SME

Vyskúšali sme Citroen Cactus, auto s nevšedným dizajnom

Citroen C4 Cactus prináša netradičné riešenia v interiéri a exteriéri. Robotizovaná prevodovka nás nepresvedčila.

Cactus prekvapuje svojim dizajnom. V meste vzbudzoval viac pozornosti, ako je na Citroen zvykom.Cactus prekvapuje svojim dizajnom. V meste vzbudzoval viac pozornosti, ako je na Citroen zvykom. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Citroen C4 Cactus

Prvá jazda: Toyotu Aygo odporúčame s automatickou prevodovkou

PureTech 82

Spotreba v teste:
6,7 l/100 km

Cena verzie od:
12.290 eur

NÁŠ NÁZOR: Cactus v nás zanechal príjemnú emóciu. Možno aj pocit výnimočnosti tým, že je výrazne odlišný od ostatných áut. Zatiaľ nevieme, ako jazdí s manuálnou prevodovkou, ale aj tak by sme jej dali prednosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Očakávaný model Citroen C4 Cactus sme konečne mohli vyskúšať aj v našom redakčnom teste. Už koncept zaujal dizajnom a riešeniami, na ktoré nie sme zvyknutí.

SkryťVypnúť reklamu

Mnohé z nich sa dostali aj do sériovej podoby. Medzi ne patria už toľko spomínané vzduchom plnené vankúše, ktoré majú zabrániť poškodeniu karosérie pri parkovaní v meste.

Na ulici zaujal

Dizajn sa v mnohom vymyká dnešným trendom pri pohľade zvonku aj zvnútra.

Musíme priznať, že nám sa celkom páčil. Viac zvnútra ako zvonka. V interiéri je množstvo drobností, ktoré Cactus odlišujú od dnešných automobilov.

Nenájdeme tu klasické plastové madlá dverí, netradične je umiestnený airbag spolujazdca do priestoru pod tienidlom. Zadné okná sa neotvárajú, ale len mierne vyklápajú.

Pokračovať by sme mohli prednými sedadlami, ktoré na prvý pohľad pripomínajú spojenú lavicu, či ovládaním manuálnej robotizovanej prevodovky pomocou tlačidiel.

Zadné okná je možné iba odklopiť pomocou jednoduchého mechanizmu.

SkryťVypnúť reklamu

Foto: Tomáš Kelement

Nie je to prvýkrát, čo sa Citroen snaží niečím zaujať. Z nedávnej minulosti si pamätáme volant s pevným stredom.

Uvidíme, koľko z netradičných riešení francúzskej automobilky sa osvedčí a prežije aj do ďalších generácii.

Dobré tvarovanie odkladacích priestorov v Cactuse dokumentuje veľký box v zadných dverách. Praktický tvar má aj priestor v stredovom paneli, ideálny pre mobilný telefón.

Vyčítame mu len umiestnenie vo väčšej vzdialenosti od vodiča.

Na sklopenie zadných sedadiel je potrebná malá dávka telocviku. Poistky na oboch krajoch spojeného operadla treba stlačiť naraz.

Foto: Tomáš Kelement

Pri rozjazde do kopca pomôže ručná brzda

Hneď po prvom pohnutí sme si začali dávať pozor na automatizovanú manuálnu prevodovku. Pri každom rozjazde jej treba dať dostatok času na pohnutie.

SkryťVypnúť reklamu

Ak vodič viac pridá, neskráti čas, kým sa vozidlo pohne. Zmení sa akurát následná intenzita akcelerácie.

Najväčší problém nám robilo pohnutie sa do kopca najmä v križovatke, ak za nami stálo ďalšie vozidlo.

Kým prevodovka zareagovala, vozidlo sa o pár centimetrov v závislosti od sklonu kopca posunulo dozadu.

Dostavil sa nepríjemný pocit, ktorý si asi väčšina šoférov pamätá z nácviku prvého pohnutia sa do kopca v autoškole.

My sme to riešili pridržaním ručnej brzdy, pokým spojka nezačala zaberať. Mierne vibrácie nás nenechali premeškať tento moment.

S trochou snahy a cviku sa dá napriek robotizovanej prevodovke zaparkovať s vozidlom tesne k prekážkam.

Problém nastane, keď treba popritom zvládnuť obrubník, či inú výraznú nerovnosť.

Prevodovka sa ovláda pomocou tlačidiel na stredovom paneli. Prevodové stupne je možné meniť pádlami pod volantom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Foto: Tomáš Kelement

Cactus vie aj plachtiť

Počas jazdy posádka jednotlivé preradenia pocíti krátkou stratou ťahu, ale to je pre automatizované prevodovky pomerne bežné.

Výhodou prevodovky je možnosť plachtenia po zaradení neutrálu tlačidlom na stredovom paneli.

Pri plynulej jazde sa s prevodovkou dá zžiť, pred prvým predbiehaním si však treba otestovať jej vlastnosti.

V snahe dať prevodovke dostatok času, sme podradili pádlami pod volantom v predstihu pred predbiehacím manévrom.

O krátku chvíľu po šliapnutí na plyn prevodovka podradila ešte raz. Otáčky stúpli na takú úroveň, pri ktorej motor strácal výkon.

Celý predbiehací manéver sme tak radšej prerušili skôr, ako sme ho začali. Tým nechceme tvrdiť, že je prevodovka zlá.

Ale rozhodne nie je intuitívna a treba si na ňu zvykať. V pamäti máme ešte našu nedávnu prvú jazdu na Toyote Aygo s robotickou prevodovkou a tá bola v mnohých aspektoch o triedu lepšia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vietor mu robí problém

Benzínový trojvalcový agregát s objemom 1,2 litra ponúkal pod kapotou nového Citroena slušný výkon.

Nie je to žiadny trhač asfaltu, ale pre bežné jazdenie je úplne postačujúci. Kombinovanú papierovú spotrebu sme prešvihli o viac ako dva litre.

Spôsobené to bolo častým testovaním práce prevodovky, jazdou v meste a nezabehnutým motorom tejto novinky. Pri vyrovnanej jazde do 115 km/h sa spotreba udrží pod 6,3 litra benzínu na 100 km.

Po zrýchlení na diaľničné tempo je ľahký Cactus náchylný na poveternostné podmienky, a tak môže spotreba miestami stúpnuť niekde medzi osem až deväť litrov.

Novinka od Citroenu vzbudzuje svojím nezvyčajným dizajnom emócie za volantom, aj na ulici. Má svoje muchy, ale je príjemným osviežením vo svete, kde sa nezriedka všetky modely jedného výrobcu líšia akurát veľkosťou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri pohľade zboku trochu pripomína SUV, ale predný nárazník v skutočnosti nie je tak vysoko, ako sa zdá.

Foto: Tomáš Kelement

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Citroen C4 Cactus

Verzia

PureTech 82

Cena modelu od (eur)

12.290

Motor

benzín; trojvalec; 1199 cm3; elektronické viacbodové vstrekovanie

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

60(82)/5750

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

118/2750

Typ prevodovky/počet stupňov

automatizovaná manuálna/5

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

12,8-14,3/nemerané

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

nemerané

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

nemerané

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

nemerané

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

nemerané

Stav tachometra (km)

180

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,3/6,7 spotreba nezabehnutého auta postupne klesala

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

552

Typ a rozmer pneumatík

GoodYear EfficientGrip 205/50 r17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

975/535

Objem batožinového priestoru (l)

348-1170

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2595; 4157; 1729; 1480 (bez strešného nosiča)

Motor

dojem z motora kazila prevodovka; keď sme zatlačili plynový pedál na podlahu a prevodovka po chvíli našla správny prevodový stupeň, tak sa agregát predviedol slušným ťahom

Prevodovka

dlhé reakcie; zlý rozjazd najmä pri pohýnaní do kopca, kedy sme si pomáhali ručnou brzdou, inak hrozilo cúvnutie do auta stojaceho za nami; prevodovke treba nechať pri pohýnaní čas a jemne zaobchádzať s plynom

Podvozok

drobné nerovnosti bolo mierne cítiť; pri väčších vlnách bola jazda komfortná

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Interiér

nám sa interiér Cactusu páči; je iný aj vďaka prednej lavici(v skutočnosti dve samostatné sedadlá len naoko pôsobia ako lavica); odkladacích priestorov nie je veľa a tie v stredovom paneli sú od ruky, ale dobre tvarované; najmä vrchná priehradka pre mobilný telefón; batožinový priestor má hlbokú vnútornú nakladaciu hranu

Posed vodiča a výhľad

dobrý výhľad dopredu a do strán; dozadu obmedzený, ale Cactus má cúvaciu kameru; chýbalo nám pozdĺžne nastavenie volantu

Ovládanie palubného systému/navigácie

pomocou dotykového displeja sa podobne ako v Peugeote ovláda množstvo funkcií vrátane klimatizácie, čo nie je počas jazdy príjemné; vypnutie dotykovej obrazovky vyžaduje dva dotyky, v noci by sme pre túto funkciu uvítali osobitný klasický gombík

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazyk auta/navigácie

czk/czk

Grafika displejov a zobrazovanie

dobrá grafika

Predné svetlá technika a účinok

halogén; priemerný účinok

Odomykanie/vstup do auta

kľúč, diaľkové

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

vysoký vnútorný prah mierne prekáža pri vystupovaní

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

mechanika; sedadlo vodiča aj výškovo nastaviteľné; vzadu bez nastavenia

Sklápanie operadiel v druhom rade

sklápanie z kabíny; na sklopenie nedeliteľného operadla musíte zatlačiť poistky na jeho oboch stranách naraz, čo si vyžaduje trochu telocviku

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

hlboká vnútorná nakladacia hrana; štyri oká; jeden háčik na malý nákup; chýba sieťka alebo priehradka na drobnú batožinu

Rezervné koleso - prístup

dojazdová rezerva - kufor

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

prahy sa pre svoju výšku ľahko okopú od topánok; tankovanie - klasický uzáver; ostrekovač je dostupný s primerane širokým hrdlom

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 371
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 176
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 271
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 5 953
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 106
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 059
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 231
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 088
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  4. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 405
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 864
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 62 845
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 181
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 490
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 978
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 684
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťZatvoriť reklamu