SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Test: Ford Kuga sa nestratí, ale emócie nečakajte

Benzínový motor má dostatok výkonu. Musíme pochváliť aj spotrebu v štandardných podmienkach.

Nepokojné správanie Kugy v extrémnych situáciách krotí výraznými zásahmi stabilizačný systém.Nepokojné správanie Kugy v extrémnych situáciách krotí výraznými zásahmi stabilizačný systém. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Druhú generáciu Fordu Kuga sme vyskúšali s pohonom prednej nápravy a benzínovým agregátom 1.6 EcoBoost SCTi pod kapotou v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

V teste sme sa sústredili na správanie tohto SUV na cestách a na vlastnosti prepĺňaného radového štvorvalca. Ešte predtým, ako sa dostaneme k hodnoteniu jazdných vlastností, si posvietime na interiér.

Dizajn je vo všeobecnosti výrazne subjektívna záležitosť, a tak ponúkame len pár detailov, ktoré nám padli do oka.

Palubná doska je podobná v Transite, Focuse aj Kuge

Podobnú palubnú dosku, ako má Kuga, ponúka Ford vo viacerých modeloch. To, čo pracovne naladenému Transitu dodáva nádych luxusu, vyznie podľa nás v Kuge ako lepší priemer.

Interiéru na hodnote uberajú displeje, pretože nepôsobia práve moderným dojmom. Na druhej strane sú prehľadné, plne funkčné a za volantom sa vodič nepotrebuje rozptyľovať dotykovým displejom.

Na palubnej doske nájdeme dnes medzi automobilkami populárne lesklé prvky. Namiesto pridanej hodnoty však prinášajú tak, ako vo väčšine áut iba miesto, kde dobre vynikne prach a odtlačky prstov.

Svojím tvarom nám vyhovoval volant a aj posed považujeme za dobrý, hoci na náš vkus trochu vyšší. To je, ale v prípade tejto triedy bežná vec a podľa našich skúseností, vodiči SUV preferujú skôr vyšší posed.

Farebné svetielka môžete aj vypnúť

Pre fanúšikov lacného tunningu ponúka Kuga osvetlenie interiéru s nastaviteľnou farbou a intenzitou svetla. Po zotmení to ale vyslovene prekáža a zhoršuje viditeľnosť.

Našťastie pre tých, ktorí znižujú intenzitu podsvietenia palubnej dosky v noci na minimum, sa dá toto dodatočné podsvietenie rôznych častí interiéru úplne vypnúť. Prípadne aspoň nastaviť na príjemnejšiu farbu.

Za oveľa praktickejší detail považujeme otváranie veka batožinového priestoru prejdením nohy popod snímač umiestnený v spodnej časti zadného nárazníka.

S podobným prvkom sa v tejto triede často nestretávame, treba si zaň však priplatiť.

Displej na stredovom paneli nepôsobí moderným dojmom. Svojim ovládaním prekonáva dotykové displeje.
Foto: Tomáš Benedikovič

Kugu na mokrom povrchu krotí stabilizačný systém

V prípade Fordu sme zvyknutí na dobre vyladený podvozok, a preto k nemu pristupujeme kritickejšie, keďže aj naše očakávania sú logicky vyššie.

Počas bežnej jazdy na suchom asfalte mu je ťažko niečo vyčítať. Typickému nakláňaniu karosérie v segmente SUV sa síce nevyhla ani Kuga, ale inak sú reakcie vozidla, ktoré zvláda aj ľahší terén dobre predvídateľné.

Možno aj vďaka ľahšiemu motoru v porovnaní s objemnejším dieselom, má benzínová Kuga slabšiu trakciu prednej nápravy na mokrom povrchu.

Zároveň je nedotáčavá. Po miernom vyrovnaní kolies pre opätovné získanie trakcie prednej nápravy a zamedzeniu nedotáčavého šmyku sme znovu otočili volantom do smeru zákruty.

Hrozbu následného pretáčavého šmyku odvrátil výrazný zásah stabilizačného programu. Jeho silné zásahy cítiť aj pri slalome.

Vzhľadom na nie vždy pokojné správanie auta považujeme zásahy stabilizácie a trakčnej kontroly za opodstatnené.

Uvedené vlastnosti sme zaznamenali len na mokrom povrchu, šmykľavom asfalte a zvlášť pri limitnom prejazde pomalších zákrut.

Príplatkové otváranie kufra prejdením nohou popred senzor je praktickým doplnkom najmä pri nákupoch.
Foto: Tomáš Benedikovič

Ponúka dobrý kompromis medzi spotrebou a výkonom

Pozitívom je presná kulisa manuálnej šesťstupňovej prevodovky a vyhovovalo nám aj umiestnenie radiacej páky.

Motor 1.6 EcoBoost SCTi nám ukázal niekoľko tvárí. Vo výrazne zlých poveternostných podmienkach letela jeho spotreba smerom hore, a len zníženie tempa na diaľnici ju udržalo pod hranicou deväť litrov.

Na druhej strane s trochou snahy a za ideálnych podmienok sme dosiahli na 150 km úseku, obsahujúcom v rovnakom pomere mesto aj cesty prvej triedy, kombinovanú spotrebu 5,9 l/100 km.

Reálne bez väčšieho obmedzovania dynamiky sa Kuga približne triafa do papierovej spotreby 6,8 litra.

Aj s turbom potrebuje otáčky

Pri predbiehaní sme sa často nevyhli podraďovaniu, pretože nástup maximálneho krútiaceho momentu od 1600 otáčok sa neprejavuje dobrou reakciou na plyn.

Pocitovo motor lepšie reagoval po dosiahnutí 2500 otáčok a výraznejší záťah skončil až pri viac ako 5 700 otáčkach za minútu.

Motor ponúka dobrý kompromis medzi spotrebou a výkonom, ktorý dosahuje maximálnu úroveň 110 kW. Navyše neznepríjemňuje jazdu hlučnosťou, a rovnako je na tom v tomto smere aj podvozok.

Príplatkové Bi-Xenónové svetlá so statickým prisvietením do zákrut nás potešili osvetlením miest mimo cesty.
Foto: Tomáš Benedikovič

Aktívny parkovací asistent má svoje muchy

V Kuge nás potešili príplatkové Bi-Xenónové svetlá s funkciou statického prisvietenia do zákrut, ktoré dobre osvetľujú kraj vozovky. Vysokú zver v priekope napravo pod cestou sme si všimli včas len vďaka nim.

Za príplatok 715 eur ponúka Ford aj aktívny automatický parkovací asistent. Keďže ním bolo naše testovacie vozidlo vybavené, vyskúšali sme ho v praxi v zložitejších mestských podmienkach.

Štandardne zaparkuje do pozdĺžneho radu vozidiel, keď mu však situáciu sťažíme parkovaním v úzkej uličke s odstavenými vozidlami na oboch stranách, nie vždy reaguje stopercentne.

Pri cúvaní na parkovacie miesto vpravo sa môže stať, že ľavým predným blatníkom zavadí o vozidlá stojace vľavo.

Musíme priznať, že na rovnakom mieste podobne zlyhávajú aj aktívne parkovacie systémy ďalších značiek.

V mnohých prípadoch je tento asistent dobrou pomôckou, ale vodič by sa nikdy nemal 100 % spoliehať na techniku a poľaviť v pozornosti.

Motor pocitovo zlepší svoju reakciu na plyn po prekročení 2500 otáčok.
Foto: Tomáš Benedikovič

Vyššia cena sa odráža vo výbave

Kuga sa medzi konkurenciou nestratí. Nevzbudila v nás väčšie emócie a trochu nás odrádza pohľad do cenníka.

Na druhej strane momentálne najlacnejšie limitované modely s balíkom X majú na pomery základnej ponuky slušnú výbavu.

Nájdeme v nej aj také veci ako elektrické sklápanie zrkadiel, strešné lyžiny, automatickú klimatizáciu, vyhrievané predné sedadlá a čelné sklo, či parkovací asistent so snímačmi vzadu.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Ford Kuga

Verzia

1.6 EcoBoost SCTi Titanium

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) – v zátvorkách je uvedená akciová cena limitovanej verzie obohatenej o balík X

24 490(21 990)/26 480(23 390)/28 865

Motor

benzín; štvorvalec; 1 597cm3;radový prepĺňaný priečne uložený agregát

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

110(150)/5700

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

240/1600-4000

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

9,7/nemerané

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

nemerané

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

nemerané

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1900 na šiestom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2700 na šiestom prevodovom stupni

Stav tachometra (km)

2600

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

6,8/mesto 8,1; na diaľnici vo výrazne zlých poveternostných podmienkach aj napriek zníženiu tempa stúpla spotreba na 8,6; nočná jazda prázdnym mestom a cestami prvej triedy s ľahšou nohou 5,9; do sedem litrov sa s Kugou dá jazdiť bez výrazného obmedzenia dynamických vlastností

Objem palivovej nádrže (l)

60

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

562

Typ a rozmer pneumatík

235/50 r18 Continental Contisport Contact

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1646/454

Objem batožinového priestoru (l)

406/1603

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2690;4524;1838;1689

Motor

pri predbiehaní je nutné podradiť z dôvodu slabšej reakcie na plyn v nízkych otáčkach; aj napriek papierovému nástupu maximálneho krútiaceho momentu od 1600 otáčok sa pocitovo reakcia motora na plyn zlepší až po dosiahnutí 2500 otáčok; ideálny záťah motora sa skončí po viac ako 5700 otáčkach

Prevodovka

prijemné presné radenie

Podvozok

komfortný; na vlhkom povrchu nemá dostatok trakcie a má tendenciu k nedotáčavosti; po niekoľkonásobnom vyrovnaní kolies, aby znovu získali priľnavosť a znovu zatočení vozidlo citeľne znervóznie a nedotáčavý charakter sa ľahko zmení na pretáčavý; do jazdy na hrane citeľne zasahuje trakčná kontrola a ESP; na suchej ceste sa vozidlo výraznejšie priblížilo našim očakávaniam; možno hodnotíme Ford príliš prísne, ale z minulosti sme v prípade tejto značky zvyknutí na výborný podvozok

Interiér

dobré vypracovanie interiéru; lesklé časti sa nám subjektívne nepáčili; ľahko sa omackajú; dostatok odkladacích priestorov;

Posed vodiča a výhľad

dobrý aj keď trochu vyšší posed ako preferujeme; výhľadu ťažko niečo vyčítať, asi len A stĺpiky, ktoré sú v spodnej časti trochu širšie

Ovládanie palubného systému/navigácie

palubný systém sa ovláda z volantu/nemá

Jazyk auta/navigácie

český/nemá

Grafika displejov a zobrazovanie

menšie displeje nevynikajú grafikou; hlavne v prípade displeja na stredovom paneli by sme očakávali vyššiu kvalitu zobrazenia, svoj účel však plní a to považujeme za podstatné

Predné svetlá technika a účinok

Bi-Xenóny; primeraný účinok; dobre osvetľujú pravý okraj cesty a práve im vďačíme za včasné spozorovanie vysokej zveri v priekope pri ceste

Odomykanie/vstup do auta

bezklúčový vstup; batožinový priestor otvárateľný pohybom nohy pod zadným nárazníkom

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

dvere sa otvárajú doširoka; nastupovanie uľahčujú na SUV užšie prahy a dostatočný vstupný otvor

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

vpredu mechanika, šoférovo sedadlo nastaviteľné aj výškovo, aj bedrová opierka; vzadu nastavenie sklonu operadla deliteľného v pomere 2:1

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kabíny

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

štyri oká; dva háčiky

Rezervné koleso - prístup

dojazdové koleso – v kufri

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

nastupovanie dve gumy; ostrekovač utopený hlbšie pod kapotou; hrdlo nádrže bez uzáveru – štandardné Ford riešenie

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 142
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 16 053
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 322
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 448
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 233
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 059
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 405
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 234
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 103
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 864
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Ford Focus, Mondeo, Fiesta, Mustang, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Ford
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dotácie na rodovú rovnosť rozdali čudne

Ministerstvo rozdávalo viac ako 21-tisíc eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hluchá linka, nefunkčná appka

Keď štát rieši násilie v rodinách.

Zuzana Kepplová.
Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.