Jazdíte v strednom pruhu diaľnice a nepredbiehate? Polícia to kontroluje

Podľa polície by ste mali jazdcov v strednom pruhu predbiehať cez ľavý pruh. Jazda v pravom pruhu bez zmeny pruhu ale nie je predchádzaním.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Vladimír Šimíček)

Lucia: "Už dlhší čas pri cestovaní po diaľnici D1 ma rozhorčuje správanie sa vodičov na časti diaľnici s tromi pruhmi.

Väčšina vodičov jazdí bezdôvodne v strednom pruhu a vznikajú často situácie, keď je problém takéto pomalšie auto obísť. A aj brzdia plynulú dopravu.

Prečo policajti neriešia túto situáciu, alebo viac neupozorňujú vodičov, že takáto jazda je nesprávna?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

((anketa))

V zákone o cestnej premávke sa píše, že mimo obce sa na ceste s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy jazdí v pravom jazdnom pruhu.

"V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Polícia: kontrolujeme povinnosť nejazdiť bezdôvodne v strednom pruhu

Polícia sa bráni voči obvineniu čitateľky. "Polícia pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou v cestnej premávke kontroluje dodržiavanie aj tejto povinností," uviedla Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.

"V praxi sa často stretávame s prípadmi, že vodiči nepoznajú toto základné pravidlo, že majú jazdiť v pravom jazdnom pruhu," dodala hovorkyňa.

Policajti to pritom na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou nemajú jednoduché. Veľa miesta na zastavovanie priestupcov tam nie je, ak nechcú zároveň obmedziť plynulosť premávky.

Podľa Baloghovej, môžu policajti zastavovať vozidlá a vykonávať kontrolu najmä na parkoviskách, odpočívadlách a núdzových odstavných plochách.

Nie je dôvod jazdiť v strednom pruhu a nepredbiehať

Nemálo vodičov jazdí na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou v strednom pruhu v rozpore s pravidlami. Dôvody, ktorými argumentujú, pritom nemajú žiadne opodstatnenie.

Diaľnica je v dostatočne kvalitnom technickom stave, aby umožňovala vodičom jazdiť v pravom pruhu bezpečne aj najvyššou povolenou rýchlosťou. Cez deň sa tam smie ísť do 110 km/h, večer, v noci a skoro ráno až 130 km/h.

Napriek tomu, subjektívny pocit ohrozenia vytláča niektorých vodičov do stredného pruhu, aj keď na ceste nie je žiadna prekážka a ani nikoho nepredchádzajú.

"Vodič jazdiaci v strednom pruhu (ak nepredchádza iné vozidlo), sa dopúšťa priestupku, pretože zákon hovorí, že jazdiť sa má v pravom jazdnom pruhu," upozornila Balogová.

Je za to pokuta do 50 eur na mieste alebo do 100 eur na dopravnom inšpektoráte.

Podľa polície treba predísť pomalšieho v strednom pruhu cez ľavý

Ostatní vodiči, ktorí jazdia rýchlejšie, neraz nevedia, ako sa dostať bezpečne pred pomalšie vozidlo jazdiace v strednom pruhu.

"Vodič jazdiaci v pravom jazdnom pruhu musí predchádzať vodiča jazdiaceho v strednom pruhu cez ľavý jazdný pruh, nakoľko podľa zákona sa predchádza vľavo," dodala policajná hovorkyňa.

Prechádzať "stredojazdcov" zľava cez všetky pruhy však nepatrí medzi najbezpečnejšie manévre. Preto je podľa nás lepšie zvoliť si pokračovanie jazdy v pravom pruhu. Je to bezpečnejšie.

Pokračovanie v pravom pruhu nie je predchádzaním

Na rozdiel od polície si nemyslíme, že by ste tak porušili pravidlá predchádzania.

Aj keď je pravdou, že sa predchádza vľavo, jazda v jazdnom pruhu bez preradenia sa do iného jazdného pruhu nie je predchádzaním.

V opačnom prípade by bolo nedovoleným predchádzaním aj to, ak sa vodič rýchlejšieho auta v strednom pruhu diaľnice rozhodne prudko pribrzdiť a vy, v pravom pruhu, sa zrazu dostanete pred jeho úroveň. Nechtiac, nečakane a bez vlastného pričinenia by ste tak podľa polície porušili dopravné pravidlá.

Aj na základe ustanovení Viedenského dohovoru sa dá jednoznačne povedať, že predchádzanie je manéver, pri ktorom sa rýchlejšie vozidlo zaradí pred pomalšie do jazdného pruhu pomalšieho vozidla (v prípade predchádzania kolóny vozidiel pred prvé vozidlo kolóny).

Okrem toho, pomalšie vozidlo jazdiace bezdôvodne v strednom pruhu diaľnice sa dá považovať za prekážku cestnej premávky. Tá sa podľa predpisov obchádza.

Prekážkou cestnej premávky je podľa zákona všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 583
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 136
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 452
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 915
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 612
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 559
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 533
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 335
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 313
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 105

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke. Či by bol za odvolanie Plavčana, dosiaľ nepovedal.

Autorská strana Petra Schutza

Obama nechal Trumpovi problém

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je lepši než bláznivý predseda parlamentu.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.