Vodičák si robil na motorke, ktorú pre zmenu pravidiel nesmie šoférovať

Bez oprávnenia nešoférujte. Prišli by ste o vodičák až na päť rokov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Radovan: "Zmenou pravidiel o cestnej premávke z roku 2004 som prišiel o oprávnenie (A/50 = AM).

Zanikla mi možnosť šoférovať motocykel do 50 cm3 nad konštrukčnú rýchlosť 45 km/h. Napríklad Simson, na ktorom jazdím 20 rokov a dokonca som na ňom robil vodičák ako 15 ročný.

Administratívnym zásahom mi ho znemožnili používať, preto to považujem za škodu, ktorú mi spôsobil štát. Ja som si predsa skúšku už raz riadne zaplatil.

Rešpektujem zákon, nemám problém si rozšíriť oprávnenie na napríklad na A1, ale prečo mám zvýšenie kvalifikácie vodičského oprávnenia platiť znova ja?

Viete mi poradiť alternatívu? Ak nie, vyriešim si to určite čiernou cestou, štátu to nedám, a určite nie som sám."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Do 1. mája 2004 poznali predpisy na Slovensku len dve skupiny vodičov motocyklov. Buď ste mali oprávnenie na všetky motorky (skupina A) alebo ste smeli šoférovať motocykle s objemom motora do 50 cm3 (skupina A/50).

Ak ste si urobili vodičák na osobné auto, smeli ste automaticky šoférovať nielen motorky do 50 cm3 ale aj trojkolky zo skupiny A.

Zmenou vyhlášky si niektorí vodiči museli urobiť vodičák znovu

Nová vyhláška z roku 2004 zrušila skupinu A/50. Namiesto nej vytvorila skupinu AM. Tú vyhláška zadefinovala ako

  • dvojkolesové motorové vozidlá, trojkolesové motorové vozidlá, štvorkolesové motorové vozidlá a pásové motorové vozidlá s najvyššou povolenou rýchlosťou neprevyšujúcou 45 km/h, s akýmkoľvek druhom pohonu a s pohonom spaľovacím motorom s objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 okrem bicyklov dodatočne vybavených pomocným motorčekom s pohonom spaľovacím motorom s objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 a s najvyššou povolenou rýchlosťou neprevyšujúcou 30 km/h.

Každý, kto mal vo vodičáku dovtedy zapísanú skupinu A/50, razom nesmeli šoférovať motorky, ktoré dokázali ísť rýchlejšie ako 45 km/h: "vodičské oprávnenie skupiny A/50 oprávňuje viesť motorové vozidlá v rozsahu terajšej skupiny AM".

To bolo pred viac ako desiatimi rokmi.

Neskôr bola skupina AM upravená a rozšírená. Dnes majú motorky tejto skupiny najväčšiu konštrukčnú rýchlosť 25 až 45 km/h a motor, ktorého zdvihový objem valcov nepresahuje 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora alebo ktorého najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora.

Bez oprávnenia nejazdite, pokuta je veľmi prísna

Od čias skupiny A/50 majú vodiči dve možnosti, ako riadiť "rýchlejšie" motorky s objemom motora nepresahujúcim 50 cm3. Drahšia možnosť je urobiť si vodičák skupiny A1 alebo A.

V minulom roku dostali vodiči osobných áut ďalšiu možnosť.

Na Slovensku (v zahraničí to neplatí) smú aj bez skúšok riadiť vozidlá skupiny A1 s automatickou prevodovkou. To sú motorky (skútre) s kubatúrou do 125 cm3 a najväčšou konštrukčnou rýchlosťou nad 45 km/h. Bez obmedzenia krajiny smú šoférovať motocykle skupiny AM.

Paradoxom je, že Radovan robil skúšku na motorke, ktorú po roku 2004 nesmel šoférovať.

Napriek tomu, že je to nespravodlivé, Radovan nesmie šoférovať Simson bez automatickej prevodovky a bez toho, aby si znovu spravil vodičák. V opačnom prípade riskuje nielen pokutu do 1300 eur, ale aj zákaz šoférovania na 1 až 5 rokov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 494
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 216
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 142
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 396
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 982
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 774
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 768
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 616
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 336
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 314

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.