SME
Utorok, 25. január, 2022 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Pri aquaplaningu sa auto šmýka na mokrej ceste ako na ľade

Pneumatika stráca kontakt s vozovkou, lebo nestíha spod kolies odvádzať dosť vody.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Silné letné dažde ohrozujú vodičov nielen pre výrazne zníženú viditeľnosť, ale aj pre zhoršenú priľnavosť pneumatík k vozovke.

V extrémnych prípadoch nastane aquaplaning.

Pneumatika vtedy nestíha dostatočne rýchlo odviesť vodu spod kolies. Voda sa dostane medzi povrch vozovky a behúň pneumatiky, ktorá tak stráca s povrchom priamy kontakt a automobil sa stáva neovládateľným.

Aby sa vodiči aquaplaningu vyhli, musia svoju jazdu prispôsobiť aktuálnemu počasiu, pri extrémnych situáciách dokonca zastaviť.

aquaplaning-2-k_r3757.jpg

Ako zvládnuť šmyk na vode

Ak sa blíži úsek s viditeľne veľkými kalužami či súvislou vrstvou vody, je potrebné postupne spomaľovať. Ale len do chvíle, kým do tohto miesta vbehnete.

Pri samotnom prejazde takýmto miestom by ste mali auto viesť priamym smerom. Zároveň spevnite držanie volantu a nebrzdite.

Pokiaľ máte dojem, že došlo k strate kontaktu pneumatík s vozovkou, vyšliapnite spojkový pedál a veďte auto v priamom smere. Za jednu až dve sekundy by kolesá mali znovu získať kontakt s vozovkou.

V žiadnom prípade vtedy nesmiete brzdiť či s autom manévrovať.

Chvála radí: jazdite mimo koľají a sledujte cestu

"Vznik aquaplaningu je kombináciou rýchlosti, množstva vody na ceste a stavu dezénu. Netreba zabudnúť ani na šírku pneumatík, pretože čím sú širšie, tým ľahšie plávajú. Podľa testov renomovaných výrobcov pneumatík a autoklubov, riziko aquaplaningu prudko rastie po prekročení osemdesiatky. Stačí že pneumatika má dezén hlboký iba dva milimetre," napísal Rasťo Chvála v článku o aquaplaningu.

Dodal, že hladina vody na kritických úsekoch v daždi neklesá, preto sa o bezpečnosť musí postarať vodič: znížiť rýchlosť a používať pneumatiky s dostatočne hlbokým dezénom.

"Na opotrebovanej ceste vyskúšajte jazdiť mimo koľají, neustále sledujte povrch cesty a pokúste sa na veľkú mláku pripraviť," upozornil.

S dostatočne hlbokým dezénom zvládnete aj 90 km/h

Veľký vplyv na vznik aquaplaningu majú pneumatiky. Rozhoduje tvar a hĺbka ich dezénu, miera opotrebenia dezénu a aj správne nahustenie pneumatík. Záleží na kvalite vozovky a na technickom stave vozidla, najviac na jeho tlmičoch a brzdách.

Podľa spoločnosti Goodyear, ktorá vyrába pneumatiky, sa riziko šmyku na vode zvyšuje, keď sa vozidlo dostane na vozovku, kde sa tvoria súvislé mláky, napríklad vo vyjazdených koľajach.

Aquaplaning hrozí najmä v úsekoch, kde sa vodiči pohybujú rýchlosťou vyššou ako 70 km/h.

Podľa prieskumu spoločnosti vodiči na Slovensku aquaplaning často podceňujú a nemajú dostatočné znalosti o príčinách, ktoré ho spôsobujú. Jazdu s aquaplaningom zažilo 69 % vodičov, z toho 22 % dokonca viackrát.

Legislatíva povoľuje letné pneumatiky s hĺbkou dezénu iba 1,6 mm. V praxi je však pre vodičov taká pneumatika pomerne nebezpečná, pretože auto s ňou prestáva byť stabilné už na tenkej vodnej vrstve.

Výrobca pneumatík tvrdí, že na optimálnu bezpečnú jazdu treba mať na pneumatikách hĺbka dezénu 4 až 8 mm. S dostatočne hlbokým dezénom dokáže pneumatika odvádzať dostatočné množstvo vody aj pri rýchlosti okolo 90 km/h.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  2. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Mecom ide na zelenú
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  8. Marrákeš je červená perla Maroka
  9. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  10. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  1. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  2. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  3. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  6. Viac ihrísk aj bylinkových záhrad vo vašom okolí.
  7. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 760
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 4 335
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 025
  4. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 773
  5. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 587
  6. Predplatné SME.sk len za 29 eur 3 581
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 599
  8. Marrákeš je červená perla Maroka 2 327
  9. Mecom ide na zelenú 2 267
  10. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty 1 134
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vojenský stan pred nemocnicou v Kežmarku, ktorý slúži na triáž pacientov a zdravotníckeho personálu.

Poľné nemocnice sa zatiaľ nezriaďujú.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo sa debata o obrannej dohode tak zvrhla?


a 2 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Škoda 110 R

Na ich siluetu nadviaže nová verzia elektrického Enyaqu.


21 h
Citroën C3 Aircross a Hyundai Bayon

Zaujímavému štvorvalcu Hyundaiu mimo mesta dochádza dych.


22. jan
Kia Sephia

Sephia na Slovensku úspech nemala.


21. jan
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan

Blogy SME

  1. Štefan Vrátny: Pokus o pochopenie amerického videnia Európy
  2. Matúš Lazúr: Pandémia sa nám zrejme chýli ku koncu. Jej dôsledky však len začnú.
  3. Anna Milanová: Z dekoratívnej tvorby...
  4. Zuza Kumanova: Štatistický úrad SR zverejnil výsledky postojových otázok zo Sčítanie obyvateľov, domov a bytov 2021
  5. Robert Škerko: Zimná dovolenka v Terchovej.
  6. Miriam Studeničová: Ako ďalej? Pokrok nebude umožnený nehodným!
  7. Kristína Jakubičková: Zápisky z psychiatrie alebo ako prežiť a nezblázniť sa
  8. Tomáš Harustiak: Ježišova identita sa stratila vo vzduchoprázdne
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 13 096
  2. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 985
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 535
  4. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 571
  5. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 4 542
  6. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 4 228
  7. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 218
  8. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 3 807
  1. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu