SME

Prichádza éra elektrických turbodúchadiel

Veľkoobjemové agregáty porážajú maloobjemové turbomotory. Čoskoro môže malým motorom pomôcť aj prepĺňanie elektrickým kompresorom.

(Zdroj: Audi)

Spolu s predstavením naftovej verzie Audi RS5 TDI, nemecká značka po prvý krát použila kompresor poháňaný elektrickou energiou. Popri klasickom turbodúchadle, vysoký tlak vzduchu v nasávacom potrubí udržuje aj nový systém s elektrickým kompresorom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V konečnom zúčtovaní to znamená, že technici boli schopní získať z agregátu 3.0 TDI výkon 283 kW (385 k) a krútiaci moment 750 Nm dostupný už pri 1.250 ot./min.

Nový motor sa údajne objaví aj pod kapotou novej generácie modelu Q7, resp. SQ7 niekedy v roku 2016.

SkryťVypnúť reklamu

Ferrari využíva skúsenosti z F1

Audi však nie je jedinou automobilkou, ktorá sa pokúša nasadiť elektrické prepĺňanie. Podobnému vývoju sa venuje aj talianska stajňa Ferrari.

Z pohľadu súčasných technických pravidiel monopostov F1, ktoré sú v podstate najsofistikovanejšími hybridnými monopostami, je to logický krok. Ferrari využije skúsenosti z F1 a prenesie ich do reálneho sveta a to je to, čo sa nám páči.

Podobe sa hodlá v najbližšej dobe zachovať aj najúspešnejšia značka prebiehajúcej sezóny F1 - Mercedes-Benz.

Netreba zabúdať ani na bavorskú automobilku BMW, ktorá si patent na elektrické prepĺňanie nechala zapísať už asi pred troma rokmi.

Relatívne jednoduché riešenie

Elektrické prepĺňanie je výborný spôsob ako výrazne zredukovať tzv. "turboefekt" – situáciu, kedy spaľovací motor ešte neprodukuje dostatočné množstvo výfukových plynov a tie nie sú schopné roztočiť lopatky turbíny na dostatočne vysoké otáčky.

SkryťVypnúť reklamu

Až keď tlak vo výfukovom potrubí narastie, narastie aj tlak v potrubí nasávacom a motor získa potrebný krútiaci moment.

Elektrické prepĺňanie riadi elektronika a na otáčky turbíny už nemajú vplyv výfukové plyny. Elektromotor roztočí lopatky turbíny podľa potreby motora a tlak v nasávacom potrubí je vždy ideálny.

Kombináciu klasického turba a elektrického prepĺňania uvidíme v najbližších rokoch stále častejšie. Ich výhodou je mimoriadne rýchly nástup krútiaceho momentu, vyšší výkon motora a údajne nižšia spotreba paliva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 634
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 506
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 156
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 468
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 321
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 269
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu