SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Škodu na autách zmierni poistka. Nie však vždy

Prečítajte si rady, najmä pre firmy, kedy pomôže havarijná poistka a na čo si dať pozor, aby škodu poisťovňa preplatila.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Záplavy či zosuvy pôdy potrápili tento rok majiteľov áut niekoľkokrát. No nielen nevyspytateľné počasie prináša riziko škôd na autách.

Peter Kudlák zo spoločnosti Business Lease Slovakia spracoval rady (nie len) pre firmy, kedy pomôže havarijná poistka. A na čo si dať pozor, aby poisťovňa neodmietla platiť náhradu škody.

1.Pozor na vedomé zavinenie

Havarijné poistenie kryje nielen škodu na aute spôsobenú haváriou (teda stretom vozidla s iným predmetom, ako je auto, zviera, stavba a podobne), ale aj iné škodové udalosti spojené s užívaním vozidla.

"Napríklad živelné ako požiar, povodeň, víchrica, krupobitie, alebo pád stromu či iného predmetu, ďalej krádež vozidla alebo jeho častí a vandalizmus – úmyselne spôsobenú škodu na vozidle inou osobou," hovorí technický riaditeľ Business Lease Slovakia, Peter Kundlák.

V prípade firemných áut poisťovňa poskytne plnenie bez ohľadu na to, či zamestnanec využil auto na firemné účely, alebo súkromné a zaplavilo mu ho na dovolenke, prípadne mu ho vykradli počas návštevy hudobného festivalu.

Nikdy však vodič nesmie ísť vedome do rizika. Napríklad prekonávať zaplavený terén a riskovať nasatie vody do spaľovacieho priestoru motora, alebo aquaplaning (pri rýchlej jazde sa vplyvom vody na ceste pneumatika prestane dotýkať vozovky a vodič stráca kontrolu nad vozidlom).

K výlukám poistenia patria aj škody spôsobené na elektronických prístrojoch, ktoré nie sú pevne spojené s vozidlom, poškodenia pneumatík v prípade, že k inej škode na aute nedošlo, vedenia vozidla osobou bez vodičského preukazu, či škody vzniknuté pri súťažiach a pretekoch.

2.Patríte k rizikovým sektorom pre nehody?

Tak, ako sú rôzni vodiči, sú aj rôzne firmy, ktoré sú z pohľadu vzniku nehody rizikovejšie. Tie hlásia najviac poistných udalostí vozidiel.

"Z našich údajov sú to najmä spoločnosti zaoberajúce sa obchodom. Teda distribučné firmy (potraviny, nápoje, spotrebný tovar) a farmaceutické firmy," hovorí Peter Kundlák.

Myslieť na havarijné poistenie by mali všade tam, kde vozidlá jazdia takmer permanentne.

Typ podnikania, ani riziko nehodovosti vozidlového parku firiem však zvyčajne vplyv na výšku ceny poistky u poisťovne nemá. Sleduje sa až prípadná zvýšená škodovosť.

3.Dôležitá je aj lokalita, kde podnikáte

Geografická oblasť podnikania by mala byť takisto faktorom pri zvážení poistky. Rozhoduje napríklad množstvo krádeží áut, vandalizmu, prírodné škody, no najmä, aká je tam hustota premávky.

"V počte nehôd jednoznačne vedie Bratislavský kraj. Súvisí to so zhustenou premávkou, ale aj s problémom s parkovaním. Je tam nedostatok parkovacích miest a sú aj poddimenzované veľkosti parkovacích boxov v podzemných garážach a parkoviskách," dodal Kundlák.

4.Sledujte si škodovosť

Najlepším meradlom, či sa poistka oplatí, je sledovať si stav poistných udalostí.

Často sa zdá, že opravy „ťukancov“ na autách veľa nestoja. Ak sú však pričasté, môžu poriadne zaťažiť financie.

"Pri firmách, ktoré si autá prenajímajú cez operatívny lízing, napríklad vidíme, že najčastejšie škody sú parkovacie. Sú spôsobené samotným vodičom auta alebo iným vozidlom snažiacim sa zaparkovať v blízkosti daného auta," hovorí Peter Kudlák.

Riešením pre firmu však okrem poistky môžu byť aj školenia vodičov.

5.Kedy sa oplatia pripoistenia

Dnes ponúkajú poisťovne množstvo pripoistení. Na rozbitie skiel sa napríklad štandardne vzťahuje havarijné poistenie, no klient znáša spoluúčasť.

Pripoistenie dokáže spoluúčasť stiahnuť až na nulu.

Pripoistenie sa oplatí aj v prípade krádeže batožiny. No len tej, čo bola v batožinovom priestore vozidla. Ak ste ju nechali na viditeľnom mieste v aute, odkiaľ vám ju ukradli, alebo vám odtiaľ odcudzili okuliare či elektroniku, ktorá nebola pevne zabudovaná, poisťovňa vám plnenie neposkytne.

Pripoistiť sa dá dnes aj právna pomoc. Tá slúži v prípadoch, ak vodič zaviní dopravnú nehodu a príde o vodičský či technický preukaz, respektíve je voči nemu vznesené obvinenie z priestupku prípadne z nedbanlivostného trestného činu.

Napokon, pripoistením je možné riešiť aj finančné krytie trvalého úrazu či smrti kohokoľvek z posádky.

6.Ako sa počíta poistné plnenie

Havarijné poistenie sa uzatvára na cenníkovú cenu vozidla bez akýchkoľvek zliav. Táto suma je teda hornou hranicou plnenia poisťovne.

Pri totálnej škode vozidla, či už krádeži alebo havárii, kde je nerentabilné vozidlo opravovať, poisťovňa poskytuje plnenie len do výšky trhovej ceny auta. Tá je však zvyčajne nižšia, než účtovná zostatková hodnota vozidla v čase poistnej udalosti.

Klient poisťovne tak musí znášať rozdiel. "Môže ísť aj o tisícky eur," tvrdí Peter Kundlák.

Na trhu existujú možnosti, ako sa poistiť aj proti finančnej strate, ktorú tvorí rozdiel medzi účtovnou zostatkovou hodnotou vozidla v čase poistnej udalosti a trhovou cenou auta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 016
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 258
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 868
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 218
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 858
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 044
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 335
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 351
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 124
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší žúr v histórii krajiny

Niektoré slovenské idiomy po tomto víkende už nebudú, čo bývali.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L je zabudnutým rekordérom

Auto vážilo len 826 kilogramov.

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.