Volkswagen Polo
Comfortline 1,2 TSI
Spotreba v teste:
5,8 l/100 km
Cena verzie od:
11.630 eur
NÁŠ NÁZOR: Polo ponúka kvalitu a za Golfom zaostáva iba rozmermi. Technikou sa mu v mnohom približuje. Uspokojí potreby pasažierov menej náročných na priestor. Odporúčame ho na cesty prvej triedy, do mesta, ale nestratí sa ani na diaľnici.
Mnohé faceliftované verzie v poslednom čase prinášajú minimum rozdielov a len zľahka menia vzhľad, či techniku vozidla.
Automobilky len dolaďujú, prípadne oživujú model, ktorý je už pár rokov na trhu. Ani pri pohľade na vynovené Polo sa jeden nevyhne tomuto pocitu.
Pribudli chrómové prvky v prednom nárazníku, mierne zmenený zadný nárazník, nové disky kolies a farby karosérie.
Pozorné oko si všimne dizajn zadných svetiel a predné LED svetlá. V interiéri pribudol nový multimediálny systém s funkciou MirrorLink. Nami testované Polo ním však nebolo vybavené.
Má kvalitne vypracovaný interiérVnútri okrem volantu požičaného z Golfu zaujme aj kvalitné vypracovanie, ktorým sa Polo výrazne podobá na svojho väčšieho brata.
To isté platí aj pre dobre navrhnuté odkladacie priestory. Za mínus považujeme umiestnenie príplatkovej lakťovej opierky, ktorá zavadzia pri radení a zaťahovaní ručnej brzdy.
Zaskočilo nás neintuitívne nastavovanie elektrických spätných zrkadiel. Niežeby to bola najdôležitejšia vec v aute, ale pri orientácii nemeckých konštruktérov na detaily sme takúto chybu nečakali.
Najskôr sme si mysleli, že ovládanie zrkadiel nefunguje vôbec. Až po chvíli maturovania sme sa pozreli na nákres na príslušnom ovládači.
Pre nastavovanie pravého zrkadla je potrebné otočiť ovládač paradoxne doľava, pre nastavovanie ľavého zase doprava (v smere hodinových ručičiek).
Napriek prítomnosti dotykového displeja sa mnohé veci, ako napríklad klimatizácia, nastavujú pomocou klasických ovládačov. Z užívateľského hľadiska to považujeme v dnešnom trende dotykových obrazoviek za pozitívum.
Interiér sa kvalitou vypracovania výrazne približuje väčšiemu Golfu.
Foto: Rasťo Chvála
Komfortný podvozok má slabú spätnú väzbu Na cestách sa Polo správa suverénne. Podvozok zvládne pri prejazdoch zákrut podstatne viac, ako je pri bežnej jazde potrebné.
Vodič však neprecíti správanie auta na ceste a tak len dúfa, že do zákruty neletí viac, ako dovoľujú fyzikálne zákony s ohľadom na jej úspešný prejazd.
Pre dynamickejšiu jazdu je preto potrebné lepšie sa s autom zžiť a zrýchľovať len postupne. Odfiltrovanie od diania na ceste má aj pozitívne stránky v podobe komfortu a slušného odhlučnenia.
Na pohon nami testovaného modelu slúžil nám dobre známy benzínový štvorvalec 1,2TSI s výkonom 66kW.
Nastavenia zrkadiel považujeme za neintuitívne. Po otočení kruhovým ovládačom sme pohybovali opačným zrkadlom, ako sme očakávali.
Foto: Rasťo Chvála
Ťahá v širokom pásme otáčokBenzínový motor samozrejme nemá výrazný záťah typický najmä pre TDI agregáty, ale potvrdil svoje dobré vlastnosti relatívne konštantným ťahom v širokom pásme otáčok.
Maximálny krútiaci moment v pásme od 1400 do 4000 otáčok následne dopĺňa výkon vrcholiaci pri 4800 otáčkach. To, že tieto údaje neplatia len na papieri, potvrdilo aj naše meranie pružnosti motora.
Na druhom prevodovom stupni, ktorý nemá problém s výkonom ani v nízkych rýchlostiach, sme rozbehli auto až na 100 km/h. Zároveň ponúka najlepšiu akceleráciu medzi 70 a 100 km/h.
Priemerná spotreba v teste stúpala až na 5,8 litra. Na diaľnici sa vyšplhala k 6,1 l/100km. Auto sme prevzali na test s nezabehnutým motorom a v kolónke počtu najazdených kilometrov svietila číslica 18.
Málo nabehaných kilometrov mohlo okrem zvýšenej spotreby spôsobiť aj rozdiel v meraní zrýchlenia z pokoja na 100 km/h, kde sme namerali o 0,6 sekundy horší čas, ako udáva výrobca.
Jednou z ťažko na prvý pohľad viditeľných zmien je dizajn zadných svetiel.
Foto: Rasťo Chvála
Vyrovnáva sa GolfuPolo je šoférsky príjemné auto vďaka presnej kulise manuálnej päťstupňovej prevodovky, dobrému riadeniu, ale aj chodu spojkového a brzdového pedálu.
Ich dobre nastavený odpor umožňuje lepšie dávkovať brzdný účinok, prípadne hľadať miesto záberu spojky.
Možno sedenie za volantom Pola nevyvoláva prehnané emócie, ale pri bežnej jazde obstálo viac ako dobre. Je využiteľné v meste, na cestách prvej triedy, ale nestratí sa ani na diaľnici.
Ten komu sa zdá Golf zbytočne veľký, prípadne pridrahý, nájde v Pole alternatívu s porovnateľnou technikou.
Odkladacie priestory sú postačujúce. Zaujímavým detailom je aj umiestnenie servisnej knižky v boxe pred spolujazdcom.
Foto: Rasťo Chvála
Z testovacieho zápisníka Značka a model
Volkswagen Polo
Verzia
1,2 TSI
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)
10 360/11 630/12 784
Motor
benzín; štvorvalec; objem 1 197cm3; priame vstrekovanie; turbodúchadlo
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
66(90) 4800
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
160/1400-4000
Typ prevodovky/počet stupňov
manuál/5
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
10,8/11,4
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
40,77
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
4,92 na druhom prevodovom stupni
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
5,39 na treťom prevodovom stupni
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
7,77 na štvrtom prevodovom stupni
Reálna rýchlosť pri tachometrových 130
125 km/h
Reálna rýchlosť pri tachometrových 90
85 km/h
Reálna rýchlosť pri tachometrových 50
47 km/h
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)
2100 na piatom stupni
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h
3000 na piatom stupni
Stav tachometra (km)
18 km
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
4,7/5,8; pri diaľničnom tempe 6,1 (motor bol nezabehnutý)
Objem palivovej nádrže (l)
45
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)
675
Typ a rozmer pneumatík
Hankook Kinergy Eco 185/60 r15
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1 191/399
Objem batožinového priestoru (l)
280/952
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2 470;3 972;1 682;1 453
Motor
motor nemá výrazný záťah, ale ponúka rovnomernú silu v širokom pásme otáčok
Prevodovka
presná kulisa radiacej páky; Polo patrí v tomto ohľade k špičke
Podvozok
presnému riadeniu s dobre odhlučneným podvozkom chýba väčšia spätná väzba
Interiér
kvalitné vypracovanie; dobré odkladacie priestory; lakťová opierka prekáža pri radení; spodné plasty dverí a prahov sa ľahko zašpinia - okopané od nôh; palubná doska sa odráža v čelnom skle
Posed vodiča a výhľad
dobrý; jedine radiaca páka je posunutá príliš dopredu a pri nami preferovanom štýle sedenia treba poriadne natiahnuť ruku
Ovládanie palubného systému/navigácie
palubný počítač je ovládaný tlačidlami pri budíkoch/nemá
Jazyk auta/navigácie
český/nemá
Grafika displejov a zobrazovanie
grafika je dobrá vzhľadom k vybaveniu; multimediálny systém chudobnejší na funkcie štandardne nemáva tak veľký dotykový displej
Predné svetlá technika a účinok
halogén s dobrým účinkom
Odomykanie/vstup do auta
diaľkové; samostatné tlačidlo na kufor
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu
dopredu je to v poriadku; vzadu prekáža B stĺpik, ktorý je voči sedadlám posunutý mierne dozadu
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
mechanika obe výškovo; vzadu bez možnosti nastavenia sedadiel
Sklápanie operadiel v druhom rade
z kabíny
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
dvojité dno; štyri oká; držiak na dvojité dno pri jeho vyklopení; po sklopení sedadiel nevznikne dokonalá rovina
Rezervné koleso - prístup
plnohodnotná rezerva
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)
klasicky uzáver tankovania, čisté prahy, ale plastový kryt sa ľahko okope; prístupné primerane široké hrdlo ostrekovača