SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Križovatka v Košiciach je riziková, ak nedávate správne prednosť

Na mieste, kde sa z dvoch jazdných pruhov stávajú štyri, sa treba riadiť pravidlami prednosti v jazdných pruhoch.

(Zdroj: Google Streetview)


Zväčšiť mapu

Lukáš: "Všimol som si a nie raz, že na odfotenom mieste v Košiciach dochádza k častým nedorozumeniam. Často to tam zaváňa nehodou a preto si myslím, že dopravné značenie na uvedenom mieste nie je správne.

Veľa vodičov na križovatke prechádza z ľavého pruhu automaticky vpravo smerom na Gorkého ulicu s očakávaním, že vodič v pravom jazdnom pruhu tam ide tiež.

V prípade ak vodič jazdiaci v pravom jazdnom pruhu neodbočuje na Gorkého vpravo, dochádza ku križovaniu vozidiel a neraz k rizikovej situácii. Viacero vodičov jazdiacich v ľavom jazdnom pruhu si myslí, že majú prednosť a auto jazdiace v pravom jazdnom pruhu môžu križovať.

Viete mi prosím objasniť túto situáciu? Kto má prednosť a kto koho ohrozuje?

Osobne si myslím, že na uvedenej križovatke chýba dopravné značenie, ktoré by túto dopravnú situáciu vysvetľovalo. Umiestnením dopravného značenia by sa predišlo nedorozumeniam a možno aj dopravným nehodám."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Z dvoch jazdných pruhov štyri

Miesto, na ktoré upozornil Lukáš a na ktorom časť áut smeruje vľavo a časť vpravo, nie je križovatkou. Cesty sa tam nespájajú, nekrižujú a ani nerozpájajú.

Vodorovným dopravným značením tam z dvoch jazdných pruhov spravili štyri odbočovacie. Medzi tými vľavo a vpravo sa nachádza časť vozovky, do ktorej ale vozidlá nesmú vojsť pre šikmé rovnobežné čiary (takzvané šrafovanie alebo zebrovanie).

Aby sa miesto dalo chápať ako križovatku, namiesto šrafovania by tam musel byť stavebne upravený ostrovček.

Lukáš navrhuje dopravné značenie, ktoré by podľa neho pomohlo predísť rizikovým situáciám. Takéto značenie ale treba len vodičom, ktorí nepoznajú dopravné pravidlá.

Treba použiť pravidlá o prednosti v jazde

Vodiči by sa tam mali riadiť pravidlami prednosti v jazdných pruhoch. Vodorovné značky určili, že dva jazdné pruhy smerujúce na Gorkého ulicu sa pred vyšrafovanou časťou vozovky pripájajú k pravému jazdnému pruhu, ktorý spolu s ľavým smeruje vľavo k Hviezdoslavovej ulici.

Tí, ktorí idú pôvodne v pravom jazdnom pruhu, smú ísť bez obáv z porušenia pravidiel buď vľavo vo svojom jazdnom pruhu, alebo prejsť do jedného z dvoch pruhov smerujúcich vpravo.

Vodiči idúci v ľavom jazdnom pruhu, ak chcú odbočiť vpravo, musia dať prednosť vozidlám v pravom jazdnom pruhu. Ak prednosť nedajú, môže vzniknúť kolízna situácia.

Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Mohla by pomôcť aj prestavba

Žiadne ďalšie dopravné značenie na odfotenom mieste podľa nás nepomôže.

Buď sa vodiči naučia používať v praxi pravidlá o prednostiach v jazde vyplývajúce zo zákona, alebo správca cesty zainvestuje do prestavby miesta tak, aby nemohli vznikať kolízne situácie pre neznalosť dopravných pravidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 627
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 928
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 738
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 176
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 615
  6. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 2 515
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 225
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 026
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Melos-Étos, medzinárodný festival súčasnej hudby Bratislava, 8. - 17. november 2022
  2. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame
  3. Ladislav Kucharik: Nepál 5 Chitwan a odlet
  4. Elena Antalová: Krava je super, hoci nejde o mlieko
  5. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  6. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  7. Irena Šimuneková: Bralce
  8. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 278
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 507
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 419
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 834
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 409
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 445
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 360
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 089
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu