Pri aquaplaningu sa auto šmýka na mokrej ceste ako na ľade

Pneumatika stráca kontakt s vozovkou, lebo nestíha spod kolies odvádzať dosť vody.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Silné letné dažde ohrozujú vodičov nielen pre výrazne zníženú viditeľnosť, ale aj pre zhoršenú priľnavosť pneumatík k vozovke.

V extrémnych prípadoch nastane aquaplaning.

Pneumatika vtedy nestíha dostatočne rýchlo odviesť vodu spod kolies. Voda sa dostane medzi povrch vozovky a behúň pneumatiky, ktorá tak stráca s povrchom priamy kontakt a automobil sa stáva neovládateľným.

Aby sa vodiči aquaplaningu vyhli, musia svoju jazdu prispôsobiť aktuálnemu počasiu, pri extrémnych situáciách dokonca zastaviť.

aquaplaning-2-k_r3757.jpg

Ako zvládnuť šmyk na vode

Ak sa blíži úsek s viditeľne veľkými kalužami či súvislou vrstvou vody, je potrebné postupne spomaľovať. Ale len do chvíle, kým do tohto miesta vbehnete.

Pri samotnom prejazde takýmto miestom by ste mali auto viesť priamym smerom. Zároveň spevnite držanie volantu a nebrzdite.

Pokiaľ máte dojem, že došlo k strate kontaktu pneumatík s vozovkou, vyšliapnite spojkový pedál a veďte auto v priamom smere. Za jednu až dve sekundy by kolesá mali znovu získať kontakt s vozovkou.

V žiadnom prípade vtedy nesmiete brzdiť či s autom manévrovať.

Chvála radí: jazdite mimo koľají a sledujte cestu

"Vznik aquaplaningu je kombináciou rýchlosti, množstva vody na ceste a stavu dezénu. Netreba zabudnúť ani na šírku pneumatík, pretože čím sú širšie, tým ľahšie plávajú. Podľa testov renomovaných výrobcov pneumatík a autoklubov, riziko aquaplaningu prudko rastie po prekročení osemdesiatky. Stačí že pneumatika má dezén hlboký iba dva milimetre," napísal Rasťo Chvála v článku o aquaplaningu.

Dodal, že hladina vody na kritických úsekoch v daždi neklesá, preto sa o bezpečnosť musí postarať vodič: znížiť rýchlosť a používať pneumatiky s dostatočne hlbokým dezénom.

"Na opotrebovanej ceste vyskúšajte jazdiť mimo koľají, neustále sledujte povrch cesty a pokúste sa na veľkú mláku pripraviť," upozornil.

S dostatočne hlbokým dezénom zvládnete aj 90 km/h

Veľký vplyv na vznik aquaplaningu majú pneumatiky. Rozhoduje tvar a hĺbka ich dezénu, miera opotrebenia dezénu a aj správne nahustenie pneumatík. Záleží na kvalite vozovky a na technickom stave vozidla, najviac na jeho tlmičoch a brzdách.

Podľa spoločnosti Goodyear, ktorá vyrába pneumatiky, sa riziko šmyku na vode zvyšuje, keď sa vozidlo dostane na vozovku, kde sa tvoria súvislé mláky, napríklad vo vyjazdených koľajach.

Aquaplaning hrozí najmä v úsekoch, kde sa vodiči pohybujú rýchlosťou vyššou ako 70 km/h.

Podľa prieskumu spoločnosti vodiči na Slovensku aquaplaning často podceňujú a nemajú dostatočné znalosti o príčinách, ktoré ho spôsobujú. Jazdu s aquaplaningom zažilo 69 % vodičov, z toho 22 % dokonca viackrát.

Legislatíva povoľuje letné pneumatiky s hĺbkou dezénu iba 1,6 mm. V praxi je však pre vodičov taká pneumatika pomerne nebezpečná, pretože auto s ňou prestáva byť stabilné už na tenkej vodnej vrstve.

Výrobca pneumatík tvrdí, že na optimálnu bezpečnú jazdu treba mať na pneumatikách hĺbka dezénu 4 až 8 mm. S dostatočne hlbokým dezénom dokáže pneumatika odvádzať dostatočné množstvo vody aj pri rýchlosti okolo 90 km/h.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  6. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Rozprávkové tankovanie
  2. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  3. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  4. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 474
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 908
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 420
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 261
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 551
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 912
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 639
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 887
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 468

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Privatbanka bola pre Kočnera kľúčová, bola pri Bonaparte aj pri Technopole

Obchodoval aj s ďalšími, od Tatra banky kúpil pohľadávky.

Komentár Zuzany Kepplovej

Bez základnej spravodlivosti politický život len predstierame

Zažívame nebezpečné časy, keď sa priam objedáme prísľubmi spravodlivosti.

DOMOV

Kočnera obvinili za prevody bytov vo Five Star Residence

Celkovo je obvinený už v štyroch prípadoch.

KULTÚRA

Francúzi recenzujú slovenskú Špinu: Nejednotní kritici oslavujú Morávkovú

O filme píšu všetky celonárodné denníky.

Neprehliadnite tiež

Nový Mercedes CLS pripomína auto pre superhrdinu (test)

Napriek výkonu je spotreba ukážková.

Nové BMW X7 má najväčšie ľadviny v dejinách značky

Ak sa vám X5 zdá malá a nenápadná, novinka vám ulahodí.