SME
Piatok, 23. apríl, 2021 | Meniny má VojtechKrížovkyKrížovky

Na elektromobile chcú prejsť 9000 km po Európe

Dvojica cestovateľov je na ceste takmer dva týždne. Naposledy sa ozvali z južného pobrežia Francúzska.

(Zdroj: Kristian Kiss)

Po Európe cestuje expedícia zo Slovenska. Ján Chovanec a Kristian Kiss sa vybrali na elektromobile Nissan Leaf zo stredného Slovenska do Porta v Portugalsku juhom a potom severom Európy späť.

Náklady na prevádzku elektromobilu sa pohybujú v priemere na úrovni 2 eurá na 100 km. Trasa cesty je dlhá 9020 km. Náklady na cestu tak predstavujú približne 200 eur.

"Dúfame, že koncom týždňa budeme v Marseille," napísal Kiss 16. júna, v deň, keď vyrazili na cesty. Do juhofrancúzskeho mesta prišli, ako sme sa tento týždeň dozvedeli, až so štvordňovým oneskorením.

mapa01.jpg mapa02.jpg
Cesta na západ juhom Európy. Cesta z Porta späť na Slovensko.

Hneď prvý deň prešli cez Slovensko. Ráno vyrazili z Veľkého Krtíša cez Banskú Bystricu, Nitru až do Bratislavy.

Niekoľkokrát auto museli nabíjať, každý raz rádovo desiatky minút. Ale to je v prípade elektromobilov bežné. Dôležité je, že mali kde nabíjať.

Nissan Leaf sa dá verejnou rýchlonabíjačkou nabiť až na 80 % plnej kapacity už za menej ako 30 minút. Na jedno nabitie ponúka dojazd maximálne 160 km.

V Rakúsku natrafili len na jednu rýchlonabíjačku

Prvé problémy nastali už v Rakúsku, kde sa dostali podvečer. Vo Wiener Neustadt bol predajca Nissanu ochotný nabiť auto už po záverečnej, no nepodarilo sa mu spustiť nabíjačku.

Sľúbil však, že auto sa pokúsia nabiť ráno.

"Spoliehali sme sa, že Rakúsko je viac vyspelá krajina vo vzťahu k elektromobilite, ale nie je to tak. Natrafili sme totiž len na jedinú rýchlonabíjačku, práve vo Wiener Neustadt, kde si od nás vypýtali 6 eur," napísal Kiss. Bola to podľa neho jediná v Rakúsku a tak stratili veľmi veľa času.

Okrem toho, nepoužívali diaľnice. Nie z finančných dôvodov, ale auto spotrebuje pri vyšších rýchlostiach veľké množstvo energie. "A v rakúskych Alpách to platí dvojnásobne," dodal.

Rozhodli sa pre priemernú rýchlosť 70 km/h, lebo to podľa Kissa bolo najefektívnejšie.

"Nabíjali sme väčšinou v predajniach Nissanu, ale pomohli nám aj úplne bežní ľudia a s úsmevom. Jedno nabíjanie na 100 % kapacity trvá z normálnej zástrčky asi 9 hodín. A reálne to vystačí na 150 km," vysvetlil Kiss.

V Rakúsku tak strávili tri noci.

Aj v Taliansku sa museli spoliehať na pomoc domácich

Potom sa expedícia na niekoľko dní odmlčala.

"Sorry, že som sa dlho neozval, mali sme pár menších problémov," napísal nám Kiss po vyše týždni.

V Taliansku nenašli žiadnu rýchlonabíjačku pozdĺž trasy expedície. A keďže mali štyri dni meškanie, skrátili si aj trasu.

"Pôvodne sme chceli cestovať Udine - Benátky - Padova - Bologna - Pisa - Janov kvôli verejným nabíjačkám pri Ikea. Zistili sme ale, že nemáme vhodný nabíjací kábel. Máme len klasický na zástrčku 230V 16A a potrebujeme kábel s koncovkou Menekes, ktorá je na väčšine verejných nabíjačiek."

Kiss tiež napísal, že sa aj v Taliansku stretli s veľkou ochotou ľudí pomôcť im. Nabíjali sa napríklad v kempingu pri meste Mantova. Akurát si museli zaobstarať redukciu na napájanie lebo v Taliansku majú iný typ zástrčiek.

Do Janova dorazili len tak-tak. Pred Janovom je dosť vysoké pohorie a auto tam spotrebovalo veľa energie.

Expedícia mala skúsenosť aj s policajtmi: "Väčšinou striehnu za alebo priamo na kruhových objazdoch. Ale keď vidia cudzie ŠPZ, tak sa robia, že nás nevidia. A ľudia všade reagujú so sánkou dolu."

Ďalej ich čakalo Sanremo. Tam sa veľmi sklamali, lebo čakali zadarmo prístupné verejné nabíjačky.

"Mesto ale projekt zrušilo 1. júna, lebo nevedeli nájsť spôsob, ako spoplatniť nabíjanie. A nabíjačka pred Renaultom bola cez víkend vypnutá. Tak sme sa opýtali jedného pána, či by sme si auto nemohli nabiť aspoň 2-3 hodiny, aby sme došli do Monaka, no na naše prekvapenie sme došli až do Nice, kde nás konečne čakala rýchlonabíjačka."

Vo Francúzsku ich zachraňovali kempy

V Nice sa ale aj tak zdržali asi 6 hodín, lebo sa snažili zohnať kábel s koncovkou pre verejné nabíjačky.

"V predajni Nissane bol jeden ochotný pán, ktorý ako tak hovoril anglicky a obvolal asi celé Francúzsko, ale kábel sme nezohnali."

Nasledovali dve hodiny v kempe na ceste do Saint Tropes. Kým sa auto nabíjalo, boli na pláži. Večer dorazili do mesta, ktoré si krátko pozreli a chceli pokračovať do 120 km vzdialeného Marseille. Batérie ale ukazovali dojazd 10 km a tak skončili na noc v ďalšom v kempe.

Ráno dorazili do Marseille, ale zastavila ich neskutočná dopravná zápcha, ako spomenul Kristián Kiss. Pre elektromobily to ale nie je nevýhoda. Kým auto stojí, energiu nemíňa. Prejsť desať kilometrov cez mesto im ale trvalo 1,5 hodiny.

Tam ich ale čakala rýchlonabíjačka, kde si za 40 minút dobili batérie na 87 %. A expedícia pokračuje ďalej.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  2. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  3. Seychely: Pláže, korytnačky aj unikátny prales
  4. Niečo pečie: Junior pripravuje novú kuchársku show
  5. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  6. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  7. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  8. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  9. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  10. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK najsilnejšia prírodná prevencia proti korone
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK najsilnejšia prírodná prevencia proti korone
  3. Na Slovensko prichádza prvý ekologický kamión na čistú bionaftu
  4. Seychely: Pláže, korytnačky aj unikátny prales
  5. Niečo pečie: Junior pripravuje novú kuchársku show
  6. Svoj Dom snov nájdete pri OC Cassovia už tento víkend
  7. 7 najčastejších chýb pri zateplení fasády
  8. Riaditeľ Kositu: Odpad vyriešia technológie, skládky končia
  9. Nákupy zadarmo vo Forum Poprad
  10. AAA AUTO otvorilo pobočky s ponukou 4000 áut
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 22 035
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 12 470
  3. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou 11 233
  4. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky? 10 928
  5. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 7 233
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 7 045
  7. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 6 885
  8. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze 6 518
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 6 468
  10. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 6 456
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Reportér Tomáš Forró (v strede) s členmi proruských milícií - vľavo muž s prezývkou Kaukaz, vpravo Miloš Ouřecký, člen Československých vojakov v zálohe.

V Česku zatýkajú členov proruských milícií.

19 h
Očkovanie proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 378-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 11 357 obetí.

5 h

Neprehliadnite tiež

Audi A6 e-tron

Na dojazd 300 kilometrov postačí nabíjať 10 minút.

23 h
Honda HR-V e:HEV

Dostala väčší výkon ako Jazz.

18. feb
Vysokonapäťové akumulátory z modelov Volvo budú mať ďalšie využitie.

Od roku 2040 bude všetky diely áut recyklovať.

21. apr
Ford Evos

Má priniesť nový impulz do strednej triedy.

21. apr