SME
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik
reklama

Škodu na autách zmierni poistka. Nie však vždy

Prečítajte si rady, najmä pre firmy, kedy pomôže havarijná poistka a na čo si dať pozor, aby škodu poisťovňa preplatila.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Záplavy či zosuvy pôdy potrápili tento rok majiteľov áut niekoľkokrát. No nielen nevyspytateľné počasie prináša riziko škôd na autách.

Peter Kudlák zo spoločnosti Business Lease Slovakia spracoval rady (nie len) pre firmy, kedy pomôže havarijná poistka. A na čo si dať pozor, aby poisťovňa neodmietla platiť náhradu škody.

1.Pozor na vedomé zavinenie

Havarijné poistenie kryje nielen škodu na aute spôsobenú haváriou (teda stretom vozidla s iným predmetom, ako je auto, zviera, stavba a podobne), ale aj iné škodové udalosti spojené s užívaním vozidla.

"Napríklad živelné ako požiar, povodeň, víchrica, krupobitie, alebo pád stromu či iného predmetu, ďalej krádež vozidla alebo jeho častí a vandalizmus – úmyselne spôsobenú škodu na vozidle inou osobou," hovorí technický riaditeľ Business Lease Slovakia, Peter Kundlák.

V prípade firemných áut poisťovňa poskytne plnenie bez ohľadu na to, či zamestnanec využil auto na firemné účely, alebo súkromné a zaplavilo mu ho na dovolenke, prípadne mu ho vykradli počas návštevy hudobného festivalu.

Nikdy však vodič nesmie ísť vedome do rizika. Napríklad prekonávať zaplavený terén a riskovať nasatie vody do spaľovacieho priestoru motora, alebo aquaplaning (pri rýchlej jazde sa vplyvom vody na ceste pneumatika prestane dotýkať vozovky a vodič stráca kontrolu nad vozidlom).

K výlukám poistenia patria aj škody spôsobené na elektronických prístrojoch, ktoré nie sú pevne spojené s vozidlom, poškodenia pneumatík v prípade, že k inej škode na aute nedošlo, vedenia vozidla osobou bez vodičského preukazu, či škody vzniknuté pri súťažiach a pretekoch.

2.Patríte k rizikovým sektorom pre nehody?

Tak, ako sú rôzni vodiči, sú aj rôzne firmy, ktoré sú z pohľadu vzniku nehody rizikovejšie. Tie hlásia najviac poistných udalostí vozidiel.

"Z našich údajov sú to najmä spoločnosti zaoberajúce sa obchodom. Teda distribučné firmy (potraviny, nápoje, spotrebný tovar) a farmaceutické firmy," hovorí Peter Kundlák.

Myslieť na havarijné poistenie by mali všade tam, kde vozidlá jazdia takmer permanentne.

Typ podnikania, ani riziko nehodovosti vozidlového parku firiem však zvyčajne vplyv na výšku ceny poistky u poisťovne nemá. Sleduje sa až prípadná zvýšená škodovosť.

3.Dôležitá je aj lokalita, kde podnikáte

Geografická oblasť podnikania by mala byť takisto faktorom pri zvážení poistky. Rozhoduje napríklad množstvo krádeží áut, vandalizmu, prírodné škody, no najmä, aká je tam hustota premávky.

"V počte nehôd jednoznačne vedie Bratislavský kraj. Súvisí to so zhustenou premávkou, ale aj s problémom s parkovaním. Je tam nedostatok parkovacích miest a sú aj poddimenzované veľkosti parkovacích boxov v podzemných garážach a parkoviskách," dodal Kundlák.

4.Sledujte si škodovosť

Najlepším meradlom, či sa poistka oplatí, je sledovať si stav poistných udalostí.

Často sa zdá, že opravy „ťukancov“ na autách veľa nestoja. Ak sú však pričasté, môžu poriadne zaťažiť financie.

"Pri firmách, ktoré si autá prenajímajú cez operatívny lízing, napríklad vidíme, že najčastejšie škody sú parkovacie. Sú spôsobené samotným vodičom auta alebo iným vozidlom snažiacim sa zaparkovať v blízkosti daného auta," hovorí Peter Kudlák.

Riešením pre firmu však okrem poistky môžu byť aj školenia vodičov.

5.Kedy sa oplatia pripoistenia

Dnes ponúkajú poisťovne množstvo pripoistení. Na rozbitie skiel sa napríklad štandardne vzťahuje havarijné poistenie, no klient znáša spoluúčasť.

Pripoistenie dokáže spoluúčasť stiahnuť až na nulu.

Pripoistenie sa oplatí aj v prípade krádeže batožiny. No len tej, čo bola v batožinovom priestore vozidla. Ak ste ju nechali na viditeľnom mieste v aute, odkiaľ vám ju ukradli, alebo vám odtiaľ odcudzili okuliare či elektroniku, ktorá nebola pevne zabudovaná, poisťovňa vám plnenie neposkytne.

Pripoistiť sa dá dnes aj právna pomoc. Tá slúži v prípadoch, ak vodič zaviní dopravnú nehodu a príde o vodičský či technický preukaz, respektíve je voči nemu vznesené obvinenie z priestupku prípadne z nedbanlivostného trestného činu.

Napokon, pripoistením je možné riešiť aj finančné krytie trvalého úrazu či smrti kohokoľvek z posádky.

6.Ako sa počíta poistné plnenie

Havarijné poistenie sa uzatvára na cenníkovú cenu vozidla bez akýchkoľvek zliav. Táto suma je teda hornou hranicou plnenia poisťovne.

Pri totálnej škode vozidla, či už krádeži alebo havárii, kde je nerentabilné vozidlo opravovať, poisťovňa poskytuje plnenie len do výšky trhovej ceny auta. Tá je však zvyčajne nižšia, než účtovná zostatková hodnota vozidla v čase poistnej udalosti.

Klient poisťovne tak musí znášať rozdiel. "Môže ísť aj o tisícky eur," tvrdí Peter Kundlák.

Na trhu existujú možnosti, ako sa poistiť aj proti finančnej strate, ktorú tvorí rozdiel medzi účtovnou zostatkovou hodnotou vozidla v čase poistnej udalosti a trhovou cenou auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Východ mieša karty v súboji pamiatok, hlasuje sa online
  2. Obnovené historické skvosty už bojujú o priazeň verejnosti
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  5. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne verejné hlasovanie
  7. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne aj verejnosť
  8. Západniari hlasujú o svojej najkrajšej pamiatke
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 688
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 12 581
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 951
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 170
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 616
  6. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 5 687
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 347
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 112
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Ján Roháč: Ad.: Štiavnica a syndróm vyhorenia
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Krušetnica
  3. Pavel Kalis: Ako žiť s infláciou
  4. Linda Rampašeková: Je lepšia hra ako film?
  5. Unicef Slovensko: Voda nie je samozrejmosť
  6. Ivan Mlynár: Posolstvo Štefana Hamrana - sú len dva dni v roku, kedy nemôžeme brániť právny štát – včera a zajtra
  7. Rastislav Puchala: Maďari za Dunai
  8. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 181
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 763
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 116
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 132
  5. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 3 670
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 072
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 513
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 357
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu