SME

Smart Electric Drive je dobrý, ale neoplatí sa

Riedka sieť nabíjacích staníc a najmä vysoké vstupné náklady uberajú inak dobrému Smartu.

Smart prejde na jedno nabitie papierových 145 kilometrov. V praxi sa môžete spoľahnúť na ukazovateľ dojazdu.Smart prejde na jedno nabitie papierových 145 kilometrov. V praxi sa môžete spoľahnúť na ukazovateľ dojazdu. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Vyskúšali sme tretiu generáciu Smartu Fortwo na elektrický pohon.

Smartu pomohla zrážka s Mercedesom S, ukázal nárazový test

Electric Drive nás potešil svojimi vlastnosťami. Zároveň nám ukázal, že takéto auto má budúcnosť, ak sa zlepší jeho ekonomická výhodnosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Smart ako každý iný

Po sadnutí za volant netreba čakať žiadne prekvapenia. Vo vnútri je to v podstate bežný Smart so všetkými pozitívami aj negatívami.

Malé auto má vynikajúcu manévrovateľnosť. Je určené do mesta. Interiérom neohúri, ani neurazí.

SkryťVypnúť reklamu

Štartovanie funguje, ak to tak môžeme nazvať, otočením kľúča na stredovom tuneli. Po zaradení a stlačení elektrického pedála sa auto uvedie nehlučne do chodu.

Nie je to naša prvá skúsenosť s elektrickým pohonom, ale tichá jazda má pre nás stále čaro niečoho nového.

Hlavne na parkoviskách je potrebné dávať zvýšený pozor na chodcov, ktorí vás nepočujú, a tak vám ľahko skočia do cesty.

Palubný počítač neklame

Elektromotor so stálym výkonom 35 kW a maximálnym výkonom 55 kW plne postačuje pre potreby mestskej premávky.

Veď Smart vďaka nemu zrýchli z pokoja na 100 km/h za 11,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 125 km/h.

Pri využívaní potenciálu motora by sme sa nikdy nepriblížili maximálnemu papierovému dojazdu 145 km. Pri rozumnej jazde to nie je nereálne číslo.

SkryťVypnúť reklamu

Pozitívom je, že na palubný počítač a jeho odhad dojazdu sa dá spoľahnúť. S malým autom tak môžete ísť takmer nadoraz, presne ako my.

Príslušenstvo potrebné k nabíjaniu je ukryté vo dverách batožinového priestoru.

Foto: Tomáš Kelement

Chýbajú nabíjacie stanice

Jeho úplné nabitie z bežnej siete trvá sedem hodín. Nabitie zo 400-voltovej zásuvky vám nezaberie viac ako hodinu, ale ani jedno sme žiaľ nevyskúšali.

Pri prvom pokuse bolo miesto vyhradené pre nabíjanie elektrických vozidiel obsadené majiteľom dieselového auta.

Pri druhom pokuse boli nabíjacie stanice vypnuté. Tu sa ukazuje prvý problém áut na elektrický pohon. Sú presne ako telefóny pred pár rokmi, pretože k nim pasuje iba špecifický typ rýchlonabíjačky.

Tým sú možnosti pri aj tak malom počte nabíjacích staníc obmedzené.

SkryťVypnúť reklamu

Naťahovanie predlžovačky na parkovisko z vlastnej siete, pokiaľ nebývate v rodinnom dome, tiež nevyzerá lákavo. Celý krátky test sme teda absolvovali na jedno nabitie.

V praxi vystúpil do popredia problém s nedostatkom nabíjacích staníc. Smart je však určený do mesta, a tak je predpoklad, že na jedno nabitie vydržíte jazdiť jeden pracovný deň. Večer si ho znovu nabijete z vlastnej siete.

Foto: Tomáš Kelement

Intenzita rekuperácie je nastaviteľná

Počas jazdy nás ako prvé prekvapilo brzdenie, na ktoré sme si museli chvíľu zvykať. Brzdový pedál má neštandardnú trajektóriu, čo je spôsobené jeho uchytením o podlahu a nie zavesením zhora, ako je to bežné.

Príjemnou funkciou je pádlami pod volantom nastaviteľná úroveň rekuperácie. Má tri stupne, od plachtenia (čiže jej vypnutia) až po maximálnu rekuperáciu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tú sa oplatí využívať pri zjazde z kopca. V mestskej premávke sme striedavo podľa situácie využívali režim plachtenia a slabšej rekuperácie.

K dobíjaniu lítium-iónovej batérie s kapacitou 17,6 kWh dochádza aj pri brzdení. To už nemusí byť také účinné, keďže sa časť energie spotrebuje aj samotným brzdením v závislosti od jeho intenzity.

Kto vie dobre predvídať, môže brzdenie prakticky vylúčiť a vystačí si so spomaľovaním pri rekuperácii.

Dráha brzdového pedála nie je štandardná pre jeho upevnenie na podlahe.

Foto: Tomáš Kelement

Uprednostní ho len fanúšik elektrického pohonu.

V závere môžeme povedať, že jazda so Smartom Electric Drive sa nám páčila a tých pár kilometrov sme si užili.

Keď aj odhliadneme od nedostatočnej siete nabíjacích staníc, za súčasných cenových podmienok mu nálepku kupujem nemôžeme dať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jeho cena začína na sume 23 680 eur alebo 18 910 eur. V druhom prípade sa ešte platí mesačný poplatok 65 eur za prenájom batérie, ktorú vám pri strate jej kapacity vymenia bezplatne za novú.

Keď to porovnáme s cenou bežného Smart Fortwo, ktorý je dostupný od 10 422 eur, tak je výsledok úplne jasný.

Electric Drive uprednostní iba fanúšik elektrického pohonu, aj to len kým si neuvedomí, že za 65 eur ušetrených za prenájom batérie má jednu nádrž mesačne naviac.

Snaha automobilky o alternatívne riešenia sa cení a veríme, že to v budúcnosti prinesie viac pozitív, či už sa bude jednať o elektrický, alebo iný druh pohonu.

Všetky ceny uvedené v tomto článku platia pre nemecký trh. Na Slovensku sa Smart Electric Drive oficiálne nepredáva.

Oživenie motora nastáva otočením kľúča na stredovom tuneli. Po zaradení radiacej páky do polohy “D“ sa môžete nehlučne rozbehnúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Foto: Tomáš Kelement

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 832
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 531
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 075
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 256
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 149
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 743
  7. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 2 506
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 313
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Veľká noc.
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  3. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  4. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  5. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  6. Štefan Šturdzík: Rakovina
  7. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  8. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 941
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 561
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 370
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 061
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 487
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 045
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 546
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 470
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu