Toyota sleduje modernizáciou Yarisu nové trendy. Našťastie ale ostáva sama sebou. V interiéri nenájdete dnes veľmi populárne lesklé plasty s klavírovým lakom.
Vyskúšali sme auto bez trápne lesklých plôch. A preto bez otlačkov prstov, škrabancov a viditeľného prachu na prístrojovej doske.
Yaris je aj bez trblietavých ozdôb zvnútra podstatne pestrejší, farebnejší a modernejší. Na pomery Toyoty až nevídane. Vo fáze prvého dojmu si podstatne polepšil.
Vybrali si Düsseldorf
Japonská automobilka uviedla vylepšený Yaris v Düsseldorfe, v šiestom najľudnatejšom meste Nemecka a zároveň na mieste s najväčšou japonskou komunitou v Európe.
V hodnotení kvality života je Düsseldorf šiestym miestom na svete. Práve kvalita spracovania interiéru a dielenská úroveň montáže má byť ťahákom modelu Yaris.
Samozrejme, od Yarisu nečakajte Lexus, ale zlepšilo sa to.

Malá Toyota predstavuje 20 percent z celkového predaja značky v Európe, ktorá tu len v prvom polroku 2014 predala 451.502 áut.
Yaris ostáva aj po troch generáciách vyslovene európskym modelom značky a všetky zmeny, ktoré na ňom urobili v polčase tretej generácie, vychádzajú z požiadaviek zákazníkov starého kontinentu.
Technici vraj urobili prieskum u predajcov značky a tiež v servisoch. Modernizácia priniesla do auta tisíc nových dielcov, stála 85 miliónov eur a technici s návrhármi odpracovali na Yarise 576.000 hodín.
Lepšie odhlučnili kokpit
Inokedy konzervatívna Toyota doslova rozhodila pôvodný dizajn prednej masky a nahradila ho úplne novým s veľmi výrazným motívom X.
Spodná časť dominuje maske vraj preto, aby bol automobil rozpoznateľný na prvý pohľad. Yaris teraz vyzerá ako smutný kapor, ale je nápaditý a hýri farbami.

Viac než moderné zadné LED svetlá poteší vyladenie aerodynamických detailov karosérie. V rýchlosti 160 km/h bol Yaris na nemeckej diaľnici výrazne tichší než dosluhujúca verzia.
Pri zmene generácií sme zaregistrovali lepšie odhlučnenie, ale teraz je to o stupienok lepšie. Dokonca litrový trojvalec 1,0 VVT-i bol tichý pri 130 km/h a to točil 4000 otáčok na piatom prevodovom stupni.
Pri deväťdesiatke sú otáčky približne 2900 za minútu.
Trojvalec jazdí vyrovnanejšie
Základnému litrovému motoru nastavili výkon na 51 kW, znížili trecie straty a zlepšili termickú využiteľnosť.
Trojvalec s ventilovým rozvodom poháňaným reťazou má v priemere spotrebovať 4,3 l/100km.
Na 150 kilometrovej testovacej trase s tretinovým podielom mesta, tretinou vidieckych ciest a tretinou rýchlej diaľnice sme dosiahli spotrebu 6,5 litra na 100 km.

V pomerne vysokom tempe sme išli spoločne s hybridnou verziu, ktorú bol v akcelerácii problém dobehnúť. Hybrid spotreboval presne o liter menej.
Na malom mestskom okruhu dosahoval hybrid priemer 4,1 l/100 km. Napriek tomu, že každý tretí predaný Yaris je Hybrid, v ponuke je ešte aj diesel1,4 D-4D.
Nové tlmiče dali podvozku iný rozmer
Po prvej osobnej skúsenosti nám príde diesel ako najzaujímavejšia verzia po stránke dynamiky, lenže nafta k Yarisu pocitovo nepasuje.
Skôr zaujal Hybrid alebo obyčajná benzínová verzia. Nedávajú taký pocit zrýchlenia, lenže sú lepšie odhlučnené a nadväzujú na charakter auta.
V naftovej verzii sme videli vyšší stupeň vybavenia a konštatujeme, že Toyota urobila veľký skok vpred.
Červenú v jej kokpitoch nevídať, poťah sedadiel, je veľmi príjemný a celkovo nadobudnete pocit, že za peniaze aj v malom aute niečo dostanete.

Ešte viac však cítiť investíciu do tlmičov podvozka. Sú nové a majú v podstate pretekársku konštrukciu s pružinou vnútorného dorazu.
Technici dosiahli výborný pomer medzi komfortom a filtráciou kmitov karosérie. V praxi sa zmenil pocit z riadenia pri nástupe do zákruty k lepšiemu. Zmizol efekt "kočíka".
Popularita hybridu rastie
Na českých a slovenských cestách pribudlo za ostatných 15 rokov až 43.000 kusov Yarisov a od roku 2012 predali v "československu" 416 Hybridov.
Z tohto titulu Toyota rozšírila ponuku Hybridnej verzie na tri stupne výbavy a Yaris Hybrid Power začína na cene 13.590 eur.
Prehľad verzií dostupných po uvedení na trhu
motor | 1,0 VVT-i | 1,33 VVT-i | 1,4 D-4D | 1,5 VVTi Hybrid |
výkon (kW) | 51 | 73 | 66 | 74 |
krútiaci moment (Nm) | 95 | 125 | 205 | 169 |
prevodovka | man./5 | man./6 (MultidriveS) | man./6 | e-CVT |
spotreba (l/100km) | 4,3 | 4,9 (4,9) | 3,8 | 3,3 |
cena 5 dverovej verzie od (eur) | 9.990 | 10.190 | 13.990 | 13.590 |
hmotnosť (kg) | 980 | 1030(1050) | 1080 | 1085 |
objem kufra (l) | 286 | 286 | 286 | 286 |
Výkon hybridnej sústavy ostáva nezmenený 74 kW a priemerná spotreba bude podľa našej prvej skúsenosti oscilovať v meste okolo 4,2 litra na 100 kilometrov.
Princíp predaja novinky postavili na príplatkových Paketoch, ktoré tvoria v našich končinách až 70 percent predaných áut.
Modernizovaný Yaris zaujal kvalitou vypracovania, podstatne vyššou kvalitou jazdy a lepším odhlučnením. Má lepšiu výbavu a jedine nás trápi, že displej systému Toyota Touch je na slnku ťažko čitateľný.
Z testovacieho zápisníka
značka | Toyota |
model | Yaris |
motorizácia | 1,0 VVT-i |
objem (cm 3)/ počet valcov | 998 |
výkon (kW (k)) | 51 (69) |
krútiaci moment (Nm) | 95 |
dojmy z motora | tichý, na diaľnici slabší, radšej do mesta |
reakcia na plyn/štart stop | pohotová reakcia |
pohotovostná hmotnosť | 980 |
prevodovka/ počet stupňov | manuálna 5 |
kvalita radenia | veľmi presné radenie |
typ pohonu | predný |
rozmer a typ pneumatík | 175/70 R14 |
riadenie a vedenie stopy | veľmi precízne |
odhlučnenie podvozka | na túto triedu príkladné |
komfort podvozka | výborný |
asistenčné systémy | na úrovni konkurentov |
výhľad od vodiča | dopredu dobrý, šikmo horší |
posed za volantom | vyšší, vhodný aj pre starších vodičov |
ovládacie prvky a navigácia | zrozumiteľné, palubný počítač by mal byť jednoduchšie prepínateľný |
grafika displejov | pekná ale zle čitateľné na slnku |
nastupovanie dopredu a dozadu | dopredu príjemné, vzadu priemer triedy |
úžitková hodnota a bat. priestor | nie je to najpriestrannejšie malé auto |
zameranie vozidla | mesto, dochádzanie do práce, mladá rodinka, Yaris je autom na viac rokov s vysokou hodnotou a kvalitou |
celkový dojem | modernizáciu cítiť v každom smere, auto bolo detailne prepracované a hlavne riešili sa podstatné zmeny nie len kozmetické úpravy |