Tri modely Škoda oslavujú 80 rokov. Boli slávnejšie ako súčasné

Tri legendárne modely Škoda oslavujú v tomto roku svoje 80. narodeniny: Škoda Popular, Rapid a Škoda Superb.

(Zdroj: Škoda)

Trio automobilov položilo v roku 1934 základný kameň značky v tridsiatych rokoch, keď sa Škoda stala najpredávanejšou značkou na domácom československom trhu a jednou z uznávaných automobiliek v Európe.

Automobilka predstavila všetky tri modely v priebehu niekoľkých mesiacov.

Namiesto dovtedy používaného rebrinového rámu bol u všetkých troch modelov použitý chrbticový rám. Škoda zaviedla nezávislé zavesenie kolies. V roku 1937 nasledovali motory s rozvodom OHV zhora zavesenými ventilmi.

Popular nesklamal svoje meno

Škoda Popular debutovala vo februári 1934 a po prvý krát mala popri numerickom označení aj vlastné meno.

Štvormiestny automobil sa nepredával iba ako sedan, ale aj ako dvojdverový "tudor" alebo ako polokabriolet. K dispozícii bolo aj dvojmiestne prevedenie roadster a dodávkové vozidlo.

Malý automobil, ktorý bol na trh uvedený s označením Škoda 418 Popular, bol spočiatku poháňaný agregátom s výkonom 18 konských síl so zdvihovým objemom 903 cm3. V tom istom roku pribudol väčší štvorvalcový motor s objemom 995 cm3 a výkonom 20 konských síl - Škoda 420 Popular.

V roku 1937 model získal nový štvorvalcový agregát s výkonom 27 konských síl a ventilovým rozvodom OHV. Maximálna rýchlosť dosahovala 100 km/h.

V roku 1938 nasledoval model Škoda Popular 1100 OHV. Motor s objemom 1.089 cm3 produkoval výkon 30 koní. V roku 1940 nasledovala Škoda Popular 1101 s výkonom 32 koní rad ďalších variantov.

Podstatným dôvodom veľkej obľuby modelu Škody Popular bola jeho spoľahlivosť.

V máji 1934 sa sedem mladých ľudí vydalo v troch vozidlách Škoda Popular na cestu z Prahy do Kalkaty. Bez technických porúch najazdili približne 11.000 kilometrov.

V januári 1936 sa Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman s dvojmiestnym Popularom Sport v prevedení roadster zúčastnili slávnej Rallye Monte Carlo. Popular sa hneď po prvýkrát umiestnil na druhom mieste vo svojej objemovej triede a na dvanástom mieste v celkovom hodnotení.

Povzbudená úspechom v tejto súťaži, predstavila značka mimoriadne športové modely pod menom Škoda Popular Sport "Monte Carlo". Označenie Monte Carlo požíva česká značka dodnes.

Rapid precestoval svet za 97 dní

V roku 1934 slávila svoju premiéru aj Škoda Rapid. Ako väčší súrodenec modelu Popular bol Rapid novým typom strednej triedy.

Pod kapotou pracoval štvorvalcový motor s objemom 1.195 cm3 a výkonom 26 konských síl. Vozidlá prvých sérií boli ponúkané ako dvojdverový tudor, štvordverový sedan alebo dvojdverový kabriolet.

Najčastejšie vyrábaná verzia mala agregát s objemom 1.386 cm3 a najsilnejší model, ktorý sa vyrábal až do roku 1947, mal motor s objemom 2.198 cm3.

Aj Rapid ukázal svoju spoľahlivosť a za 97 dní obišiel celý svet. Trasa Procházku a Kubiasa viedla cez Rusko, Perziu, indickú púšť, Čínu a Japonsko. Z krajiny vychádzajúceho slnka sa prepravili do USA a po precestovaní kontinentu sa opäť loďou vrátili do Európy.

Viac o tejto dobrodružnej ceste sa dočítate napríklad na stránkach Radia Praha.

V lete 1938 debutovala spoločne s modelom Škoda Popular 1100 OHV tiež nová Škoda Rapid 1500 OHV. Automobil mal štvorvalcový motor s objemom 1.558 cm3 a výkonom 42 konských síl.

Na vrchole ponuky stál aj v minulosti Superb

Sériová výroba vtedy najluxusnejšieho modelu nabehla v marci 1935. Pre civilný trh bolo do roku 1949 vyrobených celkom 600 vozidiel Škoda Superb.

Najpredávanejším variantom bola štvordverová limuzína so šiestimi bočnými oknami. V ponuke bol okrem tejto varianty aj štvordverový sedan a kabriolet.

Päť a pol metra dlhý automobil Škoda 640 Superb poháňal radový šesťvalec s objemom 2.492 cm3 a výkonom 55 konských síl. Motor spolupracoval so štvorstupňovou prevodovkou.

Vďaka zadnej náprave, odpruženej priečnou listovou pružinou, cestovala posádka veľmi pohodlne. Superb bol ako prvé vozidlo značky Škoda vybavený hydraulickými brzdami.

Ventilový rozvod OHV bol od roku 1938 nasadený aj v modeli Superb. Modernizovanú Škoda Superb 3000 poháňal radový šesťvalec s výkonom 80 konských síl, s ktorým voz dosahoval maximálnu rýchlosť 120 km/h.

Nasledoval Škoda Superb 4000. Na jej pohon slúžil osemvalcový motor s objemom 3.991 cm3 a výkonom 96 koní. Maximálna rýchlosť vozidla sa vyšplhala na 135 km/h.

Škoda Superb 4000 typ 919 vážila 2.180 kg. Česká značka však vyrobila len 10 kusov tohto výnimočného auta.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 099
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 053
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 504
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 835
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 369
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 198
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 780
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 016
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 639
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 702

Téma: Skoda Octavia, Fabia, Rapid, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.