Čo urobiť preto, aby si vodiči nesadali za volant opití? Pomôže, keď začne polícia opitým vodičom zabavovať autá?
Ministerstvo vnútra uvažuje o možnosti zhabať vozidlo opitým vodičom. Chce takto odstrániť nebezpečných vodičov z ciest.
"Budeme sa však zaoberať aj verejnoprospešnými prácami, či krátkodobými trestami odňatia slobody v trvaní päť až sedem dní."
Zhabanie by mal byť najmä odstrašujúci trest
Snáď najhorší trest pre vodiča je, keď príde o vozidlo. Vo viacerých európskych krajinách sa tak môže stať, ak vodič nerešpektuje pravidlá.
Niekde vám smú zadržať vozidlo, kým nezaplatíte pokutu. Inde vám ho zhabú ako trest a buď ho predajú, alebo zošrotujú.
Dočasné zadržanie vozidla alebo jeho zhabanie by po zmene predpisov mohlo fungovať aj na Slovensku. Dokonca nielen na opitých vodičov.
Bezpečnosti premávky by pomohlo, ak by sa zhabanie vozidla použilo ako trest za nebezpečné priestupky. Nemalo by to byť ale opatrenie polície napríklad na zabezpečenie zaplatenia pokuty, či absolvovania STK alebo emisnej kontroly.
Tri možnosti, čo so zhabaným autom
Zadržanie auta už aj na niekoľko týždňov by mohlo väčšinu vodičov odradiť od závažných priestupkov. Štát by ale musel zabezpečiť parkoviská pre takéto autá a starostlivosť o ne. V opačnom prípade by mohol čeliť žalobám o náhradu škody za poškodenie.
Ďalšou z možností je autá zhabať navždy. Nie sme si ale istí, či by bolo vhodné, ak by sa štát stal jedným z najväčších autobazárov.
Predaj zhabaných áut by mohol znamenať, že niektorí vodiči, najmä majetnejší, by sa z trestu mohli vykúpiť. Zároveň by to mohlo deformovať trh s ojazdenými autami.
Hrozba zošrotovania auta by mohla fungovať najlepšie. Štát by sa tak zbavil zodpovednosti za auto, podporil by nepriamo predaj áut (nových i ojazdených) a zároveň by väčšinu vodičov prinútil jazdiť zodpovednejšie.
Ak by aj napriek tomu niekto riskoval, prišiel by o auto navždy.
Už dnes sa dá auto zhabať
Niektorí so zhabaním auta, čo i len na chvíľu, nesúhlasia. Argumentujú, že by to bol zásah do ich ústavných a vlastníckych práv.
Už dnes vás smú súdy pripraviť o auto v rámci trestu prepadnutia alebo zhabania veci. Súčasné znenie predpisov však podľa viacerých právnikov nedovoľuje zhabať auto vodičovi, ktorý porušil dopravné pravidlá. Mohlo by to totiž znamenať neprimerane prísny trest.
Zmenou zákona sa ale dá dosiahnuť, aby sa zhabanie vozidla prestalo vnímať ako neprimeraný trest. Aj vozidlo je za istých okolností zbraň. Najmä v rukách opitých vodičov alebo cestných pirátov.
Pomôcť by mohla aj hrozba krátkodobého väzenia, verejnoprospešných prác, či domáceho väzenia. O týchto alternatívnych trestoch ale netreba uvažovať, stačí ich používať. Predpisy to súdom umožňujú.
Opitých vodičov bude menej
Zmenší sa počet opitých na cestách, ak im začneme brať autá? Niektorí si myslia, že nie. Opitých vraj bude rovnaký počet bez ohľadu na množstvo zhabaných vozidiel.
Samotná hrozba je ale tak veľká, že veľa ľudí odradí šoférovať pod vplyvom alkoholu (alebo páchať iný závažný dopravný priestupok).
Tým, ktorí to risknú, zoberú auto (keď ich chytia). Ďalšie vozidlo budú mať len vtedy, ak si ho kúpia alebo požičajú.
Kto z vás by požičal auto človeku, ktorému už raz vozidlo zhabali? Aj požičovne áut si budú chcieť vodičov preverovať, aby ich nepoškodili.
Chudobnejší budú mať problém kúpiť si ďalšie auto a ani bohatším nebude jedno, ak prídu o svoje drahé vozidlo. Okrem toho, drahšie auto nie je len dopravným prostriedkom, ale aj symbolom spoločenského postavenia. Málokto by oň chcel prísť, ak ho už má.
Postihnutá bude aj rodina
A čo ak má rodina s deťmi len jedno auto? Ako k tomu príde manželka, ak mužovi policajti zhabú auto? Každé auto, ktoré kúpi ženatý muž, sa zvyčajne automaticky stáva spoluvlastníctvom manželky. Pokiaľ, napríklad, nemajú rozdelené bezpodielové spoluvlastníctvo manželov.
Dnes, keď vodič - manžel dostane pokutu, napríklad 800 eur za prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti, tieto peniaze zaplatí manžel takisto zo spoločného.
Málokto sa pozastavuje nad tým, že pokutou je potrestaná celá rodina. Nie pre uložený trest, ale pre prvotný čin člena rodiny, ktorý si neuvedomil, že svojím prečinom alebo priestupkom môže ublížiť aj svojim blízkym.
Zhabanie kamiónu alebo autobusu
Ani zhabanie požičaného alebo zvereného vozidla nemusí predstavovať problém. Vodič by mal byť zodpovedný za to, že mu zhabali vozidlo. Mal by preto nahradiť škodu. Nie je dôležité, či jazdil osobným auto, kamiónom alebo autobusom.
Pomôcť by v takom prípade mohlo poistenie. Predpokladáme, že poisťovne by si dali záležať na tom, aby sa nevzťahovalo na vodiča, ktorý "zabezpečil" zhabanie vozidla.
Ak budú chcieť vodičovi zhabať kamión, malo by sa to podľa nás vzťahovať nielen na ťahač, ale aj na príves, no bez nákladu.
Zhabanie autobusu by mohlo znamenať, že cestujúci sa zrazu nedostanú do cieľa. Už dnes je ale prepravca povinný zabezpečiť náhradnú prepravu. Prípadne náhradu spôsobenej škody.
Vývoj počtu dopravných nehôd zavinených pod vplyvom alkoholu: | |
Rok | Počet |
2008 | 3122 |
2009 | 2524 |
2010 | 2126 |
2011 | 1903 |
2012 | 1743 |
2013 | 1696 |
2014 (prvých 7 mesiacov) | 899 |
Vývoj počtu opitých vodičov s viac ako 1 promile: | |
Rok | Počet |
2012 | 6044 |
2013 | 5094 |
2014 (prvých 7 mesiacov) | 2982 |
zdroj: Ministerstvo vnútra SR |
Hrozba väzenia nepomohla odstrániť opitých z ciest
Od novembra 2011 platí prísnejší zákon. Vodičom, ktorým namerajú viac ako 1 promile alkoholu, hrozí až ročné väzenie.
Pokuta sa ako trest ukázala vo viacerých prípadoch nedostatočne odstrašujúca. Dokonca ani v kombinácii so zákazom šoférovania. To platí dodnes. Preto sa zaviedla možnosť poslať opitého vodiča do väzenia.
Štatistiky ukazujú, že počet opitých na cestách klesá. Stále sa ale nájdu ročne tisícky, ktoré sa radi pred jazdou "posilnia". Vôbec ich netrápi, že ohrozujú svoje okolie. A neboja sa, že ich zavrú.
Vodiči ale, zdá sa, vedia, že sa príliš báť nemusia. Drvivá väčšina opitých totiž skončila s podmienkou.
Podmienka nikoho nebolí
Pre obyčajného človeka je podmienka od súdu prakticky to isté, akoby ho oslobodil. Na súkromný a ani pracovný život to zvyčajne nemá žiadny vplyv.
Opitý vodič s podmienkou si v podstate môže žiť ako predtým. Akurát ho nesmú znovu pri niečom nelegálnom prichytiť. A úprimne, pravdepodobnosť toho, že ho chytia, napríklad ako šoféruje aj v čase zákazu šoférovania, je veľmi nízka.
Nejeden vodič sa na to spolieha. A tak jazdia, aj keď im to zakázali. Niektorí sú pritom znova opití.
Prepadnutie auta za jazdu pod vplyvom alkoholu hrozí aj dnes
Trest prepadnutia auta v prípade vodiča, ktorý jazdil s viac ako jedným promile alkoholu, môžu súdy teoreticky udeliť aj dnes. Zhodujú sa na tom právnici.
"V podstate aj dnes je možné rozhodnúť o prepadnutí veci po spáchaní tohto trestného činu. Sudcovia však toto nevyužívajú," uviedol advokát Milan Ficek.
S návrhom skonfiškovať motorové vozidlo nezodpovedným vodičom prišla Agentúra pre medzinárodnú cestnú dopravu. Rezort vnútra oznámil, že otvára odbornú diskusiu o trestoch za alkohol na cestách.
Trestná právnička Lucia Kurilovská vysvetľuje, že podľa súčasného právneho stavu existuje trest prepadnutia veci a tiež ako ochranné opatrenie zhabanie veci. Zhabanie by v prípade opitých vodičov podľa Kurilovskej do úvahy zrejme neprichádzalo, keďže sa týka skôr osoby, ktorú nemožno trestne stíhať.
"Ale súd môže uložiť trest prepadnutia veci, ktorá bola použitá na spáchanie trestného činu," hovorí Kurilovská s tým, že ak si človek sadne za volant pod vplyvom alkoholu, auto sa vlastne stáva zbraňou.
Advokát Ficek upozorňuje, že pri prepadnutí veci za šoférovanie pod vplyvom alkoholu treba zohľadňovať tiež primeranosť takejto sankcie.
"Je rozdiel, ak dôjde k prepadnutiu vozidla v hodnote niekoľko sto eur, ako keď má vozidlo hodnotu niekoľko desiatok tisíc eur. Je potrebné zohľadniť, aby nebola sankcia neprimerane prísna," skonštatoval.
Ďalším problémom v praxi môže byť, že auto nepatrí vodičovi, ktorý ho šoféroval pod vplyvom návykovej látky.
"V prípade prepadnutia veci, ktorá nepatrí vodičovi, by šlo o zásah do vlastníckych práv vlastníka motorového vozidla," prízvukuje Ficek.
Podľa Kurilovskej by ukladanie trestov prepadnutia mohlo mať výrazný preventívny účinok, no žiada si špecifickejšiu úpravu v Trestnom zákone. Konfiškácia auta za jazdu pod vplyvom alkoholu sa uplatňuje napríklad vo Švédsku či Dánsku.
SITA