Vlado: "Neviem pochopiť, z akých dôvodov je označenie zrušenia poplatku okolo Bratislavy až pri vstupe na samotnú diaľnicu a nie pri nájazde, ako je to všade inde v Európe.
Takisto nie je označenie spoplatnenia diaľnice napríklad na diaľnici z Bratislavy od výjazdu na Devínsku Novú Ves smerom na Malacky. Je to zámerne, aby sa od cudzincov a neznalých našincov mohli vyberať pokuty respektíve kúpa zbytočnej diaľničnej známky?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Značky sú na väčšine hraničných priechodov
"Na Slovensku sú diaľnice a rýchlostné cesty spoplatnené mýtom a diaľničnou známkou. Túto informáciu dostane vodič pri vstupe na Slovensko na každom cestnom hraničnom priechode prostredníctvom dopravnej značky (IP 33a – všeobecné informácie o povinnosti úhrady)," informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Michal Fúrik.
Okrem tejto značky existuje aj ďalšia, ktorá pri vjazde na Slovensko upozorňuje na najvyššie povolené rýchlosti.
![]() | ![]() |
Môže sa však nájsť malá skupina vodičov, ktorí sa informáciu o spoplatnenosti značiek nedozvedia. V predpisoch sa píše, že značka IP 33a sa umiestni len na hraničných priechodoch, cez ktoré je povolený prejazd vozidlami (respektíve jazdnými súpravami) s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3 500 kg.
Na hraničných priechodoch určených len pre osobné autá by ste teda takúto značku nenašli. Ale ako sa vraví, neznalosť zákona neospravedlňuje. A cudzinec vstupujúci na Slovensko by si mal dopredu zistiť, ako je to s našimi diaľnicami a rýchlostnými cestami.
Bez informácií o nespoplatnených úsekoch
A čo nespoplatnené úseky diaľnic? O nich sa zo značky na hraniciach nič nedozviete.
Takáto informácia by mohla byť nielen na značke, ale aj na dodatkovej tabuľke. Stačilo by tam uviesť, že na diaľničných úsekoch na území miest Bratislavy a Banskej Bystrice (a na niektorých ďalších úsekoch) netreba mať nálepku. Všade inde sú totiž diaľnice a rýchlostné cesty spoplatnené.
Treba však dodať, že s pribúdajúcimi lokalitami by bolo potrebné každú dodatkovú tabuľku na každej hranici obmieňať, ak by pribúdali nespoplatnené úseky. A to nie je veľmi efektívne (pre správcu cesty).
Vjazd musí byť viditeľný zo všetkých smerov
Predpisy ale poznajú značky, ktoré upozorňujú na nespoplatnený diaľničný úsek. Umiestňujú sa pod značku označujúcu začiatok alebo koniec diaľnice či rýchlostnej cesty.
"Pokiaľ je na úseku diaľnice/rýchlostnej cesty výnimka zo spoplatnenia diaľničnou známkou, tak sa tento fakt vyznačí príslušným dopravným značením v zmysle platnej legislatívy," upozornil Michal Fúrik z NDS.
Vyhláška cestárom prikazuje značku označujúcu diaľnicu a rýchlostnú cestu umiestniť na jej začiatku bezprostredne za poslednou križovatkou tak, aby bola dostatočne zreteľná zo všetkých smerov príjazdu.
Ak by sa značky umiestňovali správne, vodiči by mali už dopredu vidieť, či vchádzajú na diaľnicu a či nie je spoplatnená. Aby ani náhodou nevošli na diaľnicu bez úhrady. Nie všade to tak ale je.
Chýbajúce značky pred posledným výjazdom
Najväčší problém podľa nás spôsobujú chýbajúce značky označujúce začiatok úhrady diaľničnou nálepkou hneď za miestom, kde má vodič poslednú možnosť zísť z neplatenej diaľnice. Napríklad pri výjazde z Bratislavy na diaľnici D2 v mieste, kde vodiči schádzajú z diaľnice na Devínsku Novú Ves.
Vodič, ktorý úsekom prechádza prvýkrát, vie, že je na neplatenej diaľnici. Informovala ho o tom značka pri vjazde na diaľnicu.
Ak nezíde z diaľnice na Devínsku Novú Ves, pokračuje ešte niekoľko desiatok metrov na neplatenej diaľnici. Nemá sa ale možnosť dozvedieť, že najbližší výjazd z diaľnice je už na platenom úseku.
Chýbajúce značenie tak vodiča bez diaľničnej nálepky môže nechtiac dostať na platený úsek. Vysvetľujte potom policajtom, že si pokutu nezaslúžite ...