Prvá generácia modelu 107, ktorá prišla na trh v roku 2005, ukázala jasné smerovanie miniauta v budúcnosti.
Podľa štatistík, vyše šesťdesiat percent zákazníkov tvorili ženy a tento trend má podľa očakávania ďalej stúpať.
Hoci dve tretiny žien, ktoré si takéto autá kúpia, žijú v pároch, jazdia väčšinou samé alebo len s dieťaťom.
Konštruktéri sa pri navrhovaní novej generácie modelu Peugeot 108 jednoznačne prispôsobili požiadavkám klientov.
Štýl bude na prvom mieste
Miesto prvej prezentácie nového modelu občas korešponduje so zameraním auta.
V prípade Peugeotu 108 to platí stopercentne, pretože auto nám ukázali v prestížnej parížskej plavárni.
Známa Piscine Molitor bola zatvorená dlhých 25 rokov, až sa z ruín lemovaných grafitmi stala opäť plaváreň pre parížsku smotánku.
Objekt mal už medzi svetovými vojnami dva bazény a jeden nekrytý slúžil v zime ako klzisko.

Prvým plavčíkom sa stal olympijský víťaz v plávaní a neskôr predstaviteľ prvého filmového Tarzana.
Údajne tu mali v roku 1946 svetovú premiéru bikiny a od mája tohto roka tu trávia čas dobre situované dámy z Paríža.
Akurát vôkol plavárne niet veľa miesta na parkovanie, a tak prvou podmienkou návštevníčok je malé štýlové auto.
Presne také, hýriace farbami a vzormi, sme si zobrali na vyše stokilometrovú trasu do miest stvárnených impresionistom Claudom Monetom.
Chcú výbavu v malom aute
V Peugeote navrhli malé obratné auto vyzdobené módnymi prvkami a výbavou, ktorú podľa výskumu ženy obľubujú.
Dnešné vodičky vraj nechcú prísť v miniaute o výbavu a aj na dochádzanie do práce potrebujú vozidlo s cúvacou kamerou, asistentom rozjazdu do kopca a tiež multimediálnym systémom, ktorý komunikuje so smartfónom.

Vodičky preferujú bezkľúčový vstup a chcú mať samozrejme navigáciu.
Preto má Peugeot 108 všetky vymoženosti, ktoré sa donedávna montovali do väčších áut. Niektoré prvky výbavy supluje smartfón, ktorý je pochopiteľne tiež výbavou moderných žien.
Všetko z telefónu v aute
V rytme dnešnej doby výrobca ponúka, podobne ako sesterský model Aygo, palubný systém so zrkadlením mobilného telefónu.
Teda ak máte vhodný smartfón a v ňom aplikáciu, tak to, čo je na telefóne, to sa zobrazí aj na palubnom displeji.
Takto je vyriešená aj navigácia, avšak v uliciach Paríža sa nám tento systém nezdal príliš jednoduchý.

Najmä štart po vstupe do auta chvíľku trvá. Čiže ak niekto vidí, že nastupujete do auta a brúsi si zuby na vaše miesto, musí čakať.
Telefón ako taký sa pripojí okamžite, len štart navigácie skúša trpezlivosť.
V testovacom aute nám pripravili telefón Samsung, ktorý navigoval presne a graficky pútavo, ale v spleti uličiek občas nestíhal autu.
Na iPhone treba špeciálnu aplikáciu pre navigovanie, ale všetky ostatné funkcie ako telefonovanie a prehrávanie hudby naozaj nabehnú lusknutím prsta.
Na výber je aj automat
Len 840 kilogramov vážiace auto vyniká ľahkosťou ovládania a mnohé ženy v tomto aute získajú pocit nadvlády nad autom.
Páčil sa nám prevod riadenia a zladenie jednotlivých mechanických prvkov.
Už je na ženách, aké farebné kombinácie si vyberú, avšak po stránke doplnkov a dizajnu si dal Peugeot záležať.

Po prvej jazde si dovolíme z čisto mužského pohľadu odporučiť silnejší benzínový motor 1,2 VTi s výkonom 60 kW.
Prevody manuálnej prevodovky sú lepšie odstupňované a aj pri preraďovaní z pruhu do pruhu v meste sa zíde lepšia akcelerácia.
Litrový trojvalec nám prišiel v porovnaní s 1,2 VTi oveľa slabší. Na druhej strane, práve litrový motor ponúka možnosť kombinácie s päťstupňovým automatom.
Špeciálna eco verzia litrového trojvalca ponúka štart stop systém, ale nakoľko rozdiel v spotrebe bude reálne malý, túto verziu neodporúčame.
Akurát je zbytočne technicky zložitejšia.
Podvozok prevyšuje cenovú hladinu auta
Môžeme mať rôzne názory a polemizovať o tom, či lesklé farebné doplnky v aute pôsobia lacno alebo vkusne. Jednoznačne však môžeme povedať, že podvozok pracuje výborne.
Malý Peugeot 108 cez vysoké pneumatiky dobre zvláda nerovnosti a najmä na prasklinách asfaltu v zákrute neuskakuje.
Páči sa nám dobrá spätná väzba riadenia a dovolíme si odhadnúť, že presne tento pocit majú rady aj ženy za volantom.

Toto nie je auto, ktoré treba krotiť, ale pekne zabalené vozítko, ktoré necúvne pri pohýnaní v kopci, nemá zákerne dlhé previsy a vypuklé blatníky.
Ľahko sa s ním parkuje a dobre sa ovláda.
Ak buchnete zadnými dverami, tak vydajú plechový zvuk a niektoré detaily v batožinovom priestore by si zaslúžili lepšie vypracovanie..., lenže štatistiky nič nehovoria o tom, že by toto ženám prekážalo.
Zato majú na výber oveľa viac dekorácií a farieb než kedykoľvek predtým.
Peugeot postavil z trojice modelov 108, Citroen C1 a Toyota Aygo, štýlovo najčistejšie auto s pekným dizajnom.
Rýchlosť práce navigácie bude zrejme závisieť od použitého typu mobilného telefónu.
Inak je Peugeot 108 veľmi užívateľsky jednoduchý, zameraný na priestor vpredu a jazdné vlastnosti mierne prekročili očakávanie.
Z ponuky dvoch motorov si vyberte ten silnejší.
Z testovacieho zápisníka
značka | Peugeot |
model | 108 |
motorizácia | 1,2 Pure Tech 82 |
objem (cm 3)/ počet valcov | 1199 |
výkon (kW (k)) | 60(82) pri 5750 ot./min. |
krútiaci moment (Nm) | 116 pri 2750 ot./min. |
priemerná spotreba (l/100km) | 4,3 |
dojmy z motora | výborne odhlučnený s prijateľnou spotrebou pod 5 litrov |
reakcia na plyn/štart stop | štart stop silnejší motor nemá |
pohotovostná hmotnosť (kg) | 865 |
prevodovka/ počet stupňov | manuálna / 5 |
kvalita radenia | lepšia než sme boli zvyknutí u značky Peugeot |
typ pohonu | predný |
rozmer a typ pneumatík | Continetal ContiEcoContact 165/60 R15 |
riadenie a vedenie stopy | na danú triedu výborné |
odhlučnenie podvozka | tiež prekvapujúco dobré |
komfort podvozka | vďaka vysokým pneumatikám dobre filtruje jamy |
asistenčné systémy | asistent rozjazdu do kopca pri manuálnej prevodovke poteší |
výhľad od vodiča | dopredu a šikmo výborný, dozadu mierne obmedzený malým zadným oknom |
posed za volantom | dobrý výhľad dopredu a pohodlné nastupovanie |
ovládacie prvky a navigácia | prehľadné, avšak nástup navigácie pomalší, vyžaduje si vnímanie novej generácie |
grafika displejov | prepracovaná a na vysokej úrovni |
nastupovanie | pohodlné |
úžitková hodnota a bat. priestor | batožinový priestor celkový objem 227 litrov a podľa VDA 180 dm3 |
zameranie vozidla | ženy, krátke trasy, dochádzanie do práce |
celkový dojem | výborná ovládateľnosť, slušný podvozok a príjemné sedenie vpredu s bohatou výbavou; oproti predchodcovi skutočné zlepšenie |