Nesvieťte hmlovkami namiesto stretávačiek

V čase, keď je dovolené používať hmlovky, musia byť zároveň zapnuté stretávačky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tomáš: "Ako je to s osvetlením vozidla? V zákone sa píše, že vodič smie použiť predné svetlomety do hmly len v prípade hmly, dažďa alebo sneženia.

No zároveň sa na inom mieste píše, že vodič smie jazdiť aj s parkovacími alebo obrysovými svietidlami, ak má súčasne rozsvietené stretávacie svetlomety, diaľkové svetlomety alebo predné svetlomety do hmly.

Znamená to, že môžem jazdiť počas dňa, ak nie je hmla, nesneží a neprší so zapnutými hmlovkami a obrysovými svetlami?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na Slovensku nesmie mať vodič na vozidle zapnuté diaľkové svietidlá hmlovky, ak nie je hmla, neprší alebo nesneží.

To, že jeden z predpisov zdanlivo dovoľuje mať zapnuté hmlovky aj inokedy neznamená, že môžete porušiť ten, ktorý vám hmlovky za jasného počasia zapínať zakazuje.

Kedy jazdiť s hmlovkami bez stretávačiek

Tomáš upozornil na ustanovenie zákona o cestnej premávke, ktoré podľa neho umožňuje jazdiť so zapnutými hmlovkami aj bez svietiacich stretávacích svetlometov.

"Vodič smie jazdiť aj s parkovacími alebo obrysovými svietidlami, ak má súčasne rozsvietené stretávacie svetlomety alebo diaľkové svetlomety, alebo predné svetlomety do hmly, ak je nimi vozidlo vybavené," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Čitateľ by mal pravdu o beztrestnom jazdení s hmlovkami bez stretávačiek len v prípade, ak by neexistovali iné pravidlá, ktoré to vyslovene nedovoľujú.

Ak jedno pravidlo nejakú činnosť dovoľuje a druhé nie, nesmiete tú činnosť vykonávať. Ak by ste ju vykonávali, aspoň jedno pravidlo by ste porušili. Neporušili by ste obe len v prípade, že činnosť vykonávať nebudete.

Kedy zapnúť hmlovky, určuje iné pravidlo

V prvom pravidle o svietení sa píše, že (motorové) vozidlo musí mať počas jazdy zapnuté stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené svietidlá.

Sú len tri výnimky, ktoré dovoľujú nemať stretávacie svetlomety zapnuté:

  • ak je vozidlo nemotorové (napríklad bicykel nemá stretávačky),
  • ak má vlečené vozidlo poruchu osvetlenia, alebo
  • ak má vozidlo zapnuté denné svietidlá (to nie sú hmlovky; nemôžu svietiť spolu so stretávačkami).

Ďalšie pravidlo uvádza, že predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly smiete použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.

Obe pravidlá tak prakticky nedovoľujú použiť hmlovky, keď neprší, nesneží a nie je hmla. Zároveň, vodič nesmie jazdiť a mať hmlovky zapnuté bez stretávačiek.

Okrem toho, hmlovky nie sú pripravené na to, aby plnili účel stretávačiek alebo denných svietidiel.

Pokuta za porušenie týchto pravidiel je do 50 eur na mieste alebo do 100 eur v správnom konaní na dopravnom inšpektoráte.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 574
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 341
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 987
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 289
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 651
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 743
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 586
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 083
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 498
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 415

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

PLUS

Varenie v stredoveku? Kaviár prasatám, miesto vody víno

Páv chrlil oheň a mäsové guľky vyzerali ako pomaranče.

Neprehliadnite tiež

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.

Veterán Kawasaki Z400: Úspech spočíval v kopírovaní

Aj v minulosti dokázala výbava násobne zvýšiť cenu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop