Boľavé nohy sa časom objavia takmer u každého. Na nepríjemnú bolesť pomáha jednoduché riešenie - dať nohy nahor.
V obývačke to nie je problém, ale v autách takto vidieť spolujazdca čoraz častejšie. Airbag sa vtedy stáva veľmi nebezpečným.
Airbag vystrelil nohy ženy a zabil ju Tím Výskumu dopravnej bezpečnosti v Škode poskytol redakcii iDnes.cz záznam simulácie skutočnej nehody, pri ktorej zomrela žena na sedadle spolujazdca.
"Analýzou deformácie vozidla a zranení sa podarilo zistiť príčinu jej úmrtia," opisuje lekár Juraj Najdko, ktorý je členom výskumného tímu.
"Mala prerezanú Achillovu šľachu na nohe. Spôsobil to rozvíjajúci sa airbag, pretože mala nohy položené na palubnej doske, rovnako ako figurína na videu," vysvetlil.
"Utrpela tiež zlomeninu ľavého predkolenia a stehennej kosti. Pravá nohy vplyvom airbagu spôsobila vážne poranenia hlavy a aj hrudníka, pri ktorom došlo k roztrhnutiu väzivového obalu srdca (perikardu)."
Airbag a neprirodzená poloha tela Pri podobných nehodách sa kombinujú dva faktory. Jedným je sila airbagov, ktorý vystreľuje nohy proti telu, druhým neprirodzená poloha spolujazdca.
Aktivácia airbagu spôsobuje najmä poranenia či zlomeniny členkov. Energia nárazu sa potom prenáša na lýtka a stehná. To môže znamenať úraz panvy, teda život ohrozujúce zranenie.
"Neprirodzenou polohou spolujazdca je ohrozené aj brucho, hrudník, chrbtica vrátane krku a hlavy," pokračuje Juraj Najdko.
"Zranenie vznikne buď prudkým spomalením pri samotnom náraze, alebo po kontakte napríklad s nohou, ktorá môže byť airbagom doslova vystrelená proti svojmu majiteľovi."
Zachrániť vás môžu maličkosti Znížiť závažnosť zranení môžu zdanlivo nepodstatné detaily. Napríklad správne sedenie na sedadle.
Nevyhnutné sú zapnuté bezpečnostné pásy.
Samozrejmosťou by mala byť palubná doska a kabína bez voľne položených predmetov. Ťažké veci by mali byť pripútané, alebo uložené v batožinovom priestore.
"V praxi sme sa zaoberali prípadmi, keď umiestnenie rôznych, aj drobných predmetov na kryte airbagu spôsobilo, že boli počas aktivácie airbagov doslova vystrelené značnou rýchlosťou smerom do interiéru vozidla," tvrdí Peter Krásny, ďalší z členov výskumného tímu.
Nohy nestihnete dať dole "Skúste si predstaviť, že je kryt airbagu zaťažený nohami spolujazdca. Airbag, respektíve tlak plynov v ňom, je taký veľký, že toto obmedzenie len zdrží moment otvárania klapky a správne rozvinutie vaku."
Experti tiež varujú pred ľahkomyseľnosťou spolujazdcov, ktorí si myslia, že nohy z prístrojovej dosky stačí rýchlo zložiť dole.
"Náraz často prichádza bez varovania a trvá veľmi krátku dobu (asi 0,3 s). Človek jednoducho nemá šancu si čokoľvek uvedomiť alebo tento dej ovplyvniť," zhodujú sa obaja členovia výskumného tímu.
Tento článok publikujeme v spolupráci s redakciou iDNES.cz.
Autor: idnes.cz