SME

S Daciou sme spoznávali rumunské cesty, predčili naše očakávania

Počas trojdňovej cesty Daciou po Rumunsku sme navštívili výrobný závod automobilky v Pitesti. Vyskúšali sme tiež populárnu cestu Transfagarasan.

Porcia kilometrov nám ukázala krásy krajiny a správanie Dacie aj na menej kvalitných cestách.Porcia kilometrov nám ukázala krásy krajiny a správanie Dacie aj na menej kvalitných cestách. (Zdroj: cypodesign.sk)

Počas troch dní sme absolvovali viac ako 1300 kilometrov za volantom Dacie a vyskúšali sme lacné auto v dovolenkovom režime.

Pozrite sa s nami do vývojového centra Dacia v Rumunsku

Cesty, ale aj celková úroveň krajiny predčili naše očakávania. Predošlé, osobné a šestnásť rokov staré skúsenosti a zážitky akoby boli z úplne iného štátu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rumunsko sa pri pohľade spoza okna dopravného prostriedku za ten čas výrazne zmenilo k lepšiemu.

V dopravnej sieti postupne pribúdajú diaľnice. Nájdeme tu rôznorodú kvalitu ciest a členitý terén podobne ako na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Pomer kvalitných a nekvalitných komunikácií je v Rumunsku stále predsa len o niečo nepriaznivejší ako na Slovensku. Aspoň na základe našich skúseností s časťami krajiny, ktoré sme navštívili.

V Rumunsku postupne pribúdajú nové diaľnice. Aj napriek progresu je v krajine množstvo ciest so zlým povrchom.

Rumunsko si vyžaduje iný štýl jazdy

Po prekročení hraničného priechodu Nadlac sme si museli zvyknúť na iný štýl jazdenia.

Po úspešnom predbehnutí nákladného auta sa nezriedka stalo, že nám to jeho vodič vrátil v dedine, kde mu na rovine nerobila problém rýchlosť aj 90 km/h.

Po skončení obce v najbližšej zákrute už úspešne operoval na čele kolóny pri polovičnej rýchlosti. Policajných hliadok stretnete podstatne menej ako u nás.

S trochou humoru konštatujeme, že tí naši by tu naplnili ročný rozpočet za týždeň, a to by sa nemuseli skrývať za kríkmi.

SkryťVypnúť reklamu

Pozor si treba dať na neskutočné množstvo túlavých psov pohybujúcich sa okolo ciest. Mnohé z nich sú zmrzačené po stretnutí s autom.

Napriek tomu, cesta ostáva ich domovom.

Na miestach s nekvalitným povrchom sa tu nezvykne spomaľovať. Aj bez toho trvá cestovanie podstatne dlhšie, ako by sme na základe vzdialenosti odhadovali.

Je to taký rumunský paradox. Jazdí sa rýchlo, policajtov tu nevidno, na zlom povrchu sa nespomaľuje, ale aj tak trvá jazda neúmerne dlhšie ako u nás.

Dacia ukázala svoje prednosti na nekvalitnom povrchu

Vozidlá miestnych si veľa vytrpia a teraz presne chápeme, prečo Dacia vyrába lacné, ale na pocit odolné autá.

Ako sa na nich prejaví zlé zaobchádzanie, z dlhodobého hľadiska zhodnotiť nedokážeme.

Pri samotnej jazde na nekvalitnom povrchu však vodiča upokojuje nízka hladina hluku od podvozka, čomu určite napomáhajú aj pneumatiky s vyšším profilom.

SkryťVypnúť reklamu

Viac "gumy" na kolese znamená viac komfortu a dlhšiu životnosť auta.

Počas štyroch dní sme postupne vyskúšali Dacie Dokker, Logan, Logan MCV a Lodgy.

Aj po prejdení väčších nerovností ostáva v popredí pocit, že sa auto bez výraznejších problémov vyrovnáva s rázmi do podvozka.

Môžeme to konštatovať o každej z Dacií, v ktorej sme sedeli. A to sme počas štyroch dní (vrátane prejazdu Maďarska) postupne vyskúšali Dokker, Logan, Logan MCV a Lodgy.

Jedine Logan MCV pri pohľade zvonku mierne poskakoval počas svižnejšej jazdy našich kolegov. Spôsobuje to jeho dlhší zadný previs.

Hlavným cieľom našej cesty bola návšteva vývojového centra Dacie v meste Pitesti, o ktorom sme už písali v predchádzajúcom článku.

S Daciou si rýchlu jazdu serpentínami užijete inak

Ďalšou pre nás zaujímavou zastávkou bola dnes pomerne známa cesta Transfagarasan, oficiálne postavená v prvej polovici sedemdesiatych rokov na pokyn rumunského diktátora Ceaucescua.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V skutočnosti sa na nej pracovalo až do roku 1980. Je dlhá viac ako 90 km a jej najvyšší bod leží v nadmorskej výške 2034 m n m (niektoré zdroje uvádzajú 2042).

Výhľad, ale najmä prejazd ostrých zákrut cesty Transfagarasan s pomerne kvalitným asfaltom, potešia asi každého automobilového nadšenca.

Nevšedný zážitok pri jej prejazde si môžu návštevníci vychutnať iba počas niekoľkých mesiacov v roku. V závislosti od podmienok býva cesta otvorená od júna do druhej polovice októbra.

Aj keď Daciu vo všeobecnosti za zvládanie rumunskej dopravnej siete chválime, pri stúpaní serpentínami Transfagarasanu by sme volili podstatne športovejšie auto.

Hnať Daciu hore ostrými zákrutami jednoducho nemá zmysel, a tak sme sa viac sústredili na panorámu a nádherné výhľady.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takýto výhľad sa nám naskytol z vrchnej časti cesty Transfagarasan. Takže je v podstate skoro jedno akým autom vyjdete hore. Pohľad je rovnako úchvatný.

U nás vyhralo Lodgy

Po návrate domov na Slovensko sme mali za sebou okolo 2500 kilometrov a štyri náročné dni strávené za volantom.

Viac ako dĺžka trasy nás unavovalo množstvo hodín odsedených na sedadle vodiča, či spolujazdca. Dôvodom sú aj nie celkom ideálne tvarované sedadlá, preto si treba naplánovať väčšie množstvo prestávok.

Pochváliť musíme navigáciu, ktorá nás pozitívne prekvapila ovládaním aj samotným navigovaním.

Pred dovolenkou, prípadne zahraničnou cestou do Rumunska, je však nutné aktualizovať mapy, pretože tu priebežne pribúdajú nové úseky diaľnic.

Z Dacií, ktoré sme vyskúšali, by sme si vybrali model Lodgy pre jeho mierne vyšší výkon a šesťstupňovú prevodovku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetky ostatné Dacie boli vybavené päťstupňovou manuálnou prevodovkou v kombinácii s motorom 1.5 dCi dosahujúcim výkon 66 kW.

Jedine Lodgy bola výnimkou, kde rovnaký motor ponúkal o 13 kW viac. Mimo diaľnice bol pre nás práve každý kilowatt navyše dôležitý.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 118
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 397
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 247
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 151
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 044
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 958
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 439
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 288
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  2. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  3. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  4. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  5. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  6. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  7. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  8. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 110
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 21 413
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 381
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 691
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 551
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 835
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 360
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 9 872
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu