Ľubomír: "Na známom a frekventovanom kruhovom objazde vo Vrakuni v Bratislave vznikajú pomerne často kolízne situácie.
Na fotografii je červenou zobrazený smer jazdy od Ráztočnej (smerom od Mostu pri Bratislave). Predpokladajme, že vodič chce na kruhovom objazde použiť prvý výjazd.
Z dopravných značiek je zrejmé, že prednosť má auto na kruhovom objazde (smer od sídliska, modrá šípka). No veľká časť týchto šoférov ešte neobjavila čaro smeroviek. Vodič v smere z Ráztočnej teda môže predpokladať, že druhé auto pokračuje v jazde po kruhovom objazde, odbočiť a "skočiť" modrému do cesty.
Riešila by sa prípadná kolízia ako vina "červeného" vodiča alebo je šanca na spoluvinu?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Zákon o cestnej premávke prikazuje vodičovi pri výjazde z kruhového objazdu zapnúť smerovky. Ak by to neurobil a napriek tomu by sa zrazil s iným vozidlom, mohol by to byť dôvod na určenie viny.
Dokázať niekomu, že nemal zapnuté smerovky, ale nie je jednoduché bez svedkov alebo kamerového záznamu.
Vodič idúci v smere červenej šípky je povinný dať prednosť vozidlu vychádzajúcemu z kruhového objazdu. Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.
Nehody vznikajú, ak sa vodiči správajú nepredvídateľne
Na to, aby ste toto pravidlo mohli dodržať, musí sa vodič, ktorý má prednosť, správať predvídateľne. Stačí, že si na križovatke viac vodičov nesplní niektorú zo svojich povinností a môže nastať jedna zo situácií:
- havária,
- dočasné obmedzenie plynulosti premávky,
- úplné zablokovanie výjazdu z vedľajšej cesty.
Ak vodič, ktorý má použiť smerovky, ich nezapne, môže priviesť iných vodičov do omylu. Donúti ich tak myslieť si, že prednosť v jazde dávajú. Porušenie tohto pravidla tak môže priamo viesť k dopravnej nehode bez toho, aby vodič z vedľajšej cesty mohol vedieť, že bez svojho pričinenia nedal prednosť v jazde.
V prípade, že by smerovky nemali zohrávať úlohu pri určovaní viny za nehodu, v predpisoch by neexistovala povinnosť ich používať a ani automobilky by neboli nútené ich montovať na autá.
Nespoliehajte sa len na smerovky
Vodič, ktorý ide po červenej trase, by sa však len na smerovky nemal spoliehať. Je lepšie prípadnej nehode predísť.
Pri rozhodovaní o tom, či odbočiť vpravo, by mal zohľadniť aj spôsob jazdy vodiča v kruháči. Ten by "červenému" mohol napovedať, čo spraví vodič z kruháča. A až keď bude zrejmé, že sa ich dráhy nebudú križovať, mal by odbočiť.
Bezpečnejšie pre Ľubomíra by asi nebolo ani to, ak by namiesto odbočovacieho pruhu využil prejazd kruháčom. Aj tam by mohol naraziť na rovnaký problém nezapnutia smeroviek vodičmi v kruhovom objazde.