Prichádza éra elektrických turbodúchadiel

Veľkoobjemové agregáty porážajú maloobjemové turbomotory. Čoskoro môže malým motorom pomôcť aj prepĺňanie elektrickým kompresorom.

(Zdroj: Audi)

Spolu s predstavením naftovej verzie Audi RS5 TDI, nemecká značka po prvý krát použila kompresor poháňaný elektrickou energiou. Popri klasickom turbodúchadle, vysoký tlak vzduchu v nasávacom potrubí udržuje aj nový systém s elektrickým kompresorom.

V konečnom zúčtovaní to znamená, že technici boli schopní získať z agregátu 3.0 TDI výkon 283 kW (385 k) a krútiaci moment 750 Nm dostupný už pri 1.250 ot./min.

Nový motor sa údajne objaví aj pod kapotou novej generácie modelu Q7, resp. SQ7 niekedy v roku 2016.

Ferrari využíva skúsenosti z F1

Audi však nie je jedinou automobilkou, ktorá sa pokúša nasadiť elektrické prepĺňanie. Podobnému vývoju sa venuje aj talianska stajňa Ferrari.

Z pohľadu súčasných technických pravidiel monopostov F1, ktoré sú v podstate najsofistikovanejšími hybridnými monopostami, je to logický krok. Ferrari využije skúsenosti z F1 a prenesie ich do reálneho sveta a to je to, čo sa nám páči.

Podobe sa hodlá v najbližšej dobe zachovať aj najúspešnejšia značka prebiehajúcej sezóny F1 - Mercedes-Benz.

Netreba zabúdať ani na bavorskú automobilku BMW, ktorá si patent na elektrické prepĺňanie nechala zapísať už asi pred troma rokmi.

Relatívne jednoduché riešenie

Elektrické prepĺňanie je výborný spôsob ako výrazne zredukovať tzv. "turboefekt" – situáciu, kedy spaľovací motor ešte neprodukuje dostatočné množstvo výfukových plynov a tie nie sú schopné roztočiť lopatky turbíny na dostatočne vysoké otáčky.

Až keď tlak vo výfukovom potrubí narastie, narastie aj tlak v potrubí nasávacom a motor získa potrebný krútiaci moment.

Elektrické prepĺňanie riadi elektronika a na otáčky turbíny už nemajú vplyv výfukové plyny. Elektromotor roztočí lopatky turbíny podľa potreby motora a tlak v nasávacom potrubí je vždy ideálny.

Kombináciu klasického turba a elektrického prepĺňania uvidíme v najbližších rokoch stále častejšie. Ich výhodou je mimoriadne rýchly nástup krútiaceho momentu, vyšší výkon motora a údajne nižšia spotreba paliva.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 435
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 356
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 359
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 7 000
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 974
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 116
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 009
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 542
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 898
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 561

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop