SME
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik
reklama

Pri aquaplaningu sa auto šmýka na mokrej ceste ako na ľade

Pneumatika stráca kontakt s vozovkou, lebo nestíha spod kolies odvádzať dosť vody.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Silné letné dažde ohrozujú vodičov nielen pre výrazne zníženú viditeľnosť, ale aj pre zhoršenú priľnavosť pneumatík k vozovke.

V extrémnych prípadoch nastane aquaplaning.

Pneumatika vtedy nestíha dostatočne rýchlo odviesť vodu spod kolies. Voda sa dostane medzi povrch vozovky a behúň pneumatiky, ktorá tak stráca s povrchom priamy kontakt a automobil sa stáva neovládateľným.

Aby sa vodiči aquaplaningu vyhli, musia svoju jazdu prispôsobiť aktuálnemu počasiu, pri extrémnych situáciách dokonca zastaviť.

aquaplaning-2-k_r3757.jpg

Ako zvládnuť šmyk na vode

Ak sa blíži úsek s viditeľne veľkými kalužami či súvislou vrstvou vody, je potrebné postupne spomaľovať. Ale len do chvíle, kým do tohto miesta vbehnete.

Pri samotnom prejazde takýmto miestom by ste mali auto viesť priamym smerom. Zároveň spevnite držanie volantu a nebrzdite.

Pokiaľ máte dojem, že došlo k strate kontaktu pneumatík s vozovkou, vyšliapnite spojkový pedál a veďte auto v priamom smere. Za jednu až dve sekundy by kolesá mali znovu získať kontakt s vozovkou.

V žiadnom prípade vtedy nesmiete brzdiť či s autom manévrovať.

Chvála radí: jazdite mimo koľají a sledujte cestu

"Vznik aquaplaningu je kombináciou rýchlosti, množstva vody na ceste a stavu dezénu. Netreba zabudnúť ani na šírku pneumatík, pretože čím sú širšie, tým ľahšie plávajú. Podľa testov renomovaných výrobcov pneumatík a autoklubov, riziko aquaplaningu prudko rastie po prekročení osemdesiatky. Stačí že pneumatika má dezén hlboký iba dva milimetre," napísal Rasťo Chvála v článku o aquaplaningu.

Dodal, že hladina vody na kritických úsekoch v daždi neklesá, preto sa o bezpečnosť musí postarať vodič: znížiť rýchlosť a používať pneumatiky s dostatočne hlbokým dezénom.

"Na opotrebovanej ceste vyskúšajte jazdiť mimo koľají, neustále sledujte povrch cesty a pokúste sa na veľkú mláku pripraviť," upozornil.

S dostatočne hlbokým dezénom zvládnete aj 90 km/h

Veľký vplyv na vznik aquaplaningu majú pneumatiky. Rozhoduje tvar a hĺbka ich dezénu, miera opotrebenia dezénu a aj správne nahustenie pneumatík. Záleží na kvalite vozovky a na technickom stave vozidla, najviac na jeho tlmičoch a brzdách.

Podľa spoločnosti Goodyear, ktorá vyrába pneumatiky, sa riziko šmyku na vode zvyšuje, keď sa vozidlo dostane na vozovku, kde sa tvoria súvislé mláky, napríklad vo vyjazdených koľajach.

Aquaplaning hrozí najmä v úsekoch, kde sa vodiči pohybujú rýchlosťou vyššou ako 70 km/h.

Podľa prieskumu spoločnosti vodiči na Slovensku aquaplaning často podceňujú a nemajú dostatočné znalosti o príčinách, ktoré ho spôsobujú. Jazdu s aquaplaningom zažilo 69 % vodičov, z toho 22 % dokonca viackrát.

Legislatíva povoľuje letné pneumatiky s hĺbkou dezénu iba 1,6 mm. V praxi je však pre vodičov taká pneumatika pomerne nebezpečná, pretože auto s ňou prestáva byť stabilné už na tenkej vodnej vrstve.

Výrobca pneumatík tvrdí, že na optimálnu bezpečnú jazdu treba mať na pneumatikách hĺbka dezénu 4 až 8 mm. S dostatočne hlbokým dezénom dokáže pneumatika odvádzať dostatočné množstvo vody aj pri rýchlosti okolo 90 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Východ mieša karty v súboji pamiatok, hlasuje sa online
  2. Obnovené historické skvosty už bojujú o priazeň verejnosti
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  5. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne verejné hlasovanie
  7. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne aj verejnosť
  8. Západniari hlasujú o svojej najkrajšej pamiatke
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 688
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 12 581
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 951
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 170
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 616
  6. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 5 687
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 347
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 112
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Martin Pilnik: Dáte šancu na život 160 000 alebo 120 ľuďom?
  2. Ján Roháč: Ad.: Štiavnica a syndróm vyhorenia
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Krušetnica
  4. Pavel Kalis: Ako žiť s infláciou
  5. Linda Rampašeková: Je lepšia hra ako film?
  6. Unicef Slovensko: Voda nie je samozrejmosť
  7. Ivan Mlynár: Posolstvo Štefana Hamrana - sú len dva dni v roku, kedy nemôžeme brániť právny štát – včera a zajtra
  8. Rastislav Puchala: Maďari za Dunai
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 181
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 776
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 041
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 123
  5. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 3 690
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 076
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 513
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 357
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu