SME
Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

Smart Electric Drive je dobrý, ale neoplatí sa

Riedka sieť nabíjacích staníc a najmä vysoké vstupné náklady uberajú inak dobrému Smartu.

Smart prejde na jedno nabitie papierových 145 kilometrov. V praxi sa môžete spoľahnúť na ukazovateľ dojazdu.Smart prejde na jedno nabitie papierových 145 kilometrov. V praxi sa môžete spoľahnúť na ukazovateľ dojazdu. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Vyskúšali sme tretiu generáciu Smartu Fortwo na elektrický pohon.

Electric Drive nás potešil svojimi vlastnosťami. Zároveň nám ukázal, že takéto auto má budúcnosť, ak sa zlepší jeho ekonomická výhodnosť.

Smart ako každý iný

Po sadnutí za volant netreba čakať žiadne prekvapenia. Vo vnútri je to v podstate bežný Smart so všetkými pozitívami aj negatívami.

Malé auto má vynikajúcu manévrovateľnosť. Je určené do mesta. Interiérom neohúri, ani neurazí.

Štartovanie funguje, ak to tak môžeme nazvať, otočením kľúča na stredovom tuneli. Po zaradení a stlačení elektrického pedála sa auto uvedie nehlučne do chodu.

Nie je to naša prvá skúsenosť s elektrickým pohonom, ale tichá jazda má pre nás stále čaro niečoho nového.

Hlavne na parkoviskách je potrebné dávať zvýšený pozor na chodcov, ktorí vás nepočujú, a tak vám ľahko skočia do cesty.

Palubný počítač neklame

Elektromotor so stálym výkonom 35 kW a maximálnym výkonom 55 kW plne postačuje pre potreby mestskej premávky.

Veď Smart vďaka nemu zrýchli z pokoja na 100 km/h za 11,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 125 km/h.

Pri využívaní potenciálu motora by sme sa nikdy nepriblížili maximálnemu papierovému dojazdu 145 km. Pri rozumnej jazde to nie je nereálne číslo.

Pozitívom je, že na palubný počítač a jeho odhad dojazdu sa dá spoľahnúť. S malým autom tak môžete ísť takmer nadoraz, presne ako my.

Príslušenstvo potrebné k nabíjaniu je ukryté vo dverách batožinového priestoru.
Foto: Tomáš Kelement

Chýbajú nabíjacie stanice

Jeho úplné nabitie z bežnej siete trvá sedem hodín. Nabitie zo 400-voltovej zásuvky vám nezaberie viac ako hodinu, ale ani jedno sme žiaľ nevyskúšali.

Pri prvom pokuse bolo miesto vyhradené pre nabíjanie elektrických vozidiel obsadené majiteľom dieselového auta.

Pri druhom pokuse boli nabíjacie stanice vypnuté. Tu sa ukazuje prvý problém áut na elektrický pohon. Sú presne ako telefóny pred pár rokmi, pretože k nim pasuje iba špecifický typ rýchlonabíjačky.

Tým sú možnosti pri aj tak malom počte nabíjacích staníc obmedzené.

Naťahovanie predlžovačky na parkovisko z vlastnej siete, pokiaľ nebývate v rodinnom dome, tiež nevyzerá lákavo. Celý krátky test sme teda absolvovali na jedno nabitie.

V praxi vystúpil do popredia problém s nedostatkom nabíjacích staníc. Smart je však určený do mesta, a tak je predpoklad, že na jedno nabitie vydržíte jazdiť jeden pracovný deň. Večer si ho znovu nabijete z vlastnej siete.
Foto: Tomáš Kelement

Intenzita rekuperácie je nastaviteľná

Počas jazdy nás ako prvé prekvapilo brzdenie, na ktoré sme si museli chvíľu zvykať. Brzdový pedál má neštandardnú trajektóriu, čo je spôsobené jeho uchytením o podlahu a nie zavesením zhora, ako je to bežné.

Príjemnou funkciou je pádlami pod volantom nastaviteľná úroveň rekuperácie. Má tri stupne, od plachtenia (čiže jej vypnutia) až po maximálnu rekuperáciu.

Tú sa oplatí využívať pri zjazde z kopca. V mestskej premávke sme striedavo podľa situácie využívali režim plachtenia a slabšej rekuperácie.

K dobíjaniu lítium-iónovej batérie s kapacitou 17,6 kWh dochádza aj pri brzdení. To už nemusí byť také účinné, keďže sa časť energie spotrebuje aj samotným brzdením v závislosti od jeho intenzity.

Kto vie dobre predvídať, môže brzdenie prakticky vylúčiť a vystačí si so spomaľovaním pri rekuperácii.

Dráha brzdového pedála nie je štandardná pre jeho upevnenie na podlahe.
Foto: Tomáš Kelement

Uprednostní ho len fanúšik elektrického pohonu.

V závere môžeme povedať, že jazda so Smartom Electric Drive sa nám páčila a tých pár kilometrov sme si užili.

Keď aj odhliadneme od nedostatočnej siete nabíjacích staníc, za súčasných cenových podmienok mu nálepku kupujem nemôžeme dať.

Jeho cena začína na sume 23 680 eur alebo 18 910 eur. V druhom prípade sa ešte platí mesačný poplatok 65 eur za prenájom batérie, ktorú vám pri strate jej kapacity vymenia bezplatne za novú.

Keď to porovnáme s cenou bežného Smart Fortwo, ktorý je dostupný od 10 422 eur, tak je výsledok úplne jasný.

Electric Drive uprednostní iba fanúšik elektrického pohonu, aj to len kým si neuvedomí, že za 65 eur ušetrených za prenájom batérie má jednu nádrž mesačne naviac.

Snaha automobilky o alternatívne riešenia sa cení a veríme, že to v budúcnosti prinesie viac pozitív, či už sa bude jednať o elektrický, alebo iný druh pohonu.

Všetky ceny uvedené v tomto článku platia pre nemecký trh. Na Slovensku sa Smart Electric Drive oficiálne nepredáva.

Oživenie motora nastáva otočením kľúča na stredovom tuneli. Po zaradení radiacej páky do polohy “D“ sa môžete nehlučne rozbehnúť.
Foto: Tomáš Kelement
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 180
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 4 443
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 351
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 471
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 371
  6. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 3 363
  7. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 333
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 270
  9. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 232
  10. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 129
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vladimíra Kurincová Čavojová (1978) pôsobí na Ústave experimentálnej psychológie, ktorý funguje pod Centrom spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied (SAV). Získala ocenenie SAV za popularizáciu vedy aj za aktivitu Prečo ľudia veria nezmyslom.

Rozhovor s Vladimírou Kurincovou Čavojovou o vášňach, ktoré rozdeľujú spoločnosť.


30. júl
Golfista Rory Sabbatini na OH Tokio 2020 / 2021.

Golfista Rory Sabbatini získal olympijské striebro.


Boris Vanya 6 h
Petr Šabata.

Maďarský premiér oceňuje na tom českom najmä jeho odvahu.


26. júl
Taliansky šprintér Lamont Jacobs vyhral beh na 100 m na LOH Tokio 2020 / 2021.

Všetci šprintéri dosiahli vo finále čas pod 10 sekúnd.


Sportnet a 2 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Honda Motocompo

Predajný úspech nemala, no jej cena je teraz o to vyššia.


8 h
Dacia Duster

Novinkou je automat pri najsilnejšej verzii.


30. júl
Volkswagen Taigo

Osloviť chce športovejšími líniami aj veľkým kufrom.


29. júl
Hyundai Kona

Na prvých miestach sú kórejské značky.


28. júl