BRATISLAVA. Chodec opatrne vstupuje na priechod a rozhliada sa spoza zaparkovaného auta, ktoré mu bráni vo výhľade.
Rovnako opatrní by mali byť aj vodiči, ktorým takto zaparkované autá sťažujú rozhľad a chodca môžu zbadať až v poslednej chvíli.
Bežne by policajti za takéto parkovanie mohli pokutovať, prípadne auto odtiahnuť, no na viacerých miestach sú parkovacie boxy tesne pritlačené k priechodom oficiálne.
Mesto prebije zákon
Zákon všeobecne hovorí, že vodič musí pri parkovaní pred priechodom nechať aspoň päťmetrovú medzeru.
Zvislé a vodorovné značenie je však nadradené, ak sú teda v mestách parkovacie boxy nakreslené aj bližšie, ale riadne schválené, vodič za parkovanie na nich pokutu dostať nemôže, hoci by bránil výhľadu ostatným.
Box takmer na priechode
Rizikových priechodov je pravdepodobne najviac v platenej zóne v Bratislave, ktorú prevádzkuje parkovacia spoločnosť BPS Park.
Napríklad na križovatke Kúpeľnej a Palackého ulíc je parkovací box namaľovaný ani nie desať centimetrov od priechodu.
Nebezpečenstvo na podobných miestach je vyššie najmä vtedy, keď v boxe parkuje veľká dodávka, či keď cez priechod chce prejsť dieťa, alebo chodec s kočíkom.
Milada Šopoňová zo sekretariátu BPS Park hovorí, že vyznačenie miest odsúhlasili cestný správny orgán, teda bratislavský magistrát, aj dopravná polícia. „V zónach s obmedzením rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu sa takéto riešenia používajú, čo je aj tento prípad.“
Rizikové, ale platné
Mesto ani bratislavská polícia nevysvetlili, prečo povolili značenie tesne pri priechode, ani či nemôže ohroziť chodcov. Rovnako iba odkázali, že je platné.
Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline hovorí, že takéto problémy vznikajú, keď sa stretnú veľký dopyt po parkovacích miestach a požiadavky na bezpečnosť najmä chodcov a cyklistov.
Tvrdí, že práve päťmetrové obmedzenie parkovania pri priechode má pomôcť zlepšiť vzájomnú nižšiu viditeľnosť chodcov a vodičov.
„Obzvlášť rizikové je to pre ľudí, ktorí tlačia kočík a pre ktorých je dostatočná viditeľnosť nevyhnutná.“ Žiadosti o parkovacie miesta pred priechodom by sa podľa neho mali posudzovať veľmi prísne.
V Košiciach značky zmenia
Polícia odkazuje, že priebežne kontroluje po celom Slovensku správnosť značenia, ale s nedostatkami sa na ňu môže obrátiť ktokoľvek.
Rizikové priechody sme našli napríklad aj v Skalici a Košiciach. Polícia s problémami odkazuje na košický magistrát, ten zase na súkromnú spoločnosť EEI, ktorá parkovanie prevádzkuje.
Hovorkyňa spoločnosti Soňa Húšťová vraví, že prevádzku prevzali od mesta vrátane pôvodného značenia. Tvrdí, že o problémoch vedia a riešia ich.
Zvažujú viaceré možnosti, najpravdepodobnejšie je, že značenie zmenia.
„Momentálne už na niektorých miestach prebieha rekonštrukcia cesty. Bezpečnostné pravidlá sú pre nás aj pre mesto prioritné, budeme sa tým spoločne v najbližších týždňoch zaoberať.“