Nemecká pneumatikárska spoločnosť Continental usporiadala pre novinárov z celého sveta prehliadku vývojového centra a centra pre testovanie pneumatík Contidrom.
Dozvedeli sme sa, ako pneumatiky vznikajú a ako ich testujú.
Continental združuje približne 20 pneumatikárskych značiek a pôsobí v 49 krajinách sveta. Prvú pneumatiku plnenú vzduchom vyvinuli už v roku 1892 a bola určená pre bicykel.
Na vývoji novej gumy pracuje 900 ľudí
Vývojové centrum spoločnosti Continental v Hannoveri zamestnáva špecialistov z celého sveta. Ročne v ňom otestujú približne 250 tisíc vzoriek materiálov a 14-tisíc vzoriek nových pneumatík.
Na samom začiatku je príprava zmesi, ktorá musí splniť požadované parametre pre potreby novej pneumatiky a zároveň splniť alebo prekonať všetky doterajšie vlastnosti už existujúcej gumy, z ktorej sa pneumatika nakoniec vyrobí.
Na tento účel slúžia aj moderné laboratóriá.
Ich súčasťou sú drahé stroje ktoré sú schopné testovať novú zmes prakticky za akýchkoľvek podmienok, tlaku, teploty a všemožným mechanickým namáhaním.
V prípade, že vedecký tím potrebuje preskúmať pripravenú zmes hlbšie, má k dispozície optické prístroje, mikroskopy, 3D skenery a podobne.
Úplným extrémom je mikroskop schopný rozlíšiť jednotlivé látky a skúmať ich vzájomnú väzbu.
Pracovníci a študenti na tejto úrovni pracujú podľa požiadaviek technikov a snažia sa splniť všetky nároky na zmes aké sa od nej očakávajú.
Jedným z najzaujímavejších pracovísk Vývojového centra je High Speed - Linear Friction Tester. Umožňuje testovať brzdné schopnosti gumy a jej opotrebovanie.
Jedinečný stroj automaticky testuje vzorku dezénu s rozmerom asi 5x5 cm (na fotografii vyššie, vzorky vpravo nad sebou).
Robotické rameno ťahá po kuse vozovky dlhej asi 50 a širokej asi 10 cm testovací materiál za rôznych podmienok. Nie je problém pripraviť mokrú vozovku, ľad, utlačený sneh alebo horúčavu.
Simulácie nahradia reálne používanie
Počas reálneho brzdenia je vybraná časť pneumatiky v kontakte s vozovkou len krátku chvíľu, pretože koleso sa vplyvom systému ABS vždy kúsok odvalí. Preto pre testovanie stačí krátky - polmetrový úsek vozovky.
Stroj v momente rozbiehania vytvorí na vzorku preťaženie až 10g. Na krátkej dráhe stihne časť pneumatiky rozbehnúť na rýchlosť 8 m/s (asi 30 km/h).
Samotné zastavenie je závislé na nastavenom tlaku, pripravenej zmesi a vybraných podmienkach.
Výsledkom je vypočítaný parameter trenia vybranej vzorky, s ktorým technici ďalej pracujú.
K podobným testom patrí napríklad aj zariadenie overujúce úbytok materiálu.
Do stroja vložia technici vzorku - malé oceľové koliesko obalené gumou. Koliesko je roztočené pracovným valcom počas určeného času a následne zmeraný úbytok materiálu.
Počas jedného pracovného dňa tak môže stroj simulovať opotrebenie pneumatiky – zmesi a nahradí 50-tisíc kilometrov reálnej prevádzky.s
Figurína s umelými ušami namiesto človeka
Medzi základné testy patrí meranie hluku, ktorý produkuje pneumatiky pri odvaľovaní po vozovke.
Vo vývojom centre sme sa dozvedeli, že cieľom je pripraviť pneumatiku, ktorá by nevydávala súvislý tón. Práve ten údajne spôsobuje najvyšší hluk a je ľudským uchom najzásadnejšie vnímaný.
Na meranie hluku slúži figurína umiestnená vo vozidle na mieste spolujazdca. V umelohmotnej hlave, presne na mieste uší človeka, sú umiestnené špeciálne mikrofóny.
Vzorku zvuku nahratú do počítača analyzujú pracovníci v špeciálne upravenej miestnosti s minimálnymi odrazmi zvuku a vonkajším prestupov hluku zvonku smerom do miestnosti.
Skúmajú konkurenčné výrobky
Nie je žiadnym tajomstvom, že jednotlivé značky analyzujú výrobky konkurenčných firiem. Aj nemecký Continental si stráži súperov.
Špeciálne oddelenie na analýzu konkurenčných pneumatík zamestnáva asi 14 ľudí, ktorí sú v priebehu jedného týždňa schopní rozložiť, rozrezať, rozporcovať a detailne preskúmať akúkoľvek pneumatiku.
Okrem skúmania konkurencie sa toto oddelenie venuje aj analýzou pneumatík vyrobených vo vlastnom závode.
Koniec vývoja zavŕši remeselná práca
Záverečnou fázou vývoja novej pneumatiky je výroba prvých prototypov.
Tie nie sú lisované ako sériová pneumatika, ale vyrezávané ručne do hladkej gumy podobnej pretekárskym - hladkým „slick-om“.
Špeciálna pištoľ s rukoväťou otočenou navrch, disponuje vymeniteľným hrotom (rôzne šírky, tvary a dĺžky).
Po kontakte s pneumatikou a určitom tlaku, sa hrot nahreje na presne určenú teplotu.
Nôž prechádza pneumatikou ako príborový nôž hustým domácim maslom.
Prvé prototypy pneumatík sú vyrábané ručne hlavne z dôvodu oveľa nižších nákladov vyžadovaných pri príprave formy na lisovanie.
Ani pri potrebe niekoľkých desiatok kusov nie je pneumatika lisovaná. Dezén overený na ručne vyrezávaných pneumatikách je naprogramovaný do počítača ovládajúci robotické rameno. To vyrezáva ďalšie pneumatiky s vysokou presnosťou. Princíp je však stále podobný ako pri ručnom rezaní.
Až pri overení, otestovaní a úprave dezénu mnohých kusov prototypov pneumatík nastupuje posledná fáza – príprava formy na lisovanie.
O týždeň vám ukážeme testovacie centrum Contidrom postavené asi 50 km severne od nemeckého mesta Hannover. Nahliadneme do jedinej haly pre automatizované testovanie brzdnej dráhy na svete.