Audi si ešte viac upevňuje rolu lídra v oblasti ľahkých konštrukcií vozidiel, keď predstavilo nové pružiny vyrobené z polyméru vystuženého skleneným vlákonom (glass fiber-reinforced polymer - GFRP). Novinka je určená pre vozidlá vyššej strednej triedy.
Nové „polymérové“ pružiny, vyvinuté v spolupráci s talianskym dodávateľom, vyzerajú trochu odlišne ako bežné oceľové pružiny.
Nehrdzavejú a sú ľahšie
GFRP pružiny sú svetlo zelené s hrubším priemerom materiálu, vyšším celkovým priemerom a zároveň s menším počtom závitov.
Najdôležitejšia je však ich váha, ktorá klesla o 40 percent voči konvenčným oceľovým pružinám.
Jadro pružiny je zložené z dlhých prameňov sklenených vlákien, stočených a naimpregnovaných epoxidovou živicou.
Stroj nabalí ďalšie vlákna okolo jadra v rôznych uhloch s hrúbkou niekoľkých milimetrov. V poslednom kroku materiálne tvrdne v peci pri teplote približne 100 stupňov Celzia.
Ich vlastnosti sa dajú ľahko ovplyvňovať
Oceľová pružina pre vozidlá vyššej strednej triedy váži približne 2,7 kg. Pružina s podobnými vlastnosťami vyrobená z polyméru GFRP váži približne 1,6 kg. Na štyroch pružinách tak konštruktéri ušetria približne 4,4 kg.
Výmena oceľových pružín za pružiny z polyméru vystuženého skleneným vláknom má zvýšiť presnosť podvozka a znížiť vibrácie pružiny.
Vďaka špeciálnemu výrobnému procesu môžu byť GFRP pružiny presne prispôsobené potrebám konkrétneho vozidla. Nekorodujú ani pri povrchovom poškodení a sú vysoko odolné voči chemikáliám.
Medzi zásadné výhody by mala patriť aj niekoľkonásobne nižšia energetická náročnosť pri ich výrobe v porovnaní s bežnými oceľovými pružinami.