SME

Škodu na autách zmierni poistka. Nie však vždy

Prečítajte si rady, najmä pre firmy, kedy pomôže havarijná poistka a na čo si dať pozor, aby škodu poisťovňa preplatila.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Záplavy či zosuvy pôdy potrápili tento rok majiteľov áut niekoľkokrát. No nielen nevyspytateľné počasie prináša riziko škôd na autách.

Peter Kudlák zo spoločnosti Business Lease Slovakia spracoval rady (nie len) pre firmy, kedy pomôže havarijná poistka. A na čo si dať pozor, aby poisťovňa neodmietla platiť náhradu škody.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1.Pozor na vedomé zavinenie

Havarijné poistenie kryje nielen škodu na aute spôsobenú haváriou (teda stretom vozidla s iným predmetom, ako je auto, zviera, stavba a podobne), ale aj iné škodové udalosti spojené s užívaním vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

"Napríklad živelné ako požiar, povodeň, víchrica, krupobitie, alebo pád stromu či iného predmetu, ďalej krádež vozidla alebo jeho častí a vandalizmus – úmyselne spôsobenú škodu na vozidle inou osobou," hovorí technický riaditeľ Business Lease Slovakia, Peter Kundlák.

V prípade firemných áut poisťovňa poskytne plnenie bez ohľadu na to, či zamestnanec využil auto na firemné účely, alebo súkromné a zaplavilo mu ho na dovolenke, prípadne mu ho vykradli počas návštevy hudobného festivalu.

Nikdy však vodič nesmie ísť vedome do rizika. Napríklad prekonávať zaplavený terén a riskovať nasatie vody do spaľovacieho priestoru motora, alebo aquaplaning (pri rýchlej jazde sa vplyvom vody na ceste pneumatika prestane dotýkať vozovky a vodič stráca kontrolu nad vozidlom).

SkryťVypnúť reklamu

K výlukám poistenia patria aj škody spôsobené na elektronických prístrojoch, ktoré nie sú pevne spojené s vozidlom, poškodenia pneumatík v prípade, že k inej škode na aute nedošlo, vedenia vozidla osobou bez vodičského preukazu, či škody vzniknuté pri súťažiach a pretekoch.

2.Patríte k rizikovým sektorom pre nehody?

Tak, ako sú rôzni vodiči, sú aj rôzne firmy, ktoré sú z pohľadu vzniku nehody rizikovejšie. Tie hlásia najviac poistných udalostí vozidiel.

"Z našich údajov sú to najmä spoločnosti zaoberajúce sa obchodom. Teda distribučné firmy (potraviny, nápoje, spotrebný tovar) a farmaceutické firmy," hovorí Peter Kundlák.

Myslieť na havarijné poistenie by mali všade tam, kde vozidlá jazdia takmer permanentne.

Typ podnikania, ani riziko nehodovosti vozidlového parku firiem však zvyčajne vplyv na výšku ceny poistky u poisťovne nemá. Sleduje sa až prípadná zvýšená škodovosť.

SkryťVypnúť reklamu

3.Dôležitá je aj lokalita, kde podnikáte

Geografická oblasť podnikania by mala byť takisto faktorom pri zvážení poistky. Rozhoduje napríklad množstvo krádeží áut, vandalizmu, prírodné škody, no najmä, aká je tam hustota premávky.

"V počte nehôd jednoznačne vedie Bratislavský kraj. Súvisí to so zhustenou premávkou, ale aj s problémom s parkovaním. Je tam nedostatok parkovacích miest a sú aj poddimenzované veľkosti parkovacích boxov v podzemných garážach a parkoviskách," dodal Kundlák.

4.Sledujte si škodovosť

Najlepším meradlom, či sa poistka oplatí, je sledovať si stav poistných udalostí.

Často sa zdá, že opravy „ťukancov“ na autách veľa nestoja. Ak sú však pričasté, môžu poriadne zaťažiť financie.

"Pri firmách, ktoré si autá prenajímajú cez operatívny lízing, napríklad vidíme, že najčastejšie škody sú parkovacie. Sú spôsobené samotným vodičom auta alebo iným vozidlom snažiacim sa zaparkovať v blízkosti daného auta," hovorí Peter Kudlák.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Riešením pre firmu však okrem poistky môžu byť aj školenia vodičov.

5.Kedy sa oplatia pripoistenia

Dnes ponúkajú poisťovne množstvo pripoistení. Na rozbitie skiel sa napríklad štandardne vzťahuje havarijné poistenie, no klient znáša spoluúčasť.

Pripoistenie dokáže spoluúčasť stiahnuť až na nulu.

Pripoistenie sa oplatí aj v prípade krádeže batožiny. No len tej, čo bola v batožinovom priestore vozidla. Ak ste ju nechali na viditeľnom mieste v aute, odkiaľ vám ju ukradli, alebo vám odtiaľ odcudzili okuliare či elektroniku, ktorá nebola pevne zabudovaná, poisťovňa vám plnenie neposkytne.

Pripoistiť sa dá dnes aj právna pomoc. Tá slúži v prípadoch, ak vodič zaviní dopravnú nehodu a príde o vodičský či technický preukaz, respektíve je voči nemu vznesené obvinenie z priestupku prípadne z nedbanlivostného trestného činu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napokon, pripoistením je možné riešiť aj finančné krytie trvalého úrazu či smrti kohokoľvek z posádky.

6.Ako sa počíta poistné plnenie

Havarijné poistenie sa uzatvára na cenníkovú cenu vozidla bez akýchkoľvek zliav. Táto suma je teda hornou hranicou plnenia poisťovne.

Pri totálnej škode vozidla, či už krádeži alebo havárii, kde je nerentabilné vozidlo opravovať, poisťovňa poskytuje plnenie len do výšky trhovej ceny auta. Tá je však zvyčajne nižšia, než účtovná zostatková hodnota vozidla v čase poistnej udalosti.

Klient poisťovne tak musí znášať rozdiel. "Môže ísť aj o tisícky eur," tvrdí Peter Kundlák.

Na trhu existujú možnosti, ako sa poistiť aj proti finančnej strate, ktorú tvorí rozdiel medzi účtovnou zostatkovou hodnotou vozidla v čase poistnej udalosti a trhovou cenou auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 33 218
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 687
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 420
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 370
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 152
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 5 426
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 492
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 235
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  2. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  3. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  4. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  5. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  6. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  7. Ľuboslava Šusteková: Čo je súkromné a čo už firemné?
  8. Jolana Čuláková: Prečo je Hašek "ne/bezpečný" aktivista a Ovečkin "ne/slávny" hokejový vzor
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 509
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 441
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 828
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 770
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 865
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 490
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 886
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 296
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu