SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Na elektromobile chcú prejsť 9000 km po Európe

Dvojica cestovateľov je na ceste takmer dva týždne. Naposledy sa ozvali z južného pobrežia Francúzska.

(Zdroj: Kristian Kiss)

Po Európe cestuje expedícia zo Slovenska. Ján Chovanec a Kristian Kiss sa vybrali na elektromobile Nissan Leaf zo stredného Slovenska do Porta v Portugalsku juhom a potom severom Európy späť.

Náklady na prevádzku elektromobilu sa pohybujú v priemere na úrovni 2 eurá na 100 km. Trasa cesty je dlhá 9020 km. Náklady na cestu tak predstavujú približne 200 eur.

"Dúfame, že koncom týždňa budeme v Marseille," napísal Kiss 16. júna, v deň, keď vyrazili na cesty. Do juhofrancúzskeho mesta prišli, ako sme sa tento týždeň dozvedeli, až so štvordňovým oneskorením.

mapa01.jpg mapa02.jpg
Cesta na západ juhom Európy. Cesta z Porta späť na Slovensko.

Hneď prvý deň prešli cez Slovensko. Ráno vyrazili z Veľkého Krtíša cez Banskú Bystricu, Nitru až do Bratislavy.

Niekoľkokrát auto museli nabíjať, každý raz rádovo desiatky minút. Ale to je v prípade elektromobilov bežné. Dôležité je, že mali kde nabíjať.

Nissan Leaf sa dá verejnou rýchlonabíjačkou nabiť až na 80 % plnej kapacity už za menej ako 30 minút. Na jedno nabitie ponúka dojazd maximálne 160 km.

V Rakúsku natrafili len na jednu rýchlonabíjačku

Prvé problémy nastali už v Rakúsku, kde sa dostali podvečer. Vo Wiener Neustadt bol predajca Nissanu ochotný nabiť auto už po záverečnej, no nepodarilo sa mu spustiť nabíjačku.

Sľúbil však, že auto sa pokúsia nabiť ráno.

"Spoliehali sme sa, že Rakúsko je viac vyspelá krajina vo vzťahu k elektromobilite, ale nie je to tak. Natrafili sme totiž len na jedinú rýchlonabíjačku, práve vo Wiener Neustadt, kde si od nás vypýtali 6 eur," napísal Kiss. Bola to podľa neho jediná v Rakúsku a tak stratili veľmi veľa času.

Okrem toho, nepoužívali diaľnice. Nie z finančných dôvodov, ale auto spotrebuje pri vyšších rýchlostiach veľké množstvo energie. "A v rakúskych Alpách to platí dvojnásobne," dodal.

Rozhodli sa pre priemernú rýchlosť 70 km/h, lebo to podľa Kissa bolo najefektívnejšie.

"Nabíjali sme väčšinou v predajniach Nissanu, ale pomohli nám aj úplne bežní ľudia a s úsmevom. Jedno nabíjanie na 100 % kapacity trvá z normálnej zástrčky asi 9 hodín. A reálne to vystačí na 150 km," vysvetlil Kiss.

V Rakúsku tak strávili tri noci.

Aj v Taliansku sa museli spoliehať na pomoc domácich

Potom sa expedícia na niekoľko dní odmlčala.

"Sorry, že som sa dlho neozval, mali sme pár menších problémov," napísal nám Kiss po vyše týždni.

V Taliansku nenašli žiadnu rýchlonabíjačku pozdĺž trasy expedície. A keďže mali štyri dni meškanie, skrátili si aj trasu.

"Pôvodne sme chceli cestovať Udine - Benátky - Padova - Bologna - Pisa - Janov kvôli verejným nabíjačkám pri Ikea. Zistili sme ale, že nemáme vhodný nabíjací kábel. Máme len klasický na zástrčku 230V 16A a potrebujeme kábel s koncovkou Menekes, ktorá je na väčšine verejných nabíjačiek."

Kiss tiež napísal, že sa aj v Taliansku stretli s veľkou ochotou ľudí pomôcť im. Nabíjali sa napríklad v kempingu pri meste Mantova. Akurát si museli zaobstarať redukciu na napájanie lebo v Taliansku majú iný typ zástrčiek.

Do Janova dorazili len tak-tak. Pred Janovom je dosť vysoké pohorie a auto tam spotrebovalo veľa energie.

Expedícia mala skúsenosť aj s policajtmi: "Väčšinou striehnu za alebo priamo na kruhových objazdoch. Ale keď vidia cudzie ŠPZ, tak sa robia, že nás nevidia. A ľudia všade reagujú so sánkou dolu."

Ďalej ich čakalo Sanremo. Tam sa veľmi sklamali, lebo čakali zadarmo prístupné verejné nabíjačky.

"Mesto ale projekt zrušilo 1. júna, lebo nevedeli nájsť spôsob, ako spoplatniť nabíjanie. A nabíjačka pred Renaultom bola cez víkend vypnutá. Tak sme sa opýtali jedného pána, či by sme si auto nemohli nabiť aspoň 2-3 hodiny, aby sme došli do Monaka, no na naše prekvapenie sme došli až do Nice, kde nás konečne čakala rýchlonabíjačka."

Vo Francúzsku ich zachraňovali kempy

V Nice sa ale aj tak zdržali asi 6 hodín, lebo sa snažili zohnať kábel s koncovkou pre verejné nabíjačky.

"V predajni Nissane bol jeden ochotný pán, ktorý ako tak hovoril anglicky a obvolal asi celé Francúzsko, ale kábel sme nezohnali."

Nasledovali dve hodiny v kempe na ceste do Saint Tropes. Kým sa auto nabíjalo, boli na pláži. Večer dorazili do mesta, ktoré si krátko pozreli a chceli pokračovať do 120 km vzdialeného Marseille. Batérie ale ukazovali dojazd 10 km a tak skončili na noc v ďalšom v kempe.

Ráno dorazili do Marseille, ale zastavila ich neskutočná dopravná zápcha, ako spomenul Kristián Kiss. Pre elektromobily to ale nie je nevýhoda. Kým auto stojí, energiu nemíňa. Prejsť desať kilometrov cez mesto im ale trvalo 1,5 hodiny.

Tam ich ale čakala rýchlonabíjačka, kde si za 40 minút dobili batérie na 87 %. A expedícia pokračuje ďalej.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 575
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 099
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 17 035
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 942
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 541
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 760
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 052
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 872
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 724
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 056
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.
Boris Kollár.

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Celoplošné testovanie na Covid-19 na Slovensku.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.