Pri výjazde z kruháča nezapínajú smerovky a ohrozujú vodičov na vedľajšej

Ak by smerovky nemali zohrávať úlohu pri určovaní viny za nehodu, v predpisoch by neexistovala povinnosť ich používať.

(Zdroj: Ľubomír / Google Streetview)

Ľubomír: "Na známom a frekventovanom kruhovom objazde vo Vrakuni v Bratislave vznikajú pomerne často kolízne situácie.

Na fotografii je červenou zobrazený smer jazdy od Ráztočnej (smerom od Mostu pri Bratislave). Predpokladajme, že vodič chce na kruhovom objazde použiť prvý výjazd.

Z dopravných značiek je zrejmé, že prednosť má auto na kruhovom objazde (smer od sídliska, modrá šípka). No veľká časť týchto šoférov ešte neobjavila čaro smeroviek. Vodič v smere z Ráztočnej teda môže predpokladať, že druhé auto pokračuje v jazde po kruhovom objazde, odbočiť a "skočiť" modrému do cesty.

Riešila by sa prípadná kolízia ako vina "červeného" vodiča alebo je šanca na spoluvinu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zákon o cestnej premávke prikazuje vodičovi pri výjazde z kruhového objazdu zapnúť smerovky. Ak by to neurobil a napriek tomu by sa zrazil s iným vozidlom, mohol by to byť dôvod na určenie viny.

Dokázať niekomu, že nemal zapnuté smerovky, ale nie je jednoduché bez svedkov alebo kamerového záznamu.

Vodič idúci v smere červenej šípky je povinný dať prednosť vozidlu vychádzajúcemu z kruhového objazdu. Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Nehody vznikajú, ak sa vodiči správajú nepredvídateľne

Na to, aby ste toto pravidlo mohli dodržať, musí sa vodič, ktorý má prednosť, správať predvídateľne. Stačí, že si na križovatke viac vodičov nesplní niektorú zo svojich povinností a môže nastať jedna zo situácií:

  • havária,
  • dočasné obmedzenie plynulosti premávky,
  • úplné zablokovanie výjazdu z vedľajšej cesty.

Ak vodič, ktorý má použiť smerovky, ich nezapne, môže priviesť iných vodičov do omylu. Donúti ich tak myslieť si, že prednosť v jazde dávajú. Porušenie tohto pravidla tak môže priamo viesť k dopravnej nehode bez toho, aby vodič z vedľajšej cesty mohol vedieť, že bez svojho pričinenia nedal prednosť v jazde.

V prípade, že by smerovky nemali zohrávať úlohu pri určovaní viny za nehodu, v predpisoch by neexistovala povinnosť ich používať a ani automobilky by neboli nútené ich montovať na autá.

Nespoliehajte sa len na smerovky

Vodič, ktorý ide po červenej trase, by sa však len na smerovky nemal spoliehať. Je lepšie prípadnej nehode predísť.

Pri rozhodovaní o tom, či odbočiť vpravo, by mal zohľadniť aj spôsob jazdy vodiča v kruháči. Ten by "červenému" mohol napovedať, čo spraví vodič z kruháča. A až keď bude zrejmé, že sa ich dráhy nebudú križovať, mal by odbočiť.

Bezpečnejšie pre Ľubomíra by asi nebolo ani to, ak by namiesto odbočovacieho pruhu využil prejazd kruháčom. Aj tam by mohol naraziť na rovnaký problém nezapnutia smeroviek vodičmi v kruhovom objazde.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 974
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 830
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 770
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 666
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 301
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 147
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 564
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 388
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 374
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 127

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Odstrihnime sa od koreňov nenávisti (píše Michal Havran)

Pri výročí reformácie dokázali francúzski protestanti odsúdiť Lutherov antisemitizmus. A čo Slováci?

KOMENTÁRE

Púť do Compostely nám pripomína stratené ideály

Všetci pocestní sa v jednu chvíľu stretli, aby sa stručne pozdravili „buen camino“, a aby sa hneď potom aj rozišli.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.