SME
Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

Audi nahradilo oceľ sklom a plastom

Oceľové pružiny vytlačia pružiny zo sklenených vlákien zlepené polymérom. Sú ľahšie a lepšie.

(Zdroj: Audi)

Audi si ešte viac upevňuje rolu lídra v oblasti ľahkých konštrukcií vozidiel, keď predstavilo nové pružiny vyrobené z polyméru vystuženého skleneným vlákonom (glass fiber-reinforced polymer - GFRP). Novinka je určená pre vozidlá vyššej strednej triedy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nové „polymérové“ pružiny, vyvinuté v spolupráci s talianskym dodávateľom, vyzerajú trochu odlišne ako bežné oceľové pružiny.

Nehrdzavejú a sú ľahšie

GFRP pružiny sú svetlo zelené s hrubším priemerom materiálu, vyšším celkovým priemerom a zároveň s menším počtom závitov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najdôležitejšia je však ich váha, ktorá klesla o 40 percent voči konvenčným oceľovým pružinám.

Jadro pružiny je zložené z dlhých prameňov sklenených vlákien, stočených a naimpregnovaných epoxidovou živicou.

Stroj nabalí ďalšie vlákna okolo jadra v rôznych uhloch s hrúbkou niekoľkých milimetrov. V poslednom kroku materiálne tvrdne v peci pri teplote približne 100 stupňov Celzia.

Ich vlastnosti sa dajú ľahko ovplyvňovať

Oceľová pružina pre vozidlá vyššej strednej triedy váži približne 2,7 kg. Pružina s podobnými vlastnosťami vyrobená z polyméru GFRP váži približne 1,6 kg. Na štyroch pružinách tak konštruktéri ušetria približne 4,4 kg.

Výmena oceľových pružín za pružiny z polyméru vystuženého skleneným vláknom má zvýšiť presnosť podvozka a znížiť vibrácie pružiny.

SkryťVypnúť reklamu

Vďaka špeciálnemu výrobnému procesu môžu byť GFRP pružiny presne prispôsobené potrebám konkrétneho vozidla. Nekorodujú ani pri povrchovom poškodení a sú vysoko odolné voči chemikáliám.

Medzi zásadné výhody by mala patriť aj niekoľkonásobne nižšia energetická náročnosť pri ich výrobe v porovnaní s bežnými oceľovými pružinami.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf sporiteľne: Synovia ma inšpirujú, čo čítať a koho sledovať
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  4. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 696
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 608
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 908
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 992
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 570
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 263
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 095
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

MG EHS

Jedenásť otázok a odpovedí o novinke.


2 h
Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


6. dec
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  3. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Irena Šimuneková: Fotohrátky 17.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 315
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 941
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 922
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 357
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 949
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 596
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 381
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 251
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu