SME
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Na začiatku obce dovolia 80 km/h, o pár metrov to ruší križovatka

Pred ďalšou križovatkou je pod značkou Hlavná cesta nesprávna dodatková tabuľka.

(Zdroj: Google Streetview)

Ivan: "Na začiatku obce Bystričany časť Vieska (z oboch smerov) sa nachádza dopravná značka upravujúca maximálnu povolenú rýchlosť v obci na 80 km/h. Za tabuľou po najbližšiu križovatku je ale príliš krátky úsek (najmä v smere od Novák), aby táto úprava priniesla efekt zlepšenia plynulosti v cestnej premávke. Skôr mi to príde ako umele vytváranie miest pre nachytanie vodičov, ak dostatočne včas nezaregistrujú neoznačenú bočnú uličku."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk


Zväčšiť mapu

Tak ako píše Ivan, krátko po vjazde do obce je križovatka tvaru X, ktorá ruší najvyššiu povolenú rýchlosť 80 km/h a núti vodičov spomaliť na 50 km/h.

Z opačného smeru ruší vodičom 80-ku blízka križovatka tvaru T.

Pre vodičov to prakticky znamená, že hneď pri vstupe do obce musia veľmi rýchlo spomaliť na 50 km/h. V opačnom prípade riskujú, že ich namerajú policajti. V prípade, že by šli za križovatkami viac ako 70 km/h, smeli by im zadržať vodičák.

Zámerom správcu cesty bolo zjavne zvýšiť plynulosť premávky, to sa však nepodarilo.

Najmä križovatku tvaru X je v obci nenápadná a vodič, ktorý nepozná lokalitu, si križovatku nemusí všimnúť. Ľahko tak prekročí rýchlosť a hrozí mu pokuta. Nemôžete mať ani istotu, že by vám policajti uverili, že ste si križovatku nevšimli.

Ak by nedovolili ísť vodičom cez obec 80 km/h, prinútili by ich na pár desiatok metrov výrazne spomaliť, čo môže v čase dopravnej špičky spôsobovať kolóny a zdržanie.

Osemdesiatka tiež naznačuje, že v obci pri hlavnej ceste sa nepohybuje veľa ľudí, ktorých by zvýšenie najvyššej povolenej rýchlosti v obci mohlo ohroziť.

Aby najvyššia povolená rýchlosť 80 km/h platila na celom úseku hlavného ťahu cez obec, museli by byť dopravné značky s číslom 80 umiestnené aj za križovatkami.

Kadiaľ pokračuje hlavná cesta?

Gus: "Chcel by som upozorniť na chybnú dodatkovú tabuľku k značke hlavná cesta na Jantárovej ceste v Bratislave. Podľa dodatkovej tabuľky sú všetky cesty v križovatke hlavné."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk


Zväčšiť mapu

Pod značkou Hlavná cesta je nesprávna dodatková tabuľka. Aj keď ukazuje správny tvar križovatky, nie je z nej zrejmé, kadiaľ pokračuje hlavná cesta.

Aj keď vodorovné značenie a stavebný stav ciest naznačuje, že hlavná cesta pokračuje rovno, istotu nemôžete mať (ak to tam nepoznáte).

Z pohľadu fotografa nie je vylúčené, že hlavná cesta pokračuje vpravo. Potom by boli vodiči idúci rovno povinní dať prednosť vozidlá prichádzajúcim sprava.

Dodatková tabuľka tak spôsobuje, že z hľadiska predpisov je dávanie prednosti v jazde nejednoznačné.

"Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad," uvádza vyhláška k zákonu o cestnej premávke.

Značenie na fotke ale nespĺňa jednu z citovaných požiadaviek a nemalo by byť platné. A teda by tam malo platiť pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Kým sa tam nestane nehoda, väčšina bude napriek značke považovať rovnú cestu za hlavnú. Nehoda v križovatke by ale mohla spôsobiť, že rozhodnutie o vinníkovi bude nespravodlivé práve pre nesprávne dopravné značenie.

Ako rýchlo ísť za značkou upozorňujúcou na zníženú rýchlosť

Boris: "A ešte jedna značka pri vstupe do Bratislavy po diaľnici od Brna. Je tam upozorňujúca značka na 90-tku v meste. Platí 90 km/h už od tejto značky? Alebo až od označenia obce?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné značenie, ktoré upozorňuje na rýchlostné obmedzenie na diaľničnom obchvate Bratislavy, neupravuje najvyššiu povolenú rýchlosť.

Najvyššia povolená rýchlosť 90 km/h na diaľnici platí až po vjazde do Bratislavy (za značkou označujúcou začiatok obce).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  2. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  8. Výlety na mieru pre celú rodinu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 270
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 785
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 392
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 458
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 238
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 805
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 3 442
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 251
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Jana Hanuliaková: Pani Remišová, konajte!
  2. Věra Tepličková: Cieľom novej reformy je, aby sme uvideli, čo sme zatiaľ nevideli
  3. Štefan Vidlár: Nádzej zvíťezí
  4. Martin Fletcher: Video: Pomůžete vybrat potřebnou částku na automobil pro těžce nemocnou Zuzanku?
  5. Milan Removčík: Belianske Tatry.
  6. Marian Letko: Ostrovy cestovným ruchom nepoľúbené (1.časť)
  7. Elena Antalová: Ak chceme zostať príčetní, každá zaujímavosť poteší
  8. Ľubomír Maretta: Edo
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 15 916
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 287
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 853
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 543
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 862
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 327
  7. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 171
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 853
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu