Prakticky neobmedzené zdroje vodíka na zemi lákajú konštruktérov pokračovať vo vývoji vozidiel na palivové články.
Napriek náročnosti výroby samotných článkov pribúdajú produkčné verzie automobilov spaľujúcich vodík.
Hyundai začal program prípravy sériového vozidla na vodík už v roku 1998 a vlani v januári rozbehol sériovú výrobu modelu ix35 Fuel Cell.
Ukazujú praktickú využiteľnosť
Novinka, ktorá dokáže pomocou vodíka vyrobiť v palivových článkoch elektrickú energiu, má za sebou množstvo testov na ukážku praktickej využiteľnosti.
Pred dvomi rokmi prešli testovací jazdci z Oslo do Monaka s využitím malej, ale rozrastajúcej sa sieti čerpacích staníc vodíka.
Na dráhe dlhej 2260 kilometrov mali vždy kde natankovať.
Prekonal plánovaný dojazd
Hyundai nedávnou jazdou z Oslo do Malmö ukázal, že jeho vodíkové auto prejde na jednu nádrž vyše sedemsto kilometrov.
Automobil vie dokonca v reálnej premávke prekonať garantovaný dojazd 594 kilometrov udávaný výrobcom.
Pri priemernej rýchlosti 76 kilometrov za hodinu trvala jazda desať hodín.
Propagácia na prvom mieste
Protagonisti jazdy tvrdia, že najskôr chceli zakotviť na vodíkovej čerpacej stanici v Kodani, avšak pri ostatku vodíka v nádrži sa rozhodli potiahnuť ešte do neďalekého Malmö.
Zrejme to nebude náhoda, keď v Malmö otvorili pred mesiacom novú čerpaciu stanicu na vodík.
Práve v tomto treťom najväčšom švédskom meste štartuje Európsky program rozvoja siete vodíkových čerpacích staníc (HyFIVE).

Hyundai ix35 Fuel Cell
Celkom 1000 kusov prvej série putuje do firemných vozových parkov. Hyundai plánuje po roku 2015 výrobu 10-tisíc kusov vodíkového SUV ročne.
To už bude možné kúpiť si auto aj cez predajnú sieť značky Hyundai. Výkon palivových článkov je 100 kW a predné kolesá poháňa elektromotor s výkonom 65 kW.
Palivové články neustále dobíjajú batérie ukryté pod podlahou. Bez dodávky elektrickej energie z palivových článkov by batérie stačili len na kilometrový dojazd na čisto elektrickú energiu.