Volvo V40
T2 Edition
Spotreba v teste:
6,0 l/100 km
Cena verzie od:
19.990 eur
NÁŠ NÁZOR: Volvo V40 plní naše predstavy o dobrom hatchbaku. Auto bez zbytočnej výbavy navyše možno nie je najlacnejšie na trhu. Pri svojich dobrých vlastnostiach je však pre nás stále natoľko zaujímavé, aby sme mu dali nálepku kupujem.
Volvo si dalo za úlohu predstihnúť so svojim modelom V40 konkurenciu a postaviť luxusný hatchback.
My sme napriek tomu v našom teste vyskúšali model, ktorý nie je na výbavu najbohatší. A práve v tom bol jeho úspech.
Červenému Volvu podľa nás (s výnimkou navigácie) aj tak nechýbali žiadne prvky výbavy.
Kto si nepotrpí na luxus, neohrnie nosom nad verziou T2 Edition.
Keďže táto severská automobilka vždy myslela na bezpečnosť, vo vozidle nechýbajú niektoré z dnes populárnych asistenčných systémov, napríklad automatické brzdenie do rýchlosti 50 km/h, či asistent rozjazdu do kopca.
Materiály použité v interiéri pôsobia kvalitne, rovnako ako dielenské spracovanie.
Trojramenný volant padne do ruky a manévrovanie v meste, či jazda na cestách prvej triedy je aj vďaka nemu príjemná.
Množstvo tlačidiel pôsobí naoko chaotickyOsempalcový displej v strede palubnej dosky rozhodne nepatrí medzi tie najmodernejšie. Svoju funkciu však plní.
Množstvo tlačidiel a ovládacích prvkov pod ním pôsobí na prvý pohľad trochu chaoticky, ale prax nám ukázala, že to s nimi vôbec nie je zlé.
Napríklad obsluhovanie jednozónovej manuálnej klimatizácie je intuitívne a priam ukážkové. Uľahčujú to veľké a na základe tvaru zrozumiteľné tlačidlá.
Jediné, čo môže niekomu v interiéri chýbať, sú rozmernejšie odkladacie priestory vo dverách.
V40-tka nás svojím posedom a kvalitou interiéru rozhodne presvedčila o svojich prednostiach. To najlepšie však prišlo až po naštartovaní.
Množstvo tlačidiel na stredovom paneli pôsobí na prvý pohľad chaoticky. Ovládanie klimatizácie je intuitívne.
Foto: Tomáš Kelement
Podvozok vyniká spätnou väzbouŠvédsky výrobca si dal záležať na chode radiacej páky, ktorej presná kulisa uľahčuje zmenu prevodových stupňov.
O jazdné vlastnosti sa stará vo väčšine situácií pohodlný podvozok. Z hľadiska komfortu mu vyčítame len prenos otrasov do interiéru pri prejdení zvlneného asfaltu tzv. rolety.
Dobre zvláda aj rozbité cesty a má výbornú spätnú väzbu. V tom prekonáva mnohých konkurentov. V zákrutách sa Volvo mierne nakloní, ale k jeho prepruženiu nedôjde ani pri nečakanom prejazde priečnych vĺn.
Aj s neprimerane strmou reakciou šoféra sa podvozok vyrovná bez väčších problémov a auto si zachová pomerne pokojné správanie.
Budíky sú na náš vkus trochu vysvietené. Pred digitálnym zobrazením uprednostňujeme klasické analógové ukazovatele.
Foto: Tomáš Kelement
Motor vás do sedačky neoprieV prípade testovacieho vozidla mal pohon na starosti turbom prepĺňaný benzínový motor s objemom 1,6 litra.
Kultivovaný agregát neoplýval krátkodobým ťahom, ktorý by nás oprel do sedačky a bral nám dych.
Na druhej strane ponúkal slušných 240 Nm krútiaceho momentu v pomerne širokom pásme otáčok (1 600 až 3 000). Následne pri dosiahnutí 4500 otáčok sa dostaví maximálny výkon .
Vďaka tomu nemá V40 problém pri predbiehaní pomalších áut. Benzínový agregát však svojimi vlastnosťami neprekonáva kvalitu podvozka.
Inými slovami podvozok v zákrutách stíha motoru, a tak by to malo byť v prípade každého auta.
Z hľadiska bezpečnosti je totiž potrebné, aby podvozok mal predpoklady skrotiť dynamické parametre pohonnej jednotky a udržať auto na ceste.
Zo šoférskeho hľadiska sa nemôžeme sťažovať ani na riadenie a na jeho dobre nastavený posilňovač.
Skôr ako prudkého opretia do sedačky sa s 1,6 litrovým motorom dočkáte kontinuálneho ťahu v pomerne širokom spektre otáčok.
Foto: Tomáš Kelement
Úsporu dosiahne dobrou zotrvačnosťouV poslednom čase sme si zvykli na automatické prevodovky využívajúce režim plachtenia tak, že aj s manuálnou prevodovkou vo Volve sme sa nevyhýbali jazde na neutráli.
Pri plachtení pred vjazdom do obce sa nám ukázala výborná zotrvačnosť V40. Vďaka mimoriadne hladkému chodu by sa Volvo svojou zotrvačnosťou nestratilo ani medzi podstatne ťažšími vozidlami.
Napriek využívaniu plachtenia ostala papierová spotreba 5,3 l/100 km pre nás vzdialená. Ani nami dosiahnutých šesť litrov však nevnímame negatívne.
V poslednom čase sme vyskúšali niekoľko vozidiel značky Volvo a práve model V40 na nás zapôsobil jednoznačne najviac. Preto k pozitívnej recenzii pridávame aj nálepku kupujem.
Na vzhľad zadnej časti sme si museli chvíľu zvykať. Dojem nám kazil tvar veka batožinového priestoru v kombinácii s jeho lesklou čiernou časťou.
Foto: Tomáš Kelement
V najbližších dňoch vám prinesieme reportáž z prezentácie modelu XC90.
Z testovacieho zápisníka Značka a model
Volvo V40
Verzia
T2 Edition
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)
19 990/21 500/21 980 (akciové Edition ceny)
Motor
benzín; štvorvalec; 1 595 cm3; turbom prepĺňaný agregát s priamym vstrekovaním
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
88(120)/4500
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
240/1600-3000
Typ prevodovky/počet stupňov
manual/6
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
9,9/10,68
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
39,21
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
4,48 na 3. prevodovom stupni
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
6,09 na 4. prevodovom stupni
Stav tachometra (km)
6 500
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
5,3/6,0
Objem palivovej nádrže (l)
62
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)
745
Typ a rozmer pneumatík
Michelin Energy Saver 205/55 R16
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1463/447
Objem batožinového priestoru (l)
335
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2467;4369;2041(vrátane zrkadiel);1420
Motor
necítiť výrazný nástup výkonu, kultivovaný motor však poskytuje dobré dynamické vlastnosti v širokom spektre otáčok
Prevodovka
poteší kvalitou radenia s presnou kulisou
Podvozok
dobre zvláda rozbité cesty a nerovnosti vozovky; pri prejazde priečnych nerovností (roliet) ich cítiť, aj napriek komfortnému nastaveniu podvozka
Interiér
príjemný volant pasuje do ruky; dobré materiály a dielenské spracovanie
Posed vodiča a výhľad
dobrý posed, pohodlný aj na dlhšie cesty
Ovládanie palubného systému/navigácie
páčkou pod volantom/ nemá navigáciu
Grafika displejov a zobrazovanie
na dnešnú dobu malý displej nepatrí grafikou k špičke, svoj účel však splní
Predné svetlá technika a účinok
na halogény výborný účinok;
Odomykanie/vstup do auta
kľúč s diaľkovým centrálnym odomykaním
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu
vpredu pohodlné, vzadu priemerné
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
mechanika, šofér aj výškovo
Sklápanie operadiel v druhom rade
delené 60:40
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
ochranná sieť, slučky na upevnenie nákladu
Rezervné koleso - prístup
lepiaca sada
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)
ostrekovač prístupný; prahy čisté; nádrž bez uzáveru