SME

Ako zistiť priamo na ceste, kde je diaľnica spoplatnená

Značka označujúca diaľnicu musí byť na jej začiatku bezprostredne za poslednou križovatkou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Vladimír Šimíček)

Vlado: "Neviem pochopiť, z akých dôvodov je označenie zrušenia poplatku okolo Bratislavy až pri vstupe na samotnú diaľnicu a nie pri nájazde, ako je to všade inde v Európe.

Takisto nie je označenie spoplatnenia diaľnice napríklad na diaľnici z Bratislavy od výjazdu na Devínsku Novú Ves smerom na Malacky. Je to zámerne, aby sa od cudzincov a neznalých našincov mohli vyberať pokuty respektíve kúpa zbytočnej diaľničnej známky?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Značky sú na väčšine hraničných priechodov

"Na Slovensku sú diaľnice a rýchlostné cesty spoplatnené mýtom a diaľničnou známkou. Túto informáciu dostane vodič pri vstupe na Slovensko na každom cestnom hraničnom priechode prostredníctvom dopravnej značky (IP 33a – všeobecné informácie o povinnosti úhrady)," informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Michal Fúrik.

Okrem tejto značky existuje aj ďalšia, ktorá pri vjazde na Slovensko upozorňuje na najvyššie povolené rýchlosti.

ip33a_r4092.jpg ip33_r8018.jpg

Môže sa však nájsť malá skupina vodičov, ktorí sa informáciu o spoplatnenosti značiek nedozvedia. V predpisoch sa píše, že značka IP 33a sa umiestni len na hraničných priechodoch, cez ktoré je povolený prejazd vozidlami (respektíve jazdnými súpravami) s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3 500 kg.

SkryťVypnúť reklamu

Na hraničných priechodoch určených len pre osobné autá by ste teda takúto značku nenašli. Ale ako sa vraví, neznalosť zákona neospravedlňuje. A cudzinec vstupujúci na Slovensko by si mal dopredu zistiť, ako je to s našimi diaľnicami a rýchlostnými cestami.

Bez informácií o nespoplatnených úsekoch

A čo nespoplatnené úseky diaľnic? O nich sa zo značky na hraniciach nič nedozviete.

Takáto informácia by mohla byť nielen na značke, ale aj na dodatkovej tabuľke. Stačilo by tam uviesť, že na diaľničných úsekoch na území miest Bratislavy a Banskej Bystrice (a na niektorých ďalších úsekoch) netreba mať nálepku. Všade inde sú totiž diaľnice a rýchlostné cesty spoplatnené.

Treba však dodať, že s pribúdajúcimi lokalitami by bolo potrebné každú dodatkovú tabuľku na každej hranici obmieňať, ak by pribúdali nespoplatnené úseky. A to nie je veľmi efektívne (pre správcu cesty).

SkryťVypnúť reklamu

Vjazd musí byť viditeľný zo všetkých smerov

Predpisy ale poznajú značky, ktoré upozorňujú na nespoplatnený diaľničný úsek. Umiestňujú sa pod značku označujúcu začiatok alebo koniec diaľnice či rýchlostnej cesty.

"Pokiaľ je na úseku diaľnice/rýchlostnej cesty výnimka zo spoplatnenia diaľničnou známkou, tak sa tento fakt vyznačí príslušným dopravným značením v zmysle platnej legislatívy," upozornil Michal Fúrik z NDS.

myto.jpg

Vyhláška cestárom prikazuje značku označujúcu diaľnicu a rýchlostnú cestu umiestniť na jej začiatku bezprostredne za poslednou križovatkou tak, aby bola dostatočne zreteľná zo všetkých smerov príjazdu.

Ak by sa značky umiestňovali správne, vodiči by mali už dopredu vidieť, či vchádzajú na diaľnicu a či nie je spoplatnená. Aby ani náhodou nevošli na diaľnicu bez úhrady. Nie všade to tak ale je.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chýbajúce značky pred posledným výjazdom

Najväčší problém podľa nás spôsobujú chýbajúce značky označujúce začiatok úhrady diaľničnou nálepkou hneď za miestom, kde má vodič poslednú možnosť zísť z neplatenej diaľnice. Napríklad pri výjazde z Bratislavy na diaľnici D2 v mieste, kde vodiči schádzajú z diaľnice na Devínsku Novú Ves.

Vodič, ktorý úsekom prechádza prvýkrát, vie, že je na neplatenej diaľnici. Informovala ho o tom značka pri vjazde na diaľnicu.

Ak nezíde z diaľnice na Devínsku Novú Ves, pokračuje ešte niekoľko desiatok metrov na neplatenej diaľnici. Nemá sa ale možnosť dozvedieť, že najbližší výjazd z diaľnice je už na platenom úseku.

Chýbajúce značenie tak vodiča bez diaľničnej nálepky môže nechtiac dostať na platený úsek. Vysvetľujte potom policajtom, že si pokutu nezaslúžite ...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 925
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 813
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 030
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 413
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 173
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 681
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 248
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 1 856
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Zuzana Pelaez: O šialenej slovenskej Veľkej noci a o tých zahraničných, nepornografických.
  2. Milan Srnka: „Škaredý Ovečkin“, legenda kolaborujúca s vojnovým zločincom
  3. Emil Sútor : Čo je sójový lecitín a prečo ho nájdete v čokoláde?
  4. Anton Lisinovič: Recenzia: Setkání se smrtí (kniha)
  5. Martin Eštočák: Zdražie parkovanie v Prešove o 100 %? Návrh, ktorý zatiaľ neprešiel, no občania by mali byť v strehu
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Vladimír Bojničan: Dodatok 2. Ku blogu - Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  8. Lukáš Čelinák: Regulácia cien potravín: Nástroj k ožobračeniu tých najchudobnejších?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 998
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 72 325
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 46 150
  4. Rado Surovka: Raši dostal padáka 36 642
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 039
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 103
  7. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 20 026
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 576
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
reklama
SkryťZatvoriť reklamu