Parkovacie miesta pri priechodoch ohrozujú ľudí

Značka na ceste dovoľuje parkovať aj tesne pri priechodoch. Riziká pre chodcov sa často nezohľadňujú.

Ľudia chcú parkovať a je už jedno ako.(Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Chodec opatrne vstupuje na priechod a rozhliada sa spoza zaparkovaného auta, ktoré mu bráni vo výhľade.

Rovnako opatrní by mali byť aj vodiči, ktorým takto zaparkované autá sťažujú rozhľad a chodca môžu zbadať až v poslednej chvíli.

Bežne by policajti za takéto parkovanie mohli pokutovať, prípadne auto odtiahnuť, no na viacerých miestach sú parkovacie boxy tesne pritlačené k priechodom oficiálne.

Mesto prebije zákon

Zákon všeobecne hovorí, že vodič musí pri parkovaní pred priechodom nechať aspoň päťmetrovú medzeru.

Zvislé a vodorovné značenie je však nadradené, ak sú teda v mestách parkovacie boxy nakreslené aj bližšie, ale riadne schválené, vodič za parkovanie na nich pokutu dostať nemôže, hoci by bránil výhľadu ostatným.

Box takmer na priechode

Rizikových priechodov je pravdepodobne najviac v platenej zóne v Bratislave, ktorú prevádzkuje parkovacia spoločnosť BPS Park.

Napríklad na križovatke Kúpeľnej a Palackého ulíc je parkovací box namaľovaný ani nie desať centimetrov od priechodu.

Nebezpečenstvo na podobných miestach je vyššie najmä vtedy, keď v boxe parkuje veľká dodávka, či keď cez priechod chce prejsť dieťa, alebo chodec s kočíkom.

Milada Šopoňová zo sekretariátu BPS Park hovorí, že vyznačenie miest odsúhlasili cestný správny orgán, teda bratislavský magistrát, aj dopravná polícia. „V zónach s obmedzením rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu sa takéto riešenia používajú, čo je aj tento prípad.“

Rizikové, ale platné

Mesto ani bratislavská polícia nevysvetlili, prečo povolili značenie tesne pri priechode, ani či nemôže ohroziť chodcov. Rovnako iba odkázali, že je platné.

Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline hovorí, že takéto problémy vznikajú, keď sa stretnú veľký dopyt po parkovacích miestach a požiadavky na bezpečnosť najmä chodcov a cyklistov.

Tvrdí, že práve päťmetrové obmedzenie parkovania pri priechode má pomôcť zlepšiť vzájomnú nižšiu viditeľnosť chodcov a vodičov.

„Obzvlášť rizikové je to pre ľudí, ktorí tlačia kočík a pre ktorých je dostatočná viditeľnosť nevyhnutná.“ Žiadosti o parkovacie miesta pred priechodom by sa podľa neho mali posudzovať veľmi prísne.

V Košiciach značky zmenia

Polícia odkazuje, že priebežne kontroluje po celom Slovensku správnosť značenia, ale s nedostatkami sa na ňu môže obrátiť ktokoľvek.

Rizikové priechody sme našli napríklad aj v Skalici a Košiciach. Polícia s problémami odkazuje na košický magistrát, ten zase na súkromnú spoločnosť EEI, ktorá parkovanie prevádzkuje.

Hovorkyňa spoločnosti Soňa Húšťová vraví, že prevádzku prevzali od mesta vrátane pôvodného značenia. Tvrdí, že o problémoch vedia a riešia ich.

Zvažujú viaceré možnosti, najpravdepodobnejšie je, že značenie zmenia.

„Momentálne už na niektorých miestach prebieha rekonštrukcia cesty. Bezpečnostné pravidlá sú pre nás aj pre mesto prioritné, budeme sa tým spoločne v najbližších týždňoch zaoberať.“

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 468
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 870
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 088
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 780
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 485
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 531
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 518
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 364
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 345
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 992

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Robert Roth: Označili ma za potetovaného feťáka. Ako to mám vysvetliť dcére?

Film Nina hovorí o rozvode, v úlohe rodiča hrá on.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KULTÚRA

Rodičia zlyhávajú a vinia dieťa. Film Nina je drsnejší ako horor

Nový slovenský film sa nechce páčiť.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.