SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Zbiera Mustangy: Ďalší si kúpim, až keď splatím hypotéku

Po 500 kilometroch mám toho auta plné zuby, hovorí viceprezident Mustang clubu Peter Šumichrast.

Peter Šumichrast (41) si prvý americký veterán Ford Mustang kúpil pred desiatimi rokmi. Je viceprezidentom Mustang Clubu Slovakia. V zbierke má Ford Mustang z roku 1967, 1969 a Ford GT 40. Pracuje ako obchodník.Peter Šumichrast (41) si prvý americký veterán Ford Mustang kúpil pred desiatimi rokmi. Je viceprezidentom Mustang Clubu Slovakia. V zbierke má Ford Mustang z roku 1967, 1969 a Ford GT 40. Pracuje ako obchodník. (Zdroj: SME – Tomáš Benedikovič)

Väčšina ľudí si kúpi čo najmodernejšie auto. Čím si vás získali americké veterány?

Je to klasika. Výhoda na veteránoch oproti moderným Mustangom je, že sa môžeme zúčastniť nielen na zrazoch amerických áut, ale aj iných akcií veteránov. K Mustangom som prišiel inak ako väčšina kolegov z klubu, ktorí sú väčšinou pretekári a milovníci filmov. Ja som sa k ním dostal skôr cez hudobné klipy hardrockových a metalových kapiel, kde sa objavovali. Začal to môj sused, ešte keď som býval v Dúbravke, keď som počul, ako vonku buráca jeho mustang. Zoznámil ma s ľuďmi z Mustang klubu, dostal som V8 vírus a už to potom ide.

Kedy ste si kúpili prvého?

Venujem sa im už asi desať rokov, prvý bol model z roku 1967. Chcel som z neho spraviť auto na denné jazdenie. Pri rekonštrukcii som tam dal moderný podvozok, brzdy, posilňovač riadenia, klimatizáciu, nové rozvody. Zvonku vyzerá ako staré, ale vnútri je viac-menej nové.

Nestráca tým hodnotu?

Určite áno. Dnes by som už niečo také nerobil, ale existujú aj ľudia, ktorí ich takto upravujú. Prejazdili sme s ním Slovinsko, Taliansko, Švédsko, Nórsku, Nemecko. S klasickým veteránom by ste na to potrebovali odťahovku a dvoch mechanikov.

Je lepšie kúpiť si auto priamo v Amerike, alebo zháňať už dovezené do Európy?

V Amerike je to relatívne bežné auto a aj prístup k rekonštrukcii veteránov u nás a v Amerike je výrazne iný. Nerobia to až tak poctivo, navonok ho spravia pekne, nalakujú, ale na fotkách cez internet ďalšie veci nevidíte. Ak by som dnes hľadal auto a bolo by dostupné v Európe, asi by som skôr volil to. Je to jednoduchšie. Viem si sadnúť na lietadlo a za dve hodiny som tam aj s mechanikom, s ktorým ho podrobne skontrolujem. V Amerike sú tie autá však možno o trochu lacnejšie. Ak by som sa tomu venoval profesionálne, asi by som tam vycestoval.

Jeden z mustangov som doviezol z Ameriky a celý zrekonštruoval. Rozobral sa do posledného šraubu a nanovo sa poskladal. Druhý som priniesol z Holandska. Dnes môže byť pre clá, dane a čoraz väčšie problémy s prihlásením jednoduchšie priniesť auto už prihlásené v Únii.

[content type="fb" stype="fanpage" url="https://www.facebook.com/SmeLudiaSlovenska"][/content]

Nie je teraz v Amerike trend, keď ľudia začínajú stále viac preferovať aj európske či japonské autá?

Keď som bol v USA pred pätnástimi rokmi, prešiel som celý kontinent. Kupoval som si vtedy americké auto s predstavou, že dole na konci Ameriky ho dobre predám a bolo to presne opačne. Každý mi hovoril, keby som mal Toyotu alebo Mitsubishi, tak ho okamžite chcú.

Kým u nás sa obracajú ľudia za Mustangmi, v Amerike za BMW?

Pre každého je vzácne to, čo nemá. Väčšina úspešných ľudí sa podľa mňa aj v Amerike obracia po prémiových značkách ako Porsche, BMW, Mercedes.

Čo si myslíte o európskych veteránoch?

Pre veteranistov je na nich atraktívnejšie to, že boli robené v menších sériách. Americké veterány ma však viac oslovujú silnejšími a väčšími motormi, je tam športovejší charakter. Keď ich porovnáme s európskymi veteránmi, keď sa niekde presúvame, tak sme výrazne rýchlejší. Pre návštevníkov sú americké veterány atraktívnejšie možno preto, že sú neopozerané, hučia, majú veľké motory, pália gumy. Sú výstrednejšie.

Budú sa dať stále aj o niekoľko rokov zohnať americké veterány, alebo budú časom veľmi vzácne a skôr skryté v garážach?

Firmy vyrábajú repliky celých karosérií atraktívnych modelov. Zo súčiastok si dokážete postaviť také auto nanovo. V prípade malých sérií európskych veteránov sa im to neoplatí robiť. Aj rekonštrukcia európskych veteránov je výrazne zložitejšia, súčiastky si musia sami frézovať a dorábať. Tu je to jednoduchšie, otvoríte si katalóg na internete a objednáte si súčiastku. Náhradné dielce z iných krajín sú však často nepresné a nesedia. Je to trápenie. Nová replika už nikdy nebude mať vlastnosti pôvodného auta.

ls.jpg
Poznáte zaujímavého človeka v okolí? Povedzte o ňom ostatným. Odfoťte ho a fotografiu aj s krátkym popisom pošlite na humansofslovakia@gmail.com

V popise by nemalo chýbať meno a myšlienka osoby, vaše meno a lokalita, kde fotografia vznikla. Najlepšie príspevky zverejníme na webe Ľudia Slovenska

S rovnakými nadšencami sa združujete v rámci Mustang Clubu. Čo robíte, keď sa stretávate?

Klub mi veľmi pomohol v prvej fáze, keď som zisťoval základné informácie o tom, kto vie Mustangy opraviť, kde zoženiem náhradné dielce, aká je spotreba. Ľudia sa na podobné otázky pýtajú aj u nás na internetovom fóre. Chodievali sme skoro každý rok do USA, kde sme navštevovali Ford múzeá, stretli sme sa s pánom Fordom, chodili sme na výstavy či obrovské zrazy. Tento rok bolo 50. výročie založenia Mustangu. S klubom sme absolvovali trasu zo západného pobrežia na východné za šesť dní. Vyriešili sme to tak, že sme si požičali moderné Mustangy.

Koľko máte členov?

Teraz 35, všetci majú Mustang.

Čo vás v rámci vašej komunity hnevá?

Klub starne, čakali sme viac aktívnych mladých. Väčšina mladších prichádza s novými Mustangmi, tam to však asi nie je až taká vášeň. Sú členmi rok, dva, potom ich to auto prejde a kúpia si M-kový bavorák. Stálejší členovia majú okrem výnimiek väčšinou klasické Mustangy.

Je vo vašom združení niekto, kto s veteránom jazdí každý deň do práce?

Taký blázon som bol len ja, ale už som s tým prestal. Sú problémy s poistkou, nie je to ani auto na odstavenie vonku, ľudia sa pri ňom chcú fotiť. Pravidelne chodievame na autosalón, ľudia si na to posadajú, poškrabú ich, odtrhnú znaky.

Mali ste problémy napríklad pri prihlasovaní auta alebo poisťovaní?

Problémy sú s homologizáciou, Mustangy majú iné svetlá, nie je jednoduché ich prihlásiť. Navyše, ak sa do auta zasahovalo, tak nespĺňa kritériá na veteránske značky. Slovensko má kruté pravidlá, v Čechách a v Rakúsku je to jednoduchšie.

Mal by priemerný vodič problém jazdiť so starým Mustangom?

Brzdí aj zrýchľuje inak ako moderné auto, treba si zvyknúť.

Ako často na ňom jazdíte?

Stále menej a menej. Teraz len v rámci sezóny od mája do októbra. Nie je čas, jazdím tak raz mesačne. Mám malé dieťa, som stále v práci. Nemám to srdce sa ešte aj cez víkendy zbaliť a ísť. Nie sú to autá, do ktorých naložíte malé dieťa a idete na výlet. Syna to nebaví, možno keď bude väčší, tak zintenzívnime tempo.

Zastavujú vás policajti často pre kontrolu technického stavu vozidla?

Skôr si myslím, že zo záujmu, ale robia aj kontroly.

Sú veterány lákadlom pre zlodejov?

Čo by s nimi robili? Sú to atraktívne autá, každý sa rád pozrie, rád by sa previezol, ľudia nás oslovujú, či by sme ich neodviezli na svadbu, ale nemyslím si, že by ich niekto kradol. Je ich tak málo, sú také špecifické, že ak by ho nevyniesol veľmi ďaleko a veľmi rýchlo, auto by sa našlo.

Ako sa treba o veterány starať? Musia byť garážované pre hrdzavenie?

Určite áno. Ďalej sa treba starať o batériu, keďže auto nemá pravidelný pohyb. Mám nabíjačku, ktorá ju vybíja a nabíja a simuluje jazdu. Starostlivosť si vyžaduje aj olej, sú to staré autá a občas z nich tečie.

Máte tri veterány, plánujete kúpiť ďalší?

Sľúbil som manželke, že kým nesplatíme hypotéku, tak nie. Keď chodievame do Ameriky na burzu veteránov a náhradných dielcov, tak sa tam vždy objaví nejaký superkúsok, za ktorým by pišťalo srdce, ale asi skončím pri týchto troch.

Dá sa s veteránom jazdiť aj úsporne?

Dá sa s ním jazdiť za 12 litrov aj za 28, záleží, akú máte ťažkú nohu. Nie sú to autá stavané na spotrebu, ale na výkon.

Nebáli by ste sa s ním prejsť aj dlhšie trasy? Sú spoľahlivé?

Záleží, v akom stave sú. Na dlhé cesty to nie sú veľmi pohodlné autá. Po 500 kilometroch mám toho auta plné zuby a nechcem ho nejaký čas vidieť. Je to tvrdé, hučí to. Už sme pohodlní, dnes si človek sadne do Fabie, má klimatizáciu, odpruženie, odhlučnenie. Je to pekné, ale nepotrebujem to 10 hodín denne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 663
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 939
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 765
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 188
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 619
  6. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 2 474
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 209
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 026
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Melos-Étos, medzinárodný festival súčasnej hudby Bratislava, 8. - 17. november 2022
  2. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame
  3. Ladislav Kucharik: Nepál 5 Chitwan a odlet
  4. Elena Antalová: Krava je super, hoci nejde o mlieko
  5. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  6. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  7. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  8. Irena Šimuneková: Bralce
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 305
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 508
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 419
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 834
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 471
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 462
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 367
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 091
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu