SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Pri výjazde z kruháča nezapínajú smerovky a ohrozujú vodičov na vedľajšej

Ak by smerovky nemali zohrávať úlohu pri určovaní viny za nehodu, v predpisoch by neexistovala povinnosť ich používať.

(Zdroj: Ľubomír / Google Streetview)

Ľubomír: "Na známom a frekventovanom kruhovom objazde vo Vrakuni v Bratislave vznikajú pomerne často kolízne situácie.

Na fotografii je červenou zobrazený smer jazdy od Ráztočnej (smerom od Mostu pri Bratislave). Predpokladajme, že vodič chce na kruhovom objazde použiť prvý výjazd.

Z dopravných značiek je zrejmé, že prednosť má auto na kruhovom objazde (smer od sídliska, modrá šípka). No veľká časť týchto šoférov ešte neobjavila čaro smeroviek. Vodič v smere z Ráztočnej teda môže predpokladať, že druhé auto pokračuje v jazde po kruhovom objazde, odbočiť a "skočiť" modrému do cesty.

Riešila by sa prípadná kolízia ako vina "červeného" vodiča alebo je šanca na spoluvinu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Zákon o cestnej premávke prikazuje vodičovi pri výjazde z kruhového objazdu zapnúť smerovky. Ak by to neurobil a napriek tomu by sa zrazil s iným vozidlom, mohol by to byť dôvod na určenie viny.

Dokázať niekomu, že nemal zapnuté smerovky, ale nie je jednoduché bez svedkov alebo kamerového záznamu.

Vodič idúci v smere červenej šípky je povinný dať prednosť vozidlu vychádzajúcemu z kruhového objazdu. Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Nehody vznikajú, ak sa vodiči správajú nepredvídateľne

Na to, aby ste toto pravidlo mohli dodržať, musí sa vodič, ktorý má prednosť, správať predvídateľne. Stačí, že si na križovatke viac vodičov nesplní niektorú zo svojich povinností a môže nastať jedna zo situácií:

Skryť Vypnúť reklamu
  • havária,
  • dočasné obmedzenie plynulosti premávky,
  • úplné zablokovanie výjazdu z vedľajšej cesty.

Ak vodič, ktorý má použiť smerovky, ich nezapne, môže priviesť iných vodičov do omylu. Donúti ich tak myslieť si, že prednosť v jazde dávajú. Porušenie tohto pravidla tak môže priamo viesť k dopravnej nehode bez toho, aby vodič z vedľajšej cesty mohol vedieť, že bez svojho pričinenia nedal prednosť v jazde.

V prípade, že by smerovky nemali zohrávať úlohu pri určovaní viny za nehodu, v predpisoch by neexistovala povinnosť ich používať a ani automobilky by neboli nútené ich montovať na autá.

Nespoliehajte sa len na smerovky

Vodič, ktorý ide po červenej trase, by sa však len na smerovky nemal spoliehať. Je lepšie prípadnej nehode predísť.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri rozhodovaní o tom, či odbočiť vpravo, by mal zohľadniť aj spôsob jazdy vodiča v kruháči. Ten by "červenému" mohol napovedať, čo spraví vodič z kruháča. A až keď bude zrejmé, že sa ich dráhy nebudú križovať, mal by odbočiť.

Bezpečnejšie pre Ľubomíra by asi nebolo ani to, ak by namiesto odbočovacieho pruhu využil prejazd kruháčom. Aj tam by mohol naraziť na rovnaký problém nezapnutia smeroviek vodičmi v kruhovom objazde.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 381
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 590
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 856
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 244
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 078
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 324
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 403
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 082
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 358
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 271
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.
Prezidentka Zuzana Čaputová.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N