SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Smart Electric Drive je dobrý, ale neoplatí sa

Riedka sieť nabíjacích staníc a najmä vysoké vstupné náklady uberajú inak dobrému Smartu.

Smart prejde na jedno nabitie papierových 145 kilometrov. V praxi sa môžete spoľahnúť na ukazovateľ dojazdu.Smart prejde na jedno nabitie papierových 145 kilometrov. V praxi sa môžete spoľahnúť na ukazovateľ dojazdu. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Vyskúšali sme tretiu generáciu Smartu Fortwo na elektrický pohon.

Electric Drive nás potešil svojimi vlastnosťami. Zároveň nám ukázal, že takéto auto má budúcnosť, ak sa zlepší jeho ekonomická výhodnosť.

Smart ako každý iný

Po sadnutí za volant netreba čakať žiadne prekvapenia. Vo vnútri je to v podstate bežný Smart so všetkými pozitívami aj negatívami.

Malé auto má vynikajúcu manévrovateľnosť. Je určené do mesta. Interiérom neohúri, ani neurazí.

Štartovanie funguje, ak to tak môžeme nazvať, otočením kľúča na stredovom tuneli. Po zaradení a stlačení elektrického pedála sa auto uvedie nehlučne do chodu.

Nie je to naša prvá skúsenosť s elektrickým pohonom, ale tichá jazda má pre nás stále čaro niečoho nového.

Hlavne na parkoviskách je potrebné dávať zvýšený pozor na chodcov, ktorí vás nepočujú, a tak vám ľahko skočia do cesty.

Palubný počítač neklame

Elektromotor so stálym výkonom 35 kW a maximálnym výkonom 55 kW plne postačuje pre potreby mestskej premávky.

Veď Smart vďaka nemu zrýchli z pokoja na 100 km/h za 11,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 125 km/h.

Pri využívaní potenciálu motora by sme sa nikdy nepriblížili maximálnemu papierovému dojazdu 145 km. Pri rozumnej jazde to nie je nereálne číslo.

Pozitívom je, že na palubný počítač a jeho odhad dojazdu sa dá spoľahnúť. S malým autom tak môžete ísť takmer nadoraz, presne ako my.

Príslušenstvo potrebné k nabíjaniu je ukryté vo dverách batožinového priestoru.
Foto: Tomáš Kelement

Chýbajú nabíjacie stanice

Jeho úplné nabitie z bežnej siete trvá sedem hodín. Nabitie zo 400-voltovej zásuvky vám nezaberie viac ako hodinu, ale ani jedno sme žiaľ nevyskúšali.

Pri prvom pokuse bolo miesto vyhradené pre nabíjanie elektrických vozidiel obsadené majiteľom dieselového auta.

Pri druhom pokuse boli nabíjacie stanice vypnuté. Tu sa ukazuje prvý problém áut na elektrický pohon. Sú presne ako telefóny pred pár rokmi, pretože k nim pasuje iba špecifický typ rýchlonabíjačky.

Tým sú možnosti pri aj tak malom počte nabíjacích staníc obmedzené.

Naťahovanie predlžovačky na parkovisko z vlastnej siete, pokiaľ nebývate v rodinnom dome, tiež nevyzerá lákavo. Celý krátky test sme teda absolvovali na jedno nabitie.

V praxi vystúpil do popredia problém s nedostatkom nabíjacích staníc. Smart je však určený do mesta, a tak je predpoklad, že na jedno nabitie vydržíte jazdiť jeden pracovný deň. Večer si ho znovu nabijete z vlastnej siete.
Foto: Tomáš Kelement

Intenzita rekuperácie je nastaviteľná

Počas jazdy nás ako prvé prekvapilo brzdenie, na ktoré sme si museli chvíľu zvykať. Brzdový pedál má neštandardnú trajektóriu, čo je spôsobené jeho uchytením o podlahu a nie zavesením zhora, ako je to bežné.

Príjemnou funkciou je pádlami pod volantom nastaviteľná úroveň rekuperácie. Má tri stupne, od plachtenia (čiže jej vypnutia) až po maximálnu rekuperáciu.

Tú sa oplatí využívať pri zjazde z kopca. V mestskej premávke sme striedavo podľa situácie využívali režim plachtenia a slabšej rekuperácie.

K dobíjaniu lítium-iónovej batérie s kapacitou 17,6 kWh dochádza aj pri brzdení. To už nemusí byť také účinné, keďže sa časť energie spotrebuje aj samotným brzdením v závislosti od jeho intenzity.

Kto vie dobre predvídať, môže brzdenie prakticky vylúčiť a vystačí si so spomaľovaním pri rekuperácii.

Dráha brzdového pedála nie je štandardná pre jeho upevnenie na podlahe.
Foto: Tomáš Kelement

Uprednostní ho len fanúšik elektrického pohonu.

V závere môžeme povedať, že jazda so Smartom Electric Drive sa nám páčila a tých pár kilometrov sme si užili.

Keď aj odhliadneme od nedostatočnej siete nabíjacích staníc, za súčasných cenových podmienok mu nálepku kupujem nemôžeme dať.

Jeho cena začína na sume 23 680 eur alebo 18 910 eur. V druhom prípade sa ešte platí mesačný poplatok 65 eur za prenájom batérie, ktorú vám pri strate jej kapacity vymenia bezplatne za novú.

Keď to porovnáme s cenou bežného Smart Fortwo, ktorý je dostupný od 10 422 eur, tak je výsledok úplne jasný.

Electric Drive uprednostní iba fanúšik elektrického pohonu, aj to len kým si neuvedomí, že za 65 eur ušetrených za prenájom batérie má jednu nádrž mesačne naviac.

Snaha automobilky o alternatívne riešenia sa cení a veríme, že to v budúcnosti prinesie viac pozitív, či už sa bude jednať o elektrický, alebo iný druh pohonu.

Všetky ceny uvedené v tomto článku platia pre nemecký trh. Na Slovensku sa Smart Electric Drive oficiálne nepredáva.

Oživenie motora nastáva otočením kľúča na stredovom tuneli. Po zaradení radiacej páky do polohy “D“ sa môžete nehlučne rozbehnúť.
Foto: Tomáš Kelement
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 695
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 336
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 546
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 157
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 227
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 531
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 255
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 232
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.


17. aug
Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.


8 h
Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.


5 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


53m

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  2. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  3. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  4. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  5. Štefan Vidlár: Je suis fan
  6. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  7. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  8. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 000
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 024
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 794
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 695
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 056
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 999
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 713
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 640
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu