SME
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Vodičák si robil na motorke, ktorú pre zmenu pravidiel nesmie šoférovať

Bez oprávnenia nešoférujte. Prišli by ste o vodičák až na päť rokov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Radovan: "Zmenou pravidiel o cestnej premávke z roku 2004 som prišiel o oprávnenie (A/50 = AM).

Zanikla mi možnosť šoférovať motocykel do 50 cm3 nad konštrukčnú rýchlosť 45 km/h. Napríklad Simson, na ktorom jazdím 20 rokov a dokonca som na ňom robil vodičák ako 15 ročný.

Administratívnym zásahom mi ho znemožnili používať, preto to považujem za škodu, ktorú mi spôsobil štát. Ja som si predsa skúšku už raz riadne zaplatil.

Rešpektujem zákon, nemám problém si rozšíriť oprávnenie na napríklad na A1, ale prečo mám zvýšenie kvalifikácie vodičského oprávnenia platiť znova ja?

Viete mi poradiť alternatívu? Ak nie, vyriešim si to určite čiernou cestou, štátu to nedám, a určite nie som sám."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Do 1. mája 2004 poznali predpisy na Slovensku len dve skupiny vodičov motocyklov. Buď ste mali oprávnenie na všetky motorky (skupina A) alebo ste smeli šoférovať motocykle s objemom motora do 50 cm3 (skupina A/50).

Ak ste si urobili vodičák na osobné auto, smeli ste automaticky šoférovať nielen motorky do 50 cm3 ale aj trojkolky zo skupiny A.

Zmenou vyhlášky si niektorí vodiči museli urobiť vodičák znovu

Nová vyhláška z roku 2004 zrušila skupinu A/50. Namiesto nej vytvorila skupinu AM. Tú vyhláška zadefinovala ako

  • dvojkolesové motorové vozidlá, trojkolesové motorové vozidlá, štvorkolesové motorové vozidlá a pásové motorové vozidlá s najvyššou povolenou rýchlosťou neprevyšujúcou 45 km/h, s akýmkoľvek druhom pohonu a s pohonom spaľovacím motorom s objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 okrem bicyklov dodatočne vybavených pomocným motorčekom s pohonom spaľovacím motorom s objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 a s najvyššou povolenou rýchlosťou neprevyšujúcou 30 km/h.

Každý, kto mal vo vodičáku dovtedy zapísanú skupinu A/50, razom nesmeli šoférovať motorky, ktoré dokázali ísť rýchlejšie ako 45 km/h: "vodičské oprávnenie skupiny A/50 oprávňuje viesť motorové vozidlá v rozsahu terajšej skupiny AM".

SkryťVypnúť reklamu

To bolo pred viac ako desiatimi rokmi.

Neskôr bola skupina AM upravená a rozšírená. Dnes majú motorky tejto skupiny najväčšiu konštrukčnú rýchlosť 25 až 45 km/h a motor, ktorého zdvihový objem valcov nepresahuje 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora alebo ktorého najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora.

Bez oprávnenia nejazdite, pokuta je veľmi prísna

Od čias skupiny A/50 majú vodiči dve možnosti, ako riadiť "rýchlejšie" motorky s objemom motora nepresahujúcim 50 cm3. Drahšia možnosť je urobiť si vodičák skupiny A1 alebo A.

V minulom roku dostali vodiči osobných áut ďalšiu možnosť.

Na Slovensku (v zahraničí to neplatí) smú aj bez skúšok riadiť vozidlá skupiny A1 s automatickou prevodovkou. To sú motorky (skútre) s kubatúrou do 125 cm3 a najväčšou konštrukčnou rýchlosťou nad 45 km/h. Bez obmedzenia krajiny smú šoférovať motocykle skupiny AM.

SkryťVypnúť reklamu

Paradoxom je, že Radovan robil skúšku na motorke, ktorú po roku 2004 nesmel šoférovať.

Napriek tomu, že je to nespravodlivé, Radovan nesmie šoférovať Simson bez automatickej prevodovky a bez toho, aby si znovu spravil vodičák. V opačnom prípade riskuje nielen pokutu do 1300 eur, ale aj zákaz šoférovania na 1 až 5 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  2. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  8. Výlety na mieru pre celú rodinu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 268
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 784
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 391
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 447
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 236
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 805
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 3 414
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 256
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Cieľom novej reformy je, aby sme uvideli, čo sme zatiaľ nevideli
  2. Štefan Vidlár: Nádzej zvíťezí
  3. Marian Letko: Ostrovy cestovným ruchom nepoľúbené (1.časť)
  4. Martin Fletcher: Video: Pomůžete vybrat potřebnou částku na automobil pro těžce nemocnou Zuzanku?
  5. Milan Removčík: Belianske Tatry.
  6. Elena Antalová: Ak chceme zostať príčetní, každá zaujímavosť poteší
  7. Ľubomír Maretta: Edo
  8. Ján Komrska: Quandary Peak, Kolorádo
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 15 799
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 270
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 852
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 529
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 862
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 316
  7. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 170
  8. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 055
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu