SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Odbočovací a pripájací pruh neruší rýchlostné obmedzenie

Najvyššiu povolenú rýchlosť môže zmeniť hranica križovatky, no nie jazdný pruh.

(Zdroj: Google Streetview)

Peter: "Na R1 medzi Zvolenom a Banskou Bystricou je asi 300 metrov pred zjazdom z R1 v smere na Sliač obmedzená najvyššia povolená rýchlosť na 110 km/h.

Potom je odbočovací pruh a zjazd z R1, následne pripájací pruh a cca 300 metrov za ním je koniec najvyššej povolenej rýchlosti.

Kedy končí platnosť značky Najvyššia povolená rýchlosť 110 km/h?

Na úrovni odbočovacieho pruhu (výjazd na Sliač), keďže je splnená podmienka, že sa cesty spájajú (z opačného pohľadu) alebo rozpájajú (Viedenský dohovor)? Alebo odbočovací ani pripájací pruh nespĺňajú podmienku, že je to križovatka a platnosť značky tak ukončí až značka koniec najvyššej povolenej rýchlosti?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Viacerí čitatelia nám po zverejnení článku Čo všetko ruší sedemdesiatku v obci napísali nespokojné e-maily. Bol medzi nimi aj inštruktor autoškoly. Za križovatku považujú aj odbočovací či pripájací pruh.

"Pripájací, odbočovací pruh je cesta, teda je to križovatka," napísal inštruktor autoškoly.

Čo je to križovatka

Križovatkou je podľa zákona miesto, kde sa cesty spájajú alebo križujú.

Spájanie ciest z opačného pohľadu je rozpájanie ciest a preto aj rozpájanie ciest je križovatkou. Ak by to tak nebolo, križovatky tvaru písmena ypsilon by neboli križovatky.

Viedenský dohovor o cestnej premávke je medzinárodný predpis, ktorý je nadradený našim dopravným pravidlám.

Ak by Viedenský dohovor tvrdil niečo iné, ako náš zákon, prednosť má Viedenský dohovor. Píše sa v ňom, že križovatkou je aj rozpájanie ciest.

SkryťVypnúť reklamu

Čo je to hranica križovatky

Po takomto definovaní križovatky by však ešte stále nebolo zrejmé, kde sa križovatka končí a kde sa začína.

znacka.jpgAk je na ceste vyznačená Priečna súvislá čiara, je to hranica križovatky. Ak taká čiara na vozovke nakreslená nie je, čo je aj prípad diaľnic s pripájacím a odbočovacími pruhmi, hranicou križovatky je kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.

Jednoducho, križovatkou je miesto, kde neviete presne určiť, ktorej zo spájajúcich sa, rozpájajúcich sa, alebo križujúcich sa ciest patrí miesto na vozovke.

Cestný pruh nie je križovatkou, je časťou cesty

Odbočovací či pripájací pruh je súčasťou cesty, nie je ale cestou samotnou.

Odbočovací či pripájací pruh nie je ani križovatkou. Odbočovací pruh sa vždy začína mimo križovatky a zvyčajne sa končí ešte pred hranicou križovatky. Pripájací pruh sa vždy končí mimo križovatky a začína sa zvyčajne až za hranicou križovatky.

SkryťVypnúť reklamu

Za istých okolností môžu byť časti odbočovacieho alebo pripájacieho pruhu súčasťou križovatky, no nemajú vlastnosť ukončovať platnosť dopravných značiek. V predpisoch sa nič podobné nedočítate.

Jazdné pruhy platnosť značiek neukončujú

Platnosť dopravných značiek označujúcich najvyššiu povolenú rýchlosť ukončuje okrem určených dopravných značiek aj vzdialenejšia hranica križovatky. Určite však nie pripájací či odbočovací pruh.

Preto povinnosť jazdiť rýchlosťou 110 km/h medzi Zvolenom a Banskou Bystricou na rýchlostnej ceste R1 sa končí na úrovni začiatku ostrovčeka so smerovou tabuľou. To je v mieste, kde žiadny pripájací alebo odbočovací pruh nie je.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 902
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 9 781
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 211
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 534
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 161
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 5 107
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 692
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 523
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Grigorij Mesežnikov.

Vládnuť s fašistami v koalícii nechcú.


13 h
Momentka zo zápasu Slovensko - Kanada na MS do 20 rokov 2022, v popredí Rayen Petrovický.

Pravda je niekedy krutá, vravel tréner Feneš po debakli od Kanady.


Šimon Čop 2 h
Prešovská nemocnica.

Na zlé zaobchádzanie s rómskymi ženami poukazujú organizácie už dvadsať rokov.


15 h
Sankcie na Rusko boli uvalené v súvislosti s jeho inváziou na Ukrajinu.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 4 h

Blogy SME

  1. Miroslav Sopko: O prejavoch lásky
  2. Silvia Valkovič: Malá ľudská tragédia
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch.
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  5. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli ochutnať marhule, džem a pálenku
  6. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  7. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku
  8. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - hrad Hrušov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 355
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 383
  3. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 11 026
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 276
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 661
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 7 759
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 416
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 357
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu