SME
Sobota, 19. október, 2019 | Meniny má Kristián

Pri výjazde z kruháča nezapínajú smerovky a ohrozujú vodičov na vedľajšej

Ak by smerovky nemali zohrávať úlohu pri určovaní viny za nehodu, v predpisoch by neexistovala povinnosť ich používať.

(Zdroj: Ľubomír / Google Streetview)

Ľubomír: "Na známom a frekventovanom kruhovom objazde vo Vrakuni v Bratislave vznikajú pomerne často kolízne situácie.

Na fotografii je červenou zobrazený smer jazdy od Ráztočnej (smerom od Mostu pri Bratislave). Predpokladajme, že vodič chce na kruhovom objazde použiť prvý výjazd.

Z dopravných značiek je zrejmé, že prednosť má auto na kruhovom objazde (smer od sídliska, modrá šípka). No veľká časť týchto šoférov ešte neobjavila čaro smeroviek. Vodič v smere z Ráztočnej teda môže predpokladať, že druhé auto pokračuje v jazde po kruhovom objazde, odbočiť a "skočiť" modrému do cesty.

Riešila by sa prípadná kolízia ako vina "červeného" vodiča alebo je šanca na spoluvinu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Článok pokračuje pod video reklamou

Zákon o cestnej premávke prikazuje vodičovi pri výjazde z kruhového objazdu zapnúť smerovky. Ak by to neurobil a napriek tomu by sa zrazil s iným vozidlom, mohol by to byť dôvod na určenie viny.

Dokázať niekomu, že nemal zapnuté smerovky, ale nie je jednoduché bez svedkov alebo kamerového záznamu.

Vodič idúci v smere červenej šípky je povinný dať prednosť vozidlu vychádzajúcemu z kruhového objazdu. Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Nehody vznikajú, ak sa vodiči správajú nepredvídateľne

Na to, aby ste toto pravidlo mohli dodržať, musí sa vodič, ktorý má prednosť, správať predvídateľne. Stačí, že si na križovatke viac vodičov nesplní niektorú zo svojich povinností a môže nastať jedna zo situácií:

  • havária,
  • dočasné obmedzenie plynulosti premávky,
  • úplné zablokovanie výjazdu z vedľajšej cesty.

Ak vodič, ktorý má použiť smerovky, ich nezapne, môže priviesť iných vodičov do omylu. Donúti ich tak myslieť si, že prednosť v jazde dávajú. Porušenie tohto pravidla tak môže priamo viesť k dopravnej nehode bez toho, aby vodič z vedľajšej cesty mohol vedieť, že bez svojho pričinenia nedal prednosť v jazde.

V prípade, že by smerovky nemali zohrávať úlohu pri určovaní viny za nehodu, v predpisoch by neexistovala povinnosť ich používať a ani automobilky by neboli nútené ich montovať na autá.

Nespoliehajte sa len na smerovky

Vodič, ktorý ide po červenej trase, by sa však len na smerovky nemal spoliehať. Je lepšie prípadnej nehode predísť.

Pri rozhodovaní o tom, či odbočiť vpravo, by mal zohľadniť aj spôsob jazdy vodiča v kruháči. Ten by "červenému" mohol napovedať, čo spraví vodič z kruháča. A až keď bude zrejmé, že sa ich dráhy nebudú križovať, mal by odbočiť.

Bezpečnejšie pre Ľubomíra by asi nebolo ani to, ak by namiesto odbočovacieho pruhu využil prejazd kruháčom. Aj tam by mohol naraziť na rovnaký problém nezapnutia smeroviek vodičmi v kruhovom objazde.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 13 764
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 128
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 802
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 779
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 324
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 7 924
  7. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 912
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 206
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 847
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 6 695

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako o Gorile klamala Anna Bubeníková

Nominantka SDKÚ pôsobila vo Fonde národného majetku devätnásť rokov.

Anna Bubeníková.
Komentár Petra Schutza

Prezidentka je optimistkou bez dôvodu

Niežeby sa dôvera ku krokom polície i prokuratúry dala rovno vylúčiť.

Peter Schutz

Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Asi najsmutnejšie je mlčanie Ivana Mikloša

Kolopič sa neprizná, ani keby ho lámali na kolese.

Mikuláš Dzurinda a Ivan Mikloš.

Neprehliadnite tiež

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.
Škoda Octavia
Honda HR-V a Toyota C-HR