Vyskúšali sme Citroen Cactus, auto s nevšedným dizajnom

Citroen C4 Cactus prináša netradičné riešenia v interiéri a exteriéri. Robotizovaná prevodovka nás nepresvedčila.

Cactus prekvapuje svojim dizajnom. V meste vzbudzoval viac pozornosti, ako je na Citroen zvykom.(Zdroj: Tomáš Kelement)
Citroen C4 Cactus
PureTech 82

Spotreba v teste:
6,7 l/100 km

Cena verzie od:
12.290 eur

NÁŠ NÁZOR: Cactus v nás zanechal príjemnú emóciu. Možno aj pocit výnimočnosti tým, že je výrazne odlišný od ostatných áut. Zatiaľ nevieme, ako jazdí s manuálnou prevodovkou, ale aj tak by sme jej dali prednosť.

Očakávaný model Citroen C4 Cactus sme konečne mohli vyskúšať aj v našom redakčnom teste. Už koncept zaujal dizajnom a riešeniami, na ktoré nie sme zvyknutí.

Mnohé z nich sa dostali aj do sériovej podoby. Medzi ne patria už toľko spomínané vzduchom plnené vankúše, ktoré majú zabrániť poškodeniu karosérie pri parkovaní v meste.

Na ulici zaujal

Dizajn sa v mnohom vymyká dnešným trendom pri pohľade zvonku aj zvnútra.

Musíme priznať, že nám sa celkom páčil. Viac zvnútra ako zvonka. V interiéri je množstvo drobností, ktoré Cactus odlišujú od dnešných automobilov.

Nenájdeme tu klasické plastové madlá dverí, netradične je umiestnený airbag spolujazdca do priestoru pod tienidlom. Zadné okná sa neotvárajú, ale len mierne vyklápajú.

Pokračovať by sme mohli prednými sedadlami, ktoré na prvý pohľad pripomínajú spojenú lavicu, či ovládaním manuálnej robotizovanej prevodovky pomocou tlačidiel.

Zadné okná je možné iba odklopiť pomocou jednoduchého mechanizmu.
Foto: Tomáš Kelement

Nie je to prvýkrát, čo sa Citroen snaží niečím zaujať. Z nedávnej minulosti si pamätáme volant s pevným stredom.

Uvidíme, koľko z netradičných riešení francúzskej automobilky sa osvedčí a prežije aj do ďalších generácii.

Dobré tvarovanie odkladacích priestorov v Cactuse dokumentuje veľký box v zadných dverách. Praktický tvar má aj priestor v stredovom paneli, ideálny pre mobilný telefón.

Vyčítame mu len umiestnenie vo väčšej vzdialenosti od vodiča.

Na sklopenie zadných sedadiel je potrebná malá dávka telocviku. Poistky na oboch krajoch spojeného operadla treba stlačiť naraz.
Foto: Tomáš Kelement

Pri rozjazde do kopca pomôže ručná brzda

Hneď po prvom pohnutí sme si začali dávať pozor na automatizovanú manuálnu prevodovku. Pri každom rozjazde jej treba dať dostatok času na pohnutie.

Ak vodič viac pridá, neskráti čas, kým sa vozidlo pohne. Zmení sa akurát následná intenzita akcelerácie.

Najväčší problém nám robilo pohnutie sa do kopca najmä v križovatke, ak za nami stálo ďalšie vozidlo.

Kým prevodovka zareagovala, vozidlo sa o pár centimetrov v závislosti od sklonu kopca posunulo dozadu.

Dostavil sa nepríjemný pocit, ktorý si asi väčšina šoférov pamätá z nácviku prvého pohnutia sa do kopca v autoškole.

My sme to riešili pridržaním ručnej brzdy, pokým spojka nezačala zaberať. Mierne vibrácie nás nenechali premeškať tento moment.

S trochou snahy a cviku sa dá napriek robotizovanej prevodovke zaparkovať s vozidlom tesne k prekážkam.

Problém nastane, keď treba popritom zvládnuť obrubník, či inú výraznú nerovnosť.

Prevodovka sa ovláda pomocou tlačidiel na stredovom paneli. Prevodové stupne je možné meniť pádlami pod volantom.
Foto: Tomáš Kelement

Cactus vie aj plachtiť

Počas jazdy posádka jednotlivé preradenia pocíti krátkou stratou ťahu, ale to je pre automatizované prevodovky pomerne bežné.

Výhodou prevodovky je možnosť plachtenia po zaradení neutrálu tlačidlom na stredovom paneli.

Pri plynulej jazde sa s prevodovkou dá zžiť, pred prvým predbiehaním si však treba otestovať jej vlastnosti.

V snahe dať prevodovke dostatok času, sme podradili pádlami pod volantom v predstihu pred predbiehacím manévrom.

O krátku chvíľu po šliapnutí na plyn prevodovka podradila ešte raz. Otáčky stúpli na takú úroveň, pri ktorej motor strácal výkon.

Celý predbiehací manéver sme tak radšej prerušili skôr, ako sme ho začali. Tým nechceme tvrdiť, že je prevodovka zlá.

Ale rozhodne nie je intuitívna a treba si na ňu zvykať. V pamäti máme ešte našu nedávnu prvú jazdu na Toyote Aygo s robotickou prevodovkou a tá bola v mnohých aspektoch o triedu lepšia.

Vietor mu robí problém

Benzínový trojvalcový agregát s objemom 1,2 litra ponúkal pod kapotou nového Citroena slušný výkon.

Nie je to žiadny trhač asfaltu, ale pre bežné jazdenie je úplne postačujúci. Kombinovanú papierovú spotrebu sme prešvihli o viac ako dva litre.

Spôsobené to bolo častým testovaním práce prevodovky, jazdou v meste a nezabehnutým motorom tejto novinky. Pri vyrovnanej jazde do 115 km/h sa spotreba udrží pod 6,3 litra benzínu na 100 km.

Po zrýchlení na diaľničné tempo je ľahký Cactus náchylný na poveternostné podmienky, a tak môže spotreba miestami stúpnuť niekde medzi osem až deväť litrov.

Novinka od Citroenu vzbudzuje svojím nezvyčajným dizajnom emócie za volantom, aj na ulici. Má svoje muchy, ale je príjemným osviežením vo svete, kde sa nezriedka všetky modely jedného výrobcu líšia akurát veľkosťou.

Pri pohľade zboku trochu pripomína SUV, ale predný nárazník v skutočnosti nie je tak vysoko, ako sa zdá.
Foto: Tomáš Kelement

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Citroen C4 Cactus

Verzia

PureTech 82

Cena modelu od (eur)

12.290

Motor

benzín; trojvalec; 1199 cm3; elektronické viacbodové vstrekovanie

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

60(82)/5750

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

118/2750

Typ prevodovky/počet stupňov

automatizovaná manuálna/5

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

12,8-14,3/nemerané

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

nemerané

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

nemerané

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

nemerané

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

nemerané

Stav tachometra (km)

180

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,3/6,7 spotreba nezabehnutého auta postupne klesala

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

552

Typ a rozmer pneumatík

GoodYear EfficientGrip 205/50 r17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

975/535

Objem batožinového priestoru (l)

348-1170

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2595; 4157; 1729; 1480 (bez strešného nosiča)

Motor

dojem z motora kazila prevodovka; keď sme zatlačili plynový pedál na podlahu a prevodovka po chvíli našla správny prevodový stupeň, tak sa agregát predviedol slušným ťahom

Prevodovka

dlhé reakcie; zlý rozjazd najmä pri pohýnaní do kopca, kedy sme si pomáhali ručnou brzdou, inak hrozilo cúvnutie do auta stojaceho za nami; prevodovke treba nechať pri pohýnaní čas a jemne zaobchádzať s plynom

Podvozok

drobné nerovnosti bolo mierne cítiť; pri väčších vlnách bola jazda komfortná

Interiér

nám sa interiér Cactusu páči; je iný aj vďaka prednej lavici(v skutočnosti dve samostatné sedadlá len naoko pôsobia ako lavica); odkladacích priestorov nie je veľa a tie v stredovom paneli sú od ruky, ale dobre tvarované; najmä vrchná priehradka pre mobilný telefón; batožinový priestor má hlbokú vnútornú nakladaciu hranu

Posed vodiča a výhľad

dobrý výhľad dopredu a do strán; dozadu obmedzený, ale Cactus má cúvaciu kameru; chýbalo nám pozdĺžne nastavenie volantu

Ovládanie palubného systému/navigácie

pomocou dotykového displeja sa podobne ako v Peugeote ovláda množstvo funkcií vrátane klimatizácie, čo nie je počas jazdy príjemné; vypnutie dotykovej obrazovky vyžaduje dva dotyky, v noci by sme pre túto funkciu uvítali osobitný klasický gombík

Jazyk auta/navigácie

czk/czk

Grafika displejov a zobrazovanie

dobrá grafika

Predné svetlá technika a účinok

halogén; priemerný účinok

Odomykanie/vstup do auta

kľúč, diaľkové

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

vysoký vnútorný prah mierne prekáža pri vystupovaní

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

mechanika; sedadlo vodiča aj výškovo nastaviteľné; vzadu bez nastavenia

Sklápanie operadiel v druhom rade

sklápanie z kabíny; na sklopenie nedeliteľného operadla musíte zatlačiť poistky na jeho oboch stranách naraz, čo si vyžaduje trochu telocviku

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

hlboká vnútorná nakladacia hrana; štyri oká; jeden háčik na malý nákup; chýba sieťka alebo priehradka na drobnú batožinu

Rezervné koleso - prístup

dojazdová rezerva - kufor

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

prahy sa pre svoju výšku ľahko okopú od topánok; tankovanie - klasický uzáver; ostrekovač je dostupný s primerane širokým hrdlom

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 049
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 156
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 6 098
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 306
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 107
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 816
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 122
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 036
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 028

Téma: Citroen C4, C3, Xsara, Picasso, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

Neprehliadnite tiež

Nová aplikácia vám ukáže, koľko času ušetríte, keď sa ponáhľate

Prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti ušetrí len pár sekúnd.

Takata sa priznala, jej airbagy sú spájané so 16 úmrtiami

Airbagy firmy Takata sú spájané približne so 16 úmrtiami a zhruba 180 zraneniami po celom svete.

Mitsubishi odhalilo SUV Eclipse Cross

Týždeň pred svetovou premiérou ukázali Japonci svoju novinku na fotografiách.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop