Pri výjazde z kruháča nezapínajú smerovky a ohrozujú vodičov na vedľajšej

Ak by smerovky nemali zohrávať úlohu pri určovaní viny za nehodu, v predpisoch by neexistovala povinnosť ich používať.

(Zdroj: Ľubomír / Google Streetview)

Ľubomír: "Na známom a frekventovanom kruhovom objazde vo Vrakuni v Bratislave vznikajú pomerne často kolízne situácie.

Na fotografii je červenou zobrazený smer jazdy od Ráztočnej (smerom od Mostu pri Bratislave). Predpokladajme, že vodič chce na kruhovom objazde použiť prvý výjazd.

Z dopravných značiek je zrejmé, že prednosť má auto na kruhovom objazde (smer od sídliska, modrá šípka). No veľká časť týchto šoférov ešte neobjavila čaro smeroviek. Vodič v smere z Ráztočnej teda môže predpokladať, že druhé auto pokračuje v jazde po kruhovom objazde, odbočiť a "skočiť" modrému do cesty.

Riešila by sa prípadná kolízia ako vina "červeného" vodiča alebo je šanca na spoluvinu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zákon o cestnej premávke prikazuje vodičovi pri výjazde z kruhového objazdu zapnúť smerovky. Ak by to neurobil a napriek tomu by sa zrazil s iným vozidlom, mohol by to byť dôvod na určenie viny.

Dokázať niekomu, že nemal zapnuté smerovky, ale nie je jednoduché bez svedkov alebo kamerového záznamu.

Vodič idúci v smere červenej šípky je povinný dať prednosť vozidlu vychádzajúcemu z kruhového objazdu. Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Nehody vznikajú, ak sa vodiči správajú nepredvídateľne

Na to, aby ste toto pravidlo mohli dodržať, musí sa vodič, ktorý má prednosť, správať predvídateľne. Stačí, že si na križovatke viac vodičov nesplní niektorú zo svojich povinností a môže nastať jedna zo situácií:

  • havária,
  • dočasné obmedzenie plynulosti premávky,
  • úplné zablokovanie výjazdu z vedľajšej cesty.

Ak vodič, ktorý má použiť smerovky, ich nezapne, môže priviesť iných vodičov do omylu. Donúti ich tak myslieť si, že prednosť v jazde dávajú. Porušenie tohto pravidla tak môže priamo viesť k dopravnej nehode bez toho, aby vodič z vedľajšej cesty mohol vedieť, že bez svojho pričinenia nedal prednosť v jazde.

V prípade, že by smerovky nemali zohrávať úlohu pri určovaní viny za nehodu, v predpisoch by neexistovala povinnosť ich používať a ani automobilky by neboli nútené ich montovať na autá.

Nespoliehajte sa len na smerovky

Vodič, ktorý ide po červenej trase, by sa však len na smerovky nemal spoliehať. Je lepšie prípadnej nehode predísť.

Pri rozhodovaní o tom, či odbočiť vpravo, by mal zohľadniť aj spôsob jazdy vodiča v kruháči. Ten by "červenému" mohol napovedať, čo spraví vodič z kruháča. A až keď bude zrejmé, že sa ich dráhy nebudú križovať, mal by odbočiť.

Bezpečnejšie pre Ľubomíra by asi nebolo ani to, ak by namiesto odbočovacieho pruhu využil prejazd kruháčom. Aj tam by mohol naraziť na rovnaký problém nezapnutia smeroviek vodičmi v kruhovom objazde.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 995
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 103
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 864
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 027
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 808
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 952
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 507
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 171
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 213

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

KOMENTÁRE

Plot bol jeho nápad, nie Orbánov. Dnes má dom kúsok od pletiva

Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop