Každá automobilka dnes hľadá spôsob, ako rozvíriť hladinu a upútať pozornosť na svoje produkty. Ani BMW nie je výnimkou.
Akurát výrobcovia tohto kalibru na to používajú podvihnutie pomyselnej latky technickej úrovne a napredujú. To je tiež prípad zatiaľ najsilnejšieho naftového šesťvalca z dielne BMW, ktorý dostal prívlastok M550d.
Výrobca prostredníctvom tohto motora ukázal, že vozidlá z dielne športového oddelenia M Performance nemusia mať len benzínový motor a pohon zadnej nápravy.
Blogeri a internetoví spisovatelia dostali prostredníctvom M550d dobrý dôvod na písanie úvah o tom, ako budú fanúšikovia pravého BMW M sklamaní.
Netreba však zabudnúť na to, že kto chce benzínové BMW so zadným pohonom, ten si ho môže slobodne kúpiť.
Kto chce tento diesel, môže si užívať pohon všetkých kolies, slušnú dynamiku a vzrušenie z toho, koľko takýto nadupaný motor vydrží.
Motoristi formujú smerovanie značkySamotná automobilka BMW priznáva, že s rastúcim počtom zákazníkov automobilov BMW M prichádza trend diaľničnej luxusnej stíhačky pre veľmi zriedkavý výlet na okruh.
Divízia BMW M predá vyše 30-tisíc nových áut ročne a za ostatný čas prezentuje približne 14 percentné ročné nárasty.
Brzdy majú citlivé ABS a zo stovky zbytočne naťahujú brzdnú dráhu oproti Porsche alebo Audi RS7. Spomalenie medzi 200 a 100 km/h je vskutku famózne.
Pri takomto ročnom predaji športových BMW možno predpokladať, že okrem rodených pretekárov so zmyslom pre drift a jazdu na okruhu, si ich kupujú aj iní.
A je ich asi väčšina. Preto predpokladáme, že BMW postaví ešte nejeden super silný diesel.
V redakčnom teste sme prevetrali naftový model M550d s cieľom zmerať jeho dynamiku, zistiť správanie na ceste, spoznať konštrukčne extrémne postavený motor a pokiaľ možno, s citom zabehnúť ešte surové auto.
Technika napreduje príliš rýchloVýzvou pre konštruktérov značky bolo skombinovať extrémne jazdné výkony s nízkou spotrebou a komfortom jazdy.
Nové BMW M550d prekonáva v niektorých dynamických parametroch aj benzínové BMW M5 (E39) z prelomu tisícročí, ktoré poháňal benzínový osemvalec s objemom 4,9 litra a dosahoval výkon 400 koní.
Klasika pred faceliftom sa nám páčila viac. Najmä M verzia by mohla mať analógové prístroje namiesto displeja.
S ním bolo možné reálne jazdiť za 16 až 20 litrov na 100 kilometrov. Generačne mladšia naftová novinka má o dva litre menší objem a iba šesť valcov.
S výkonom 381 koní a s krútiacim momentom 740 Nm má dosiahnuť spotrebu len 6,3 l/100 km a stovku pokorí pod päť sekúnd. Na takmer dve tony vážiaci sedan sú to pomerne odvážne parametre.
Potrebuje tri turbodúchadláAutomobilka si na dosiahnutie naftového cieľa „M“ vytipovala radový šesťvalcový trojliter.
Paradoxne práve radový šesťvalec 530d debutoval v BMW 5 (E39) v roku 2001 a vtedy dosahoval výkon 147 kW.
Dnes má namiesto jedného až tri turbodúchadlá, inú techniku a pri udávanej nižšej spotrebe dvojnásobný výkon 280 kW.
Nehovoriac o takmer dvojnásobku krútiaceho momentu. Tri turbodúchadlá natiahli spektrum účinných otáčok na maximum a hlavne vždy sa snažia plniť nasávanie ideálnym pretlakom.
Trikrát prepĺňaný motor treba poriadne chladiť rovnako ako stlačený vzduch. Vidieť to na prvý pohľad.
Malé turbodúchadlo je dokonca činné už pri mierne vyšších otáčkach než sú voľnobežné. Hoci BMW deklaruje použitie najmenšieho turba rýchlou odozvou, jedným z reálnych dôvodov budú prevody a spotreba.
Prevodovka drží v normálnych jazdných podmienkach motor na 1500 otáčkach a tam by to bez prepĺňania nešlo.
Na druhej strane vodič účinok najmenšieho turba nepocíti, pretože aj rýchla reakcia motora zanikne v ťažkom prevode. Inak je to pri 1800 otáčkach. Tam začína naftová turbulencia.
Znie najkrajšie medzi dieselamiV praxi má super diesel po naštartovaní zvuk ako jeho slabšie verzie, ale pri dynamickej jazde a akcelerácii vylúdi to, čo sme nepočuli ani z pretekárskych naftových strojov.
Mali sme to šťastie šoférovať asi najlepšie znejúci diesel na svete. Na dobrý benzín zvukom nemá, avšak medzi dieselami je bezkonkurenčne ako zlatý slávik.
Neobťažuje dunením a pred Mníchovom nebudete chcieť povoliť z 220 km/h pre jeho pekný zvuk.
Navyše naftové BMW ani pri 250 km/h nedáva najavo zvýšenú námahu.
Stačila by šesťstupňováPri výkone motora 381 koní a krútiacom momente 740 Nm by pokojne stačila šesťstupňová prevodovka, pretože osemstupňový automat stále radí.
Jediná výhoda je, že pri zrýchlení a častejšom preraďovaní si môžete vychutnať zvuk šesťvalca. Za zvukový prejav dávame palec hore a uznávame, že automobilka prekonala očakávanie.
Pri priemernej spotrebe sľuby podľa predpokladov zlyhali, hoci pri obrovských rozdieloch medzi metodikou merania a realitou to zrejme čaká aj samotný výrobca.
Na priemer 6,3 litra zabudnite, pretože najmenej urobíte 7,8. Ak aj uvážime malý počet najazdených kilometrov, tak pod sedem sa nedostanete.
Takto vyzerá technické dielo pod krytom.
Bežná prevádzka a jazda s BMW M550d vychádza na deväť až desať litrov nafty. Malé turbo „tlačí“ vždy, a preto sa ani na diaľnici neoplatí šetriť.
Pri spotrebe 8,5 litra sa budete trápiť, so spotrebou 9,5 si zajazdíte schuti. Hrádky s neobmedzenou rýchlosťou na diaľnici alebo jazda po okruhu vychádzajú na 16 litrov nafty.
Premieňa palivo v dynamikuKým slovenský patent motora s 800 koňmi a zázračnou spotrebou nedobyje svet (zrejme sa tak rýchlo nestane), budeme považovať pomer spotreby a výkonu BMW M550d za mierne zázračný.
Ak ohŕňate nos nad desiatimi litrami v teste, tak pripomíname, že je v tom katapult na dvestovku za 19 sekúnd a veľmi slušná dynamika.
Diesel pod pretlakom troch turbodúchadiel dosiahne 160 km/h pod 12 sekúnd a než stihnete dopočítať do 20 už dávno stojíte.
Brzdy majú vo finálnej fáze brzdenia trochu citlivé ABS a preto stovku skrotia „až“ na 34 metroch.
Nábeh z dvestovky je však famózny a naftové 550d zabrzdilo z dvestovky o dva metre skôr, než Audi RS7 s keramickými brzdami.
Zaostalo však zrýchlenie na stovku, pretože oproti deklarovaným 4,7 s sme dosiahli najlepšie až 5,16 s. BMW M550d napĺňa sen o rýchlom a najmä dobre znejúcom naftovom motore.
Majiteľovi ponúka nádych sveta BMW M bez toho, aby to musel po druhej nádrži ľutovať.
Vízie rekordne nízkej spotreby sú prehnané a ak dáte zelenú fascinujúcej dynamike tohto auta, vedzte, že to bude najúspornejšie zrýchlenie tohto druhu v triede.
Z testovacieho zápisníka k BMW M550d
Značka a model
BMW 5
Verzia
M550 d
Cena modelu od (eur)
84.100
Motor
(naftový šesťvalec; radový; priamy vstrek paliva common rail; tri turbodúchadlá; 2993 (cm3)
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
280(381)/4000-4400
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
740/2000-3000
Typ prevodovky/počet stupňov
automatická ZF/8
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
4,7/5,16
Zrýchlenie z 0-160 km/h (s)
11,98
Zrýchlenie z 0-200 km/h (s)
19,45
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
34,61
Šprint a zastavenie 0-160-0 km/h (s)
17,98
Brzdná dráha 200 km/h - 0 (m)
144
Brzdná dráha 200 – 100 km/h (m)
109,8
Pružnosť 100 – 200 km/h (s)
14,29
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
2,34 (3.stupni), 2,49 na (4.stupni)
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)
1250/ 8. stupeň
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)
1900/ 8. stupeň
Skutočná rýchlosť pri 50/90/130 (km/h)
47/87/127
Stav tachometra (km)
340
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
6,3 / 9,8
Objem palivovej nádrže (l)
70
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)
648
Typ a rozmer pneumatík
Pirelli P-Zero 245/40 R19
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1880-1955/2450