Vyskúšali sme tretiu generáciu Smartu Fortwo na elektrický pohon.
Smartu pomohla zrážka s Mercedesom S, ukázal nárazový testElectric Drive nás potešil svojimi vlastnosťami. Zároveň nám ukázal, že takéto auto má budúcnosť, ak sa zlepší jeho ekonomická výhodnosť.
Smart ako každý iný
Po sadnutí za volant netreba čakať žiadne prekvapenia. Vo vnútri je to v podstate bežný Smart so všetkými pozitívami aj negatívami.
Malé auto má vynikajúcu manévrovateľnosť. Je určené do mesta. Interiérom neohúri, ani neurazí.
Štartovanie funguje, ak to tak môžeme nazvať, otočením kľúča na stredovom tuneli. Po zaradení a stlačení elektrického pedála sa auto uvedie nehlučne do chodu.
Nie je to naša prvá skúsenosť s elektrickým pohonom, ale tichá jazda má pre nás stále čaro niečoho nového.
Hlavne na parkoviskách je potrebné dávať zvýšený pozor na chodcov, ktorí vás nepočujú, a tak vám ľahko skočia do cesty.
Palubný počítač neklame
Elektromotor so stálym výkonom 35 kW a maximálnym výkonom 55 kW plne postačuje pre potreby mestskej premávky.
Veď Smart vďaka nemu zrýchli z pokoja na 100 km/h za 11,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 125 km/h.
Pri využívaní potenciálu motora by sme sa nikdy nepriblížili maximálnemu papierovému dojazdu 145 km. Pri rozumnej jazde to nie je nereálne číslo.
Pozitívom je, že na palubný počítač a jeho odhad dojazdu sa dá spoľahnúť. S malým autom tak môžete ísť takmer nadoraz, presne ako my.
Príslušenstvo potrebné k nabíjaniu je ukryté vo dverách batožinového priestoru.
Foto: Tomáš Kelement
Chýbajú nabíjacie stanice
Jeho úplné nabitie z bežnej siete trvá sedem hodín. Nabitie zo 400-voltovej zásuvky vám nezaberie viac ako hodinu, ale ani jedno sme žiaľ nevyskúšali.
Pri prvom pokuse bolo miesto vyhradené pre nabíjanie elektrických vozidiel obsadené majiteľom dieselového auta.
Pri druhom pokuse boli nabíjacie stanice vypnuté. Tu sa ukazuje prvý problém áut na elektrický pohon. Sú presne ako telefóny pred pár rokmi, pretože k nim pasuje iba špecifický typ rýchlonabíjačky.
Tým sú možnosti pri aj tak malom počte nabíjacích staníc obmedzené.
Naťahovanie predlžovačky na parkovisko z vlastnej siete, pokiaľ nebývate v rodinnom dome, tiež nevyzerá lákavo. Celý krátky test sme teda absolvovali na jedno nabitie.
V praxi vystúpil do popredia problém s nedostatkom nabíjacích staníc. Smart je však určený do mesta, a tak je predpoklad, že na jedno nabitie vydržíte jazdiť jeden pracovný deň. Večer si ho znovu nabijete z vlastnej siete.
Foto: Tomáš Kelement
Intenzita rekuperácie je nastaviteľná
Počas jazdy nás ako prvé prekvapilo brzdenie, na ktoré sme si museli chvíľu zvykať. Brzdový pedál má neštandardnú trajektóriu, čo je spôsobené jeho uchytením o podlahu a nie zavesením zhora, ako je to bežné.
Príjemnou funkciou je pádlami pod volantom nastaviteľná úroveň rekuperácie. Má tri stupne, od plachtenia (čiže jej vypnutia) až po maximálnu rekuperáciu.
Tú sa oplatí využívať pri zjazde z kopca. V mestskej premávke sme striedavo podľa situácie využívali režim plachtenia a slabšej rekuperácie.
K dobíjaniu lítium-iónovej batérie s kapacitou 17,6 kWh dochádza aj pri brzdení. To už nemusí byť také účinné, keďže sa časť energie spotrebuje aj samotným brzdením v závislosti od jeho intenzity.
Kto vie dobre predvídať, môže brzdenie prakticky vylúčiť a vystačí si so spomaľovaním pri rekuperácii.
Dráha brzdového pedála nie je štandardná pre jeho upevnenie na podlahe.
Foto: Tomáš Kelement
Uprednostní ho len fanúšik elektrického pohonu.
V závere môžeme povedať, že jazda so Smartom Electric Drive sa nám páčila a tých pár kilometrov sme si užili.
Keď aj odhliadneme od nedostatočnej siete nabíjacích staníc, za súčasných cenových podmienok mu nálepku kupujem nemôžeme dať.
Jeho cena začína na sume 23 680 eur alebo 18 910 eur. V druhom prípade sa ešte platí mesačný poplatok 65 eur za prenájom batérie, ktorú vám pri strate jej kapacity vymenia bezplatne za novú.
Keď to porovnáme s cenou bežného Smart Fortwo, ktorý je dostupný od 10 422 eur, tak je výsledok úplne jasný.
Electric Drive uprednostní iba fanúšik elektrického pohonu, aj to len kým si neuvedomí, že za 65 eur ušetrených za prenájom batérie má jednu nádrž mesačne naviac.
Snaha automobilky o alternatívne riešenia sa cení a veríme, že to v budúcnosti prinesie viac pozitív, či už sa bude jednať o elektrický, alebo iný druh pohonu.
Všetky ceny uvedené v tomto článku platia pre nemecký trh. Na Slovensku sa Smart Electric Drive oficiálne nepredáva.
Oživenie motora nastáva otočením kľúča na stredovom tuneli. Po zaradení radiacej páky do polohy “D“ sa môžete nehlučne rozbehnúť.
Foto: Tomáš Kelement