Druhú generáciu Fordu Kuga sme vyskúšali s pohonom prednej nápravy a benzínovým agregátom 1.6 EcoBoost SCTi pod kapotou v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
V teste sme sa sústredili na správanie tohto SUV na cestách a na vlastnosti prepĺňaného radového štvorvalca. Ešte predtým, ako sa dostaneme k hodnoteniu jazdných vlastností, si posvietime na interiér.
Dizajn je vo všeobecnosti výrazne subjektívna záležitosť, a tak ponúkame len pár detailov, ktoré nám padli do oka.
Palubná doska je podobná v Transite, Focuse aj KugePodobnú palubnú dosku, ako má Kuga, ponúka Ford vo viacerých modeloch. To, čo pracovne naladenému Transitu dodáva nádych luxusu, vyznie podľa nás v Kuge ako lepší priemer.
Interiéru na hodnote uberajú displeje, pretože nepôsobia práve moderným dojmom. Na druhej strane sú prehľadné, plne funkčné a za volantom sa vodič nepotrebuje rozptyľovať dotykovým displejom.
Na palubnej doske nájdeme dnes medzi automobilkami populárne lesklé prvky. Namiesto pridanej hodnoty však prinášajú tak, ako vo väčšine áut iba miesto, kde dobre vynikne prach a odtlačky prstov.
Svojím tvarom nám vyhovoval volant a aj posed považujeme za dobrý, hoci na náš vkus trochu vyšší. To je, ale v prípade tejto triedy bežná vec a podľa našich skúseností, vodiči SUV preferujú skôr vyšší posed.
Farebné svetielka môžete aj vypnúťPre fanúšikov lacného tunningu ponúka Kuga osvetlenie interiéru s nastaviteľnou farbou a intenzitou svetla. Po zotmení to ale vyslovene prekáža a zhoršuje viditeľnosť.
Našťastie pre tých, ktorí znižujú intenzitu podsvietenia palubnej dosky v noci na minimum, sa dá toto dodatočné podsvietenie rôznych častí interiéru úplne vypnúť. Prípadne aspoň nastaviť na príjemnejšiu farbu.
Za oveľa praktickejší detail považujeme otváranie veka batožinového priestoru prejdením nohy popod snímač umiestnený v spodnej časti zadného nárazníka.
S podobným prvkom sa v tejto triede často nestretávame, treba si zaň však priplatiť.
Displej na stredovom paneli nepôsobí moderným dojmom. Svojim ovládaním prekonáva dotykové displeje.
Foto: Tomáš Benedikovič
Kugu na mokrom povrchu krotí stabilizačný systémV prípade Fordu sme zvyknutí na dobre vyladený podvozok, a preto k nemu pristupujeme kritickejšie, keďže aj naše očakávania sú logicky vyššie.
Počas bežnej jazdy na suchom asfalte mu je ťažko niečo vyčítať. Typickému nakláňaniu karosérie v segmente SUV sa síce nevyhla ani Kuga, ale inak sú reakcie vozidla, ktoré zvláda aj ľahší terén dobre predvídateľné.
Možno aj vďaka ľahšiemu motoru v porovnaní s objemnejším dieselom, má benzínová Kuga slabšiu trakciu prednej nápravy na mokrom povrchu.
Zároveň je nedotáčavá. Po miernom vyrovnaní kolies pre opätovné získanie trakcie prednej nápravy a zamedzeniu nedotáčavého šmyku sme znovu otočili volantom do smeru zákruty.
Hrozbu následného pretáčavého šmyku odvrátil výrazný zásah stabilizačného programu. Jeho silné zásahy cítiť aj pri slalome.
Vzhľadom na nie vždy pokojné správanie auta považujeme zásahy stabilizácie a trakčnej kontroly za opodstatnené.
Uvedené vlastnosti sme zaznamenali len na mokrom povrchu, šmykľavom asfalte a zvlášť pri limitnom prejazde pomalších zákrut.
Príplatkové otváranie kufra prejdením nohou popred senzor je praktickým doplnkom najmä pri nákupoch.
Foto: Tomáš Benedikovič
Ponúka dobrý kompromis medzi spotrebou a výkonomPozitívom je presná kulisa manuálnej šesťstupňovej prevodovky a vyhovovalo nám aj umiestnenie radiacej páky.
Motor 1.6 EcoBoost SCTi nám ukázal niekoľko tvárí. Vo výrazne zlých poveternostných podmienkach letela jeho spotreba smerom hore, a len zníženie tempa na diaľnici ju udržalo pod hranicou deväť litrov.
Na druhej strane s trochou snahy a za ideálnych podmienok sme dosiahli na 150 km úseku, obsahujúcom v rovnakom pomere mesto aj cesty prvej triedy, kombinovanú spotrebu 5,9 l/100 km.
Reálne bez väčšieho obmedzovania dynamiky sa Kuga približne triafa do papierovej spotreby 6,8 litra.
Aj s turbom potrebuje otáčkyPri predbiehaní sme sa často nevyhli podraďovaniu, pretože nástup maximálneho krútiaceho momentu od 1600 otáčok sa neprejavuje dobrou reakciou na plyn.
Pocitovo motor lepšie reagoval po dosiahnutí 2500 otáčok a výraznejší záťah skončil až pri viac ako 5 700 otáčkach za minútu.
Motor ponúka dobrý kompromis medzi spotrebou a výkonom, ktorý dosahuje maximálnu úroveň 110 kW. Navyše neznepríjemňuje jazdu hlučnosťou, a rovnako je na tom v tomto smere aj podvozok.
Príplatkové Bi-Xenónové svetlá so statickým prisvietením do zákrut nás potešili osvetlením miest mimo cesty.
Foto: Tomáš Benedikovič
Aktívny parkovací asistent má svoje muchyV Kuge nás potešili príplatkové Bi-Xenónové svetlá s funkciou statického prisvietenia do zákrut, ktoré dobre osvetľujú kraj vozovky. Vysokú zver v priekope napravo pod cestou sme si všimli včas len vďaka nim.
Za príplatok 715 eur ponúka Ford aj aktívny automatický parkovací asistent. Keďže ním bolo naše testovacie vozidlo vybavené, vyskúšali sme ho v praxi v zložitejších mestských podmienkach.
Štandardne zaparkuje do pozdĺžneho radu vozidiel, keď mu však situáciu sťažíme parkovaním v úzkej uličke s odstavenými vozidlami na oboch stranách, nie vždy reaguje stopercentne.
Pri cúvaní na parkovacie miesto vpravo sa môže stať, že ľavým predným blatníkom zavadí o vozidlá stojace vľavo.
Musíme priznať, že na rovnakom mieste podobne zlyhávajú aj aktívne parkovacie systémy ďalších značiek.
V mnohých prípadoch je tento asistent dobrou pomôckou, ale vodič by sa nikdy nemal 100 % spoliehať na techniku a poľaviť v pozornosti.
Motor pocitovo zlepší svoju reakciu na plyn po prekročení 2500 otáčok.
Foto: Tomáš Benedikovič
Vyššia cena sa odráža vo výbaveKuga sa medzi konkurenciou nestratí. Nevzbudila v nás väčšie emócie a trochu nás odrádza pohľad do cenníka.
Na druhej strane momentálne najlacnejšie limitované modely s balíkom X majú na pomery základnej ponuky slušnú výbavu.
Nájdeme v nej aj také veci ako elektrické sklápanie zrkadiel, strešné lyžiny, automatickú klimatizáciu, vyhrievané predné sedadlá a čelné sklo, či parkovací asistent so snímačmi vzadu.
Z testovacieho zápisníka Značka a model
Ford Kuga
Verzia
1.6 EcoBoost SCTi Titanium
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) – v zátvorkách je uvedená akciová cena limitovanej verzie obohatenej o balík X
24 490(21 990)/26 480(23 390)/28 865
Motor
benzín; štvorvalec; 1 597cm3;radový prepĺňaný priečne uložený agregát
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
110(150)/5700
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
240/1600-4000
Typ prevodovky/počet stupňov
manuál/6
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
9,7/nemerané
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
nemerané
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
nemerané
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)
1900 na šiestom prevodovom stupni
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)
2700 na šiestom prevodovom stupni
Stav tachometra (km)
2600
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
6,8/mesto 8,1; na diaľnici vo výrazne zlých poveternostných podmienkach aj napriek zníženiu tempa stúpla spotreba na 8,6; nočná jazda prázdnym mestom a cestami prvej triedy s ľahšou nohou 5,9; do sedem litrov sa s Kugou dá jazdiť bez výrazného obmedzenia dynamických vlastností
Objem palivovej nádrže (l)
60
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)
562
Typ a rozmer pneumatík
235/50 r18 Continental Contisport Contact
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1646/454
Objem batožinového priestoru (l)
406/1603
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2690;4524;1838;1689
Motor
pri predbiehaní je nutné podradiť z dôvodu slabšej reakcie na plyn v nízkych otáčkach; aj napriek papierovému nástupu maximálneho krútiaceho momentu od 1600 otáčok sa pocitovo reakcia motora na plyn zlepší až po dosiahnutí 2500 otáčok; ideálny záťah motora sa skončí po viac ako 5700 otáčkach
Prevodovka
prijemné presné radenie
Podvozok
komfortný; na vlhkom povrchu nemá dostatok trakcie a má tendenciu k nedotáčavosti; po niekoľkonásobnom vyrovnaní kolies, aby znovu získali priľnavosť a znovu zatočení vozidlo citeľne znervóznie a nedotáčavý charakter sa ľahko zmení na pretáčavý; do jazdy na hrane citeľne zasahuje trakčná kontrola a ESP; na suchej ceste sa vozidlo výraznejšie priblížilo našim očakávaniam; možno hodnotíme Ford príliš prísne, ale z minulosti sme v prípade tejto značky zvyknutí na výborný podvozok
Interiér
dobré vypracovanie interiéru; lesklé časti sa nám subjektívne nepáčili; ľahko sa omackajú; dostatok odkladacích priestorov;
Posed vodiča a výhľad
dobrý aj keď trochu vyšší posed ako preferujeme; výhľadu ťažko niečo vyčítať, asi len A stĺpiky, ktoré sú v spodnej časti trochu širšie
Ovládanie palubného systému/navigácie
palubný systém sa ovláda z volantu/nemá
Jazyk auta/navigácie
český/nemá
Grafika displejov a zobrazovanie
menšie displeje nevynikajú grafikou; hlavne v prípade displeja na stredovom paneli by sme očakávali vyššiu kvalitu zobrazenia, svoj účel však plní a to považujeme za podstatné
Predné svetlá technika a účinok
Bi-Xenóny; primeraný účinok; dobre osvetľujú pravý okraj cesty a práve im vďačíme za včasné spozorovanie vysokej zveri v priekope pri ceste
Odomykanie/vstup do auta
bezklúčový vstup; batožinový priestor otvárateľný pohybom nohy pod zadným nárazníkom
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu
dvere sa otvárajú doširoka; nastupovanie uľahčujú na SUV užšie prahy a dostatočný vstupný otvor
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
vpredu mechanika, šoférovo sedadlo nastaviteľné aj výškovo, aj bedrová opierka; vzadu nastavenie sklonu operadla deliteľného v pomere 2:1
Sklápanie operadiel v druhom rade
z kabíny
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
štyri oká; dva háčiky
Rezervné koleso - prístup
dojazdové koleso – v kufri
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)
nastupovanie dve gumy; ostrekovač utopený hlbšie pod kapotou; hrdlo nádrže bez uzáveru – štandardné Ford riešenie