SME
Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Prichádza éra elektrických turbodúchadiel

Veľkoobjemové agregáty porážajú maloobjemové turbomotory. Čoskoro môže malým motorom pomôcť aj prepĺňanie elektrickým kompresorom.

(Zdroj: Audi)

Spolu s predstavením naftovej verzie Audi RS5 TDI, nemecká značka po prvý krát použila kompresor poháňaný elektrickou energiou. Popri klasickom turbodúchadle, vysoký tlak vzduchu v nasávacom potrubí udržuje aj nový systém s elektrickým kompresorom.

V konečnom zúčtovaní to znamená, že technici boli schopní získať z agregátu 3.0 TDI výkon 283 kW (385 k) a krútiaci moment 750 Nm dostupný už pri 1.250 ot./min.

Nový motor sa údajne objaví aj pod kapotou novej generácie modelu Q7, resp. SQ7 niekedy v roku 2016.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ferrari využíva skúsenosti z F1

Audi však nie je jedinou automobilkou, ktorá sa pokúša nasadiť elektrické prepĺňanie. Podobnému vývoju sa venuje aj talianska stajňa Ferrari.

Z pohľadu súčasných technických pravidiel monopostov F1, ktoré sú v podstate najsofistikovanejšími hybridnými monopostami, je to logický krok. Ferrari využije skúsenosti z F1 a prenesie ich do reálneho sveta a to je to, čo sa nám páči.

Podobe sa hodlá v najbližšej dobe zachovať aj najúspešnejšia značka prebiehajúcej sezóny F1 - Mercedes-Benz.

Netreba zabúdať ani na bavorskú automobilku BMW, ktorá si patent na elektrické prepĺňanie nechala zapísať už asi pred troma rokmi.

Relatívne jednoduché riešenie

Elektrické prepĺňanie je výborný spôsob ako výrazne zredukovať tzv. "turboefekt" – situáciu, kedy spaľovací motor ešte neprodukuje dostatočné množstvo výfukových plynov a tie nie sú schopné roztočiť lopatky turbíny na dostatočne vysoké otáčky.

SkryťVypnúť reklamu

Až keď tlak vo výfukovom potrubí narastie, narastie aj tlak v potrubí nasávacom a motor získa potrebný krútiaci moment.

Elektrické prepĺňanie riadi elektronika a na otáčky turbíny už nemajú vplyv výfukové plyny. Elektromotor roztočí lopatky turbíny podľa potreby motora a tlak v nasávacom potrubí je vždy ideálny.

Kombináciu klasického turba a elektrického prepĺňania uvidíme v najbližších rokoch stále častejšie. Ich výhodou je mimoriadne rýchly nástup krútiaceho momentu, vyšší výkon motora a údajne nižšia spotreba paliva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  2. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  3. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  4. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  5. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  6. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  7. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 900
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 331
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 834
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 336
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 586
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 798
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 496
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 1 967
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Phaeton druhej generácie a koncept Porsche Cayenne Convertible.

Do výroby sa nedostali, skončia v múzeu.


4 h
Seat Leon

Pri drahších modeloch majú Slováci slabosť na SUV.


5. aug
Nissan Qashqai a Škoda Karoq

Karoq je stále dobrým autom, Qashqai sa vrátil vo veľkom štýle.


5. aug
Kia EV6 GT

Maximálna rýchlosť je až 260 km/h.


4. aug

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  2. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  3. Petronela Čellárová: Vitajte v mojom svete
  4. Michaela Jónová: Zatiaľ beží čas
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu
  6. Rastislav Puchala: Bábuška a čierny kocúr
  7. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
  8. Liga za duševné zdravie SR, n.o.: Ako sa zo smútku, depresie a úzkosti stal online trend
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 107 662
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 904
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 748
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 797
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 380
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 205
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 145
  8. Ján Valchár: Ako Rusko na kozmonautov nemalo, ale flotilu lietadlových lodí budovať chcelo 3 073
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťZatvoriť reklamu