SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Odbočovací a pripájací pruh neruší rýchlostné obmedzenie

Najvyššiu povolenú rýchlosť môže zmeniť hranica križovatky, no nie jazdný pruh.

(Zdroj: Google Streetview)

Peter: "Na R1 medzi Zvolenom a Banskou Bystricou je asi 300 metrov pred zjazdom z R1 v smere na Sliač obmedzená najvyššia povolená rýchlosť na 110 km/h.

Potom je odbočovací pruh a zjazd z R1, následne pripájací pruh a cca 300 metrov za ním je koniec najvyššej povolenej rýchlosti.

Kedy končí platnosť značky Najvyššia povolená rýchlosť 110 km/h?

Na úrovni odbočovacieho pruhu (výjazd na Sliač), keďže je splnená podmienka, že sa cesty spájajú (z opačného pohľadu) alebo rozpájajú (Viedenský dohovor)? Alebo odbočovací ani pripájací pruh nespĺňajú podmienku, že je to križovatka a platnosť značky tak ukončí až značka koniec najvyššej povolenej rýchlosti?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Viacerí čitatelia nám po zverejnení článku Čo všetko ruší sedemdesiatku v obci napísali nespokojné e-maily. Bol medzi nimi aj inštruktor autoškoly. Za križovatku považujú aj odbočovací či pripájací pruh.

"Pripájací, odbočovací pruh je cesta, teda je to križovatka," napísal inštruktor autoškoly.

Čo je to križovatka

Križovatkou je podľa zákona miesto, kde sa cesty spájajú alebo križujú.

Spájanie ciest z opačného pohľadu je rozpájanie ciest a preto aj rozpájanie ciest je križovatkou. Ak by to tak nebolo, križovatky tvaru písmena ypsilon by neboli križovatky.

Viedenský dohovor o cestnej premávke je medzinárodný predpis, ktorý je nadradený našim dopravným pravidlám.

Ak by Viedenský dohovor tvrdil niečo iné, ako náš zákon, prednosť má Viedenský dohovor. Píše sa v ňom, že križovatkou je aj rozpájanie ciest.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo je to hranica križovatky

Po takomto definovaní križovatky by však ešte stále nebolo zrejmé, kde sa križovatka končí a kde sa začína.

znacka.jpgAk je na ceste vyznačená Priečna súvislá čiara, je to hranica križovatky. Ak taká čiara na vozovke nakreslená nie je, čo je aj prípad diaľnic s pripájacím a odbočovacími pruhmi, hranicou križovatky je kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.

Jednoducho, križovatkou je miesto, kde neviete presne určiť, ktorej zo spájajúcich sa, rozpájajúcich sa, alebo križujúcich sa ciest patrí miesto na vozovke.

Cestný pruh nie je križovatkou, je časťou cesty

Odbočovací či pripájací pruh je súčasťou cesty, nie je ale cestou samotnou.

Odbočovací či pripájací pruh nie je ani križovatkou. Odbočovací pruh sa vždy začína mimo križovatky a zvyčajne sa končí ešte pred hranicou križovatky. Pripájací pruh sa vždy končí mimo križovatky a začína sa zvyčajne až za hranicou križovatky.

Skryť Vypnúť reklamu

Za istých okolností môžu byť časti odbočovacieho alebo pripájacieho pruhu súčasťou križovatky, no nemajú vlastnosť ukončovať platnosť dopravných značiek. V predpisoch sa nič podobné nedočítate.

Jazdné pruhy platnosť značiek neukončujú

Platnosť dopravných značiek označujúcich najvyššiu povolenú rýchlosť ukončuje okrem určených dopravných značiek aj vzdialenejšia hranica križovatky. Určite však nie pripájací či odbočovací pruh.

Preto povinnosť jazdiť rýchlosťou 110 km/h medzi Zvolenom a Banskou Bystricou na rýchlostnej ceste R1 sa končí na úrovni začiatku ostrovčeka so smerovou tabuľou. To je v mieste, kde žiadny pripájací alebo odbočovací pruh nie je.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 955
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 672
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 458
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 547
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 817
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 722
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 609
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 378
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 178
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 163
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept