Pri aquaplaningu sa auto šmýka na mokrej ceste ako na ľade

Pneumatika stráca kontakt s vozovkou, lebo nestíha spod kolies odvádzať dosť vody.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Silné letné dažde ohrozujú vodičov nielen pre výrazne zníženú viditeľnosť, ale aj pre zhoršenú priľnavosť pneumatík k vozovke.

V extrémnych prípadoch nastane aquaplaning.

Pneumatika vtedy nestíha dostatočne rýchlo odviesť vodu spod kolies. Voda sa dostane medzi povrch vozovky a behúň pneumatiky, ktorá tak stráca s povrchom priamy kontakt a automobil sa stáva neovládateľným.

Aby sa vodiči aquaplaningu vyhli, musia svoju jazdu prispôsobiť aktuálnemu počasiu, pri extrémnych situáciách dokonca zastaviť.

aquaplaning-2-k_r3757.jpg

Ako zvládnuť šmyk na vode

Ak sa blíži úsek s viditeľne veľkými kalužami či súvislou vrstvou vody, je potrebné postupne spomaľovať. Ale len do chvíle, kým do tohto miesta vbehnete.

Pri samotnom prejazde takýmto miestom by ste mali auto viesť priamym smerom. Zároveň spevnite držanie volantu a nebrzdite.

Pokiaľ máte dojem, že došlo k strate kontaktu pneumatík s vozovkou, vyšliapnite spojkový pedál a veďte auto v priamom smere. Za jednu až dve sekundy by kolesá mali znovu získať kontakt s vozovkou.

V žiadnom prípade vtedy nesmiete brzdiť či s autom manévrovať.

Chvála radí: jazdite mimo koľají a sledujte cestu

"Vznik aquaplaningu je kombináciou rýchlosti, množstva vody na ceste a stavu dezénu. Netreba zabudnúť ani na šírku pneumatík, pretože čím sú širšie, tým ľahšie plávajú. Podľa testov renomovaných výrobcov pneumatík a autoklubov, riziko aquaplaningu prudko rastie po prekročení osemdesiatky. Stačí že pneumatika má dezén hlboký iba dva milimetre," napísal Rasťo Chvála v článku o aquaplaningu.

Dodal, že hladina vody na kritických úsekoch v daždi neklesá, preto sa o bezpečnosť musí postarať vodič: znížiť rýchlosť a používať pneumatiky s dostatočne hlbokým dezénom.

"Na opotrebovanej ceste vyskúšajte jazdiť mimo koľají, neustále sledujte povrch cesty a pokúste sa na veľkú mláku pripraviť," upozornil.

S dostatočne hlbokým dezénom zvládnete aj 90 km/h

Veľký vplyv na vznik aquaplaningu majú pneumatiky. Rozhoduje tvar a hĺbka ich dezénu, miera opotrebenia dezénu a aj správne nahustenie pneumatík. Záleží na kvalite vozovky a na technickom stave vozidla, najviac na jeho tlmičoch a brzdách.

Podľa spoločnosti Goodyear, ktorá vyrába pneumatiky, sa riziko šmyku na vode zvyšuje, keď sa vozidlo dostane na vozovku, kde sa tvoria súvislé mláky, napríklad vo vyjazdených koľajach.

Aquaplaning hrozí najmä v úsekoch, kde sa vodiči pohybujú rýchlosťou vyššou ako 70 km/h.

Podľa prieskumu spoločnosti vodiči na Slovensku aquaplaning často podceňujú a nemajú dostatočné znalosti o príčinách, ktoré ho spôsobujú. Jazdu s aquaplaningom zažilo 69 % vodičov, z toho 22 % dokonca viackrát.

Legislatíva povoľuje letné pneumatiky s hĺbkou dezénu iba 1,6 mm. V praxi je však pre vodičov taká pneumatika pomerne nebezpečná, pretože auto s ňou prestáva byť stabilné už na tenkej vodnej vrstve.

Výrobca pneumatík tvrdí, že na optimálnu bezpečnú jazdu treba mať na pneumatikách hĺbka dezénu 4 až 8 mm. S dostatočne hlbokým dezénom dokáže pneumatika odvádzať dostatočné množstvo vody aj pri rýchlosti okolo 90 km/h.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 12 902
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 120
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 391
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 473
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 162
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 780
  7. Kam do tepla v januári? 2 010
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 840
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 670
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 010

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kuzminová: Presvedčila som sa, že chyba nie je v streleckej forme

Slovenská biatlonistka je bez stresu a vo väčšej pohode. V stíhacích pretekoch skončila jedenásta.

BRATISLAVA

Developer oprášil projekt pred stanicou Nové Mesto

Pred stanicou oproti Kuchajde plánujú postaviť obytné budovy.

TECH

Tajomstvo kreativity: Čo hovorí veda

Veda napovedá aj to, ako dosiahnuť vytúženú budúcnosť.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.