Lexus
CT 200h
Spotreba v teste:
5,9 l/100 km
Cena verzie od:
22.200 eur
NÁŠ NÁZOR: Vynovený model CT 200h má vynikajúce odhlučnenie. Miestami nás sklamalo fungovanie hybridného systému, ktorý podľa nás nie vždy využíval pomoc elektromotora vo vhodných situáciách. V čisto mestskej premávke je jeho prínos podstatne citeľnejší. Pre tú je hybrid nakoniec aj určený. S výrazne nižšou cenou podstatne narástli jeho šance v konkurenčnom boji.
CT 200h je od predstavenia v roku 2010 druhý najpredávanejší európsky model značky po Lexuse RX.
Jeho modernizovaná verzia priniesla niekoľko zmien a tou najpodstatnejšou a najpozitívnejšou je zmena ceny.
Priznáme sa, že sme nesledovali akciové ponuky predchádzajúcej verzie, ale oproti jej štandardným cenám je modernizovaný Lexus CT 200h v závislosti od výbavy o 5900 až 6700 eur lacnejší.
Treba priznať, že až 3700 eur z rozdielu tvorí zvýhodnenie pri uvedení vynovenej verzie na trh. Nie je vylúčené, že toto zvýhodnenie ostane súčasťou akciovej ponuky ešte dlhšie obdobie.
Zmeny dizajnu sú kozmetickéPri pohľade na exteriér auta nie sú zmeny až také výrazné ako pri pohľade do cenníka. O agresívnejší dizajn sa konštruktéri pokúsili miernym vysunutím prednej masky.
Vylepšení sa dočkal zadný nárazník s priehlbinami pre odrazové sklá v tvare písmena L a nová je aj strešná anténa v tvare žraločej plutvy.
V interiéri našiel svoje miesto nový volant známy z modelu IS. Zmenu podstúpil aj ovládač multimediálnej sústavy umiestnený na stredovom tuneli, ktorý má byť podľa výrobcu intuitívnejší.
Rýchlo sme si naň zvykli a musíme potvrdiť, že ovládanie navigácie a ostatných funkcií je vďaka nemu naozaj príjemné.
V interiéri je vylepšený ovládač multimediálneho systému a volant, ktorý poznáme z modelu IS.
Foto: Tomáš Benedikovič
Nielen elektromotor vyniká tichou jazdouPočas jazdy nás najviac zaujala mimoriadna kultivovanosť pohonnej jednotky. Nebyť kontrolky zobrazujúcej zapnutie čisto elektrického pohonu, len ťažko by sme na základe sluchu zisťovali, kedy Lexus využíva benzínový motor.
V nízkych rýchlostiach pri využívaní spaľovacieho agregátu počuť iba zvuk odvaľovania pneumatík. Nevýhodou je, že pri takomto tichu vyznie prejazd každej jamy dvakrát hlučnejšie.
Lexus je mimoriadne kultivovaný počas plynulej jazdy v meste. Zvuk motora pod záťažou rozhodne nepatrí k tým krajším, preto oceňujeme jeho tichú prevádzku dvojnásobne.
Foto: Tomáš Benedikovič
Benzínový agregát sa nejakým zvukom - a rozhodne nie športovým - prejaví až pri väčšej záťaži.
K nevýraznému akustickému prejavu motora sa pripájajú aj jeho dynamické vlastnosti. V konečnom účtovaní to na predbiehanie stačí, ale žiadnu emóciu nečakajte ani po prepnutí do športového režimu.
Motor pocitovo ťahá v širokom spektre otáčok, ale tu zrejme klame prevodovka E-CVT s plynule meniteľným prevodom.
Tá mení prevody naozaj plynule a rovnako plynulý je aj rozjazd auta. Pri zjazde z kopca možno využiť aj režim rekuperácie preradením páky prevodovky do polohy B.
Najšportovejším prvkom je podvozokZa najšportovejšiu súčasť auta považujeme v prípade Lexusu rozhodne podvozok. Jeho športové vzpery a sedemnásťpalcové kolesá pôsobia miestami trochu tvrdšie.
Keďže model CT 200h je z nášho pohľadu určený v nemalej miere aj na jazdu v meste, rozhodne by sme siahli po menších kolesách s vyšším profilom pneumatiky.
Tie lepšie absorbujú nerovnosti na rozbitých mestských cestách. Celkovo je však komfort podvozka na veľmi dobrej úrovni.
V jazdných vlastnostiach má podvozok oproti motoru výrazne navrch. Dobre drží stopu a pre potreby malého Lexusu je viac ako postačujúci.
Najmenší Lexus sa pridal k dnešnému trendu a tiež sa môže pochváliť anténou v tvare žraločej plutvy.
Foto: Tomáš Benedikovič
Naša spotreba v teste tesne pod šesť litrov bola pomerne vzdialená tej papierovej s hodnotou na úrovni 4,1 l/100 km.
Musíme priznať, že ju kazilo množstvo kilometrov strávených na diaľnici. Pri plynulej jazde na cestách prvej triedy, ale aj v samotnej mestskej premávke sme sa blížili k údajom výrobcu o niečo viac.
Hybridný pohon sa osvedčil jedine v mesteO niečo viac sme čakali od Nikel-metal hydridových akumulátorov, respektíve od hybridného systému.
Ťažko nám je zhodnotiť či je chyba v kapacite batérií, v rekuperácii, alebo vo využívaní elektrickej energie v nesprávnych situáciách.
Po trojhodinovej jazde na diaľnici a cestách prvej triedy sme očakávali, že nám v mestskej premávke výraznejšie pomôže elektromotor a benzínový agregát si na dlhšiu dobu oddýchne.
Nezriedka sme preto zapli rekuperačný režim, aby sme pred vjazdom do obce získali ďalšiu energiu.
Aj napriek tomu sa čisto elektrický pohon kvôli nedostatku energie už po pár pohnutiach v meste vypínal a svoje si musela odrobiť zážihová pohonná jednotka.
Elektromotor totiž pomáhal aj pri plynulej jazde na diaľnici a tým vydával energiu, ktorá je podľa nás lepšie využiteľná v meste.
Hybridný pohon pracuje oveľa lepšie v čisto mestskej premávke, pre ktorú je určený. Čím zložitejšia dopravná situácia a častejšie brzdenie a rozbiehanie, tým získava väčšiu výhodu voči klasickým pohonom. V hojnej miere totiž využíva systém rekuperácie.
Vysunutá maska vynoveného Lexusu má dodávať vozidlu agresívnejší vzhľad.
Foto: Tomáš Benedikovič
V prípade modernizovaného Lexusu sa vylepšenia nedotkli prevádzkových nákladov. Pozitívom je vynikajúce odhlučnenie pohonnej jednotky, ale aj dobrý komfort a jazdné vlastnosti podvozka.
Najpodstatnejším rozdielom je oveľa príjemnejšia cena. V prípade základného modelu je rozdiel súm 28 100 eur a 22 200 eur citeľnou úsporou.
Kto si potrpí na nádych luxusu (uprednostní Lexus pred Priusom), jazdí väčšinou v meste a preferuje kultivovanú jazdu pred športovou, ten by mal zvážiť Lexus CT 200h ako jedného z kandidátov na svoje auto.
Z testovacieho zápisníka Značka a model
Lexus CT 200h
Verzia
Premium
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)
22 200/32 600/36 450
Motor
benzín; štvorvalec; 1798 cm3
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
73(99)/5200
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
142/2 800 – 4 400
Výkon – kW(k) elektromotor
60(82)
Krút. Moment – (Nm) - elektromotor
207
Výkon kW(k) – celkový výkon systému
100(136)
Typ prevodovky/počet stupňov
E-CVT elektronicky riadená prevodovka s plynule meniteľným prevodom
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
10,3/nemerané
Stav tachometra (km)
7400
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
4,1/5,9
Objem palivovej nádrže (l)
45
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)
nedojazdené po rezervu
Typ a rozmer pneumatík
Yokohama Decibel E70 215/45 r 17
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1515/330
Objem batožinového priestoru (l)
275-985
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2600; 4350; 1765;1455
Motor
pocitovo chýba silnejší ťah, ale zaberá vo veľkom spektre otáčok (tento dojem môže byť vzbudený prevodovkou s plynule meniteľným prevodom); pri plnej akcelerácii neohúri zvukovým prejavom; počas plynulej jazdy je mimoriadne tichý
Prevodovka
automat radí dobre; plynulé pohnutie bez šklbnutia
Podvozok
dojem tvrdšieho podvozka majú na svedomí príplatkové 17“ kolesá a športové vzpery; dobre drží stopu, ale do mesta odporúčame menšie kolesá
Interiér
menšie odkladacie priestory vo dverách; dizajn interiéru na nás nepôsobil moderným dojmom, aj keď podstúpil drobné úpravy (nový volant, navigačný systém), kvalitou spracovania však nezaostáva
Posed vodiča a výhľad
dobrý výhľad, zvyknúť si na posed v Lexuse nám nerobilo žiadny problém, vyhovoval nám aj po niekoľkých hodinách šoférovania bez prestávky
Ovládanie palubného systému/navigácie
z volantu/ ovládač na stredovom paneli je pomerne intuitívny s potvrdzovaním pomocou jedného stlačenia
Jazyk auta/navigácie
eng/svk
Grafika displejov a zobrazovanie
dobrá grafika
Predné svetlá technika a účinok
stretávacie – LED; diaľkové – halogén; dobrý účinok najmä stretávacích svetiel
Odomykanie/vstup do auta
systém bezkľúčového nastupovania Smart Entry
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu
v princípe dobré, ale niekedy šofér zavadí kolenom o palubnú dosku; vzadu sú užšie dvere
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
elektrické nastavovanie sedadiel vpredu; vzadu bez možnosti nastavenia
Sklápanie operadiel v druhom rade
z kabíny
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
dvojité dno; štyri oká na upevnenie nákladu; pomerne plytký batožinový priestor
Rezervné koleso - prístup
lepiaca sada
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)
nádrž má klasický uzáver; ostrekovač je prístupný; prahy dverí sú čisté