S Daciou sme spoznávali rumunské cesty, predčili naše očakávania

Počas trojdňovej cesty Daciou po Rumunsku sme navštívili výrobný závod automobilky v Pitesti. Vyskúšali sme tiež populárnu cestu Transfagarasan.

Porcia kilometrov nám ukázala krásy krajiny a správanie Dacie aj na menej kvalitných cestách.(Zdroj: cypodesign.sk)

Počas troch dní sme absolvovali viac ako 1300 kilometrov za volantom Dacie a vyskúšali sme lacné auto v dovolenkovom režime.

Cesty, ale aj celková úroveň krajiny predčili naše očakávania. Predošlé, osobné a šestnásť rokov staré skúsenosti a zážitky akoby boli z úplne iného štátu.

Rumunsko sa pri pohľade spoza okna dopravného prostriedku za ten čas výrazne zmenilo k lepšiemu.

V dopravnej sieti postupne pribúdajú diaľnice. Nájdeme tu rôznorodú kvalitu ciest a členitý terén podobne ako na Slovensku.

Pomer kvalitných a nekvalitných komunikácií je v Rumunsku stále predsa len o niečo nepriaznivejší ako na Slovensku. Aspoň na základe našich skúseností s časťami krajiny, ktoré sme navštívili.

V Rumunsku postupne pribúdajú nové diaľnice. Aj napriek progresu je v krajine množstvo ciest so zlým povrchom.

Rumunsko si vyžaduje iný štýl jazdy

Po prekročení hraničného priechodu Nadlac sme si museli zvyknúť na iný štýl jazdenia.

Po úspešnom predbehnutí nákladného auta sa nezriedka stalo, že nám to jeho vodič vrátil v dedine, kde mu na rovine nerobila problém rýchlosť aj 90 km/h.

Po skončení obce v najbližšej zákrute už úspešne operoval na čele kolóny pri polovičnej rýchlosti. Policajných hliadok stretnete podstatne menej ako u nás.

S trochou humoru konštatujeme, že tí naši by tu naplnili ročný rozpočet za týždeň, a to by sa nemuseli skrývať za kríkmi.

Pozor si treba dať na neskutočné množstvo túlavých psov pohybujúcich sa okolo ciest. Mnohé z nich sú zmrzačené po stretnutí s autom.

Napriek tomu, cesta ostáva ich domovom.

Na miestach s nekvalitným povrchom sa tu nezvykne spomaľovať. Aj bez toho trvá cestovanie podstatne dlhšie, ako by sme na základe vzdialenosti odhadovali.

Je to taký rumunský paradox. Jazdí sa rýchlo, policajtov tu nevidno, na zlom povrchu sa nespomaľuje, ale aj tak trvá jazda neúmerne dlhšie ako u nás.

Dacia ukázala svoje prednosti na nekvalitnom povrchu

Vozidlá miestnych si veľa vytrpia a teraz presne chápeme, prečo Dacia vyrába lacné, ale na pocit odolné autá.

Ako sa na nich prejaví zlé zaobchádzanie, z dlhodobého hľadiska zhodnotiť nedokážeme.

Pri samotnej jazde na nekvalitnom povrchu však vodiča upokojuje nízka hladina hluku od podvozka, čomu určite napomáhajú aj pneumatiky s vyšším profilom.

Viac "gumy" na kolese znamená viac komfortu a dlhšiu životnosť auta.

Počas štyroch dní sme postupne vyskúšali Dacie Dokker, Logan, Logan MCV a Lodgy.

Aj po prejdení väčších nerovností ostáva v popredí pocit, že sa auto bez výraznejších problémov vyrovnáva s rázmi do podvozka.

Môžeme to konštatovať o každej z Dacií, v ktorej sme sedeli. A to sme počas štyroch dní (vrátane prejazdu Maďarska) postupne vyskúšali Dokker, Logan, Logan MCV a Lodgy.

Jedine Logan MCV pri pohľade zvonku mierne poskakoval počas svižnejšej jazdy našich kolegov. Spôsobuje to jeho dlhší zadný previs.

Hlavným cieľom našej cesty bola návšteva vývojového centra Dacie v meste Pitesti, o ktorom sme už písali v predchádzajúcom článku.

S Daciou si rýchlu jazdu serpentínami užijete inak

Ďalšou pre nás zaujímavou zastávkou bola dnes pomerne známa cesta Transfagarasan, oficiálne postavená v prvej polovici sedemdesiatych rokov na pokyn rumunského diktátora Ceaucescua.

V skutočnosti sa na nej pracovalo až do roku 1980. Je dlhá viac ako 90 km a jej najvyšší bod leží v nadmorskej výške 2034 m n m (niektoré zdroje uvádzajú 2042).

Výhľad, ale najmä prejazd ostrých zákrut cesty Transfagarasan s pomerne kvalitným asfaltom, potešia asi každého automobilového nadšenca.

Nevšedný zážitok pri jej prejazde si môžu návštevníci vychutnať iba počas niekoľkých mesiacov v roku. V závislosti od podmienok býva cesta otvorená od júna do druhej polovice októbra.

Aj keď Daciu vo všeobecnosti za zvládanie rumunskej dopravnej siete chválime, pri stúpaní serpentínami Transfagarasanu by sme volili podstatne športovejšie auto.

Hnať Daciu hore ostrými zákrutami jednoducho nemá zmysel, a tak sme sa viac sústredili na panorámu a nádherné výhľady.

Takýto výhľad sa nám naskytol z vrchnej časti cesty Transfagarasan. Takže je v podstate skoro jedno akým autom vyjdete hore. Pohľad je rovnako úchvatný.

U nás vyhralo Lodgy

Po návrate domov na Slovensko sme mali za sebou okolo 2500 kilometrov a štyri náročné dni strávené za volantom.

Viac ako dĺžka trasy nás unavovalo množstvo hodín odsedených na sedadle vodiča, či spolujazdca. Dôvodom sú aj nie celkom ideálne tvarované sedadlá, preto si treba naplánovať väčšie množstvo prestávok.

Pochváliť musíme navigáciu, ktorá nás pozitívne prekvapila ovládaním aj samotným navigovaním.

Pred dovolenkou, prípadne zahraničnou cestou do Rumunska, je však nutné aktualizovať mapy, pretože tu priebežne pribúdajú nové úseky diaľnic.

Z Dacií, ktoré sme vyskúšali, by sme si vybrali model Lodgy pre jeho mierne vyšší výkon a šesťstupňovú prevodovku.

Všetky ostatné Dacie boli vybavené päťstupňovou manuálnou prevodovkou v kombinácii s motorom 1.5 dCi dosahujúcim výkon 66 kW.

Jedine Lodgy bola výnimkou, kde rovnaký motor ponúkal o 13 kW viac. Mimo diaľnice bol pre nás práve každý kilowatt navyše dôležitý.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 27 551
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 927
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 807
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 876
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 706
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 433
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 392
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 326
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 111
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 973

Téma: Dacia


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Obľúbenejší ako Maradona v Neapole nikto nebol. Hamšík dokázal nevídanú vec

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.

EKONOMIKA

Premiér Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.