Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom SME
BRATISLAVA. Dennodenne zapchatou Bratislavou v piatok jazdia vodiči po diaľničnom úseku D1. Počas špičky idú po diaľnici rýchlosťou 25 kilometrov za hodinu.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček sľubuje, že onedlho budú na tejto trase jazdiť dvakrát rýchlejšie. Čas prejazdu by sa tiež mal dostať na polovicu.
V septembri totiž majú mať motoristi na niektorých častiach D1 k dispozícii aj odstavný pás. Na tretí jazdný pruh sa zmení v smere od Zlatých pieskov na bratislavské letisko.
V oboch smeroch má tretí jazdný pruh pribudnúť od Gagarinovej ulice po Prievoz.
Aj drahšia zmena
„Zahŕňa to zmenu vodorovného aj zvislého dopravného značenia. Odhadované náklady sa pohybujú od 100 do 150-tisíc eur,“ vraví šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš.
Podľa neho práce na týchto zmenách vodiči nepocítia, robí sa na nich totiž v noci. Všimnú si možno to, že nový pruh bude o čosi užší, ale stále bude v rámci noriem.
Na budúci rok by sa mala upraviť organizácia dopravy na vyťaženej križovatke Ovsište pri Prístavnom moste.
„Križovatku Ovsište rozdelíme na dva zjazdy a dva výjazdy. To znamená, že dnešný výjazd z D1 po prejdení Prístavného mosta by bol využívaný len ako výjazd na Dolnozemskú ulicu a nový výjazd by bol už v časti diaľnice D1, ktorá susedí s Einsteinovou ulicou,“ vysvetľuje Gajdoš.
Táto zmena bude o čosi drahšia. Gajdoš odhadol náklady asi na 4,5 milióna eur.
Ako odstaviť auto
Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného víta štátne plány, ktoré majú urýchliť cestu cez metropolu.
„Umožní to presun významnej časti mestskej automobilovej dopravy využívajúcej D1 na nové sprejazdnené odstavné pruhy, čo uvoľní priebežné pruhy a zrýchli tranzitnú dopravu cez Bratislavu,“ dodáva.
Môže to však skomplikovať situáciu vodičom, ktorí potrebujú nutne zastaviť. Kritická dopravná situácia je však dostatočným argumentom na zmeny z dielne ministerstva, myslí si Kajánek.
Definitívne by mal problém vyriešiť až plánovaný nový obchvat Bratislavy. No ten nebude realitou skôr než v rokoch 2019 až 2020.
Príkladmi z iných krajín, ktoré v niektoré dni púšťajú na cestu iba autá s párnymi či nepárnymi značkami, sa štát inšpirovať neplánuje.