbavy

prevodovka/ počet stupňov

manuál/5 a automat/5

kvalita radenia

Aygo má prekvapivo dobrú kulisu manuálnej prevodovky, krátke dráhy a presné radenie; vyčítame mu nie celkom ideálne sprevodovanie manuálnej prevodovky; dvojku by sme posadili podstatne nižšie, pretože pri akcelerácii z nízkych rýchlosti je auto pridusené a žiada si podradenie do jednotky; prevody sú zrejme navrhnuté skôr na úsporu paliva pri bežnej jazde

typ pohonu

predný pohon

rozmer a typ pneumatík

Continental ContiEcoContact 5 165/60 R15

riadenie a vedenie stopy

je to mestské auto, od ktorého nečakáme pretekárske majstrovstvo; pri slalome má tendenciu nakláňať sa; v tiahlych zákrutách pôsobí isto; bez zjavných problémov zvláda aj vyššie rýchlosti na diaľnici

odhlučnenie podvozka

počas prvej jazdy sme jazdili na kvalitných asfaltoch; sem tam bolo počuť akurát valivý odpor pneumatík

komfort podvozka

komfort podvozka hodnotíme kladne, ale znovu pripomíname, že sme jazdili na kvalitných cestách

asistenčné systémy

asistent rozjazdu do kopca

výhľad od vodiča

dobrý výhľad

posed za volantom

posed nám nie celkom vyhovoval; chýbalo nám pozdĺžne nastavenie volantu; dlho sme si zvykali na spojku a tak isto umiestenie brzdového pedála nám neprišlo ideálne; sedadlá sú oproti minulej generácii masívnejšie a majú lepšie bočné vedenie

ovládacie prvky a navigácia

od novinky by sme čakali lepšiu odozvu dotykového displeja; navigácia bola zatiaľ len demo verziou(aj mapy aj samotný software); po uvedení do predaja 1.7.2014 budú auta obsahovať finálnu verziu navigácie a softwaru; uvidíme či sa zlepší odozva dotykového displeja

grafika displejov

dobrá grafika vzhľadom na triedu

nastupovanie dopredu a dozadu

primeraný komfort nastupovania; vzadu je skôr problém s vnútorným priestorom (ako vo väčšine malých áut)

úžitková hodnota a bat. priestor

malý kufor je vhodný maximálne na malé nákupy, nie je ideálne tvarovaný (krátky a vysoký); oproti predchádzajúcej generácii narástol o 29 litrov vďaka väčšej dĺžke auta a vyššie umiestnenému platu

zameranie vozidla

malé vozidlo vhodné na krátke trasy; ideálne na dochádzanie do práce

celkový dojem

Aygo v nás zanechalo dobrý dojem z motora, ktorý ponúka dynamiku, s ktorou si v meste vystačíte a zároveň má dobrú papierovú spotrebu; nepasovalo nám sprevodovanie manuálnej prevodovky, preto odporúčame automat; cúvacia kamera je vhodným doplnkom mestského auta;

Cenník s uvádzacími cenami*

výbava

motor

výkon

prevodovka

cena

cena

3 dverová verzia

5 dverová verzia

x

1,0 VVT

51 kW

5M/T

7 990 €

8 390 €

x-play

1,0 VVT

51 kW

5M/T

8 790 €

9 190 €

1,0 VVT

51 kW

x-shift

9 590 €

9 990 €

x-wave

1,0 VVT

51 kW

5M/T

10 590 €

10 990 €

1,0 VVT

51 kW

x-shift

11 390 €

11 790 €

*Podľa vyjadrenia predstaviteľov značky, by mali uvádzacie ceny platiť minimálne do konca roku 2014.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Päť chýb pri zateplení strechy
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 23 786
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 060
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 856
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 536
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 850
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 768
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 479
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 378
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 165
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 151
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zadržanie Dušana Kováčika.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do iných nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.
Podcast Dobré Ráno.
Cynická obluda

Zázrak v parlemente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept