S Daciou sme spoznávali rumunské cesty, predčili naše očakávania

Počas trojdňovej cesty Daciou po Rumunsku sme navštívili výrobný závod automobilky v Pitesti. Vyskúšali sme tiež populárnu cestu Transfagarasan.

Porcia kilometrov nám ukázala krásy krajiny a správanie Dacie aj na menej kvalitných cestách.(Zdroj: cypodesign.sk)

Počas troch dní sme absolvovali viac ako 1300 kilometrov za volantom Dacie a vyskúšali sme lacné auto v dovolenkovom režime.

Cesty, ale aj celková úroveň krajiny predčili naše očakávania. Predošlé, osobné a šestnásť rokov staré skúsenosti a zážitky akoby boli z úplne iného štátu.

Rumunsko sa pri pohľade spoza okna dopravného prostriedku za ten čas výrazne zmenilo k lepšiemu.

V dopravnej sieti postupne pribúdajú diaľnice. Nájdeme tu rôznorodú kvalitu ciest a členitý terén podobne ako na Slovensku.

Pomer kvalitných a nekvalitných komunikácií je v Rumunsku stále predsa len o niečo nepriaznivejší ako na Slovensku. Aspoň na základe našich skúseností s časťami krajiny, ktoré sme navštívili.

V Rumunsku postupne pribúdajú nové diaľnice. Aj napriek progresu je v krajine množstvo ciest so zlým povrchom.

Rumunsko si vyžaduje iný štýl jazdy

Po prekročení hraničného priechodu Nadlac sme si museli zvyknúť na iný štýl jazdenia.

Po úspešnom predbehnutí nákladného auta sa nezriedka stalo, že nám to jeho vodič vrátil v dedine, kde mu na rovine nerobila problém rýchlosť aj 90 km/h.

Po skončení obce v najbližšej zákrute už úspešne operoval na čele kolóny pri polovičnej rýchlosti. Policajných hliadok stretnete podstatne menej ako u nás.

S trochou humoru konštatujeme, že tí naši by tu naplnili ročný rozpočet za týždeň, a to by sa nemuseli skrývať za kríkmi.

Pozor si treba dať na neskutočné množstvo túlavých psov pohybujúcich sa okolo ciest. Mnohé z nich sú zmrzačené po stretnutí s autom.

Napriek tomu, cesta ostáva ich domovom.

Na miestach s nekvalitným povrchom sa tu nezvykne spomaľovať. Aj bez toho trvá cestovanie podstatne dlhšie, ako by sme na základe vzdialenosti odhadovali.

Je to taký rumunský paradox. Jazdí sa rýchlo, policajtov tu nevidno, na zlom povrchu sa nespomaľuje, ale aj tak trvá jazda neúmerne dlhšie ako u nás.

Dacia ukázala svoje prednosti na nekvalitnom povrchu

Vozidlá miestnych si veľa vytrpia a teraz presne chápeme, prečo Dacia vyrába lacné, ale na pocit odolné autá.

Ako sa na nich prejaví zlé zaobchádzanie, z dlhodobého hľadiska zhodnotiť nedokážeme.

Pri samotnej jazde na nekvalitnom povrchu však vodiča upokojuje nízka hladina hluku od podvozka, čomu určite napomáhajú aj pneumatiky s vyšším profilom.

Viac "gumy" na kolese znamená viac komfortu a dlhšiu životnosť auta.

Počas štyroch dní sme postupne vyskúšali Dacie Dokker, Logan, Logan MCV a Lodgy.

Aj po prejdení väčších nerovností ostáva v popredí pocit, že sa auto bez výraznejších problémov vyrovnáva s rázmi do podvozka.

Môžeme to konštatovať o každej z Dacií, v ktorej sme sedeli. A to sme počas štyroch dní (vrátane prejazdu Maďarska) postupne vyskúšali Dokker, Logan, Logan MCV a Lodgy.

Jedine Logan MCV pri pohľade zvonku mierne poskakoval počas svižnejšej jazdy našich kolegov. Spôsobuje to jeho dlhší zadný previs.

Hlavným cieľom našej cesty bola návšteva vývojového centra Dacie v meste Pitesti, o ktorom sme už písali v predchádzajúcom článku.

S Daciou si rýchlu jazdu serpentínami užijete inak

Ďalšou pre nás zaujímavou zastávkou bola dnes pomerne známa cesta Transfagarasan, oficiálne postavená v prvej polovici sedemdesiatych rokov na pokyn rumunského diktátora Ceaucescua.

V skutočnosti sa na nej pracovalo až do roku 1980. Je dlhá viac ako 90 km a jej najvyšší bod leží v nadmorskej výške 2034 m n m (niektoré zdroje uvádzajú 2042).

Výhľad, ale najmä prejazd ostrých zákrut cesty Transfagarasan s pomerne kvalitným asfaltom, potešia asi každého automobilového nadšenca.

Nevšedný zážitok pri jej prejazde si môžu návštevníci vychutnať iba počas niekoľkých mesiacov v roku. V závislosti od podmienok býva cesta otvorená od júna do druhej polovice októbra.

Aj keď Daciu vo všeobecnosti za zvládanie rumunskej dopravnej siete chválime, pri stúpaní serpentínami Transfagarasanu by sme volili podstatne športovejšie auto.

Hnať Daciu hore ostrými zákrutami jednoducho nemá zmysel, a tak sme sa viac sústredili na panorámu a nádherné výhľady.

Takýto výhľad sa nám naskytol z vrchnej časti cesty Transfagarasan. Takže je v podstate skoro jedno akým autom vyjdete hore. Pohľad je rovnako úchvatný.

U nás vyhralo Lodgy

Po návrate domov na Slovensko sme mali za sebou okolo 2500 kilometrov a štyri náročné dni strávené za volantom.

Viac ako dĺžka trasy nás unavovalo množstvo hodín odsedených na sedadle vodiča, či spolujazdca. Dôvodom sú aj nie celkom ideálne tvarované sedadlá, preto si treba naplánovať väčšie množstvo prestávok.

Pochváliť musíme navigáciu, ktorá nás pozitívne prekvapila ovládaním aj samotným navigovaním.

Pred dovolenkou, prípadne zahraničnou cestou do Rumunska, je však nutné aktualizovať mapy, pretože tu priebežne pribúdajú nové úseky diaľnic.

Z Dacií, ktoré sme vyskúšali, by sme si vybrali model Lodgy pre jeho mierne vyšší výkon a šesťstupňovú prevodovku.

Všetky ostatné Dacie boli vybavené päťstupňovou manuálnou prevodovkou v kombinácii s motorom 1.5 dCi dosahujúcim výkon 66 kW.

Jedine Lodgy bola výnimkou, kde rovnaký motor ponúkal o 13 kW viac. Mimo diaľnice bol pre nás práve každý kilowatt navyše dôležitý.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ochrana pred tropickou horúčavou
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Keď Slováci krotia morský vietor
  2. Ochrana pred tropickou horúčavou
  3. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  6. Škôlka od srdca
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  8. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  9. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  10. Križovatka si vyžiada rozsiahlu odstávku teplej úžitkovej vody
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 15 162
  2. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 9 681
  3. Vizuálny smog je problém 9 543
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 7 417
  5. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 5 445
  6. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 4 577
  7. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 4 397
  8. Dovolenka pri Mŕtvom mori a tipy na overené hotely 3 727
  9. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 3 630
  10. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 491

Téma: Dacia


Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

DOMOV

Operoval Dančiaka. Nepomerili sme sa, vraví lekár Izák

Cukrovkár nemusí oslepnúť, ak dodržuje režim, zhodujú sa lekári.

ŠPORT

Peter chce štartovať na MS, vraví Saganov tréner

Sagan sa na bicykli ešte necíti dobre.

Neprehliadnite tiež

Honda omladila model HR-V, pribudne benzínové turbo

S faceliftom príde aj lepšia výbava.