Druhú generáciu Fordu Kuga sme vyskúšali s pohonom prednej nápravy a benzínovým agregátom 1.6 EcoBoost SCTi pod kapotou v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
V teste sme sa sústredili na správanie tohto SUV na cestách a na vlastnosti prepĺňaného radového štvorvalca. Ešte predtým, ako sa dostaneme k hodnoteniu jazdných vlastností, si posvietime na interiér.
Dizajn je vo všeobecnosti výrazne subjektívna záležitosť, a tak ponúkame len pár detailov, ktoré nám padli do oka.
Palubná doska je podobná v Transite, Focuse aj Kuge
Podobnú palubnú dosku, ako má Kuga, ponúka Ford vo viacerých modeloch. To, čo pracovne naladenému Transitu dodáva nádych luxusu, vyznie podľa nás v Kuge ako lepší priemer.
Interiéru na hodnote uberajú displeje, pretože nepôsobia práve moderným dojmom. Na druhej strane sú prehľadné, plne funkčné a za volantom sa vodič nepotrebuje rozptyľovať dotykovým displejom.
Na palubnej doske nájdeme dnes medzi automobilkami populárne lesklé prvky. Namiesto pridanej hodnoty však prinášajú tak, ako vo väčšine áut iba miesto, kde dobre vynikne prach a odtlačky prstov.
Svojím tvarom nám vyhovoval volant a aj posed považujeme za dobrý, hoci na náš vkus trochu vyšší. To je, ale v prípade tejto triedy bežná vec a podľa našich skúseností, vodiči SUV preferujú skôr vyšší posed.
Farebné svetielka môžete aj vypnúť
Pre fanúšikov lacného tunningu ponúka Kuga osvetlenie interiéru s nastaviteľnou farbou a intenzitou svetla. Po zotmení to ale vyslovene prekáža a zhoršuje viditeľnosť.
Našťastie pre tých, ktorí znižujú intenzitu podsvietenia palubnej dosky v noci na minimum, sa dá toto dodatočné podsvietenie rôznych častí interiéru úplne vypnúť. Prípadne aspoň nastaviť na príjemnejšiu farbu.
Za oveľa praktickejší detail považujeme otváranie veka batožinového priestoru prejdením nohy popod snímač umiestnený v spodnej časti zadného nárazníka.
S podobným prvkom sa v tejto triede často nestretávame, treba si zaň však priplatiť.

Kugu na mokrom povrchu krotí stabilizačný systém
V prípade Fordu sme zvyknutí na dobre vyladený podvozok, a preto k nemu pristupujeme kritickejšie, keďže aj naše očakávania sú logicky vyššie.
Počas bežnej jazdy na suchom asfalte mu je ťažko niečo vyčítať. Typickému nakláňaniu karosérie v segmente SUV sa síce nevyhla ani Kuga, ale inak sú reakcie vozidla, ktoré zvláda aj ľahší terén dobre predvídateľné.
Možno aj vďaka ľahšiemu motoru v porovnaní s objemnejším dieselom, má benzínová Kuga slabšiu trakciu prednej nápravy na mokrom povrchu.
Zároveň je nedotáčavá. Po miernom vyrovnaní kolies pre opätovné získanie trakcie prednej nápravy a zamedzeniu nedotáčavého šmyku sme znovu otočili volantom do smeru zákruty.
Hrozbu následného pretáčavého šmyku odvrátil výrazný zásah stabilizačného programu. Jeho silné zásahy cítiť aj pri slalome.
Vzhľadom na nie vždy pokojné správanie auta považujeme zásahy stabilizácie a trakčnej kontroly za opodstatnené.
Uvedené vlastnosti sme zaznamenali len na mokrom povrchu, šmykľavom asfalte a zvlášť pri limitnom prejazde pomalších zákrut.

Ponúka dobrý kompromis medzi spotrebou a výkonom
Pozitívom je presná kulisa manuálnej šesťstupňovej prevodovky a vyhovovalo nám aj umiestnenie radiacej páky.
Motor 1.6 EcoBoost SCTi nám ukázal niekoľko tvárí. Vo výrazne zlých poveternostných podmienkach letela jeho spotreba smerom hore, a len zníženie tempa na diaľnici ju udržalo pod hranicou deväť litrov.
Na druhej strane s trochou snahy a za ideálnych podmienok sme dosiahli na 150 km úseku, obsahujúcom v rovnakom pomere mesto aj cesty prvej triedy, kombinovanú spotrebu 5,9 l/100 km.
Reálne bez väčšieho obmedzovania dynamiky sa Kuga približne triafa do papierovej spotreby 6,8 litra.
Aj s turbom potrebuje otáčky
Pri predbiehaní sme sa často nevyhli podraďovaniu, pretože nástup maximálneho krútiaceho momentu od 1600 otáčok sa neprejavuje dobrou reakciou na plyn.
Pocitovo motor lepšie reagoval po dosiahnutí 2500 otáčok a výraznejší záťah skončil až pri viac ako 5 700 otáčkach za minútu.
Motor ponúka dobrý kompromis medzi spotrebou a výkonom, ktorý dosahuje maximálnu úroveň 110 kW. Navyše neznepríjemňuje jazdu hlučnosťou, a rovnako je na tom v tomto smere aj podvozok.

Aktívny parkovací asistent má svoje muchy
V Kuge nás potešili príplatkové Bi-Xenónové svetlá s funkciou statického prisvietenia do zákrut, ktoré dobre osvetľujú kraj vozovky. Vysokú zver v priekope napravo pod cestou sme si všimli včas len vďaka nim.
Za príplatok 715 eur ponúka Ford aj aktívny automatický parkovací asistent. Keďže ním bolo naše testovacie vozidlo vybavené, vyskúšali sme ho v praxi v zložitejších mestských podmienkach.
Štandardne zaparkuje do pozdĺžneho radu vozidiel, keď mu však situáciu sťažíme parkovaním v úzkej uličke s odstavenými vozidlami na oboch stranách, nie vždy reaguje stopercentne.
Pri cúvaní na parkovacie miesto vpravo sa môže stať, že ľavým predným blatníkom zavadí o vozidlá stojace vľavo.
Musíme priznať, že na rovnakom mieste podobne zlyhávajú aj aktívne parkovacie systémy ďalších značiek.
V mnohých prípadoch je tento asistent dobrou pomôckou, ale vodič by sa nikdy nemal 100 % spoliehať na techniku a poľaviť v pozornosti.

Vyššia cena sa odráža vo výbave
Kuga sa medzi konkurenciou nestratí. Nevzbudila v nás väčšie emócie a trochu nás odrádza pohľad do cenníka.
Na druhej strane momentálne najlacnejšie limitované modely s balíkom X majú na pomery základnej ponuky slušnú výbavu.
Nájdeme v nej aj také veci ako elektrické sklápanie zrkadiel, strešné lyžiny, automatickú klimatizáciu, vyhrievané predné sedadlá a čelné sklo, či parkovací asistent so snímačmi vzadu.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Ford Kuga |
Verzia | 1.6 EcoBoost SCTi Titanium |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) – v zátvorkách je uvedená akciová cena limitovanej verzie obohatenej o balík X | 24 490(21 990)/26 480(23 390)/28 865 |
Motor | benzín; štvorvalec; 1 597cm3;radový prepĺňaný priečne uložený agregát |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 110(150)/5700 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 240/1600-4000 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuál/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 9,7/nemerané |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | nemerané |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | nemerané |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1900 na šiestom prevodovom stupni |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2700 na šiestom prevodovom stupni |
Stav tachometra (km) | 2600 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 6,8/mesto 8,1; na diaľnici vo výrazne zlých poveternostných podmienkach aj napriek zníženiu tempa stúpla spotreba na 8,6; nočná jazda prázdnym mestom a cestami prvej triedy s ľahšou nohou 5,9; do sedem litrov sa s Kugou dá jazdiť bez výrazného obmedzenia dynamických vlastností |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km) | 562 |
Typ a rozmer pneumatík | 235/50 r18 Continental Contisport Contact |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1646/454 |
Objem batožinového priestoru (l) | 406/1603 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2690;4524;1838;1689 |
Motor | pri predbiehaní je nutné podradiť z dôvodu slabšej reakcie na plyn v nízkych otáčkach; aj napriek papierovému nástupu maximálneho krútiaceho momentu od 1600 otáčok sa pocitovo reakcia motora na plyn zlepší až po dosiahnutí 2500 otáčok; ideálny záťah motora sa skončí po viac ako 5700 otáčkach |
Prevodovka | prijemné presné radenie |
Podvozok | komfortný; na vlhkom povrchu nemá dostatok trakcie a má tendenciu k nedotáčavosti; po niekoľkonásobnom vyrovnaní kolies, aby znovu získali priľnavosť a znovu zatočení vozidlo citeľne znervóznie a nedotáčavý charakter sa ľahko zmení na pretáčavý; do jazdy na hrane citeľne zasahuje trakčná kontrola a ESP; na suchej ceste sa vozidlo výraznejšie priblížilo našim očakávaniam; možno hodnotíme Ford príliš prísne, ale z minulosti sme v prípade tejto značky zvyknutí na výborný podvozok |
Interiér | dobré vypracovanie interiéru; lesklé časti sa nám subjektívne nepáčili; ľahko sa omackajú; dostatok odkladacích priestorov; |
Posed vodiča a výhľad | dobrý aj keď trochu vyšší posed ako preferujeme; výhľadu ťažko niečo vyčítať, asi len A stĺpiky, ktoré sú v spodnej časti trochu širšie |
Ovládanie palubného systému/navigácie | palubný systém sa ovláda z volantu/nemá |
Jazyk auta/navigácie | český/nemá |
Grafika displejov a zobrazovanie | menšie displeje nevynikajú grafikou; hlavne v prípade displeja na stredovom paneli by sme očakávali vyššiu kvalitu zobrazenia, svoj účel však plní a to považujeme za podstatné |
Predné svetlá technika a účinok | Bi-Xenóny; primeraný účinok; dobre osvetľujú pravý okraj cesty a práve im vďačíme za včasné spozorovanie vysokej zveri v priekope pri ceste |
Odomykanie/vstup do auta | bezklúčový vstup; batožinový priestor otvárateľný pohybom nohy pod zadným nárazníkom |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | dvere sa otvárajú doširoka; nastupovanie uľahčujú na SUV užšie prahy a dostatočný vstupný otvor |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | vpredu mechanika, šoférovo sedadlo nastaviteľné aj výškovo, aj bedrová opierka; vzadu nastavenie sklonu operadla deliteľného v pomere 2:1 |
Sklápanie operadiel v druhom rade | z kabíny |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | štyri oká; dva háčiky |
Rezervné koleso - prístup | dojazdové koleso – v kufri |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | nastupovanie dve gumy; ostrekovač utopený hlbšie pod kapotou; hrdlo nádrže bez uzáveru – štandardné Ford riešenie |