Pri tretine úmrtí boli motorkári pod vplyvom alkoholu

Z tristo smrteľných nehôd spôsobila tretinu zrážka so statickým objektom, zistili v Univerzite Komenského.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - KR PZ v Trnave)

BRATISLAVA. Takmer každý tretí motocyklista, ktorý zahynul pri dopravnej nehode, bol pod vplyvom alkoholu.

Vyplýva to zo štúdie, ktorú vypracovali odborníci z Univerzity Komenského v Bratislave (UK).

Výskumníci sa zamerali na 311 smrteľných dopravných nehôd motorkárov v rokoch 1992 až 2012.

Medzi zabitými motorkármi dominujú muži

Z 311 skúmaných prípadov bolo 91 spojených s alkoholom, čo predstavuje 29 percent.

Najčastejšou príčinou smrti pri nehodách motocyklistov je podľa štúdie poranenie lebky a mozgu. Túto diagnózu stanovil lekár pri 137 prípadoch.

Medzi zabitými motorkármi dominujú muži, je ich 91 percent.

Pri 54 percentách nehôd išlo o zrážku s iným vozidlom, pri 28 percentách so statickým objektom, napríklad stromom alebo stĺpom a 18 percent nehôd sa skončilo pádom motocyklistu.

„Medzi základné rizikové faktory nehodovosti patria vek - spravidla ide o mladého motocyklistu, ďalej pohlavie - jednoznačne dominuje muž, ale aj jazda pod vplyvom alkoholu či nárazová rýchlosť,“ uvádza Martin Janík z Ústavu súdneho lekárstva a medicínskych expertíz Jesseniovej lekárskej fakulty UK.

Aj pri pomalej rýchlosti sa motorkári zrania

Pri náraze tela motocyklistu rýchlosťou 10 až 12 kilometrov za hodinu do pevného, nepohybujúceho sa objektu možno podľa Janíka očakávať vznik ľahkých zranení. Dvojnásobná rýchlosť je však už prahom smrteľných poranení.

„Náraz pri rýchlosti 80 až 90 kilometrov za hodinu spôsobuje motocyklistovi zranenia prakticky nezlučiteľné so životom,“ konštatuje Janík.

Na európskych cestách podľa štúdie ročne zahynie približne 6 000 motocyklistov, na Slovensku 25 až 30.

Odborníci veria, že sa im podarí vytvoriť celoslovenskú databázu smrteľných motocyklových nehôd, ktorá by predstavovala nenahraditeľný zdroj informácií a údajov pre výskum bezpečnosti a nehodovosti v motocyklovej doprave nielen na Slovensku, ale i v celom európskom dopravnom priestore.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 397
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 357
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 279
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 480
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 033
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 705
  7. Kam do tepla v januári? 1 985
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 820
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 643
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 997

Téma: Nehody


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Alexej Fulmek: Do textu nikdy nezasiahnem, neviem, ako by som pomohol

Ako sa menili noviny a podnikatelia na Slovensku.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.