SME
Štvrtok, 20. január, 2022 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Porovnali sme 14 rokov starú pneumatiku s prémiovou novinkou

Po návšteve testovacieho centra pneumatikárskej spoločnosti vieme, prečo nemajú všetky pneumatiky rovnakú cenu.

(Zdroj: Continental)
Dozvedeli sme sa
V prípade, že je pneumatika správne skladovaná, môže byť ako nová predaná ešte päť rokov po jej výrobe.

Nové výrobné postupy zabezpečujú aby zmes, z ktorej je pneumatika vyrobená, nezmenila pri skladovaní svoje vlastnosti.

Pozrite sa s nami do moderného testovacieho centra Contidrom, kde nemecká spoločnosť Continental už vyše štyri desaťročia testuje vyrobené pneumatiky.

Pripravené prototypy, hotové gumy aj sériové plášte sa bez výnimky objavia na vozidlách v testovacom areáli Contidrom.

Testovacie centrum otvorili už v roku 1967. Jeho súčasťou je:

  • malý „pretekársky“ okruh,
  • vysokorýchlostný ovál s klopenými zákrutami,
  • malý kruh na testovanie odtrhnutia pneumatiky od vozovky pri nedotáčavom šmyku,
  • mokrá dráha a okrem ďalších zariadení aj
  • jedinečný uzavretý tunel AIBA pre automatické testovanie brzdnej dráhy.

Overili sme si technologický pokrok

V roku 2000 prišla spoločnosť Continental na trh s prvou pneumatikou radu Premium Contact a jej vlastnosti spôsobili rozruch. Množstvo a spôsob použitia tzv. silici, ktorá upravuje vlastnosti gumy počas pôsobenia napríklad teploty bol vtedy novinkou.

Continental nám pripravil tri vozidlá BMW radu 3 hatchback práve z roku 2000, s kolesami obutými najmodernejšími gumami radu Premium Contact 5.

Jazda po okruhu s niekoľko milimetrovou súvislou vrstvou vody je skutočne nevídaná a schopnosť udržať vozidlo na ceste ohromujúci.

Väčšie prekvapenie však prišlo počas skúšania druhej trojice vozidiel (predchádzajúca generácia BMW radu 1) obutých do pneumatík z roku 2000, nie však 14-ročnej gumy. Pre potreby testu sa pneumatikárska firma vrátila v čase a vyrobila pneumatiku z roku 2000 nanovo.

Rozdiel je neuveriteľný. Moderný automobil s množstvom elektroniky bolo mimoriadne náročné udržať na ceste v zvolenom smere a zároveň držať požadovanú rýchlosť na mokrom okruhu. Pneumatika využívajúca najmodernejšiu technológiu z roku 2000 zaostávala za súčasnou gumou o „svetelné roky“.

Bol to jeden z testov, kde aj úplný laik cíti zásadný rozdiel vo vybranej pneumatike.

Podhustená pneumatika môže ohroziť život

S cieľom demonštrovať rozdiel medzi podhustenými a správne nafúkanými pneumatikami sme si sadli za volant BMW radu 3.

Prvé vozidlo simulovalo mäkké gumy na zadnej náprave a vyhýbací manéver pri rýchlosti približne 55 km/h bol takmer nezvládnuteľný.

Vozidlo s mäkkými pneumatikami veľmi neskoro reagovalo na zmenu smeru a na druhej strane, po samotnom manévri bolo nestabilné a len s neochotou držalo zvolený smer.

Známe klišé o správnom tlaku v pneumatikách naberá zrazu oveľa vyššiu vážnosť ako by radový motorista predpokladal.

Ľudskú nohu nahradil hydraulický systém

Za označením AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer) sa ukrýva zariadenie – hala dlhá 300 a široká 30 metrov, ktorá umožňuje počas celého roka automatizovane testovať brzdnú dráhu.

Hlavným prvkom haly je samonosný testovací úsek vozovky pripravený na železobetónovom základe, ktorý je možné za pomoci hydraulického systému vymeniť v priebehu 10 minút za jeden z piatich dostupných povrchov.

Po celej dĺžke haly sa vozidlo pohybuje uchytené o bočnú obslužnú koľajnicu, po technickej – návratovej dráhe.

Na konci dráhy je auto automaticky otočené a pripravené na zrýchlenie

Elektromagnetický nosník tlačí vozidlo pred sebou, s možnosťou maximálnej rýchlosti 120 km/h.

V presne určenom mieste dráhy je v interiéri vozidla aktivovaná robotická noha simulujúca ľudskú, so všetkými jej nedokonalosťami pohybu.

Brzdenie prebieha na vybranom povrchu, na suchu, na vode a pri teplotách povrchu od -10 °C až po letné teploty vozovky. Vďaka automatizácii sú výsledky testov maximálne objektívne, presné a nevstupuje do nich ľudský faktor.

Keď je hala v plnej prevádzke, dokáže ročne vykonať približne 100 000 brzdných operácií.

Požadované dáta sú snímané pomocou rôznych senzorov umiestnených na vozidle aj pneumatike.

Celý proces merania od začiatku montáže pneumatík až po zrýchlenie a úplné zastavenie vozidla netrvá dlhšie ako štyri minúty.

Teoreticky možno vykonávať 15 testov za hodinu, 24 hodín denne.

Novinka je určená pre tiché vozidlá

Súčasťou návštevy testovacieho centra bolo aj krátke zoznámenie a praktické vyskúšanie nového typu pneumatiky Continental Conti.eContact.

Spoločnosť Continental sa vrátila k výrobku Conti.eContact, ktorý bol uvedený na trh už v roku 2011 a pôvodne bol zamýšľaný pre elektrické vozidlá.

Zavedením množstva nových technológií a postupov sa nová letná pneumatika stala prvým plášťom značky Continental bez výkonových kompromisov, ktorá získala najvyššie hodnotenie "A-A" na EÚ štítku pre značenie pneumatík.

Toto ohodnotenie získala za priľnavosť a brzdnú dráhu na mokrom povrchu a za valivý odpor.

V rámci krátkeho programu a predstavenia sme nový typ pneumatiky prevetrali na hybridných vozidlách strednej a vyššej strednej triedy, pre ktoré bude na začiatku pneumatika určená.

Po jazde na bežných cestách môžeme potvrdiť, že pneumatika je extrémne tichá. Guma je výborná aj na tzv. „mačacích hlavách“ – kamennej vozovky.

Množstvo technológií v jednej pneumatike

Pneumatika sa opiera hneď o niekoľko nových technológií. Ich základom je nový, veľmi hustý vzor Hydro-sipes pre účinné odvádzanie vody.

Podľa internej štúdie spoločnosti by nový typ gumy mal poskytnúť rovnaké vlastnosti ako iné pneumatiky značky s rovnakým rozmerom, bez zamerania na elektromobily a hybridy.

Valivý odpor novej pneumatiky pre hybridné vozidlá by mal byť o približne 20 percent nižší ako u bežných pneumatík.

Na vnútornej strane plášťa sa nachádza pás zo špeciálnej peny, ktorý tlmí generovanie hluku a vibrácií počas jazdy.

Špeciálne usporiadané dvojité lamely v blokoch behúňov vytvárajú na mokrých cestách efekt „stierača čelného skla, ktorý rozbíja vodný film pod styčným bodom“. Táto technológia behúňov má umožniť, aby sa voda medzi povrchom blokov behúňov a cestou rýchlo rozptýlila, čo má viesť k veľmi krátkej brzdnej dráhe za mokra.

Merač tlaku v pneumatike bude povinný

Od novembra tohto roka by mali všetky nové vozidlá predané v EÚ disponovať systémom na kontrolu tlaku v pneumatikách.

Moderné vozidlá využívajú v zásade dva systémy – spôsoby merania tlaku v pneumatike.

Nepriamy systém využíva senzory ABS a ESP a pri zmene obvodu kolesa upozorní vodiča symbolom na palubnej doske. K upozorneniu dochádza väčšinou pri poklese tlaku o približne 20 %. Tento systém merania neumožňuje zobraziť konkrétny tlak v pneumatike.

Systém priameho merania sa spolieha na špeciálne tlakové senzory, ktoré sú súčasťou vzduchového ventilu. Hlavnou ich výhodou je presnosť a rýchlosť merania. Umožňujú odmerať konkrétny tlak v pneumatike a niektoré aj jej teplotu.

Nevýhodou meračov tlaku, ktoré sú súčasťou ventilu je nebezpečie ich poškodenie pri výmene pneumatiky, keďže sú „nalepené“ na disk - na kraji jeho vnútornej strany.

Spoločnosť Continental chce výrobcom ponúknuť alternatívu a v súčasnosti testuje nový typ senzora, ktorý bude nalepený na stred behúňa pneumatiky zvnútra.

Podľa predstaviteľov značky by mal byť nový senzor ľahší, ľahko montovateľný aj dodatočne (ak to bude podporovať riadiaca jednotka vozidla) a pneumatiky s ním bude možné presnejšie vyvážiť.

Šetriť na pneumatike sa nemusí vyplatiť

Bez ohľadu na konkrétneho výrobcu pneumatík je zrejme väčšine vodičov jasné, že výber správneho obutia pri zohľadnení spôsobu využitia auta, je kľúčovým prvkom pri ovládaní vozidla najmä na mokrých a inak zhoršených povrchoch ciest.

Rozdiely v cenách pneumatík sú daňou za ich technologické vybavenie.

Netvrdíme, že ten alebo onen výrobca pneumatík je lepší alebo horší. Pri kúpe výrazne lacných "hypermarketových", či iných bezmenných pneumatík treba postaviť cenu pneumatiky voči jej schopnosti zachrániť vám v kritickej situácii život.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mecom ide na zelenú
  2. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  3. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  7. Marrákeš je červená perla Maroka
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  10. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  1. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Medzi kritické ochorenia pribudli autizmus, celiakia či malária
  4. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Garmin predstavil dlho očakávanú radu športových hodiniek
  7. 53 predajní, kde získate zľavy aj peniaze na ďalší nákup
  8. Mecom ide na zelenú
  9. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  10. Marrákeš je červená perla Maroka
  1. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 659
  2. Marrákeš je červená perla Maroka 5 015
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 255
  4. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 4 240
  5. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 3 510
  6. Cukrovkári a covid-19 2 617
  7. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 526
  8. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 358
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 131
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 1 969
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

ilustračná fotka

Prípad vyšetrovateľky sa naťahuje od leta minulého roku.


11 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám hovorí nová vysvietená atrakcia v lese o nás?


a 1 ďalší 6 h
Peter Schutz.

V predstieraní, že koalícia vládne, sú čoraz väčšie trhliny.


12 h

Neprehliadnite tiež

Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa v najbližších rokoch prebudí z agónie.


16 h
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan
Renault Austral s maskovaním počas záverečných testov.

Výrobca sa nebude spoliehať len na elektromobily.


14. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Bohm: Don't Look Up! K zemi hľaď, čo máme spoločné s filmom?
  2. Věra Tepličková: Ľudia sú lenivý poctivo sa zoznamovať s opatreniami
  3. Anna Milanová: Identita... 2020
  4. Robert Štepaník: diel 59 - moje TOP10 za rok 2021, časť 1 (miesto 10 až 6)
  5. Štefan Vidlár: Mantra referendum
  6. Tomáš Harustiak: Je Ježiš Boh ? Iba tak vo sne
  7. Anna Milanová: Nezábudky... 2022
  8. David Talian: Kuciak žije, médiá klamú!
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 13 775
  2. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 787
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 240
  4. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 4 216
  5. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 4 028
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 3 745
  7. Martin Pilnik: Takto vyzerá budúcnosť v predpisovaní liekov 2 642
  8. Inštitút strategických politík: Rokovania s Ruskom môžu rozhodnúť nielen o osude Ukrajiny ale aj celej východnej Európy 2 497
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  2. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  3. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  4. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  5. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  6. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Šach-mat pre Pfizer? Hoaxer Blaha čítal iba nadpis, štúdiu financoval Pfizer
Skryť Zatvoriť reklamu