SME
Utorok, 25. január, 2022 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Na elektromobile chcú prejsť 9000 km po Európe

Dvojica cestovateľov je na ceste takmer dva týždne. Naposledy sa ozvali z južného pobrežia Francúzska.

(Zdroj: Kristian Kiss)

Po Európe cestuje expedícia zo Slovenska. Ján Chovanec a Kristian Kiss sa vybrali na elektromobile Nissan Leaf zo stredného Slovenska do Porta v Portugalsku juhom a potom severom Európy späť.

Náklady na prevádzku elektromobilu sa pohybujú v priemere na úrovni 2 eurá na 100 km. Trasa cesty je dlhá 9020 km. Náklady na cestu tak predstavujú približne 200 eur.

"Dúfame, že koncom týždňa budeme v Marseille," napísal Kiss 16. júna, v deň, keď vyrazili na cesty. Do juhofrancúzskeho mesta prišli, ako sme sa tento týždeň dozvedeli, až so štvordňovým oneskorením.

mapa01.jpg mapa02.jpg
Cesta na západ juhom Európy. Cesta z Porta späť na Slovensko.

Hneď prvý deň prešli cez Slovensko. Ráno vyrazili z Veľkého Krtíša cez Banskú Bystricu, Nitru až do Bratislavy.

Niekoľkokrát auto museli nabíjať, každý raz rádovo desiatky minút. Ale to je v prípade elektromobilov bežné. Dôležité je, že mali kde nabíjať.

Nissan Leaf sa dá verejnou rýchlonabíjačkou nabiť až na 80 % plnej kapacity už za menej ako 30 minút. Na jedno nabitie ponúka dojazd maximálne 160 km.

V Rakúsku natrafili len na jednu rýchlonabíjačku

Prvé problémy nastali už v Rakúsku, kde sa dostali podvečer. Vo Wiener Neustadt bol predajca Nissanu ochotný nabiť auto už po záverečnej, no nepodarilo sa mu spustiť nabíjačku.

Sľúbil však, že auto sa pokúsia nabiť ráno.

"Spoliehali sme sa, že Rakúsko je viac vyspelá krajina vo vzťahu k elektromobilite, ale nie je to tak. Natrafili sme totiž len na jedinú rýchlonabíjačku, práve vo Wiener Neustadt, kde si od nás vypýtali 6 eur," napísal Kiss. Bola to podľa neho jediná v Rakúsku a tak stratili veľmi veľa času.

Okrem toho, nepoužívali diaľnice. Nie z finančných dôvodov, ale auto spotrebuje pri vyšších rýchlostiach veľké množstvo energie. "A v rakúskych Alpách to platí dvojnásobne," dodal.

Rozhodli sa pre priemernú rýchlosť 70 km/h, lebo to podľa Kissa bolo najefektívnejšie.

"Nabíjali sme väčšinou v predajniach Nissanu, ale pomohli nám aj úplne bežní ľudia a s úsmevom. Jedno nabíjanie na 100 % kapacity trvá z normálnej zástrčky asi 9 hodín. A reálne to vystačí na 150 km," vysvetlil Kiss.

V Rakúsku tak strávili tri noci.

Aj v Taliansku sa museli spoliehať na pomoc domácich

Potom sa expedícia na niekoľko dní odmlčala.

"Sorry, že som sa dlho neozval, mali sme pár menších problémov," napísal nám Kiss po vyše týždni.

V Taliansku nenašli žiadnu rýchlonabíjačku pozdĺž trasy expedície. A keďže mali štyri dni meškanie, skrátili si aj trasu.

"Pôvodne sme chceli cestovať Udine - Benátky - Padova - Bologna - Pisa - Janov kvôli verejným nabíjačkám pri Ikea. Zistili sme ale, že nemáme vhodný nabíjací kábel. Máme len klasický na zástrčku 230V 16A a potrebujeme kábel s koncovkou Menekes, ktorá je na väčšine verejných nabíjačiek."

Kiss tiež napísal, že sa aj v Taliansku stretli s veľkou ochotou ľudí pomôcť im. Nabíjali sa napríklad v kempingu pri meste Mantova. Akurát si museli zaobstarať redukciu na napájanie lebo v Taliansku majú iný typ zástrčiek.

Do Janova dorazili len tak-tak. Pred Janovom je dosť vysoké pohorie a auto tam spotrebovalo veľa energie.

Expedícia mala skúsenosť aj s policajtmi: "Väčšinou striehnu za alebo priamo na kruhových objazdoch. Ale keď vidia cudzie ŠPZ, tak sa robia, že nás nevidia. A ľudia všade reagujú so sánkou dolu."

Ďalej ich čakalo Sanremo. Tam sa veľmi sklamali, lebo čakali zadarmo prístupné verejné nabíjačky.

"Mesto ale projekt zrušilo 1. júna, lebo nevedeli nájsť spôsob, ako spoplatniť nabíjanie. A nabíjačka pred Renaultom bola cez víkend vypnutá. Tak sme sa opýtali jedného pána, či by sme si auto nemohli nabiť aspoň 2-3 hodiny, aby sme došli do Monaka, no na naše prekvapenie sme došli až do Nice, kde nás konečne čakala rýchlonabíjačka."

Vo Francúzsku ich zachraňovali kempy

V Nice sa ale aj tak zdržali asi 6 hodín, lebo sa snažili zohnať kábel s koncovkou pre verejné nabíjačky.

"V predajni Nissane bol jeden ochotný pán, ktorý ako tak hovoril anglicky a obvolal asi celé Francúzsko, ale kábel sme nezohnali."

Nasledovali dve hodiny v kempe na ceste do Saint Tropes. Kým sa auto nabíjalo, boli na pláži. Večer dorazili do mesta, ktoré si krátko pozreli a chceli pokračovať do 120 km vzdialeného Marseille. Batérie ale ukazovali dojazd 10 km a tak skončili na noc v ďalšom v kempe.

Ráno dorazili do Marseille, ale zastavila ich neskutočná dopravná zápcha, ako spomenul Kristián Kiss. Pre elektromobily to ale nie je nevýhoda. Kým auto stojí, energiu nemíňa. Prejsť desať kilometrov cez mesto im ale trvalo 1,5 hodiny.

Tam ich ale čakala rýchlonabíjačka, kde si za 40 minút dobili batérie na 87 %. A expedícia pokračuje ďalej.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  2. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Mecom ide na zelenú
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  8. Marrákeš je červená perla Maroka
  9. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  10. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  1. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  2. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  3. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  6. Viac ihrísk aj bylinkových záhrad vo vašom okolí.
  7. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 760
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 4 335
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 025
  4. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 773
  5. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 587
  6. Predplatné SME.sk len za 29 eur 3 581
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 599
  8. Marrákeš je červená perla Maroka 2 327
  9. Mecom ide na zelenú 2 267
  10. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty 1 134
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vojenský stan pred nemocnicou v Kežmarku, ktorý slúži na triáž pacientov a zdravotníckeho personálu.

Poľné nemocnice sa zatiaľ nezriaďujú.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo sa debata o obrannej dohode tak zvrhla?


a 2 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Škoda 110 R

Na ich siluetu nadviaže nová verzia elektrického Enyaqu.


21 h
Citroën C3 Aircross a Hyundai Bayon

Zaujímavému štvorvalcu Hyundaiu mimo mesta dochádza dych.


22. jan
Kia Sephia

Sephia na Slovensku úspech nemala.


21. jan
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan

Blogy SME

  1. Štefan Vrátny: Pokus o pochopenie amerického videnia Európy
  2. Matúš Lazúr: Pandémia sa nám zrejme chýli ku koncu. Jej dôsledky však len začnú.
  3. Anna Milanová: Z dekoratívnej tvorby...
  4. Zuza Kumanova: Štatistický úrad SR zverejnil výsledky postojových otázok zo Sčítanie obyvateľov, domov a bytov 2021
  5. Robert Škerko: Zimná dovolenka v Terchovej.
  6. Miriam Studeničová: Ako ďalej? Pokrok nebude umožnený nehodným!
  7. Kristína Jakubičková: Zápisky z psychiatrie alebo ako prežiť a nezblázniť sa
  8. Tomáš Harustiak: Ježišova identita sa stratila vo vzduchoprázdne
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 13 096
  2. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 985
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 535
  4. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 571
  5. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 4 542
  6. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 4 228
  7. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 218
  8. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 3 807
  1. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu