Spotreba v teste:
6,7 l/100 km
Cena verzie od:
12.290 eur
Očakávaný model Citroen C4 Cactus sme konečne mohli vyskúšať aj v našom redakčnom teste. Už koncept zaujal dizajnom a riešeniami, na ktoré nie sme zvyknutí.
Mnohé z nich sa dostali aj do sériovej podoby. Medzi ne patria už toľko spomínané vzduchom plnené vankúše, ktoré majú zabrániť poškodeniu karosérie pri parkovaní v meste.
Na ulici zaujal
Dizajn sa v mnohom vymyká dnešným trendom pri pohľade zvonku aj zvnútra.
Musíme priznať, že nám sa celkom páčil. Viac zvnútra ako zvonka. V interiéri je množstvo drobností, ktoré Cactus odlišujú od dnešných automobilov.
Nenájdeme tu klasické plastové madlá dverí, netradične je umiestnený airbag spolujazdca do priestoru pod tienidlom. Zadné okná sa neotvárajú, ale len mierne vyklápajú.
Pokračovať by sme mohli prednými sedadlami, ktoré na prvý pohľad pripomínajú spojenú lavicu, či ovládaním manuálnej robotizovanej prevodovky pomocou tlačidiel.

Nie je to prvýkrát, čo sa Citroen snaží niečím zaujať. Z nedávnej minulosti si pamätáme volant s pevným stredom.
Uvidíme, koľko z netradičných riešení francúzskej automobilky sa osvedčí a prežije aj do ďalších generácii.
Dobré tvarovanie odkladacích priestorov v Cactuse dokumentuje veľký box v zadných dverách. Praktický tvar má aj priestor v stredovom paneli, ideálny pre mobilný telefón.
Vyčítame mu len umiestnenie vo väčšej vzdialenosti od vodiča.

Pri rozjazde do kopca pomôže ručná brzda
Hneď po prvom pohnutí sme si začali dávať pozor na automatizovanú manuálnu prevodovku. Pri každom rozjazde jej treba dať dostatok času na pohnutie.
Ak vodič viac pridá, neskráti čas, kým sa vozidlo pohne. Zmení sa akurát následná intenzita akcelerácie.
Najväčší problém nám robilo pohnutie sa do kopca najmä v križovatke, ak za nami stálo ďalšie vozidlo.
Kým prevodovka zareagovala, vozidlo sa o pár centimetrov v závislosti od sklonu kopca posunulo dozadu.
Dostavil sa nepríjemný pocit, ktorý si asi väčšina šoférov pamätá z nácviku prvého pohnutia sa do kopca v autoškole.
My sme to riešili pridržaním ručnej brzdy, pokým spojka nezačala zaberať. Mierne vibrácie nás nenechali premeškať tento moment.
S trochou snahy a cviku sa dá napriek robotizovanej prevodovke zaparkovať s vozidlom tesne k prekážkam.
Problém nastane, keď treba popritom zvládnuť obrubník, či inú výraznú nerovnosť.

Cactus vie aj plachtiť
Počas jazdy posádka jednotlivé preradenia pocíti krátkou stratou ťahu, ale to je pre automatizované prevodovky pomerne bežné.
Výhodou prevodovky je možnosť plachtenia po zaradení neutrálu tlačidlom na stredovom paneli.
Pri plynulej jazde sa s prevodovkou dá zžiť, pred prvým predbiehaním si však treba otestovať jej vlastnosti.
V snahe dať prevodovke dostatok času, sme podradili pádlami pod volantom v predstihu pred predbiehacím manévrom.
O krátku chvíľu po šliapnutí na plyn prevodovka podradila ešte raz. Otáčky stúpli na takú úroveň, pri ktorej motor strácal výkon.
Celý predbiehací manéver sme tak radšej prerušili skôr, ako sme ho začali. Tým nechceme tvrdiť, že je prevodovka zlá.
Ale rozhodne nie je intuitívna a treba si na ňu zvykať. V pamäti máme ešte našu nedávnu prvú jazdu na Toyote Aygo s robotickou prevodovkou a tá bola v mnohých aspektoch o triedu lepšia.
Vietor mu robí problém
Benzínový trojvalcový agregát s objemom 1,2 litra ponúkal pod kapotou nového Citroena slušný výkon.
Nie je to žiadny trhač asfaltu, ale pre bežné jazdenie je úplne postačujúci. Kombinovanú papierovú spotrebu sme prešvihli o viac ako dva litre.
Spôsobené to bolo častým testovaním práce prevodovky, jazdou v meste a nezabehnutým motorom tejto novinky. Pri vyrovnanej jazde do 115 km/h sa spotreba udrží pod 6,3 litra benzínu na 100 km.
Po zrýchlení na diaľničné tempo je ľahký Cactus náchylný na poveternostné podmienky, a tak môže spotreba miestami stúpnuť niekde medzi osem až deväť litrov.
Novinka od Citroenu vzbudzuje svojím nezvyčajným dizajnom emócie za volantom, aj na ulici. Má svoje muchy, ale je príjemným osviežením vo svete, kde sa nezriedka všetky modely jedného výrobcu líšia akurát veľkosťou.

Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Citroen C4 Cactus |
Verzia | PureTech 82 |
Cena modelu od (eur) | 12.290 |
Motor | benzín; trojvalec; 1199 cm3; elektronické viacbodové vstrekovanie |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 60(82)/5750 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 118/2750 |
Typ prevodovky/počet stupňov | automatizovaná manuálna/5 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 12,8-14,3/nemerané |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | nemerané |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | nemerané |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | nemerané |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | nemerané |
Stav tachometra (km) | 180 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 4,3/6,7 spotreba nezabehnutého auta postupne klesala |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km) | 552 |
Typ a rozmer pneumatík | GoodYear EfficientGrip 205/50 r17 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 975/535 |
Objem batožinového priestoru (l) | 348-1170 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2595; 4157; 1729; 1480 (bez strešného nosiča) |
Motor | dojem z motora kazila prevodovka; keď sme zatlačili plynový pedál na podlahu a prevodovka po chvíli našla správny prevodový stupeň, tak sa agregát predviedol slušným ťahom |
Prevodovka | dlhé reakcie; zlý rozjazd najmä pri pohýnaní do kopca, kedy sme si pomáhali ručnou brzdou, inak hrozilo cúvnutie do auta stojaceho za nami; prevodovke treba nechať pri pohýnaní čas a jemne zaobchádzať s plynom |
Podvozok | drobné nerovnosti bolo mierne cítiť; pri väčších vlnách bola jazda komfortná |
Interiér | nám sa interiér Cactusu páči; je iný aj vďaka prednej lavici(v skutočnosti dve samostatné sedadlá len naoko pôsobia ako lavica); odkladacích priestorov nie je veľa a tie v stredovom paneli sú od ruky, ale dobre tvarované; najmä vrchná priehradka pre mobilný telefón; batožinový priestor má hlbokú vnútornú nakladaciu hranu |
Posed vodiča a výhľad | dobrý výhľad dopredu a do strán; dozadu obmedzený, ale Cactus má cúvaciu kameru; chýbalo nám pozdĺžne nastavenie volantu |
Ovládanie palubného systému/navigácie | pomocou dotykového displeja sa podobne ako v Peugeote ovláda množstvo funkcií vrátane klimatizácie, čo nie je počas jazdy príjemné; vypnutie dotykovej obrazovky vyžaduje dva dotyky, v noci by sme pre túto funkciu uvítali osobitný klasický gombík |
Jazyk auta/navigácie | czk/czk |
Grafika displejov a zobrazovanie | dobrá grafika |
Predné svetlá technika a účinok | halogén; priemerný účinok |
Odomykanie/vstup do auta | kľúč, diaľkové |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | vysoký vnútorný prah mierne prekáža pri vystupovaní |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | mechanika; sedadlo vodiča aj výškovo nastaviteľné; vzadu bez nastavenia |
Sklápanie operadiel v druhom rade | sklápanie z kabíny; na sklopenie nedeliteľného operadla musíte zatlačiť poistky na jeho oboch stranách naraz, čo si vyžaduje trochu telocviku |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | hlboká vnútorná nakladacia hrana; štyri oká; jeden háčik na malý nákup; chýba sieťka alebo priehradka na drobnú batožinu |
Rezervné koleso - prístup | dojazdová rezerva - kufor |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | prahy sa pre svoju výšku ľahko okopú od topánok; tankovanie - klasický uzáver; ostrekovač je dostupný s primerane širokým hrdlom |