SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Vyskúšali sme Citroen Cactus, auto s nevšedným dizajnom

Citroen C4 Cactus prináša netradičné riešenia v interiéri a exteriéri. Robotizovaná prevodovka nás nepresvedčila.

Cactus prekvapuje svojim dizajnom. V meste vzbudzoval viac pozornosti, ako je na Citroen zvykom.Cactus prekvapuje svojim dizajnom. V meste vzbudzoval viac pozornosti, ako je na Citroen zvykom. (Zdroj: Tomáš Kelement)
Citroen C4 Cactus
PureTech 82

Spotreba v teste:
6,7 l/100 km

Cena verzie od:
12.290 eur

NÁŠ NÁZOR: Cactus v nás zanechal príjemnú emóciu. Možno aj pocit výnimočnosti tým, že je výrazne odlišný od ostatných áut. Zatiaľ nevieme, ako jazdí s manuálnou prevodovkou, ale aj tak by sme jej dali prednosť.

Očakávaný model Citroen C4 Cactus sme konečne mohli vyskúšať aj v našom redakčnom teste. Už koncept zaujal dizajnom a riešeniami, na ktoré nie sme zvyknutí.

Mnohé z nich sa dostali aj do sériovej podoby. Medzi ne patria už toľko spomínané vzduchom plnené vankúše, ktoré majú zabrániť poškodeniu karosérie pri parkovaní v meste.

Na ulici zaujal

Dizajn sa v mnohom vymyká dnešným trendom pri pohľade zvonku aj zvnútra.

Musíme priznať, že nám sa celkom páčil. Viac zvnútra ako zvonka. V interiéri je množstvo drobností, ktoré Cactus odlišujú od dnešných automobilov.

Nenájdeme tu klasické plastové madlá dverí, netradične je umiestnený airbag spolujazdca do priestoru pod tienidlom. Zadné okná sa neotvárajú, ale len mierne vyklápajú.

Pokračovať by sme mohli prednými sedadlami, ktoré na prvý pohľad pripomínajú spojenú lavicu, či ovládaním manuálnej robotizovanej prevodovky pomocou tlačidiel.

Zadné okná je možné iba odklopiť pomocou jednoduchého mechanizmu.
Foto: Tomáš Kelement

Nie je to prvýkrát, čo sa Citroen snaží niečím zaujať. Z nedávnej minulosti si pamätáme volant s pevným stredom.

Uvidíme, koľko z netradičných riešení francúzskej automobilky sa osvedčí a prežije aj do ďalších generácii.

Dobré tvarovanie odkladacích priestorov v Cactuse dokumentuje veľký box v zadných dverách. Praktický tvar má aj priestor v stredovom paneli, ideálny pre mobilný telefón.

Vyčítame mu len umiestnenie vo väčšej vzdialenosti od vodiča.

Na sklopenie zadných sedadiel je potrebná malá dávka telocviku. Poistky na oboch krajoch spojeného operadla treba stlačiť naraz.
Foto: Tomáš Kelement

Pri rozjazde do kopca pomôže ručná brzda

Hneď po prvom pohnutí sme si začali dávať pozor na automatizovanú manuálnu prevodovku. Pri každom rozjazde jej treba dať dostatok času na pohnutie.

Ak vodič viac pridá, neskráti čas, kým sa vozidlo pohne. Zmení sa akurát následná intenzita akcelerácie.

Najväčší problém nám robilo pohnutie sa do kopca najmä v križovatke, ak za nami stálo ďalšie vozidlo.

Kým prevodovka zareagovala, vozidlo sa o pár centimetrov v závislosti od sklonu kopca posunulo dozadu.

Dostavil sa nepríjemný pocit, ktorý si asi väčšina šoférov pamätá z nácviku prvého pohnutia sa do kopca v autoškole.

My sme to riešili pridržaním ručnej brzdy, pokým spojka nezačala zaberať. Mierne vibrácie nás nenechali premeškať tento moment.

S trochou snahy a cviku sa dá napriek robotizovanej prevodovke zaparkovať s vozidlom tesne k prekážkam.

Problém nastane, keď treba popritom zvládnuť obrubník, či inú výraznú nerovnosť.

Prevodovka sa ovláda pomocou tlačidiel na stredovom paneli. Prevodové stupne je možné meniť pádlami pod volantom.
Foto: Tomáš Kelement

Cactus vie aj plachtiť

Počas jazdy posádka jednotlivé preradenia pocíti krátkou stratou ťahu, ale to je pre automatizované prevodovky pomerne bežné.

Výhodou prevodovky je možnosť plachtenia po zaradení neutrálu tlačidlom na stredovom paneli.

Pri plynulej jazde sa s prevodovkou dá zžiť, pred prvým predbiehaním si však treba otestovať jej vlastnosti.

V snahe dať prevodovke dostatok času, sme podradili pádlami pod volantom v predstihu pred predbiehacím manévrom.

O krátku chvíľu po šliapnutí na plyn prevodovka podradila ešte raz. Otáčky stúpli na takú úroveň, pri ktorej motor strácal výkon.

Celý predbiehací manéver sme tak radšej prerušili skôr, ako sme ho začali. Tým nechceme tvrdiť, že je prevodovka zlá.

Ale rozhodne nie je intuitívna a treba si na ňu zvykať. V pamäti máme ešte našu nedávnu prvú jazdu na Toyote Aygo s robotickou prevodovkou a tá bola v mnohých aspektoch o triedu lepšia.

Vietor mu robí problém

Benzínový trojvalcový agregát s objemom 1,2 litra ponúkal pod kapotou nového Citroena slušný výkon.

Nie je to žiadny trhač asfaltu, ale pre bežné jazdenie je úplne postačujúci. Kombinovanú papierovú spotrebu sme prešvihli o viac ako dva litre.

Spôsobené to bolo častým testovaním práce prevodovky, jazdou v meste a nezabehnutým motorom tejto novinky. Pri vyrovnanej jazde do 115 km/h sa spotreba udrží pod 6,3 litra benzínu na 100 km.

Po zrýchlení na diaľničné tempo je ľahký Cactus náchylný na poveternostné podmienky, a tak môže spotreba miestami stúpnuť niekde medzi osem až deväť litrov.

Novinka od Citroenu vzbudzuje svojím nezvyčajným dizajnom emócie za volantom, aj na ulici. Má svoje muchy, ale je príjemným osviežením vo svete, kde sa nezriedka všetky modely jedného výrobcu líšia akurát veľkosťou.

Pri pohľade zboku trochu pripomína SUV, ale predný nárazník v skutočnosti nie je tak vysoko, ako sa zdá.
Foto: Tomáš Kelement

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Citroen C4 Cactus

Verzia

PureTech 82

Cena modelu od (eur)

12.290

Motor

benzín; trojvalec; 1199 cm3; elektronické viacbodové vstrekovanie

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

60(82)/5750

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

118/2750

Typ prevodovky/počet stupňov

automatizovaná manuálna/5

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

12,8-14,3/nemerané

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

nemerané

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

nemerané

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

nemerané

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

nemerané

Stav tachometra (km)

180

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,3/6,7 spotreba nezabehnutého auta postupne klesala

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

552

Typ a rozmer pneumatík

GoodYear EfficientGrip 205/50 r17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

975/535

Objem batožinového priestoru (l)

348-1170

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2595; 4157; 1729; 1480 (bez strešného nosiča)

Motor

dojem z motora kazila prevodovka; keď sme zatlačili plynový pedál na podlahu a prevodovka po chvíli našla správny prevodový stupeň, tak sa agregát predviedol slušným ťahom

Prevodovka

dlhé reakcie; zlý rozjazd najmä pri pohýnaní do kopca, kedy sme si pomáhali ručnou brzdou, inak hrozilo cúvnutie do auta stojaceho za nami; prevodovke treba nechať pri pohýnaní čas a jemne zaobchádzať s plynom

Podvozok

drobné nerovnosti bolo mierne cítiť; pri väčších vlnách bola jazda komfortná

Interiér

nám sa interiér Cactusu páči; je iný aj vďaka prednej lavici(v skutočnosti dve samostatné sedadlá len naoko pôsobia ako lavica); odkladacích priestorov nie je veľa a tie v stredovom paneli sú od ruky, ale dobre tvarované; najmä vrchná priehradka pre mobilný telefón; batožinový priestor má hlbokú vnútornú nakladaciu hranu

Posed vodiča a výhľad

dobrý výhľad dopredu a do strán; dozadu obmedzený, ale Cactus má cúvaciu kameru; chýbalo nám pozdĺžne nastavenie volantu

Ovládanie palubného systému/navigácie

pomocou dotykového displeja sa podobne ako v Peugeote ovláda množstvo funkcií vrátane klimatizácie, čo nie je počas jazdy príjemné; vypnutie dotykovej obrazovky vyžaduje dva dotyky, v noci by sme pre túto funkciu uvítali osobitný klasický gombík

Jazyk auta/navigácie

czk/czk

Grafika displejov a zobrazovanie

dobrá grafika

Predné svetlá technika a účinok

halogén; priemerný účinok

Odomykanie/vstup do auta

kľúč, diaľkové

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

vysoký vnútorný prah mierne prekáža pri vystupovaní

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

mechanika; sedadlo vodiča aj výškovo nastaviteľné; vzadu bez nastavenia

Sklápanie operadiel v druhom rade

sklápanie z kabíny; na sklopenie nedeliteľného operadla musíte zatlačiť poistky na jeho oboch stranách naraz, čo si vyžaduje trochu telocviku

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

hlboká vnútorná nakladacia hrana; štyri oká; jeden háčik na malý nákup; chýba sieťka alebo priehradka na drobnú batožinu

Rezervné koleso - prístup

dojazdová rezerva - kufor

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

prahy sa pre svoju výšku ľahko okopú od topánok; tankovanie - klasický uzáver; ostrekovač je dostupný s primerane širokým hrdlom

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  3. Know-how študenta: Zažiť, získať prax a spoznať svet.
  4. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  5. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  6. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  7. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  2. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  3. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  4. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  5. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  6. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  7. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  8. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 26 082
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 468
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 822
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 606
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 678
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 030
  7. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB 1 840
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 669
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Trochu humoru, potrebujeme, dobre?
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu.
  3. Ján Škerko: Terorista Putin, kúrenie v krbe, výdavky na vojnu a ...
  4. Blanka Ulaherová: Byť mačkou v Istanbule
  5. Helena Michlíková: On to nevie ?
  6. Robert Štepaník: diel 78 - rubrika: moje najhranejšie (v septembri 2022) - časť 1
  7. Julius Kravjar: Akademické podvody netreba podceňovať
  8. Štefan Vidlár: Aj my
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 867
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 553
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 069
  4. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 486
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 857
  6. Jana Melišová: V závoji hmly 3 747
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 682
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 534
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu