SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Ukázali, čo sa stane, keď narazíte s nohami na prístrojovej doske

Nohy na prístrojovke sú obrovským rizikom, pri nehode si vyrazíte zuby alebo sa zabijete.

(Zdroj: iDNES.cz)

Boľavé nohy sa časom objavia takmer u každého. Na nepríjemnú bolesť pomáha jednoduché riešenie - dať nohy nahor.

V obývačke to nie je problém, ale v autách takto vidieť spolujazdca čoraz častejšie. Airbag sa vtedy stáva veľmi nebezpečným.

Airbag vystrelil nohy ženy a zabil ju

Tím Výskumu dopravnej bezpečnosti v Škode poskytol redakcii iDnes.cz záznam simulácie skutočnej nehody, pri ktorej zomrela žena na sedadle spolujazdca.

"Analýzou deformácie vozidla a zranení sa podarilo zistiť príčinu jej úmrtia," opisuje lekár Juraj Najdko, ktorý je členom výskumného tímu.

"Mala prerezanú Achillovu šľachu na nohe. Spôsobil to rozvíjajúci sa airbag, pretože mala nohy položené na palubnej doske, rovnako ako figurína na videu," vysvetlil.

"Utrpela tiež zlomeninu ľavého predkolenia a stehennej kosti. Pravá nohy vplyvom airbagu spôsobila vážne poranenia hlavy a aj hrudníka, pri ktorom došlo k roztrhnutiu väzivového obalu srdca (perikardu)."

Airbag a neprirodzená poloha tela

Pri podobných nehodách sa kombinujú dva faktory. Jedným je sila airbagov, ktorý vystreľuje nohy proti telu, druhým neprirodzená poloha spolujazdca.

Aktivácia airbagu spôsobuje najmä poranenia či zlomeniny členkov. Energia nárazu sa potom prenáša na lýtka a stehná. To môže znamenať úraz panvy, teda život ohrozujúce zranenie.

"Neprirodzenou polohou spolujazdca je ohrozené aj brucho, hrudník, chrbtica vrátane krku a hlavy," pokračuje Juraj Najdko.

"Zranenie vznikne buď prudkým spomalením pri samotnom náraze, alebo po kontakte napríklad s nohou, ktorá môže byť airbagom doslova vystrelená proti svojmu majiteľovi."

Zachrániť vás môžu maličkosti

Znížiť závažnosť zranení môžu zdanlivo nepodstatné detaily. Napríklad správne sedenie na sedadle.

Nevyhnutné sú zapnuté bezpečnostné pásy.

Samozrejmosťou by mala byť palubná doska a kabína bez voľne položených predmetov. Ťažké veci by mali byť pripútané, alebo uložené v batožinovom priestore.

"V praxi sme sa zaoberali prípadmi, keď umiestnenie rôznych, aj drobných predmetov na kryte airbagu spôsobilo, že boli počas aktivácie airbagov doslova vystrelené značnou rýchlosťou smerom do interiéru vozidla," tvrdí Peter Krásny, ďalší z členov výskumného tímu.

Nohy nestihnete dať dole

"Skúste si predstaviť, že je kryt airbagu zaťažený nohami spolujazdca. Airbag, respektíve tlak plynov v ňom, je taký veľký, že toto obmedzenie len zdrží moment otvárania klapky a správne rozvinutie vaku."

Experti tiež varujú pred ľahkomyseľnosťou spolujazdcov, ktorí si myslia, že nohy z prístrojovej dosky stačí rýchlo zložiť dole.

"Náraz často prichádza bez varovania a trvá veľmi krátku dobu (asi 0,3 s). Človek jednoducho nemá šancu si čokoľvek uvedomiť alebo tento dej ovplyvniť," zhodujú sa obaja členovia výskumného tímu.

Tento článok publikujeme v spolupráci s redakciou iDNES.cz.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 546
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 724
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 494
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 399
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 909
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 865
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 440
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 430
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 289
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 156
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Testovanie v Dolnom Kubíne.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N