Prevrátenie vozidla pri haváriách nastáva zriedka, no keď sa to stane v prípade kabrioletu, zaťaženie posádky je veľmi vysoké.
Otvorené strecha je slabinou. Výrobcovia tento problém riešia spevnenými prednými stĺpikmi a automatickým výsuvným systémom za hlavami cestujúcich v druhom rade.
Nemecká organizácia ADAC simulovala prevrátenie populárnych kompaktných kabrioletov.
Opel porazil svojho hlavného rivala
Zo štyroch „prevrátených“ si najlepšie počínal Opel Cascada. Cestujúci vpredu trpia najmenej a Opel ponúka druhú najlepšie ochranu z pomedzi testovaných. Model Cascada sa blysol aj v ochrane cestujúcich v druhom rade, kde získal najvyššie hodnotenia.
Chválitebne je na tom aj Renault Mégane CC, ktorý stráca na Cascadu len pár desatiniek bodu v ochrane cestujúcich na predných sedadlách.
Peugeot 308 CC zaťaží telo predných pasažierov najviac, no zároveň ponúkne ich najlepšiu ochranu.
Konečné zúčtovanie by bolo podobné ako v prípade Renaultu, no celkové skóre pokazilo zaťaženie cestujúcich v druhom rade. Výsledok opäť vyvažuje výborná ochrana.
Štvorka je v prípade Golfu "Nedostatočná"
Najhoršie skončil Volkswagen Golf Cabrio, ktorý najmä pre svoju dobrú povesť vyslovene sklamal.
Podľa ADAC je vpredu zaťaženie cestujúcich pri prevrátení najvyššie a ich ochrana najslabšia. Zadní cestujúci sú na tom podobne, ako v prípade Peugeotu. Známku 3,5 by nám učiteľ v škole zaokrúhlil na štvorku.
Cestujúci vpredu | Cestujúci vzadu | Známka | |||
Zaťaženie | Ochrana | Zaťaženie | Ochrana | ||
Opel Cascada | 3 | 2 | 1 | 1 | 1,75 |
Renault Mégane CC | 3 | 3 | 1 | 1 | 2 |
Peugeot 308 CC | 5 | 1 | 3 | 1 | 2,5 |
VW Golf Cabrio | 5 | 5 | 3 | 1 | 3,5 |
Pre jednoduchšie porovnanie sme hodnotenie upravili.
Pomôže elektronika a sedadlo čo najnižšie
Riziko poranenia je v kabriolete vyššie, ako v prípade uzavretých karosérií. Preto je dôležité aby výrobca vozidla chránil posádku efektívne.
Veľký význam majú mechanizmy, ktoré prevráteniu kabrioletu aktívne zabraňujú. Účinné sú elektronické bezpečnostné prvky, predpínače pásov a airbagy.
Keď k prevráteniu kabrioletu dôjde, veľmi dobrou ochranou je rám za hlavou cestujúcich vzadu. Vysúva sa automaticky a mal by byť vyšší ako hlavy cestujúcich.
Najzraniteľnejšia je hlava a horné končatiny. ADAC radí, aby ste si sedadlá v kabrioletoch nastavili do čo najnižšej polohy. Samozrejme s ohľadom na dobrý výhľad z vozidla.