SME

Najpredávanejší model Volva oslavuje 40 rokov

Volvo série 240 patrilo v mnohým smeroch medzi priekopníkov doby. Mohlo byť poháňané benzínovým turbomotorom a vybavené katalyzátorom.

(Zdroj: Volvo)

Posledná dizajnová vlna švédskej automobilky Volvo sa snaží vzďaľovať sa od pôvodných hranatých tvarov, ktoré sme si s Volvom spájali v minulosti všetci. Napriek tomu, nemali by sme zabúdať na najdôležitejšie modely značky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Práve tento víkend ubehne 40 rokov od prvého predstavenia modelu 240 vo švédskom meste Borlänge. Evolúcia pôvodného modelu 140 priniesla moderné riešenia ako zavesenie kolies MacPherson a hrebeňové riadenie.

Štvorvalcové benzínové motory boli v roku 1974 dostupné vo verzii s karburátorom aj s jednoduchým elektronickým vstrekovaním.

SkryťVypnúť reklamu

Benzínový turbomotor je vo Volve legendou

Dva mesiace po štarte výroby Volvo predstavil aj verziu 264 s motorom 2,7 V6 a výkonom 103 kW (140 k), ktorý vznikol vďaka partnerstvu s Renault/Peugeot.

Volvo 240 bolo v ponuke ako klasický sedan, kombi i s karosériou typu kupé. Spoločnosť Volvo označila verziu 245 Turbo Wagon za prvé produkčné kombi poháňané prepĺňaným benzínovým motorom.

Do radu pohonných jednotiek modelu 240 patril aj šesťvalcový naftový motor vyvinutý v roku 1979 v spolupráci s automobilkou Volkswagen. O dva roky neskôr nasledovala turbom prepĺňaná verzia s výkonom 155 konských síl.

Rovnako ako súčasné modely, aj v minulosti bolo Volvo známe pre svoju vysokú bezpečnosť. Konštruktéri modelu 240 sa inšpirovali konceptom „Experimental Safety Car“.

SkryťVypnúť reklamu

Ekologická verzia bola určená pre USA

Popri mnohým bezpečnostných prvkoch a riešeniach myslelo Volvo už v 70. rokoch aj na ekológiu. Modely 240 a 260 patrili medzi prvé na svete vybavené trojcestným katalyzátorom a Lambda sondou.

Žiaľ, „zelené“ verzie boli určené len pre USA, presnejšie pre prísne kalifornské normy. Američania sa za to odvďačili titulom „najčistejšie auto Ameriky“.

Posledné Volvo série 240/260 zišlo z výrobnej linky začiatkom mája v roku 1993 po devätnástich rokoch výroby. S 2,8 miliónmi predaných kusov je to historicky najpredávanejší model značky Volvo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 824
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 499
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 212
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 254
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 149
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 761
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 340
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 250
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemocnica Ružinov.

Uplatňujeme nulovú toleranciu k drogám, tvrdí UNB.


9
Voči doláru sa rubeľ dostal na 83.

Silnejúca mena už robí problémy rozpočtu.


24
Ilustračné foto

Na pozadí je zrejme tvrdý stret s kartelmi.


Jakub Bronec a 1 ďalší 9
Trump, Putin a ďalší siloví lídri prinášajú „vek nemieru“.

Dnešná globálna politika je ako nevydarené manželstvo.


Mark Leonard 27
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  2. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  3. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  4. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  5. Štefan Šturdzík: Rakovina
  6. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  7. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 929
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 556
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 335
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 022
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 527
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 564
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 540
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 436
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu