SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Jazdíte v strednom pruhu diaľnice a nepredbiehate? Polícia to kontroluje

Podľa polície by ste mali jazdcov v strednom pruhu predbiehať cez ľavý pruh. Jazda v pravom pruhu bez zmeny pruhu ale nie je predchádzaním.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Vladimír Šimíček)

Lucia: "Už dlhší čas pri cestovaní po diaľnici D1 ma rozhorčuje správanie sa vodičov na časti diaľnici s tromi pruhmi.

Väčšina vodičov jazdí bezdôvodne v strednom pruhu a vznikajú často situácie, keď je problém takéto pomalšie auto obísť. A aj brzdia plynulú dopravu.

Prečo policajti neriešia túto situáciu, alebo viac neupozorňujú vodičov, že takáto jazda je nesprávna?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

((anketa))

V zákone o cestnej premávke sa píše, že mimo obce sa na ceste s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy jazdí v pravom jazdnom pruhu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

"V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Polícia: kontrolujeme povinnosť nejazdiť bezdôvodne v strednom pruhu

Polícia sa bráni voči obvineniu čitateľky. "Polícia pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou v cestnej premávke kontroluje dodržiavanie aj tejto povinností," uviedla Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.

"V praxi sa často stretávame s prípadmi, že vodiči nepoznajú toto základné pravidlo, že majú jazdiť v pravom jazdnom pruhu," dodala hovorkyňa.

Policajti to pritom na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou nemajú jednoduché. Veľa miesta na zastavovanie priestupcov tam nie je, ak nechcú zároveň obmedziť plynulosť premávky.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Baloghovej, môžu policajti zastavovať vozidlá a vykonávať kontrolu najmä na parkoviskách, odpočívadlách a núdzových odstavných plochách.

Nie je dôvod jazdiť v strednom pruhu a nepredbiehať

Nemálo vodičov jazdí na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou v strednom pruhu v rozpore s pravidlami. Dôvody, ktorými argumentujú, pritom nemajú žiadne opodstatnenie.

Diaľnica je v dostatočne kvalitnom technickom stave, aby umožňovala vodičom jazdiť v pravom pruhu bezpečne aj najvyššou povolenou rýchlosťou. Cez deň sa tam smie ísť do 110 km/h, večer, v noci a skoro ráno až 130 km/h.

Napriek tomu, subjektívny pocit ohrozenia vytláča niektorých vodičov do stredného pruhu, aj keď na ceste nie je žiadna prekážka a ani nikoho nepredchádzajú.

"Vodič jazdiaci v strednom pruhu (ak nepredchádza iné vozidlo), sa dopúšťa priestupku, pretože zákon hovorí, že jazdiť sa má v pravom jazdnom pruhu," upozornila Balogová.

Skryť Vypnúť reklamu

Je za to pokuta do 50 eur na mieste alebo do 100 eur na dopravnom inšpektoráte.

Podľa polície treba predísť pomalšieho v strednom pruhu cez ľavý

Ostatní vodiči, ktorí jazdia rýchlejšie, neraz nevedia, ako sa dostať bezpečne pred pomalšie vozidlo jazdiace v strednom pruhu.

"Vodič jazdiaci v pravom jazdnom pruhu musí predchádzať vodiča jazdiaceho v strednom pruhu cez ľavý jazdný pruh, nakoľko podľa zákona sa predchádza vľavo," dodala policajná hovorkyňa.

Prechádzať "stredojazdcov" zľava cez všetky pruhy však nepatrí medzi najbezpečnejšie manévre. Preto je podľa nás lepšie zvoliť si pokračovanie jazdy v pravom pruhu. Je to bezpečnejšie.

Pokračovanie v pravom pruhu nie je predchádzaním

Na rozdiel od polície si nemyslíme, že by ste tak porušili pravidlá predchádzania.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj keď je pravdou, že sa predchádza vľavo, jazda v jazdnom pruhu bez preradenia sa do iného jazdného pruhu nie je predchádzaním.

V opačnom prípade by bolo nedovoleným predchádzaním aj to, ak sa vodič rýchlejšieho auta v strednom pruhu diaľnice rozhodne prudko pribrzdiť a vy, v pravom pruhu, sa zrazu dostanete pred jeho úroveň. Nechtiac, nečakane a bez vlastného pričinenia by ste tak podľa polície porušili dopravné pravidlá.

Aj na základe ustanovení Viedenského dohovoru sa dá jednoznačne povedať, že predchádzanie je manéver, pri ktorom sa rýchlejšie vozidlo zaradí pred pomalšie do jazdného pruhu pomalšieho vozidla (v prípade predchádzania kolóny vozidiel pred prvé vozidlo kolóny).

Okrem toho, pomalšie vozidlo jazdiace bezdôvodne v strednom pruhu diaľnice sa dá považovať za prekážku cestnej premávky. Tá sa podľa predpisov obchádza.

Skryť Vypnúť reklamu

Prekážkou cestnej premávky je podľa zákona všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 061
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 297
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 527
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 966
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 723
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 656
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 852
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 760
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 621
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 946
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.