SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Toyotu Aygo odporúčame s automatickou prevodovkou

Druhej generácii Ayga svedčí v mestskej premávke viac automatická prevodovka. Má pozitívny vplyv na agilitu auta a v spotrebe stráca minimálne.

Aygo s robotizovanou prevodovkou x-shift poteší jemným rozjazdom bez šklbnutia.Aygo s robotizovanou prevodovkou x-shift poteší jemným rozjazdom bez šklbnutia. (Zdroj: Toyota)

Nové Aygo prišlo po 9 rokoch účinkovania prvej generácie, ktorá za ten čas dvakrát podstúpila omladzovaciu kúru.

Toyota sa snažila odlíšiť Aygo od sesterských modelov koncernu PSA Citroenu C1 a Peugeotu 108.

Zároveň si ako úlohu stanovila osloviť dve odlišné cieľové skupiny zákazníkov s výrazne rozdielnym vnímaním dizajnu. Konzervatívnu generáciu nad 50 rokov a mladých ľudí obľubujúcich agresívnejší dizajn vo veku od 20 do 35 rokov.

Predpoklady na to má, vďaka nezvyčajnému prístupu k dizajnu. Zmenou farebných kombinácií mení Aygo vnímanie dizajnu interiéru aj exteriéru tak, aby malo šancu u oboch skupín.

Posed nám nevyhovoval

Po sadnutí za volant sme si ako prvé všimli budík s tachometrom, z ktorého už nevyrastá tykadlo s otáčkomerom. Ten je digitálny a pridružený na ľavej strane tachometra.

Predné sedadlá zmohutneli a tak ponúkajú lepšie bočné vedenie. Podľa prieskumu značky sú väčšinou zadné sedadlá v Aygu prázdne.

Zlepšenie v oblasti predných sedadiel tak prišlo na úkor priestoru vzadu. Napriek týmto zlepšeniam sme si nevedeli nájsť správny posed za volantom.

Chýbala nám možnosť pozdĺžneho nastavenia volantu. Brzdový pedál sa nám zdal posunutý príliš doľava.

Pedál spojky má dlhú dráhu a slabý odpor. V kombinácii so záberom spojky až na samom vrchu sme si naň len pomaly zvykali a ťažko sme odhadovali kedy pedál dosiahne miesto záberu.

Sedadlá sú masívnejšie a majú lepšie bočné vedenie. Je to na úkor vnútorného priestoru pasažierov sediacich vzadu.
Foto: Toyota

Aygo dostalo iba jeden motor

Pod kapotu malého Ayga sa dostal iba jednolitrový benzínový trojvalec. Japonský výrobca sa rozhodol vynechať z ponuky benzínový agregát s objemom 1,2 litra.

Počas prvej jazdy sme vyskúšali jediný dostupný motor v kombinácii s päťstupňovou manuálnou, aj automatickou robotizovanou prevodovkou x-shift.

Na dvojke ide aj 110 km/h

Kulisa manuálnej prevodovky má krátke dráhy a navyše je presná. Kritiku smerujeme k jej sprevodovaniu, pretože najmä druhý stupeň sa nám zdal posadený vysoko.

Svedčí o tom aj fakt, že malé Aygo sme na dvojke rozbehli až na 110 km/h. Pri akcelerácii z miesta vozidlo poslušne zrýchľovalo.

Nutnosťou bolo vytočiť prvý prevodový stupeň, aby nebol potom motor na dvojke pridusený.

V mestskej premávke sa však často vyskytnú chvíle, kedy okolnosti prinútia šoféra spomaliť na 20 km/h.

Vtedy ide motor na dvojke tupo a podraďovanie do jednotky asi nie je riešením pri častom opakovaní tejto situácie.

Ako výhoda sa javí úspornosť motora, ktorého priemerná papierová spotreba dosahuje úroveň 4,1 litra.

V prípade verzie s manuálnou prevodovkou je to na úkor agility v nízkych rýchlostiach na dvojke.

Počas prvej jazdy sme mohli v prípade modelu s manuálnou prevodovkou vyskúšať iba eco verziu, ktorá sa u nás nebude predávať.

Tá má v porovnaní s klasickou verziou inak odstupňovaný štvrtý a piaty prevodový stupeň. Nami kritizovaná dvojka je v oboch verziách rovnaká. Ďalším rozdielom je prítomnosť štart stop systému v eco verzii.

Vnímanie dizajnu dokážu zmeniť rôzne farebné kombinácie interiéru a exteriéru.
Foto: Toyota

Robotizovaná prevodovka radí rýchlo

Reputáciu najmenšiemu modelu od Toyoty napravila automatická prevodovka. Pri parkovaní sme ocenili jemný rozjazd auta bez šklbania, či jeho poskočenia.

Jazde v meste podľa nás viac vyhovovalo sprevodovanie automatickej prevodovky.

V zrýchlení z pokoja na 100 km/h je Aygo s automatom o sekundu pomalšie v porovnaní s manuálnou prevodovkou.

Je to spôsobené nutnosťou preradiť o jedenkrát viac, kým auto dosiahne stovku. Keď však hodnotíme agilitu v celom spektre mestských rýchlostí, musíme konštatovať, že automat je lepší.

Rýchlosť radenia je vzhľadom na robotizovanú prevodovku veľmi slušná najmä pri plynulej jazde.

Po zatlačení plynu na podlahu sa zmena prevodového stupňa prejaví krátkou stratou ťahu. Priemerná papierová spotreba sa v prípade automatickej prevodovky dostala na úroveň 4,2 litra.

Otáčkomer je v druhej generácii Ayga digitálny. Presunul sa z tykadla nad tachometrom nižšie a doľava.
Foto: Toyota

Motoru vyhovujú vysoké otáčky

Pri voľnobežných otáčkach cítiť v interiéri jemné vibrácie z trojvalca. Počas jazdy sme podobné neduhy nezaregistrovali.

Prejav motora a hlavne ten zvukový sa so zvyšujúcim zaťažením zlepšuje. Vnútri nám zvuk vytočeného benzínového agregátu znel oveľa športovejšie, akoby sme od mestského auta čakali.

Podraďovanie sme si užívali a priam sme čakali kedy otáčky poskočia bližšie k červenému poľu. Atmosféru umocňovala radiaca páka automatickej prevodovky.

V manuálnom režime sa s ňou radilo ako v pretekárskom špeciáli. Potiahnutím k sebe sa radí vyšší prevodový stupeň, zatlačením od seba nižší.

Navyše automat podrží prevodový stupeň aj po dosiahnutí maximálnych otáčok. Toto nerobí ani mnoho športovo sa tváriacich áut.

Aygo svojimi parametrami plne postačuje pre jazdu v meste a napríklad každodenné dochádzanie do práce.

Netvrdíme, že s manuálnou prevodovkou je zlé, ale s automatom je agilnejšie aj v nižších rýchlostiach a to sa pri prepletaní mestskou premávkou cení.

Manuál odporúčame v prípade nie typicky mestského využitia auta. Na krátkych trasách a pri vyrovnaných rýchlostiach rozhodne nesklame. Skôr poteší o málo lepšou spotrebou.

Páka automatickej prevodovky radí rýchlosti rovnakým spôsobom ako športové autá. Potiahnutím k sebe radí hore, zatlačením od seba podraďuje.
Foto: Toyota

Z testovacieho zápisníka

značka

Toyota

model

Aygo

motorizácia

benzínový trojvalec 1,0 VVT-i

objem (cm 3)/ počet valcov

998/3

výkon (kW (k))

51/6000

krútiaci moment (Nm)

95/4300 (85 od 2000 otáčok)

dojmy z motora

motor je v nízkych otáčkach trochu pridusený; s nárastom otáčok sa zvyšuje výkon a zlepšuje prejav motora (nižšie vibrácie, krajší zvuk)

reakcia na plyn/štart stop

dobra reakcia na plyn/štart stop systém má iba eco verzia, ktorá sa u nás nebude predávať

pohotovostná hmotnosť

840-910 v závislosti od typu prevodovky a výbavy

prevodovka/ počet stupňov

manuál/5 a automat/5

kvalita radenia

Aygo má prekvapivo dobrú kulisu manuálnej prevodovky, krátke dráhy a presné radenie; vyčítame mu nie celkom ideálne sprevodovanie manuálnej prevodovky; dvojku by sme posadili podstatne nižšie, pretože pri akcelerácii z nízkych rýchlosti je auto pridusené a žiada si podradenie do jednotky; prevody sú zrejme navrhnuté skôr na úsporu paliva pri bežnej jazde

typ pohonu

predný pohon

rozmer a typ pneumatík

Continental ContiEcoContact 5 165/60 R15

riadenie a vedenie stopy

je to mestské auto, od ktorého nečakáme pretekárske majstrovstvo; pri slalome má tendenciu nakláňať sa; v tiahlych zákrutách pôsobí isto; bez zjavných problémov zvláda aj vyššie rýchlosti na diaľnici

odhlučnenie podvozka

počas prvej jazdy sme jazdili na kvalitných asfaltoch; sem tam bolo počuť akurát valivý odpor pneumatík

komfort podvozka

komfort podvozka hodnotíme kladne, ale znovu pripomíname, že sme jazdili na kvalitných cestách

asistenčné systémy

asistent rozjazdu do kopca

výhľad od vodiča

dobrý výhľad

posed za volantom

posed nám nie celkom vyhovoval; chýbalo nám pozdĺžne nastavenie volantu; dlho sme si zvykali na spojku a tak isto umiestenie brzdového pedála nám neprišlo ideálne; sedadlá sú oproti minulej generácii masívnejšie a majú lepšie bočné vedenie

ovládacie prvky a navigácia

od novinky by sme čakali lepšiu odozvu dotykového displeja; navigácia bola zatiaľ len demo verziou(aj mapy aj samotný software); po uvedení do predaja 1.7.2014 budú auta obsahovať finálnu verziu navigácie a softwaru; uvidíme či sa zlepší odozva dotykového displeja

grafika displejov

dobrá grafika vzhľadom na triedu

nastupovanie dopredu a dozadu

primeraný komfort nastupovania; vzadu je skôr problém s vnútorným priestorom (ako vo väčšine malých áut)

úžitková hodnota a bat. priestor

malý kufor je vhodný maximálne na malé nákupy, nie je ideálne tvarovaný (krátky a vysoký); oproti predchádzajúcej generácii narástol o 29 litrov vďaka väčšej dĺžke auta a vyššie umiestnenému platu

zameranie vozidla

malé vozidlo vhodné na krátke trasy; ideálne na dochádzanie do práce

celkový dojem

Aygo v nás zanechalo dobrý dojem z motora, ktorý ponúka dynamiku, s ktorou si v meste vystačíte a zároveň má dobrú papierovú spotrebu; nepasovalo nám sprevodovanie manuálnej prevodovky, preto odporúčame automat; cúvacia kamera je vhodným doplnkom mestského auta;

Cenník s uvádzacími cenami*

výbava

motor

výkon

prevodovka

cena

cena

3 dverová verzia

5 dverová verzia

x

1,0 VVT

51 kW

5M/T

7 990 €

8 390 €

x-play

1,0 VVT

51 kW

5M/T

8 790 €

9 190 €

1,0 VVT

51 kW

x-shift

9 590 €

9 990 €

x-wave

1,0 VVT

51 kW

5M/T

10 590 €

10 990 €

1,0 VVT

51 kW

x-shift

11 390 €

11 790 €

*Podľa vyjadrenia predstaviteľov značky, by mali uvádzacie ceny platiť minimálne do konca roku 2014.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 567
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 986
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 413
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 112
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 845
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 322
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 490
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 558
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 287
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 5 005
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon