Ak žena nepreukáže svoj záujem o pomoc aktívne, pomocnú ruku na Slovensku jej ponúkne približne jeden vodič zo sedemdesiatich.
Tieto skutočnosti odhalil medzinárodný prieskum spoločnosti Goodyear u nás, v Českej republike a v Maďarsku. Z porovnávaných krajín skončili slovenskí vodiči na druhom mieste.
Spoločnosť skúmala dve situácie, na Slovensku na priemerne frekventovaných uliciach v Bratislave a v Piešťanoch.
Žena - figurantka v prvom prípade nevyhľadávala pomoc, ale sa len pohybovala okolo odstaveného automobilu označeného výstražným trojuholníkom. Pri otvorenom batožinovom priestore mala opreté náhradné koleso.
V druhej fáze žena aktívne stopovala okoloidúce vozidlá, aby ich vodičov požiadala o pomoc.
Miesto | ||||
Bratislava | Piešťany | celkove SR | ||
Podiel áut, ktoré zastavili | 1. fáza (bez stopovania) | 1,64 % | 1,32 % | 1,50 % |
2. fáza (so stopovaním) | 10,83 % | 9,4 % | 10,13 % | |
Čas zastavenia prvého automobilu | 1. fáza (bez stopovania) | 27:00 min. | 00:17 min. | |
2. fáza (so stopovaním) | 01:03 min. | 01:10 min. |
Prieskum na Slovensku ukázal, že len veľmi malé percento vodičov (1,5 %) zastaví a ponúkne pomoc žene v prípade, keď vodička neprejavovala aktívny záujem o pomoc.
V Bratislave takto zastavil prvý ochotný vodič až po 27 minútach. V Piešťanoch ponúkli vodičke pomoc už po 17 minútach.
V druhej situácii, keď žena aktívne stopovala, jej zastavil každý desiaty slovenský vodič.
Bratislavskí vodiči vyšli v porovnaní lepšie, keď v oboch situáciách zastavovali častejšie a prejavili väčšiu solidaritu so ženou v ťažkostiach. V prvom prípade ponúklo vodičke pomoc 1,64 % prechádzajúcich vodičov a pri aktívnom stopovaní ich zastavilo 11 %.
V Českej republike sa prieskum uskutočnil v Prahe a v Brne a žene stopujúcej prechádzajúce vozidlá zastavil jeden automobil z piatich. V maďarských mestách Budapešť a Debrecín zastavilo len 1,7 % z prechádzajúcich vodičov.