SME
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik
reklama

Viac ako polovica ciest I. triedy je v nevyhovujúcom až havarijnom stave

Cesty prvej triedy predstavujú až polovicu dopravy. Z 3000 kilometrov je 1500 v zlom stave.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Pavol Funtál)

BRATISLAVA. Priemerný vek vozoviek na cestách I. triedy na Slovensku je viac ako 20 rokov.

Od roku 2000 narástol podiel úsekov týchto ciest v nevyhovujúcom až havarijnom stave dva a pol násobne. Viac ako polovica ciest I. triedy je v takomto stave. A to sa na nich uskutočňuje približne 50 % všetkých dopravných výkonov v krajine.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyplýva to zo Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020 z dielne rezortu dopravy, ktorý prijala vláda.

Podľa materiálu za to môže nedostatočné financovanie údržby ciest. Chýba súvislá pravidelná údržba, riešia sa len havarijné stavy. Ich nárast je potom medziročne vyšší ako dĺžka upravených úsekov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na cestách sa rozpadáva povrch a ich konštrukcia

Z prehliadok ciest I. triedy z roku 2011 vyplýva, že 1517,9 km z nich je v nevyhovujúcom stave. To predstavuje 47,6 %. Ďalších 198,6 km (6,2 %) je v havarijnom stave.

Cesty I. triedy majú dĺžku 3188 km.

Takéto cesty sú degradované pre nevyhovujúcu únosnosť alebo rozpad povrchu a konštrukcie. Ich uvedenie do prevádzkyschopného stavu si vyžaduje nákladnejšie opatrenia, v niektorých prípadoch až úplnú rekonštrukciu vozovky.

"Tento stav je jednoznačne spôsobený oneskorovaním cyklickej obnovy vozoviek," zhodnotilo ministerstvo v stratégii.

Na údržbu a opravy treba ročne desiatky miliónov

V krajine sa vždy kládol dôraz najmä na dobudovanie siete diaľnic a rýchlostných ciest, cesty I. triedy sú ale stále nosnou časťou cestnej siete. Preto by sa im podľa stratégie mala venovať náležitá pozornosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V dokumente sa napríklad uvádza, že v roku 2014 je potrebné investovať do údržby a opráv ciest I. triedy 63,7 milióna eur.

Na rok 2015 je potrebných takmer 65 miliónov eur a na rok 2016 už 66,4 milióna eur.

"Finančné prostriedky na opravy a údržbu ciest I. triedy v rozpočte verejnej správy vyčlenené nie sú v súlade s reálnymi potrebami," zhodnotil ale rezort v stratégii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Východ mieša karty v súboji pamiatok, hlasuje sa online
  2. Obnovené historické skvosty už bojujú o priazeň verejnosti
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  5. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne verejné hlasovanie
  7. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne aj verejnosť
  8. Západniari hlasujú o svojej najkrajšej pamiatke
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 688
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 12 581
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 951
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 170
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 616
  6. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 5 687
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 347
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 112
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Martin Pilnik: Dáte šancu na život 160 000 alebo 120 ľuďom?
  2. Ján Roháč: Ad.: Štiavnica a syndróm vyhorenia
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Krušetnica
  4. Pavel Kalis: Ako žiť s infláciou
  5. Linda Rampašeková: Je lepšia hra ako film?
  6. Unicef Slovensko: Voda nie je samozrejmosť
  7. Ivan Mlynár: Posolstvo Štefana Hamrana - sú len dva dni v roku, kedy nemôžeme brániť právny štát – včera a zajtra
  8. Rastislav Puchala: Maďari za Dunai
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 181
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 776
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 041
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 123
  5. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 3 690
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 076
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 513
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 357
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu