BRATISLAVA. Priemerný vek vozoviek na cestách I. triedy na Slovensku je viac ako 20 rokov.
Od roku 2000 narástol podiel úsekov týchto ciest v nevyhovujúcom až havarijnom stave dva a pol násobne. Viac ako polovica ciest I. triedy je v takomto stave. A to sa na nich uskutočňuje približne 50 % všetkých dopravných výkonov v krajine.
Vyplýva to zo Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020 z dielne rezortu dopravy, ktorý prijala vláda.
Podľa materiálu za to môže nedostatočné financovanie údržby ciest. Chýba súvislá pravidelná údržba, riešia sa len havarijné stavy. Ich nárast je potom medziročne vyšší ako dĺžka upravených úsekov.
Na cestách sa rozpadáva povrch a ich konštrukcia
Z prehliadok ciest I. triedy z roku 2011 vyplýva, že 1517,9 km z nich je v nevyhovujúcom stave. To predstavuje 47,6 %. Ďalších 198,6 km (6,2 %) je v havarijnom stave.
Cesty I. triedy majú dĺžku 3188 km.
Takéto cesty sú degradované pre nevyhovujúcu únosnosť alebo rozpad povrchu a konštrukcie. Ich uvedenie do prevádzkyschopného stavu si vyžaduje nákladnejšie opatrenia, v niektorých prípadoch až úplnú rekonštrukciu vozovky.
"Tento stav je jednoznačne spôsobený oneskorovaním cyklickej obnovy vozoviek," zhodnotilo ministerstvo v stratégii.
Na údržbu a opravy treba ročne desiatky miliónov
V krajine sa vždy kládol dôraz najmä na dobudovanie siete diaľnic a rýchlostných ciest, cesty I. triedy sú ale stále nosnou časťou cestnej siete. Preto by sa im podľa stratégie mala venovať náležitá pozornosť.
V dokumente sa napríklad uvádza, že v roku 2014 je potrebné investovať do údržby a opráv ciest I. triedy 63,7 milióna eur.
Na rok 2015 je potrebných takmer 65 miliónov eur a na rok 2016 už 66,4 milióna eur.
"Finančné prostriedky na opravy a údržbu ciest I. triedy v rozpočte verejnej správy vyčlenené nie sú v súlade s reálnymi potrebami," zhodnotil ale rezort v stratégii.