SME

Parkovacie miesta pri priechodoch ohrozujú ľudí

Značka na ceste dovoľuje parkovať aj tesne pri priechodoch. Riziká pre chodcov sa často nezohľadňujú.

Ľudia chcú parkovať a je už jedno ako.Ľudia chcú parkovať a je už jedno ako. (Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Chodec opatrne vstupuje na priechod a rozhliada sa spoza zaparkovaného auta, ktoré mu bráni vo výhľade.

Rovnako opatrní by mali byť aj vodiči, ktorým takto zaparkované autá sťažujú rozhľad a chodca môžu zbadať až v poslednej chvíli.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bežne by policajti za takéto parkovanie mohli pokutovať, prípadne auto odtiahnuť, no na viacerých miestach sú parkovacie boxy tesne pritlačené k priechodom oficiálne.

Mesto prebije zákon

Zákon všeobecne hovorí, že vodič musí pri parkovaní pred priechodom nechať aspoň päťmetrovú medzeru.

SkryťVypnúť reklamu

Zvislé a vodorovné značenie je však nadradené, ak sú teda v mestách parkovacie boxy nakreslené aj bližšie, ale riadne schválené, vodič za parkovanie na nich pokutu dostať nemôže, hoci by bránil výhľadu ostatným.

Box takmer na priechode

Rizikových priechodov je pravdepodobne najviac v platenej zóne v Bratislave, ktorú prevádzkuje parkovacia spoločnosť BPS Park.

Napríklad na križovatke Kúpeľnej a Palackého ulíc je parkovací box namaľovaný ani nie desať centimetrov od priechodu.

Nebezpečenstvo na podobných miestach je vyššie najmä vtedy, keď v boxe parkuje veľká dodávka, či keď cez priechod chce prejsť dieťa, alebo chodec s kočíkom.

Milada Šopoňová zo sekretariátu BPS Park hovorí, že vyznačenie miest odsúhlasili cestný správny orgán, teda bratislavský magistrát, aj dopravná polícia. „V zónach s obmedzením rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu sa takéto riešenia používajú, čo je aj tento prípad.“

SkryťVypnúť reklamu

Rizikové, ale platné

Mesto ani bratislavská polícia nevysvetlili, prečo povolili značenie tesne pri priechode, ani či nemôže ohroziť chodcov. Rovnako iba odkázali, že je platné.

Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline hovorí, že takéto problémy vznikajú, keď sa stretnú veľký dopyt po parkovacích miestach a požiadavky na bezpečnosť najmä chodcov a cyklistov.

Tvrdí, že práve päťmetrové obmedzenie parkovania pri priechode má pomôcť zlepšiť vzájomnú nižšiu viditeľnosť chodcov a vodičov.

„Obzvlášť rizikové je to pre ľudí, ktorí tlačia kočík a pre ktorých je dostatočná viditeľnosť nevyhnutná.“ Žiadosti o parkovacie miesta pred priechodom by sa podľa neho mali posudzovať veľmi prísne.

V Košiciach značky zmenia

Polícia odkazuje, že priebežne kontroluje po celom Slovensku správnosť značenia, ale s nedostatkami sa na ňu môže obrátiť ktokoľvek.

SkryťVypnúť reklamu

Rizikové priechody sme našli napríklad aj v Skalici a Košiciach. Polícia s problémami odkazuje na košický magistrát, ten zase na súkromnú spoločnosť EEI, ktorá parkovanie prevádzkuje.

Hovorkyňa spoločnosti Soňa Húšťová vraví, že prevádzku prevzali od mesta vrátane pôvodného značenia. Tvrdí, že o problémoch vedia a riešia ich.

Zvažujú viaceré možnosti, najpravdepodobnejšie je, že značenie zmenia.

„Momentálne už na niektorých miestach prebieha rekonštrukcia cesty. Bezpečnostné pravidlá sú pre nás aj pre mesto prioritné, budeme sa tým spoločne v najbližších týždňoch zaoberať.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  3. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  5. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  6. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  7. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  2. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  5. Ako naši krajania v Amerike začínali od nuly
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  7. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  8. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 9 530
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 6 029
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 133
  4. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 5 082
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 592
  6. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 342
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 3 617
  8. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 3 007
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  2. Simona Šramová: Tanec strachu a fascinácie: Ako sa stretávame s umelou inteligenciou
  3. Juraj Ondruška: Storočný príbeh vytrvalosti v kruhu lásky sa píše už 100 rokov.
  4. Jozef Purdeš: Zopár postrehov o Slovensku
  5. Štefan Šturdzík: Chorý mozok v chorej hlave. Vytvoril si virtuálnu realitu v ktorej žije.
  6. Tomáš Kuvik: SND pod holým nebom - čaro umenia na 2
  7. Ivan Lazor: Ťažký týždeň s dušou stoika: 5 lekcií z reálneho života, ktoré vás naučia ovládať chaos
  8. Martin Ondráš: Produkcia slovenských potravín je už bezpečnostná hrozba
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 17 335
  2. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 12 200
  3. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 10 721
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 7 287
  5. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 6 523
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 381
  7. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 6 182
  8. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 436
  1. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  2. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  3. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  4. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  5. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  6. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  7. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  8. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu