Vodičák si robil na motorke, ktorú pre zmenu pravidiel nesmie šoférovať

Bez oprávnenia nešoférujte. Prišli by ste o vodičák až na päť rokov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Radovan: "Zmenou pravidiel o cestnej premávke z roku 2004 som prišiel o oprávnenie (A/50 = AM).

Zanikla mi možnosť šoférovať motocykel do 50 cm3 nad konštrukčnú rýchlosť 45 km/h. Napríklad Simson, na ktorom jazdím 20 rokov a dokonca som na ňom robil vodičák ako 15 ročný.

Administratívnym zásahom mi ho znemožnili používať, preto to považujem za škodu, ktorú mi spôsobil štát. Ja som si predsa skúšku už raz riadne zaplatil.

Rešpektujem zákon, nemám problém si rozšíriť oprávnenie na napríklad na A1, ale prečo mám zvýšenie kvalifikácie vodičského oprávnenia platiť znova ja?

Viete mi poradiť alternatívu? Ak nie, vyriešim si to určite čiernou cestou, štátu to nedám, a určite nie som sám."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Do 1. mája 2004 poznali predpisy na Slovensku len dve skupiny vodičov motocyklov. Buď ste mali oprávnenie na všetky motorky (skupina A) alebo ste smeli šoférovať motocykle s objemom motora do 50 cm3 (skupina A/50).

Ak ste si urobili vodičák na osobné auto, smeli ste automaticky šoférovať nielen motorky do 50 cm3 ale aj trojkolky zo skupiny A.

Zmenou vyhlášky si niektorí vodiči museli urobiť vodičák znovu

Nová vyhláška z roku 2004 zrušila skupinu A/50. Namiesto nej vytvorila skupinu AM. Tú vyhláška zadefinovala ako

  • dvojkolesové motorové vozidlá, trojkolesové motorové vozidlá, štvorkolesové motorové vozidlá a pásové motorové vozidlá s najvyššou povolenou rýchlosťou neprevyšujúcou 45 km/h, s akýmkoľvek druhom pohonu a s pohonom spaľovacím motorom s objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 okrem bicyklov dodatočne vybavených pomocným motorčekom s pohonom spaľovacím motorom s objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 a s najvyššou povolenou rýchlosťou neprevyšujúcou 30 km/h.

Každý, kto mal vo vodičáku dovtedy zapísanú skupinu A/50, razom nesmeli šoférovať motorky, ktoré dokázali ísť rýchlejšie ako 45 km/h: "vodičské oprávnenie skupiny A/50 oprávňuje viesť motorové vozidlá v rozsahu terajšej skupiny AM".

To bolo pred viac ako desiatimi rokmi.

Neskôr bola skupina AM upravená a rozšírená. Dnes majú motorky tejto skupiny najväčšiu konštrukčnú rýchlosť 25 až 45 km/h a motor, ktorého zdvihový objem valcov nepresahuje 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora alebo ktorého najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora.

Bez oprávnenia nejazdite, pokuta je veľmi prísna

Od čias skupiny A/50 majú vodiči dve možnosti, ako riadiť "rýchlejšie" motorky s objemom motora nepresahujúcim 50 cm3. Drahšia možnosť je urobiť si vodičák skupiny A1 alebo A.

V minulom roku dostali vodiči osobných áut ďalšiu možnosť.

Na Slovensku (v zahraničí to neplatí) smú aj bez skúšok riadiť vozidlá skupiny A1 s automatickou prevodovkou. To sú motorky (skútre) s kubatúrou do 125 cm3 a najväčšou konštrukčnou rýchlosťou nad 45 km/h. Bez obmedzenia krajiny smú šoférovať motocykle skupiny AM.

Paradoxom je, že Radovan robil skúšku na motorke, ktorú po roku 2004 nesmel šoférovať.

Napriek tomu, že je to nespravodlivé, Radovan nesmie šoférovať Simson bez automatickej prevodovky a bez toho, aby si znovu spravil vodičák. V opačnom prípade riskuje nielen pokutu do 1300 eur, ale aj zákaz šoférovania na 1 až 5 rokov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  3. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  4. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  9. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  10. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  1. Vyberáme správny názov firmy
  2. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  3. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  4. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  5. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  6. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  7. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  8. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  9. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  10. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 796
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 605
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 382
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 13 264
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 10 463
  6. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 4 737
  7. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 4 732
  8. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 739
  9. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 3 180
  10. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu 3 070

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cez čiaru: Hlas za chlieb a čučo, takto sa volilo na východe

Rómom ponúkali za volebný hlas 5 eur aj horčicu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Smer má páku na Lajčáka

Súmračnej radíme krotiť optimizmus.

KULTÚRA

Gott už nie je boh. Česi si za celebritu storočia vybrali Sagana

Slovenský športovec porazil zástup českých umelcov.

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

O reportáži, ktorá nevznikla, ale zaslúžila by si

Prečo sa Slovák stará o cudzie deti v Afrike?

Neprehliadnite tiež

Malé Suzuki Jimny sa môže jednoducho premeniť na Mercedes či Land Rover

Japonský úpravca začne konverziu ponúkať budúci rok.

Výroba Volkswagenu Passat sa presunie do Česka k Škode Superb

Nové rodisko sa hľadá pre Škodu Karoq a Seat Ateca.

Kia spustila výrobu nového modelu ProCeed

Tretia generácia modelu sa začne predávať exkluzívne v Európe.