Vyskúšali sme Citroen Cactus, auto s nevšedným dizajnom

Citroen C4 Cactus prináša netradičné riešenia v interiéri a exteriéri. Robotizovaná prevodovka nás nepresvedčila.

Cactus prekvapuje svojim dizajnom. V meste vzbudzoval viac pozornosti, ako je na Citroen zvykom.(Zdroj: Tomáš Kelement)
Citroen C4 Cactus
PureTech 82

Spotreba v teste:
6,7 l/100 km

Cena verzie od:
12.290 eur

NÁŠ NÁZOR: Cactus v nás zanechal príjemnú emóciu. Možno aj pocit výnimočnosti tým, že je výrazne odlišný od ostatných áut. Zatiaľ nevieme, ako jazdí s manuálnou prevodovkou, ale aj tak by sme jej dali prednosť.

Očakávaný model Citroen C4 Cactus sme konečne mohli vyskúšať aj v našom redakčnom teste. Už koncept zaujal dizajnom a riešeniami, na ktoré nie sme zvyknutí.

Mnohé z nich sa dostali aj do sériovej podoby. Medzi ne patria už toľko spomínané vzduchom plnené vankúše, ktoré majú zabrániť poškodeniu karosérie pri parkovaní v meste.

Na ulici zaujal

Dizajn sa v mnohom vymyká dnešným trendom pri pohľade zvonku aj zvnútra.

Musíme priznať, že nám sa celkom páčil. Viac zvnútra ako zvonka. V interiéri je množstvo drobností, ktoré Cactus odlišujú od dnešných automobilov.

Nenájdeme tu klasické plastové madlá dverí, netradične je umiestnený airbag spolujazdca do priestoru pod tienidlom. Zadné okná sa neotvárajú, ale len mierne vyklápajú.

Pokračovať by sme mohli prednými sedadlami, ktoré na prvý pohľad pripomínajú spojenú lavicu, či ovládaním manuálnej robotizovanej prevodovky pomocou tlačidiel.

Zadné okná je možné iba odklopiť pomocou jednoduchého mechanizmu.
Foto: Tomáš Kelement

Nie je to prvýkrát, čo sa Citroen snaží niečím zaujať. Z nedávnej minulosti si pamätáme volant s pevným stredom.

Uvidíme, koľko z netradičných riešení francúzskej automobilky sa osvedčí a prežije aj do ďalších generácii.

Dobré tvarovanie odkladacích priestorov v Cactuse dokumentuje veľký box v zadných dverách. Praktický tvar má aj priestor v stredovom paneli, ideálny pre mobilný telefón.

Vyčítame mu len umiestnenie vo väčšej vzdialenosti od vodiča.

Na sklopenie zadných sedadiel je potrebná malá dávka telocviku. Poistky na oboch krajoch spojeného operadla treba stlačiť naraz.
Foto: Tomáš Kelement

Pri rozjazde do kopca pomôže ručná brzda

Hneď po prvom pohnutí sme si začali dávať pozor na automatizovanú manuálnu prevodovku. Pri každom rozjazde jej treba dať dostatok času na pohnutie.

Ak vodič viac pridá, neskráti čas, kým sa vozidlo pohne. Zmení sa akurát následná intenzita akcelerácie.

Najväčší problém nám robilo pohnutie sa do kopca najmä v križovatke, ak za nami stálo ďalšie vozidlo.

Kým prevodovka zareagovala, vozidlo sa o pár centimetrov v závislosti od sklonu kopca posunulo dozadu.

Dostavil sa nepríjemný pocit, ktorý si asi väčšina šoférov pamätá z nácviku prvého pohnutia sa do kopca v autoškole.

My sme to riešili pridržaním ručnej brzdy, pokým spojka nezačala zaberať. Mierne vibrácie nás nenechali premeškať tento moment.

S trochou snahy a cviku sa dá napriek robotizovanej prevodovke zaparkovať s vozidlom tesne k prekážkam.

Problém nastane, keď treba popritom zvládnuť obrubník, či inú výraznú nerovnosť.

Prevodovka sa ovláda pomocou tlačidiel na stredovom paneli. Prevodové stupne je možné meniť pádlami pod volantom.
Foto: Tomáš Kelement

Cactus vie aj plachtiť

Počas jazdy posádka jednotlivé preradenia pocíti krátkou stratou ťahu, ale to je pre automatizované prevodovky pomerne bežné.

Výhodou prevodovky je možnosť plachtenia po zaradení neutrálu tlačidlom na stredovom paneli.

Pri plynulej jazde sa s prevodovkou dá zžiť, pred prvým predbiehaním si však treba otestovať jej vlastnosti.

V snahe dať prevodovke dostatok času, sme podradili pádlami pod volantom v predstihu pred predbiehacím manévrom.

O krátku chvíľu po šliapnutí na plyn prevodovka podradila ešte raz. Otáčky stúpli na takú úroveň, pri ktorej motor strácal výkon.

Celý predbiehací manéver sme tak radšej prerušili skôr, ako sme ho začali. Tým nechceme tvrdiť, že je prevodovka zlá.

Ale rozhodne nie je intuitívna a treba si na ňu zvykať. V pamäti máme ešte našu nedávnu prvú jazdu na Toyote Aygo s robotickou prevodovkou a tá bola v mnohých aspektoch o triedu lepšia.

Vietor mu robí problém

Benzínový trojvalcový agregát s objemom 1,2 litra ponúkal pod kapotou nového Citroena slušný výkon.

Nie je to žiadny trhač asfaltu, ale pre bežné jazdenie je úplne postačujúci. Kombinovanú papierovú spotrebu sme prešvihli o viac ako dva litre.

Spôsobené to bolo častým testovaním práce prevodovky, jazdou v meste a nezabehnutým motorom tejto novinky. Pri vyrovnanej jazde do 115 km/h sa spotreba udrží pod 6,3 litra benzínu na 100 km.

Po zrýchlení na diaľničné tempo je ľahký Cactus náchylný na poveternostné podmienky, a tak môže spotreba miestami stúpnuť niekde medzi osem až deväť litrov.

Novinka od Citroenu vzbudzuje svojím nezvyčajným dizajnom emócie za volantom, aj na ulici. Má svoje muchy, ale je príjemným osviežením vo svete, kde sa nezriedka všetky modely jedného výrobcu líšia akurát veľkosťou.

Pri pohľade zboku trochu pripomína SUV, ale predný nárazník v skutočnosti nie je tak vysoko, ako sa zdá.
Foto: Tomáš Kelement

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Citroen C4 Cactus

Verzia

PureTech 82

Cena modelu od (eur)

12.290

Motor

benzín; trojvalec; 1199 cm3; elektronické viacbodové vstrekovanie

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

60(82)/5750

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

118/2750

Typ prevodovky/počet stupňov

automatizovaná manuálna/5

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

12,8-14,3/nemerané

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

nemerané

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

nemerané

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

nemerané

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

nemerané

Stav tachometra (km)

180

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,3/6,7 spotreba nezabehnutého auta postupne klesala

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

552

Typ a rozmer pneumatík

GoodYear EfficientGrip 205/50 r17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

975/535

Objem batožinového priestoru (l)

348-1170

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2595; 4157; 1729; 1480 (bez strešného nosiča)

Motor

dojem z motora kazila prevodovka; keď sme zatlačili plynový pedál na podlahu a prevodovka po chvíli našla správny prevodový stupeň, tak sa agregát predviedol slušným ťahom

Prevodovka

dlhé reakcie; zlý rozjazd najmä pri pohýnaní do kopca, kedy sme si pomáhali ručnou brzdou, inak hrozilo cúvnutie do auta stojaceho za nami; prevodovke treba nechať pri pohýnaní čas a jemne zaobchádzať s plynom

Podvozok

drobné nerovnosti bolo mierne cítiť; pri väčších vlnách bola jazda komfortná

Interiér

nám sa interiér Cactusu páči; je iný aj vďaka prednej lavici(v skutočnosti dve samostatné sedadlá len naoko pôsobia ako lavica); odkladacích priestorov nie je veľa a tie v stredovom paneli sú od ruky, ale dobre tvarované; najmä vrchná priehradka pre mobilný telefón; batožinový priestor má hlbokú vnútornú nakladaciu hranu

Posed vodiča a výhľad

dobrý výhľad dopredu a do strán; dozadu obmedzený, ale Cactus má cúvaciu kameru; chýbalo nám pozdĺžne nastavenie volantu

Ovládanie palubného systému/navigácie

pomocou dotykového displeja sa podobne ako v Peugeote ovláda množstvo funkcií vrátane klimatizácie, čo nie je počas jazdy príjemné; vypnutie dotykovej obrazovky vyžaduje dva dotyky, v noci by sme pre túto funkciu uvítali osobitný klasický gombík

Jazyk auta/navigácie

czk/czk

Grafika displejov a zobrazovanie

dobrá grafika

Predné svetlá technika a účinok

halogén; priemerný účinok

Odomykanie/vstup do auta

kľúč, diaľkové

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

vysoký vnútorný prah mierne prekáža pri vystupovaní

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

mechanika; sedadlo vodiča aj výškovo nastaviteľné; vzadu bez nastavenia

Sklápanie operadiel v druhom rade

sklápanie z kabíny; na sklopenie nedeliteľného operadla musíte zatlačiť poistky na jeho oboch stranách naraz, čo si vyžaduje trochu telocviku

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

hlboká vnútorná nakladacia hrana; štyri oká; jeden háčik na malý nákup; chýba sieťka alebo priehradka na drobnú batožinu

Rezervné koleso - prístup

dojazdová rezerva - kufor

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

prahy sa pre svoju výšku ľahko okopú od topánok; tankovanie - klasický uzáver; ostrekovač je dostupný s primerane širokým hrdlom

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 099
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 579
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 636
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 209
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 876
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 668
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 332
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 331
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 629
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 212

Téma: Citroen C4, C3, Xsara, Picasso, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

ŠPORT

Kozák má problém. Príde Slovensko o svoju jednotku?

Slovákov čaká 10. júna v Litve kvalifikačný zápas o postup na MS 2018.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.

Ako cestovať autom do Chorvátska?

Najpohodlnejšia cesta je cez Maďarsko, najrýchlejšia cez Rakúsko.