SME
Nedeľa, 26. marec, 2023 | Meniny má Emanuel
reklama

Porovnali sme 14 rokov starú pneumatiku s prémiovou novinkou

Po návšteve testovacieho centra pneumatikárskej spoločnosti vieme, prečo nemajú všetky pneumatiky rovnakú cenu.

(Zdroj: Continental)
Dozvedeli sme sa
V prípade, že je pneumatika správne skladovaná, môže byť ako nová predaná ešte päť rokov po jej výrobe.

Nové výrobné postupy zabezpečujú aby zmes, z ktorej je pneumatika vyrobená, nezmenila pri skladovaní svoje vlastnosti.

Pozrite sa s nami do moderného testovacieho centra Contidrom, kde nemecká spoločnosť Continental už vyše štyri desaťročia testuje vyrobené pneumatiky.

Pripravené prototypy, hotové gumy aj sériové plášte sa bez výnimky objavia na vozidlách v testovacom areáli Contidrom.

Testovacie centrum otvorili už v roku 1967. Jeho súčasťou je:

  • malý „pretekársky“ okruh,
  • vysokorýchlostný ovál s klopenými zákrutami,
  • malý kruh na testovanie odtrhnutia pneumatiky od vozovky pri nedotáčavom šmyku,
  • mokrá dráha a okrem ďalších zariadení aj
  • jedinečný uzavretý tunel AIBA pre automatické testovanie brzdnej dráhy.

Overili sme si technologický pokrok

V roku 2000 prišla spoločnosť Continental na trh s prvou pneumatikou radu Premium Contact a jej vlastnosti spôsobili rozruch. Množstvo a spôsob použitia tzv. silici, ktorá upravuje vlastnosti gumy počas pôsobenia napríklad teploty bol vtedy novinkou.

Continental nám pripravil tri vozidlá BMW radu 3 hatchback práve z roku 2000, s kolesami obutými najmodernejšími gumami radu Premium Contact 5.

Jazda po okruhu s niekoľko milimetrovou súvislou vrstvou vody je skutočne nevídaná a schopnosť udržať vozidlo na ceste ohromujúci.

Väčšie prekvapenie však prišlo počas skúšania druhej trojice vozidiel (predchádzajúca generácia BMW radu 1) obutých do pneumatík z roku 2000, nie však 14-ročnej gumy. Pre potreby testu sa pneumatikárska firma vrátila v čase a vyrobila pneumatiku z roku 2000 nanovo.

Rozdiel je neuveriteľný. Moderný automobil s množstvom elektroniky bolo mimoriadne náročné udržať na ceste v zvolenom smere a zároveň držať požadovanú rýchlosť na mokrom okruhu. Pneumatika využívajúca najmodernejšiu technológiu z roku 2000 zaostávala za súčasnou gumou o „svetelné roky“.

Bol to jeden z testov, kde aj úplný laik cíti zásadný rozdiel vo vybranej pneumatike.

Podhustená pneumatika môže ohroziť život

S cieľom demonštrovať rozdiel medzi podhustenými a správne nafúkanými pneumatikami sme si sadli za volant BMW radu 3.

Prvé vozidlo simulovalo mäkké gumy na zadnej náprave a vyhýbací manéver pri rýchlosti približne 55 km/h bol takmer nezvládnuteľný.

Vozidlo s mäkkými pneumatikami veľmi neskoro reagovalo na zmenu smeru a na druhej strane, po samotnom manévri bolo nestabilné a len s neochotou držalo zvolený smer.

Známe klišé o správnom tlaku v pneumatikách naberá zrazu oveľa vyššiu vážnosť ako by radový motorista predpokladal.

Ľudskú nohu nahradil hydraulický systém

Za označením AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer) sa ukrýva zariadenie – hala dlhá 300 a široká 30 metrov, ktorá umožňuje počas celého roka automatizovane testovať brzdnú dráhu.

Hlavným prvkom haly je samonosný testovací úsek vozovky pripravený na železobetónovom základe, ktorý je možné za pomoci hydraulického systému vymeniť v priebehu 10 minút za jeden z piatich dostupných povrchov.

Po celej dĺžke haly sa vozidlo pohybuje uchytené o bočnú obslužnú koľajnicu, po technickej – návratovej dráhe.

Na konci dráhy je auto automaticky otočené a pripravené na zrýchlenie

Elektromagnetický nosník tlačí vozidlo pred sebou, s možnosťou maximálnej rýchlosti 120 km/h.

V presne určenom mieste dráhy je v interiéri vozidla aktivovaná robotická noha simulujúca ľudskú, so všetkými jej nedokonalosťami pohybu.

Brzdenie prebieha na vybranom povrchu, na suchu, na vode a pri teplotách povrchu od -10 °C až po letné teploty vozovky. Vďaka automatizácii sú výsledky testov maximálne objektívne, presné a nevstupuje do nich ľudský faktor.

Keď je hala v plnej prevádzke, dokáže ročne vykonať približne 100 000 brzdných operácií.

Požadované dáta sú snímané pomocou rôznych senzorov umiestnených na vozidle aj pneumatike.

Celý proces merania od začiatku montáže pneumatík až po zrýchlenie a úplné zastavenie vozidla netrvá dlhšie ako štyri minúty.

Teoreticky možno vykonávať 15 testov za hodinu, 24 hodín denne.

Novinka je určená pre tiché vozidlá

Súčasťou návštevy testovacieho centra bolo aj krátke zoznámenie a praktické vyskúšanie nového typu pneumatiky Continental Conti.eContact.

Spoločnosť Continental sa vrátila k výrobku Conti.eContact, ktorý bol uvedený na trh už v roku 2011 a pôvodne bol zamýšľaný pre elektrické vozidlá.

Zavedením množstva nových technológií a postupov sa nová letná pneumatika stala prvým plášťom značky Continental bez výkonových kompromisov, ktorá získala najvyššie hodnotenie "A-A" na EÚ štítku pre značenie pneumatík.

Toto ohodnotenie získala za priľnavosť a brzdnú dráhu na mokrom povrchu a za valivý odpor.

V rámci krátkeho programu a predstavenia sme nový typ pneumatiky prevetrali na hybridných vozidlách strednej a vyššej strednej triedy, pre ktoré bude na začiatku pneumatika určená.

Po jazde na bežných cestách môžeme potvrdiť, že pneumatika je extrémne tichá. Guma je výborná aj na tzv. „mačacích hlavách“ – kamennej vozovky.

Množstvo technológií v jednej pneumatike

Pneumatika sa opiera hneď o niekoľko nových technológií. Ich základom je nový, veľmi hustý vzor Hydro-sipes pre účinné odvádzanie vody.

Podľa internej štúdie spoločnosti by nový typ gumy mal poskytnúť rovnaké vlastnosti ako iné pneumatiky značky s rovnakým rozmerom, bez zamerania na elektromobily a hybridy.

Valivý odpor novej pneumatiky pre hybridné vozidlá by mal byť o približne 20 percent nižší ako u bežných pneumatík.

Na vnútornej strane plášťa sa nachádza pás zo špeciálnej peny, ktorý tlmí generovanie hluku a vibrácií počas jazdy.

Špeciálne usporiadané dvojité lamely v blokoch behúňov vytvárajú na mokrých cestách efekt „stierača čelného skla, ktorý rozbíja vodný film pod styčným bodom“. Táto technológia behúňov má umožniť, aby sa voda medzi povrchom blokov behúňov a cestou rýchlo rozptýlila, čo má viesť k veľmi krátkej brzdnej dráhe za mokra.

Merač tlaku v pneumatike bude povinný

Od novembra tohto roka by mali všetky nové vozidlá predané v EÚ disponovať systémom na kontrolu tlaku v pneumatikách.

Moderné vozidlá využívajú v zásade dva systémy – spôsoby merania tlaku v pneumatike.

Nepriamy systém využíva senzory ABS a ESP a pri zmene obvodu kolesa upozorní vodiča symbolom na palubnej doske. K upozorneniu dochádza väčšinou pri poklese tlaku o približne 20 %. Tento systém merania neumožňuje zobraziť konkrétny tlak v pneumatike.

Systém priameho merania sa spolieha na špeciálne tlakové senzory, ktoré sú súčasťou vzduchového ventilu. Hlavnou ich výhodou je presnosť a rýchlosť merania. Umožňujú odmerať konkrétny tlak v pneumatike a niektoré aj jej teplotu.

Nevýhodou meračov tlaku, ktoré sú súčasťou ventilu je nebezpečie ich poškodenie pri výmene pneumatiky, keďže sú „nalepené“ na disk - na kraji jeho vnútornej strany.

Spoločnosť Continental chce výrobcom ponúknuť alternatívu a v súčasnosti testuje nový typ senzora, ktorý bude nalepený na stred behúňa pneumatiky zvnútra.

Podľa predstaviteľov značky by mal byť nový senzor ľahší, ľahko montovateľný aj dodatočne (ak to bude podporovať riadiaca jednotka vozidla) a pneumatiky s ním bude možné presnejšie vyvážiť.

Šetriť na pneumatike sa nemusí vyplatiť

Bez ohľadu na konkrétneho výrobcu pneumatík je zrejme väčšine vodičov jasné, že výber správneho obutia pri zohľadnení spôsobu využitia auta, je kľúčovým prvkom pri ovládaní vozidla najmä na mokrých a inak zhoršených povrchoch ciest.

Rozdiely v cenách pneumatík sú daňou za ich technologické vybavenie.

Netvrdíme, že ten alebo onen výrobca pneumatík je lepší alebo horší. Pri kúpe výrazne lacných "hypermarketových", či iných bezmenných pneumatík treba postaviť cenu pneumatiky voči jej schopnosti zachrániť vám v kritickej situácii život.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  2. Sodastream sa mení
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  6. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  7. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  8. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 443
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 106
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 4 525
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 385
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 483
  6. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 3 257
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 688
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 561
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kristína Pomothy

Psychologička Kristína Pomothy vraví, že naša kultúra sa odklonila od mystických zážitkov.


23. mar
Miralem Pjanič (vľavo) na MS v drese Bosny a Hercegoviny.

Džeko? Možno to bude znieť hlúpo, ale naozaj nebolo cítiť, že nehral.


7 h
Krojovaný pár víta prezidenta T.G.Masaryka na Morave v Čejkoviciach (1924).

Keď prišiel November, myslela som si, že sa vrátia názvy ulíc a budov po T. G. M.


20. mar
Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020.

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.


Oliver Varchol 23. mar

Neprehliadnite tiež

Nabíjanie na odpočívadle Čaradice. Ilustračné foto.

Cena stúpla najmä na verejných nabíjačkách.


23. mar
Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020.

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.


Oliver Varchol 23. mar
Ford Explorer

Čoskoro sa vydá na cestu okolo sveta.


21. mar
Kia Niro HEV

Okrem dizajnu je už zaujímavejšia aj spotreba.


21. mar
reklama

Blogy SME

  1. Samuel Ivančák: Hammelova rozprávka pre deti aj dospelých má 50 rokov
  2. Radovan Čipka: O dyskách trochu odborne I: Dyslexia
  3. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy
  4. Anna Miľanová: Svetový deň vody - nech je radšej každý deň...
  5. Štefan Vidlár: Manky doba
  6. Ján Škerko: Richard Sulík nie je len povalač vlád, ale najnovšie aj podrazák
  7. Rastislav Puchala: Táto republika je v háji
  8. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 023
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 687
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 5 475
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 756
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 855
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 362
  7. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 125
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 112
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu