SME
Nedeľa, 14. august, 2022 | Meniny má Mojmír

Renault predbehol dobu s hybridom aj malým motorom

Hybridné rodinné auto z uhlíkových vlákien a hliníka postavili za jeden rok. Do výroby sa nedostalo, ale malo vlastnosti dnešných plug-in hybridov.

(Zdroj: Renault)

Renault oslavuje 115 rokov a postupne uvoľňuje mnohé zaujímavé informácie a míľniky svojej značky.

Pri pohľade do nedávnej histórie sa pomaly aj automobilový priemysel javí ako koleso módy, lebo s istými obmenami a kvalitnejšími materiálmi sa riešenia a problematiky objavujú opäť.

Teraz taká obohraná téma znižovania objemov motorov v malých autách tu už raz bola. Prvú generáciu Renaultu 5 predstavili v roku 1972 a rok na to začala prvá ropná kríza.

Krátko potom prišli na rad diskusie o udržateľnosti zdrojov a bol najvyšší čas vyvíjať autá s nižšou spotrebou.

Vo Francúzsku dokonca postupne zaviedli daň, ktorej výška súvisela s objemom motora. Renault presadzoval, aby o výške dane rozhodovala aj dĺžka prevodov.

Úsporné auto dostalo reklamu zadarmo

V roku 1976 Renault uviedol model GTL (GTLisation) s nižšou spotrebou. Po štyroch rokoch prišla druhá vlna ropnej krízy a prvé reálne znižovanie objemu motora a hmotnosti.

Pretože Renault 5 vážil len 785 kilogramov, technici mohli znížiť objem motora z 1289 cm3 na 1108 cm3.

Vynovený Renault 5 GTL s dlhšími prevodmi mal vraj spotrebu 4,9 litra benzínu pri rýchlosti 90 km/h a v meste spotreboval 6,3 l/100 km.

To bolo o tretinu menej než dosahoval jeho predchodca. Podľa dobových zdrojov dávali niektoré televízie malému úspornému autu reklamný priestor zadarmo.

Vďaka tomu sa Renault 5 stal najpredávanejším autom Európy. Postupom času automobilky na tento problém akoby zabudli a v malých autách opäť narástol objem motorov aj hmotnosť.

Po roku 2009 začala byť vplyvom krízy opäť aktuálna nízka hmotnosť, malý objem a ECO verzie s dlhými prevodmi.

Experimentovali aj s hybridom

Kombinácia dvojakého pohonu v aute tiež nie je otázkou posledných rokov a v histórii by sme našli mnoho hybridných áut aj mimo dielní značky Toyota.

Väčšina z nich však skončila pokusy s hybridom v štádiu konceptu. Renault postavil v roku 1995 koncept Next. Malo to byť rodinné auto so spaľovacím motorom vpredu a dvomi elektromotormi vzadu.

Pod prednou kapotou bol iba trojvalec s objemom 750 cm3 a už v tom čase mal robotizovanú prevodovku.

Aby motor vládal s autom pohnúť, vzadu sa do činnosti pripájali dva elektromotory. Koncept mal dosiahnuť priemernú spotrebu 3,4 litra a v prípade potreby maximálnu rýchlosť 165 km/h.

Mal už aj štart-stop

Benzínový motor sa vypínal a štartoval jednoduchým stlačením spojky. Vďaka elektromotorom prešiel Renault Next aj 20 kilometrov na čisto elektrickú energiu, čo je dnes na úrovni plug–in hybridov.

Next vyrobený z hliníka a karbónového vlákna vážil len 875 kilogramov a na tvorbe karosérie sa podieľal aj Horacio Pagani, autor legendárneho auta Zonda.

Auto postavili za 365 dní a z dnešného hľadiska mu chýba len jediné: sériová finálna podoba.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 16 843
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 098
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 383
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 691
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 244
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 3 721
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 963
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 409
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na rozdiel od iných zahraničných platforiem YouTube v Rusku stále funguje.


12. aug
Natália Germani vo filme Svetlonoc Terezy Nvotovej.

Jej film Svetlonoc triumfoval v Locarne.


10 h

Dve knihy o budúcnosti - dve odlišné vízie vývoja ľudstva.


5. aug
Štiavnica v Liptovskom Jáne je v 700-metrovom úseku prázdna.

Vodu nemá Štiavnica ani Demänovka. Prepadla sa pod zem.


12. aug

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Lacný Jožko a iné rozprávky (stručný výcuc z tlačovky)
  2. Martin Červenka: Nie je most ako most
  3. Erik Kriššák: Jethro Tull v Trnave
  4. Martin Sústrik: Legenda o vzniku Európskej Únie
  5. Teodor Hasala: Lož má krátke nohy
  6. Tomáš Vodvářka: Moje druhé a poslední taneční - Manželské toccaty a fugy
  7. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - rozhľadňa Dubeň
  8. Peter Biščo: Čo, keď je v politike SAS niečo, čo zatiaľ nevieme ?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 126 839
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 039
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 906
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 845
  5. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 7 294
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 728
  7. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 4 153
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 009
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu