SME
Pondelok, 5. december, 2022 | Meniny má Oto

Tri modely Škoda oslavujú 80 rokov. Boli slávnejšie ako súčasné

Tri legendárne modely Škoda oslavujú v tomto roku svoje 80. narodeniny: Škoda Popular, Rapid a Škoda Superb.

(Zdroj: Škoda)

Trio automobilov položilo v roku 1934 základný kameň značky v tridsiatych rokoch, keď sa Škoda stala najpredávanejšou značkou na domácom československom trhu a jednou z uznávaných automobiliek v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Automobilka predstavila všetky tri modely v priebehu niekoľkých mesiacov.

Namiesto dovtedy používaného rebrinového rámu bol u všetkých troch modelov použitý chrbticový rám. Škoda zaviedla nezávislé zavesenie kolies. V roku 1937 nasledovali motory s rozvodom OHV zhora zavesenými ventilmi.

Popular nesklamal svoje meno

Škoda Popular debutovala vo februári 1934 a po prvý krát mala popri numerickom označení aj vlastné meno.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Štvormiestny automobil sa nepredával iba ako sedan, ale aj ako dvojdverový "tudor" alebo ako polokabriolet. K dispozícii bolo aj dvojmiestne prevedenie roadster a dodávkové vozidlo.

Malý automobil, ktorý bol na trh uvedený s označením Škoda 418 Popular, bol spočiatku poháňaný agregátom s výkonom 18 konských síl so zdvihovým objemom 903 cm3. V tom istom roku pribudol väčší štvorvalcový motor s objemom 995 cm3 a výkonom 20 konských síl - Škoda 420 Popular.

V roku 1937 model získal nový štvorvalcový agregát s výkonom 27 konských síl a ventilovým rozvodom OHV. Maximálna rýchlosť dosahovala 100 km/h.

V roku 1938 nasledoval model Škoda Popular 1100 OHV. Motor s objemom 1.089 cm3 produkoval výkon 30 koní. V roku 1940 nasledovala Škoda Popular 1101 s výkonom 32 koní rad ďalších variantov.

SkryťVypnúť reklamu

Podstatným dôvodom veľkej obľuby modelu Škody Popular bola jeho spoľahlivosť.

V máji 1934 sa sedem mladých ľudí vydalo v troch vozidlách Škoda Popular na cestu z Prahy do Kalkaty. Bez technických porúch najazdili približne 11.000 kilometrov.

V januári 1936 sa Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman s dvojmiestnym Popularom Sport v prevedení roadster zúčastnili slávnej Rallye Monte Carlo. Popular sa hneď po prvýkrát umiestnil na druhom mieste vo svojej objemovej triede a na dvanástom mieste v celkovom hodnotení.

Povzbudená úspechom v tejto súťaži, predstavila značka mimoriadne športové modely pod menom Škoda Popular Sport "Monte Carlo". Označenie Monte Carlo požíva česká značka dodnes.

Rapid precestoval svet za 97 dní

V roku 1934 slávila svoju premiéru aj Škoda Rapid. Ako väčší súrodenec modelu Popular bol Rapid novým typom strednej triedy.

SkryťVypnúť reklamu

Pod kapotou pracoval štvorvalcový motor s objemom 1.195 cm3 a výkonom 26 konských síl. Vozidlá prvých sérií boli ponúkané ako dvojdverový tudor, štvordverový sedan alebo dvojdverový kabriolet.

Najčastejšie vyrábaná verzia mala agregát s objemom 1.386 cm3 a najsilnejší model, ktorý sa vyrábal až do roku 1947, mal motor s objemom 2.198 cm3.

Aj Rapid ukázal svoju spoľahlivosť a za 97 dní obišiel celý svet. Trasa Procházku a Kubiasa viedla cez Rusko, Perziu, indickú púšť, Čínu a Japonsko. Z krajiny vychádzajúceho slnka sa prepravili do USA a po precestovaní kontinentu sa opäť loďou vrátili do Európy.

Viac o tejto dobrodružnej ceste sa dočítate napríklad na stránkach Radia Praha.

V lete 1938 debutovala spoločne s modelom Škoda Popular 1100 OHV tiež nová Škoda Rapid 1500 OHV. Automobil mal štvorvalcový motor s objemom 1.558 cm3 a výkonom 42 konských síl.

SkryťVypnúť reklamu

Na vrchole ponuky stál aj v minulosti Superb

Sériová výroba vtedy najluxusnejšieho modelu nabehla v marci 1935. Pre civilný trh bolo do roku 1949 vyrobených celkom 600 vozidiel Škoda Superb.

Najpredávanejším variantom bola štvordverová limuzína so šiestimi bočnými oknami. V ponuke bol okrem tejto varianty aj štvordverový sedan a kabriolet.

Päť a pol metra dlhý automobil Škoda 640 Superb poháňal radový šesťvalec s objemom 2.492 cm3 a výkonom 55 konských síl. Motor spolupracoval so štvorstupňovou prevodovkou.

Vďaka zadnej náprave, odpruženej priečnou listovou pružinou, cestovala posádka veľmi pohodlne. Superb bol ako prvé vozidlo značky Škoda vybavený hydraulickými brzdami.

Ventilový rozvod OHV bol od roku 1938 nasadený aj v modeli Superb. Modernizovanú Škoda Superb 3000 poháňal radový šesťvalec s výkonom 80 konských síl, s ktorým voz dosahoval maximálnu rýchlosť 120 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Nasledoval Škoda Superb 4000. Na jej pohon slúžil osemvalcový motor s objemom 3.991 cm3 a výkonom 96 koní. Maximálna rýchlosť vozidla sa vyšplhala na 135 km/h.

Škoda Superb 4000 typ 919 vážila 2.180 kg. Česká značka však vyrobila len 10 kusov tohto výnimočného auta.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pozor na predvianočné online podvody, takto nakúpite bezpečne
  2. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  3. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  4. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  5. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  6. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  7. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  8. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  1. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  2. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  3. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  4. Changes to the System of Remedies
  5. How to succeed when acquiring a business in Slovakia
  6. Nová éra stavieb začína teraz
  7. Pozor na predvianočné online podvody, takto nakúpite bezpečne
  8. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 184
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 554
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 6 016
  4. Deti cestujú do exotiky zadarmo 3 508
  5. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 3 444
  6. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 3 271
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 037
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 401
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Keď manžel zomrel,mali jej dvojčatá rok, stredná dcéra štyri a najstarší syn sedem. Barbora Pavlíková mala 34 rokov.

Barbora Pavlíková vraví o ťažkostiach partnerstiev po ovdovení.


1. dec
Peter Tkačenko

Od začiatku ho nikto nemyslel vážne.


3 h
Protest v Teheráne.

Aké má vláda plány?


48m

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 12 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Luster podobný lampiónu...
  2. Michala Guľasová: Andrea Rimová – 29. február - knižná recenzia
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka
  4. INESS: O platoch zdravotníkov nemajú rozhodovať ministri
  5. Internátny život UK: Decembrový internát: 10 tipov na dlhé zimné večery
  6. Rudolfa Vallová: Keď odchádzajú talentovaní mladí ľudia...
  7. Štefan Vidlár: Alea iacta est
  8. Peter Maroncik: Ekomarxistickí odborníci
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 224 414
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 315
  3. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 6 016
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 417
  5. Jana Melišová: V závoji hmly 3 054
  6. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 971
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 632
  8. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity? 1 982
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu