SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Pozrite si fotky veteránov na starom velodrome

Asi stopäťdesiat veteránov krúžilo na budapeštianskom velodrome z roku 1928. Na plochú dráhu sa vrátili starodávne bicykle, motorky i klasické autá.

(Zdroj: Ondrej Bobek a Marián Bazala)

Rozpálená Budapešť takmer vyprázdnila mesto, teploty sa šplhajú k 34˚C.

Len kúsok od Východnej železničnej stanice v Budapešti stojí cyklistický štadión, ktorého dnešná podoba je z roku 1928. Je až neuveriteľné, že sa takto zachoval dodnes.

História sa vrátila na velodrom

V 30. rokoch minulého storočia bol dejiskom mnohých medzinárodných podujatí. Tie sa časom presunuli na modernejšie štadióny a velodrom v centre Budapešti stíchol. Pomaly upadal do zabudnutia.

Nedávno starý velodrom ožil a s ním sa vrátila i fascinujúca atmosféra. Na plochú dráhu prišli nielen staré bicykle, ale i motorky a klasické autá.

Po úspešnom prológu v roku 2011 sa akcia koná každoročne. Motocykle, cyklokáry a ľahké športové automobily mali jedinečnú možnosť vyskúšať si jazdu na tejto ojedinelej dráhe.

Uprostred štadióna, na rovnej ploche, čakalo asi 150 vozidiel na pokyn organizátora, ktorý postupne po skupinách púšťal na dráhu raz motorky raz automobily.

Nie všetci jazdili, niektorí sa len ukazovali

Prednosť mali samozrejme najprv tie najstaršie a postupne sa dostalo aj na tie, ktoré si mnohí z nás ešte pamätajú, keď sme ich vídali bežne v premávke.

Nie všetci, ktorí prišli, si chceli aj zajazdiť. Mnohí priviezli ukázať svojich plechových miláčikov, stretnúť sa s ľuďmi rovnakej vášne a na chvíľu sa ponoriť do atmosféry minulých rokov.

Starý tranzistor, zažltnutá automapa Nemeckej demokratickej republiky, dámy s elegantnými klobúkmi a slnečníkmi, páni v bielych košeliach a v dobových nohaviciach s trakmi. To všetko dokonale vytvorilo atmosféru 30. 40. a 50. rokov minulého storočia.

Prišli aj Slováci

Jedinečnosť klopenej dráhy ťahá do Budapešti aj veteránistov zo susedných krajín. Z Rakúska prišli zástupcovia Harley klubu a dve bugatky priviezli predstavitelia rakúskeho Bugatti clubu.

Slováci patria k pravidelným účastníkom tejto ojedinelej akcie. S banskobystrickou ešpezetkou sme tu stretli auto De Lorean, bledomodrý Salmson pána Grendu z Lučenca.

„Spočiatku som sa trochu bál a držal som sa v dolnej časti dráhy, ale keď som pocítil silu, ktorá ma tlačí na plochú dráhu, vyťal som môjmu Trimphu aj trochu viac, ako povoľujú pravidlá. Ak by ma organizátor nezastavil, krúžil by som tam asi pokiaľ by bol benzín v nádrži.“ zveril sa dvorný fotograf veteránskych akcií Marián Bazala po prvom kole.

Nemeria sa čas, nehodnotí sa krása. S trochou odvahy je to nezabudnuteľný zážitok krúžiť na štvrťmílovom betónovom okruhu v 45° uhle.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 513
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 698
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 994
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 121
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 613
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 730
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 706
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 578
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 132
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.