SME

Začíname na rely v Poľsku, toto musíme absolvovať

Počas obhliadky trate sme tankovali na hovoriacej pumpe a presedeli trinásť hodín za volantom.

Príprava rozpisu trate na šesť rýchlostných skúšok trvala trinásť hodín čistej jazdy.Príprava rozpisu trate na šesť rýchlostných skúšok trvala trinásť hodín čistej jazdy. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Slovenský šampionát v rely zažíva svoj momentálny vrchol sezóny, ktorým je paradoxne historicky významná rely v poľskom Rzeszowe. Dvojdňové podujatie na východe Poľska je súčasťou nášho šampionátu.

Pre slovenské posádky, vrátane tej našej (Chvála - Hlisnikovský) s Peugeotom 208 R2, je to v prvom rade veľká škola jazdenia. Okrem náročných tratí na úrovni českej slávnej "Barumky" je tu obrovská konkurencia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V kategórii máme ďalších 19 konkurentovPredstavte si, že len v triede 6, kde patrí aj Peugeot 208 R2, štartuje až 20 vozidiel. Dnes napredujúca kategória vozidiel R2 predstavuje takmer tretinu zo 63 štartujúcich v hlavnej súťaži.

SkryťVypnúť reklamu

Na trať ešte nastúpi ďalších 55 áut poľského Pohára rely. Na základe žiadosti našich čitateľov chceme priblížiť rely aj s tým, čo to všetko obnáša. Vrátane prípravy.

Dvojdňová rely začína podstatne skôr, než odštartuje prvá rýchlostná skúška a napríklad aktuálne podujatie v Poľsku dokumentuje časovú náročnosť tohto krásneho športu.

Od utorka rána sme museli zariadiť posledné detaily prípravy, zhromaždiť všetky potrebné dokumenty od licencií, cez prihlášky, dokumenty od súťažného vozidla až po osobné veci.

Byrokracia je začiatok relyV utorkový večer nás čakalo v akademickom meste Rzseszow administratívne preberanie, teda akýsi zápis na rely.

Ide o kontrolu dokumentov, prevzatie itinerára rely, štartovných čísel a pokynov. Aj toto sa musí diať presne v stanovenom čase a ten bol v prípade našej posádky o 19:30.

SkryťVypnúť reklamu

Streda patrila obhliadke trate a tú vám priblížime práve v nasledujúcej fotoreportáži. Začali sme už krátko po šiestej tankovaním plnej nádrže a naštudovaním itinerára súťaže.

Aby sme šetrili čas, na rely testujeme auto, ktoré je celkom logicky Peugeot 308 SW. Kilometre vidieckych ciest a tratí rýchlostných skúšok dajú podvozku zabrať a už v stredu večer sme mali od pondelkového prevzatia testovacieho auta najazdených 1200 kilometrov.

Zaujímavý detail ako si nepomýliť palivo na poľskej čerpacej WATKEN stanici v Rzeszowe. Keď zdvihnete tankovaciu pištoľ, zo stojana sa ozve hlas: "Dobrý deň, vítame vás, práve tankujete naftu.".

Už pri obhliadke trate rýchlostnej skúšky lemujú trať deti a zbierajú podpisy. je jedno, že ste zo Slovenska. O to viac sa cení "zahraničný" podpis.

SkryťVypnúť reklamu

Spolujazdec Libor Hlisnikovský zapísal vyše 30 strán podrobného popisu trate rýchlostných skúšok. Píše sa každá zákruta a podstatný detail trate pozostávajúcej zo 163 kilometrov meraných úsekov.

Na začiatku každej rýchlostnej skúšky nulujeme tachometer, aby sme vedeli sledovať itinerár, ktorý vždy začína kilometráž na začiatku meraného úseku.

Pri podrobnej prvej a veľmi pomalej obhliadkovej jazde má vodič na kolene celkový itinerár, aby vedel kadiaľ vedie trať a kde budú napríklad spomaľovače, odbočky alebo pneumatiky vo vnútri zákrut.

Pri časovo náročnej obhliadke v Poľsku sme nemali čas na obed. Do auta nosíme syrové nite alebo iné drobnosti na prehryznutie. Stihli sme len zastávku na kávu a tradične toaletu.

Jediná výnimka, kedy sme museli zastaviť uprostred rýchlostnej skúšky a vyfotiť sa so strašidlom. Mimochodom práve 29 kilometrov dlhá rýchlostná skúška je skutočným strašidlom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tieto žlté bodky sú zapísané v itinerári trate. Pri rely bude na tomto mieste pneumatika vyplnená betónom. Znamená to, že tu sa nesmie zákruta "strihať" po našom "katovať" vnútrom.

Každú rýchlostnú skúšku môžeme spoznávať a trénovať iba v troch prejazdoch. Každý nám v stanovenom čase potvrdzuje komisár na vstupe do skúšky. Naše auto musí byť označené štartovým číslom.

Bežne sa stáva, že auto na obhliadke dostane defekt. Výnimkou nebola slovenská posádka č.58 Innovia Racing a to Ján Urbančík - František Sobota. V pretekoch odštartujú na ikonickom renaulte Clio Wiliams.

Tak a končí sa prvý deň obhliadky šiestich rýchlostných skúšok Rzeszowskej rely. Najazdili sme 513 kilometrov a čistý čas jazdy presiahol trinásť hodín.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 234
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 463
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 186
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 762
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 708
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 680
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 944
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 33 964
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 828
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 409
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 827
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 400
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 114
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 312
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 292
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu