SME

Vodičák si robil na motorke, ktorú pre zmenu pravidiel nesmie šoférovať

Bez oprávnenia nešoférujte. Prišli by ste o vodičák až na päť rokov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Radovan: "Zmenou pravidiel o cestnej premávke z roku 2004 som prišiel o oprávnenie (A/50 = AM).

Zanikla mi možnosť šoférovať motocykel do 50 cm3 nad konštrukčnú rýchlosť 45 km/h. Napríklad Simson, na ktorom jazdím 20 rokov a dokonca som na ňom robil vodičák ako 15 ročný.

Administratívnym zásahom mi ho znemožnili používať, preto to považujem za škodu, ktorú mi spôsobil štát. Ja som si predsa skúšku už raz riadne zaplatil.

Rešpektujem zákon, nemám problém si rozšíriť oprávnenie na napríklad na A1, ale prečo mám zvýšenie kvalifikácie vodičského oprávnenia platiť znova ja?

Viete mi poradiť alternatívu? Ak nie, vyriešim si to určite čiernou cestou, štátu to nedám, a určite nie som sám."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Do 1. mája 2004 poznali predpisy na Slovensku len dve skupiny vodičov motocyklov. Buď ste mali oprávnenie na všetky motorky (skupina A) alebo ste smeli šoférovať motocykle s objemom motora do 50 cm3 (skupina A/50).

Ak ste si urobili vodičák na osobné auto, smeli ste automaticky šoférovať nielen motorky do 50 cm3 ale aj trojkolky zo skupiny A.

Zmenou vyhlášky si niektorí vodiči museli urobiť vodičák znovu

Nová vyhláška z roku 2004 zrušila skupinu A/50. Namiesto nej vytvorila skupinu AM. Tú vyhláška zadefinovala ako

  • dvojkolesové motorové vozidlá, trojkolesové motorové vozidlá, štvorkolesové motorové vozidlá a pásové motorové vozidlá s najvyššou povolenou rýchlosťou neprevyšujúcou 45 km/h, s akýmkoľvek druhom pohonu a s pohonom spaľovacím motorom s objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 okrem bicyklov dodatočne vybavených pomocným motorčekom s pohonom spaľovacím motorom s objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 a s najvyššou povolenou rýchlosťou neprevyšujúcou 30 km/h.

Každý, kto mal vo vodičáku dovtedy zapísanú skupinu A/50, razom nesmeli šoférovať motorky, ktoré dokázali ísť rýchlejšie ako 45 km/h: "vodičské oprávnenie skupiny A/50 oprávňuje viesť motorové vozidlá v rozsahu terajšej skupiny AM".

SkryťVypnúť reklamu

To bolo pred viac ako desiatimi rokmi.

Neskôr bola skupina AM upravená a rozšírená. Dnes majú motorky tejto skupiny najväčšiu konštrukčnú rýchlosť 25 až 45 km/h a motor, ktorého zdvihový objem valcov nepresahuje 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora alebo ktorého najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora.

Bez oprávnenia nejazdite, pokuta je veľmi prísna

Od čias skupiny A/50 majú vodiči dve možnosti, ako riadiť "rýchlejšie" motorky s objemom motora nepresahujúcim 50 cm3. Drahšia možnosť je urobiť si vodičák skupiny A1 alebo A.

V minulom roku dostali vodiči osobných áut ďalšiu možnosť.

Na Slovensku (v zahraničí to neplatí) smú aj bez skúšok riadiť vozidlá skupiny A1 s automatickou prevodovkou. To sú motorky (skútre) s kubatúrou do 125 cm3 a najväčšou konštrukčnou rýchlosťou nad 45 km/h. Bez obmedzenia krajiny smú šoférovať motocykle skupiny AM.

SkryťVypnúť reklamu

Paradoxom je, že Radovan robil skúšku na motorke, ktorú po roku 2004 nesmel šoférovať.

Napriek tomu, že je to nespravodlivé, Radovan nesmie šoférovať Simson bez automatickej prevodovky a bez toho, aby si znovu spravil vodičák. V opačnom prípade riskuje nielen pokutu do 1300 eur, ale aj zákaz šoférovania na 1 až 5 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 9 719
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 030
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 260
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 665
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 117
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 915
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 599
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 323
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ondřej Havelka: Kdo jsme. Teologické pojetí lidské osoby a osobnosti
  2. Vladimír Bojničan: Konzervy 21. storočia – celé zle! — III.
  3. Tomáš Susko: Hollywoodska scenáristická škola vs slovenský film
  4. Radoslav Medzihradský: Majstrovstvá sveta v snookeri
  5. Jolana Čuláková: Extrémistickí aktivisti a "antifašisti" sa zahryzli do Pochodu pre život a stopli ho
  6. Dominik Sumbal: Obvinenie Juraja Šeligu je útokom na každého slušného človeka
  7. Veronika Mešková: Nomádka
  8. Lenka Hruščáková: Kiežby sme sa k sebe správali s väčšou úctou
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 079
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 241
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 10 373
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 260
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 8 686
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 360
  7. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 6 249
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 716
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  2. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  3. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  4. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  5. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  6. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  7. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
reklama
SkryťZatvoriť reklamu