SME

Viac ako polovica ciest I. triedy je v nevyhovujúcom až havarijnom stave

Cesty prvej triedy predstavujú až polovicu dopravy. Z 3000 kilometrov je 1500 v zlom stave.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Pavol Funtál)

BRATISLAVA. Priemerný vek vozoviek na cestách I. triedy na Slovensku je viac ako 20 rokov.

Od roku 2000 narástol podiel úsekov týchto ciest v nevyhovujúcom až havarijnom stave dva a pol násobne. Viac ako polovica ciest I. triedy je v takomto stave. A to sa na nich uskutočňuje približne 50 % všetkých dopravných výkonov v krajine.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyplýva to zo Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020 z dielne rezortu dopravy, ktorý prijala vláda.

Podľa materiálu za to môže nedostatočné financovanie údržby ciest. Chýba súvislá pravidelná údržba, riešia sa len havarijné stavy. Ich nárast je potom medziročne vyšší ako dĺžka upravených úsekov.

SkryťVypnúť reklamu

Na cestách sa rozpadáva povrch a ich konštrukcia

Z prehliadok ciest I. triedy z roku 2011 vyplýva, že 1517,9 km z nich je v nevyhovujúcom stave. To predstavuje 47,6 %. Ďalších 198,6 km (6,2 %) je v havarijnom stave.

Cesty I. triedy majú dĺžku 3188 km.

Takéto cesty sú degradované pre nevyhovujúcu únosnosť alebo rozpad povrchu a konštrukcie. Ich uvedenie do prevádzkyschopného stavu si vyžaduje nákladnejšie opatrenia, v niektorých prípadoch až úplnú rekonštrukciu vozovky.

"Tento stav je jednoznačne spôsobený oneskorovaním cyklickej obnovy vozoviek," zhodnotilo ministerstvo v stratégii.

Na údržbu a opravy treba ročne desiatky miliónov

V krajine sa vždy kládol dôraz najmä na dobudovanie siete diaľnic a rýchlostných ciest, cesty I. triedy sú ale stále nosnou časťou cestnej siete. Preto by sa im podľa stratégie mala venovať náležitá pozornosť.

SkryťVypnúť reklamu

V dokumente sa napríklad uvádza, že v roku 2014 je potrebné investovať do údržby a opráv ciest I. triedy 63,7 milióna eur.

Na rok 2015 je potrebných takmer 65 miliónov eur a na rok 2016 už 66,4 milióna eur.

"Finančné prostriedky na opravy a údržbu ciest I. triedy v rozpočte verejnej správy vyčlenené nie sú v súlade s reálnymi potrebami," zhodnotil ale rezort v stratégii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 722
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 675
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 736
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 700
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 691
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 263
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 221
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 299
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (2. - 8.5.1925)
  2. Vladimír Krátky: Král a šaškáreň na TA 3 .
  3. Martin Eštočák: Prešov pod tlakom pravdy: Mestské zastupiteľstvo schválilo uznesenie, ktoré môže rozkryť škody v DPMP. Primátor má konať–aj voči vlastnému nominantovi
  4. Ján Valchár: O Mariových muliciach a našich vojakoch na Ukrajine
  5. Julius Kravjar: Devätoro Alberta Einsteina
  6. Natália Milanová: Ministerstvo babráctva: Ľudovít Štúr krajšie múzeum mať nebude. Lebo omietka
  7. Lukáš Majerčák: Ždiar I., okres Poprad : Bachledova dolina - Chodník korunami stromov
  8. Viktor Pamula: 21 rokov v najlepšej spoločnosti
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 205
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 15 240
  3. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 218
  4. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 8 504
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 8 091
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 628
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 187
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 605
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu