Na elektromobile chcú prejsť 9000 km po Európe

Dvojica cestovateľov je na ceste takmer dva týždne. Naposledy sa ozvali z južného pobrežia Francúzska.

(Zdroj: Kristian Kiss)

Po Európe cestuje expedícia zo Slovenska. Ján Chovanec a Kristian Kiss sa vybrali na elektromobile Nissan Leaf zo stredného Slovenska do Porta v Portugalsku juhom a potom severom Európy späť.

Náklady na prevádzku elektromobilu sa pohybujú v priemere na úrovni 2 eurá na 100 km. Trasa cesty je dlhá 9020 km. Náklady na cestu tak predstavujú približne 200 eur.

"Dúfame, že koncom týždňa budeme v Marseille," napísal Kiss 16. júna, v deň, keď vyrazili na cesty. Do juhofrancúzskeho mesta prišli, ako sme sa tento týždeň dozvedeli, až so štvordňovým oneskorením.

mapa01.jpg mapa02.jpg
Cesta na západ juhom Európy. Cesta z Porta späť na Slovensko.

Hneď prvý deň prešli cez Slovensko. Ráno vyrazili z Veľkého Krtíša cez Banskú Bystricu, Nitru až do Bratislavy.

Niekoľkokrát auto museli nabíjať, každý raz rádovo desiatky minút. Ale to je v prípade elektromobilov bežné. Dôležité je, že mali kde nabíjať.

Nissan Leaf sa dá verejnou rýchlonabíjačkou nabiť až na 80 % plnej kapacity už za menej ako 30 minút. Na jedno nabitie ponúka dojazd maximálne 160 km.

V Rakúsku natrafili len na jednu rýchlonabíjačku

Prvé problémy nastali už v Rakúsku, kde sa dostali podvečer. Vo Wiener Neustadt bol predajca Nissanu ochotný nabiť auto už po záverečnej, no nepodarilo sa mu spustiť nabíjačku.

Sľúbil však, že auto sa pokúsia nabiť ráno.

"Spoliehali sme sa, že Rakúsko je viac vyspelá krajina vo vzťahu k elektromobilite, ale nie je to tak. Natrafili sme totiž len na jedinú rýchlonabíjačku, práve vo Wiener Neustadt, kde si od nás vypýtali 6 eur," napísal Kiss. Bola to podľa neho jediná v Rakúsku a tak stratili veľmi veľa času.

Okrem toho, nepoužívali diaľnice. Nie z finančných dôvodov, ale auto spotrebuje pri vyšších rýchlostiach veľké množstvo energie. "A v rakúskych Alpách to platí dvojnásobne," dodal.

Rozhodli sa pre priemernú rýchlosť 70 km/h, lebo to podľa Kissa bolo najefektívnejšie.

"Nabíjali sme väčšinou v predajniach Nissanu, ale pomohli nám aj úplne bežní ľudia a s úsmevom. Jedno nabíjanie na 100 % kapacity trvá z normálnej zástrčky asi 9 hodín. A reálne to vystačí na 150 km," vysvetlil Kiss.

V Rakúsku tak strávili tri noci.

Aj v Taliansku sa museli spoliehať na pomoc domácich

Potom sa expedícia na niekoľko dní odmlčala.

"Sorry, že som sa dlho neozval, mali sme pár menších problémov," napísal nám Kiss po vyše týždni.

V Taliansku nenašli žiadnu rýchlonabíjačku pozdĺž trasy expedície. A keďže mali štyri dni meškanie, skrátili si aj trasu.

"Pôvodne sme chceli cestovať Udine - Benátky - Padova - Bologna - Pisa - Janov kvôli verejným nabíjačkám pri Ikea. Zistili sme ale, že nemáme vhodný nabíjací kábel. Máme len klasický na zástrčku 230V 16A a potrebujeme kábel s koncovkou Menekes, ktorá je na väčšine verejných nabíjačiek."

Kiss tiež napísal, že sa aj v Taliansku stretli s veľkou ochotou ľudí pomôcť im. Nabíjali sa napríklad v kempingu pri meste Mantova. Akurát si museli zaobstarať redukciu na napájanie lebo v Taliansku majú iný typ zástrčiek.

Do Janova dorazili len tak-tak. Pred Janovom je dosť vysoké pohorie a auto tam spotrebovalo veľa energie.

Expedícia mala skúsenosť aj s policajtmi: "Väčšinou striehnu za alebo priamo na kruhových objazdoch. Ale keď vidia cudzie ŠPZ, tak sa robia, že nás nevidia. A ľudia všade reagujú so sánkou dolu."

Ďalej ich čakalo Sanremo. Tam sa veľmi sklamali, lebo čakali zadarmo prístupné verejné nabíjačky.

"Mesto ale projekt zrušilo 1. júna, lebo nevedeli nájsť spôsob, ako spoplatniť nabíjanie. A nabíjačka pred Renaultom bola cez víkend vypnutá. Tak sme sa opýtali jedného pána, či by sme si auto nemohli nabiť aspoň 2-3 hodiny, aby sme došli do Monaka, no na naše prekvapenie sme došli až do Nice, kde nás konečne čakala rýchlonabíjačka."

Vo Francúzsku ich zachraňovali kempy

V Nice sa ale aj tak zdržali asi 6 hodín, lebo sa snažili zohnať kábel s koncovkou pre verejné nabíjačky.

"V predajni Nissane bol jeden ochotný pán, ktorý ako tak hovoril anglicky a obvolal asi celé Francúzsko, ale kábel sme nezohnali."

Nasledovali dve hodiny v kempe na ceste do Saint Tropes. Kým sa auto nabíjalo, boli na pláži. Večer dorazili do mesta, ktoré si krátko pozreli a chceli pokračovať do 120 km vzdialeného Marseille. Batérie ale ukazovali dojazd 10 km a tak skončili na noc v ďalšom v kempe.

Ráno dorazili do Marseille, ale zastavila ich neskutočná dopravná zápcha, ako spomenul Kristián Kiss. Pre elektromobily to ale nie je nevýhoda. Kým auto stojí, energiu nemíňa. Prejsť desať kilometrov cez mesto im ale trvalo 1,5 hodiny.

Tam ich ale čakala rýchlonabíjačka, kde si za 40 minút dobili batérie na 87 %. A expedícia pokračuje ďalej.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 629
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 420
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 972
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 247
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 706
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 922
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 345
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 016
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 613
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

DOMOV

Danko: Ak nedáme energetiku do poriadku, v koalícii radšej nebudem

Šéf SNS hovoril v súvislosti s Holjenčíkom o trestnoprávnom dopade.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

Neprehliadnite tiež

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.

Veterán Kawasaki Z400: Úspech spočíval v kopírovaní

Aj v minulosti dokázala výbava násobne zvýšiť cenu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop