SME

Oceľový piest pomôže Mercedesu znížiť spotrebu

Mercedes vyvinul nové oceľové piesty, ktoré sú kompaktnejšie ako hliníkové.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

V roku 1936 predstavil Mercedes-Benz svetu prvý osobný automobil s dieselovým motorom. Množstvo technických inovácií zmenilo súčasný naftový motor na nepoznanie a dnes konkuruje benzínovým motorom vo všetkých smeroch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mercedes sa opäť pokúša o malú revolúciu a hlási návrat k oceľovým piestom.

Súčasné moderné motory v osobných autách využívajú piesty z hliníka, pre ich nízku hmotnosť a príbuznosť materiálu s blokom motora, v ktorom sa pohybujú.

Využili rozdielne vlastnosti materiálu

Oceľ a hliník sa svojimi vlastnosťami výrazne odlišujú: oceľ sa v teple rozťahuje menej ako hliník, horšie odvádza teplo a je raz tak ťažká.

SkryťVypnúť reklamu

Fakt, že oceľové piesty majú približne štvrtinovú teplotnú rozťažnosť v porovnaní s hliníkovými piestami využili v Mercedese na to, aby tesnejšie dimenzovali oceľový piest v hliníkovej skrini.

Piest spočiatku sedí v klznej dráhe piestu veľmi tesne. Keď sa však počas prevádzky zvýši teplota, hliníková skriňa sa roztiahne viac ako oceľové piesty.

Výsledkom by mala byť väčšia tolerancia piestu vo valci a tým nižšie trenie.

Nový motor predstavia v septembri

Moderné oceľové piesty sú ukované z vysokopevnej ocele. Vyššiu náročnosť pri výrobe piestu vyvážia jeho kompaktné rozmery. Hliníkové piesty v dieselovom V6 motore Mercedes sú vysoké približne 72 milimetrov, oceľové piesty už iba 59 milimetrov.

Konštruktéri tak kompenzovať hmotnostnú nevýhodu ocele a dosiahli pevnostnú rezervu pre budúce vyššie špičkové tlaky.

SkryťVypnúť reklamu

Nižšia teplotná vodivosť priniesla konštruktérom vyššie teploty v spaľovacom priestore. Rastie tým vznietivosť paliva a dobe jeho horenia je kratšia. Výsledkom je údajne nižšia spotreba a menej emisií.

Jeden z prvých produkčných Mercedesov, ktorý využije nové oceľové piesty bude model E350 BlueTEC, ktorý Nemci predstavia na jeseň. Podľa informácií výrobcu, motoru s výkonom 190 kW (258 k) stačí v priemere päť litrov nafty na 100 km jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 482
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 168
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 893
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 117
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 225
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 905
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 681
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu