Štokholm sa pred týždňom stal miestom, kde automobilka Volvo predstavila novú generáciu svojho najdôležitejšieho modelu.
Dávno ním už nie je veľká limuzína, ale prerastené SUV XC90. To sa stalo symbolom luxusu a bezpečnosti už v roku 2002. Práve tieto dve vlastnosti predstavitelia značky niekoľkokrát nahlas vyzdvihli.
Volvo XC90 bolo odhalené pred očami asi 400 novinárov z celého sveta v priestoroch múzea dizajnu.
Švédi sú hrdí najmä na nový základ vozidla
Nová generácia SUV je postavená na novo-vyvinutej modulárnej platforme (SPA). Predstavitelia automobilky zdôraznili, že bola vyvinutá Volvom a určená výhradne pre Volvo.
Táto informácia je v rozpore so špekuláciami, ktoré tvrdili, že na švédskej platforme bude stáť aj pripravované SUV Alfy Romeo.
Platformu SPA pripravovalo Volvo päť rokov a v najbližších rokoch na nej budú postavené mnohé ďalšie modely značky.
Nový podvozkový základ by mal mať výhodu pre dizajnérov, ponúkať štedrý vnútorný priestor a umožní vyrábať rôzne modely na jednej výrobnej linke vrátane hybridných modelov.
Platforma SPA umožní konštruktérom lepšie rozložiť hmotnosť medzi nápravy a v prípade modelu XC90 dáva možnosť použiť elektrické pohonné jednotky v podstate so všetkými spaľovacími motormi značky.
SUV budú poháňať výhradne len štyri valce
Ekologické myslenie Švédov zašlo až tak ďaleko, že pod kapotou nového Volva XC90 sa objavia výhradne štvorvalcové spaľovacie motory so zdvihovým objemom dva litre a rôznym stupňom prepĺňania.
Na vrchole ponuky stojí variant XC90 T8 s motorom TwinEngine, ktorý sa spolieha na turbom aj kompresorom prepĺňaný motor. Dvojlitrový spaľovací agregát vyprodukuje výkon 236 kW (320 k). Krútiaci moment 400 Nm poháňa roztáča kolesá prednej nápravy.
Výkon spaľovacej jednotky, samostatne dostupnej ako verzia T6, je skutočne úctyhodný. V tejto objemovej triede sa mu môže rovnať len motor, ktorý poháňa Mercedes-Benz A45 AMG a ponúka výkon 256 kW (360 k).
Zadné kolesá verzie T8 poháňa elektromotor s výkonom 60 kW (80 k). Celkový systémový výkon najvýkonnejšej verzie sa vyšplhá na približne 400 konských síl. Krútiaci moment 640 Nm popri výkone nijak nezaostáva.
Verzia T8 označená ako Plug-In hybrid je schopná po prepnutí do čisto elektrického režime precestovať vzdialenosť približne 40 km.
Náš názor
Napriek vysokému výkonu si myslíme, že vozidlu tejto triedy môže (v očiach zákazníkov) chýbať motor vyššej objemovej kategórie.
Výkonovo síce verzia T8 za svojimi konkurentmi nezaostáva, ide však aj o hladký zvukový prejav šesť a viac valcových pohonných jednotiek. Zároveň v danej kategórii, či sa nám to páči alebo nie, tvorí šesťvalcový agregát istú prestíž.
Nie sme si istí, či najvýkonnejšia hybridná verzia T8 bude schopná uspokojiť „menej na zeleno mysliacich“ zákazníkov.
Naftový motor je dôležitým prvkom ponuky
Pred niekoľkými rokmi sme vznetový motor s objemom 1,9 litra a výkonom 140 koní považovali za vrchol kariéry nafty. Dnes však moderné naftové jednotky so zdvihovým objemom dva litre prekračujú hranicu 200 konských síl.
Medzi dôležité verzie Volva XC90 bude patriť aj naftová D5. Jej základom je dvojlitrový vznetový štvorvalec s výkonom 165 kW (225 k) a krútiacim momentom 470 Nm.
Zaujímavá je informácia o kombinovanej spotrebe. Približne dvojtonovému vozidlu vo verzii D5 by na 100 km jazdy malo stačiť približne 5,8 litra nafty.
Volvo XC90 D5 porazí hranicu 100 km/h za 5,8 7,8 sekundy.
Presné technické parametre dvoch najdôležitejších motorov i rozmery vozidla sú uvedené v PDF dokumente.
Nová generácia Volva XC90 bude využívať novú osemstupňovú automatickú prevodovku AW TG-81SC.
Z unifikovaného dizajnu vytŕča Thórovo kladivo
Základný dizajn exteriéru nového Volva XC90 nie je nijak ohromujúci. Využíva overené tvary a v podstate sa prispôsobil potrebám vnútorného priestoru sedemmiestej kabíny a vozidla typu SUV.
Oveľa zaujímavejšie sú detaily karosérie. Medzi najkrajšie prvky patria predné svetlomety, ktorých „svetelný podpis“ s kladivom bájneho Thóra, sa stane základom aj pre budúce modely značky.
Páčia sa nám do vnútra prelisované lemy blatníkov a fakt, že Volvo zachovalo pôvodný tvar zadných svetiel predchádzajúceho modelu XC90. Je to pekný dizajnový prvok.
Interiér nás pozitívne prekvapil
Myslíme si, že kompletným prepracovaním interiéru Volvo trochu stratilo originalitu, no získalo krásnu jednoduchosť a precíznu eleganciu.
Nechceme byť príliš nadšení, ale vnútorné usporiadanie a výber materiálov sa nám veľmi páčil.
Volvo XC90 je prvým vozidlom značky, ktoré namiesto často kritizovanej veľkej sady tlačidiel využíva dotykovú obrazovku. Na jej pozadí pracuje operačný systém Android spoločnosti Google, využívaný hlavne vo smartfónoch a tabletoch.
Viac ako rozmer dotykového panela je dôležitá odozva systému, na ktorú sme boli zvedaví. Môžeme potvrdiť, že palubný systém pracuje rýchlo a bez meškania.
Užívateľ má základné informácie vždy k dispozícii a po výbere jednej časti menu sa druhá - podstatná časť (ako napríklad ventilácia) celkom neschová, len zmenší na spodnú alebo vrchnú časť obrazovky.
Volvo tak zabezpečilo, že vodič má vždy prístupné ovládanie k dôležitým prvkom a nemusí vykonať celý rad operácií, aby dosiahol svoj cieľ aj keď je kdekoľvek v menu systému.
Švédska značka si dala záležať na prepracovaní mechanických ovládacích prvkov vo vozidle. Medzi použitými materiálmi nechýba drevo, kov, ale ani sklo.
Pochváliť musíme takmer dokonalé sedadlá, ktorými sú však severania známi už dlho.
Náš názor
Nebudeme opakovať fakt, že najintuitívnejšie ovládanie (počas jazdy) sú jednoduché mechanické prvky a nie dotykový panel.
Doba však pokročila a zákazníci vyžadujú moderné riešenia. Volvo sa snažilo pripraviť multimediálne prostredie, ktoré je pekné, jednoduché a účelné.
Posledný rad bude luxusom pre deti
Jednou z hlavných výhod modulárnej platformy je aj možnosť ponúknuť tretí rad sedadiel. Vyskúšali sme ich a musíme potvrdiť ich praktické ambície.
V spojení s posuvným druhým radom sedadiel, ktoré tvoria tri samostatne posúvateľné prvky, sa v poslednom rade skutočne odvezú cestujúci do výšky 170 cm a stále relatívne pohodlne. Isté uskromnenie v druhom rade je však nevyhnutné.
Všetkých sedem sedadiel je vybavených trojbodovými bezpečnostnými pásmi a všetky rady sedadiel sú zabezpečené nafukovacími clonami chrániacimi cestujúcich v prípade bočného nárazu a pri prevrátení vozidla.
Sedadlá v treťom rade môžu vybavené aj elektrickým ovládaním.
Najvyššia úroveň audio systému v XC90 obsahuje zosilňovač s výkonom 1.400 W a 19 reproduktorov značky Bowers & Wilkins.
Bezpečnosť nepozná kompromis
Cieľom automobilky Volvo je aby od roku 2020 v ich vozidlách žiadny človek nezomrel a ani sa vážne nezranil.
Práve preto sa do nového Volva sériovo montuje systém (City Safety) autonómneho zastavenie vozidla v prípade hroziaceho nárazu. Systém monitoruje aj priestor za vozidlom aby v prípade nebezpečenstva pripravil posádku na náraz.
City Safety dokáže rozpoznať cyklistov aj chodcov za dňa i noci. Jeho súčasťou sú dve technologické novinky: systém ochrany proti neúmyselnému opusteniu vozovky a schopnosť automatického zabrzdenia v križovatke.
Súčasťou systému je aj funkcia, ktorá umožňuje autonómne sledovať vozidlo idúce vpredu v kolónach.
Predaj začína na internete
Pre automobilku Volvo je nová generácia modelu XC90 tak dôležitá, že začiatok predaja štartuje séria s názvom First Edition dostupná len prostredníctvom internetového predaja. Automobilka vyrobí 1.927 vozidiel First Edition čím si spoločnosť pripomenie prvé auto značky Volvo.
Predaj "internetovej" limitovanej edícii začína zajtra - 3. 9. 2014 o 16:00 stredoeurópskeho času.
Na slovenskom trhu bude nové Volvo XC90 cenou len tesne podliezať hranicu 50-tisíc eur. Vo výbave hodnej danej triedy však počítajte s cenou ešte o polovicu vyššou.
Už teraz sa tešíme na prvé jazdy s novým vozidlom. Sme zvedaví, či potvrdí statické dojmy.