SME

Jazdíte v strednom pruhu diaľnice a nepredbiehate? Polícia to kontroluje

Podľa polície by ste mali jazdcov v strednom pruhu predbiehať cez ľavý pruh. Jazda v pravom pruhu bez zmeny pruhu ale nie je predchádzaním.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Vladimír Šimíček)

Lucia: "Už dlhší čas pri cestovaní po diaľnici D1 ma rozhorčuje správanie sa vodičov na časti diaľnici s tromi pruhmi.

Väčšina vodičov jazdí bezdôvodne v strednom pruhu a vznikajú často situácie, keď je problém takéto pomalšie auto obísť. A aj brzdia plynulú dopravu.

Prečo policajti neriešia túto situáciu, alebo viac neupozorňujú vodičov, že takáto jazda je nesprávna?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

((anketa))

V zákone o cestnej premávke sa píše, že mimo obce sa na ceste s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy jazdí v pravom jazdnom pruhu.

SkryťVypnúť reklamu

"V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Polícia: kontrolujeme povinnosť nejazdiť bezdôvodne v strednom pruhu

Polícia sa bráni voči obvineniu čitateľky. "Polícia pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou v cestnej premávke kontroluje dodržiavanie aj tejto povinností," uviedla Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.

"V praxi sa často stretávame s prípadmi, že vodiči nepoznajú toto základné pravidlo, že majú jazdiť v pravom jazdnom pruhu," dodala hovorkyňa.

Policajti to pritom na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou nemajú jednoduché. Veľa miesta na zastavovanie priestupcov tam nie je, ak nechcú zároveň obmedziť plynulosť premávky.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Baloghovej, môžu policajti zastavovať vozidlá a vykonávať kontrolu najmä na parkoviskách, odpočívadlách a núdzových odstavných plochách.

Nie je dôvod jazdiť v strednom pruhu a nepredbiehať

Nemálo vodičov jazdí na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou v strednom pruhu v rozpore s pravidlami. Dôvody, ktorými argumentujú, pritom nemajú žiadne opodstatnenie.

Diaľnica je v dostatočne kvalitnom technickom stave, aby umožňovala vodičom jazdiť v pravom pruhu bezpečne aj najvyššou povolenou rýchlosťou. Cez deň sa tam smie ísť do 110 km/h, večer, v noci a skoro ráno až 130 km/h.

Napriek tomu, subjektívny pocit ohrozenia vytláča niektorých vodičov do stredného pruhu, aj keď na ceste nie je žiadna prekážka a ani nikoho nepredchádzajú.

"Vodič jazdiaci v strednom pruhu (ak nepredchádza iné vozidlo), sa dopúšťa priestupku, pretože zákon hovorí, že jazdiť sa má v pravom jazdnom pruhu," upozornila Balogová.

SkryťVypnúť reklamu

Je za to pokuta do 50 eur na mieste alebo do 100 eur na dopravnom inšpektoráte.

Podľa polície treba predísť pomalšieho v strednom pruhu cez ľavý

Ostatní vodiči, ktorí jazdia rýchlejšie, neraz nevedia, ako sa dostať bezpečne pred pomalšie vozidlo jazdiace v strednom pruhu.

"Vodič jazdiaci v pravom jazdnom pruhu musí predchádzať vodiča jazdiaceho v strednom pruhu cez ľavý jazdný pruh, nakoľko podľa zákona sa predchádza vľavo," dodala policajná hovorkyňa.

Prechádzať "stredojazdcov" zľava cez všetky pruhy však nepatrí medzi najbezpečnejšie manévre. Preto je podľa nás lepšie zvoliť si pokračovanie jazdy v pravom pruhu. Je to bezpečnejšie.

Pokračovanie v pravom pruhu nie je predchádzaním

Na rozdiel od polície si nemyslíme, že by ste tak porušili pravidlá predchádzania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj keď je pravdou, že sa predchádza vľavo, jazda v jazdnom pruhu bez preradenia sa do iného jazdného pruhu nie je predchádzaním.

V opačnom prípade by bolo nedovoleným predchádzaním aj to, ak sa vodič rýchlejšieho auta v strednom pruhu diaľnice rozhodne prudko pribrzdiť a vy, v pravom pruhu, sa zrazu dostanete pred jeho úroveň. Nechtiac, nečakane a bez vlastného pričinenia by ste tak podľa polície porušili dopravné pravidlá.

Aj na základe ustanovení Viedenského dohovoru sa dá jednoznačne povedať, že predchádzanie je manéver, pri ktorom sa rýchlejšie vozidlo zaradí pred pomalšie do jazdného pruhu pomalšieho vozidla (v prípade predchádzania kolóny vozidiel pred prvé vozidlo kolóny).

Okrem toho, pomalšie vozidlo jazdiace bezdôvodne v strednom pruhu diaľnice sa dá považovať za prekážku cestnej premávky. Tá sa podľa predpisov obchádza.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prekážkou cestnej premávky je podľa zákona všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 574
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 290
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 709
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 083
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 297
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 926
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 852
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 409
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 223
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 778
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 115
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 966
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 574
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 847
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 005
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu