Renault predbehol dobu s hybridom aj malým motorom

Hybridné rodinné auto z uhlíkových vlákien a hliníka postavili za jeden rok. Do výroby sa nedostalo, ale malo vlastnosti dnešných plug-in hybridov.

(Zdroj: Renault)

Renault oslavuje 115 rokov a postupne uvoľňuje mnohé zaujímavé informácie a míľniky svojej značky.

Pri pohľade do nedávnej histórie sa pomaly aj automobilový priemysel javí ako koleso módy, lebo s istými obmenami a kvalitnejšími materiálmi sa riešenia a problematiky objavujú opäť.

Teraz taká obohraná téma znižovania objemov motorov v malých autách tu už raz bola. Prvú generáciu Renaultu 5 predstavili v roku 1972 a rok na to začala prvá ropná kríza.

Krátko potom prišli na rad diskusie o udržateľnosti zdrojov a bol najvyšší čas vyvíjať autá s nižšou spotrebou.

Vo Francúzsku dokonca postupne zaviedli daň, ktorej výška súvisela s objemom motora. Renault presadzoval, aby o výške dane rozhodovala aj dĺžka prevodov.

Úsporné auto dostalo reklamu zadarmo

V roku 1976 Renault uviedol model GTL (GTLisation) s nižšou spotrebou. Po štyroch rokoch prišla druhá vlna ropnej krízy a prvé reálne znižovanie objemu motora a hmotnosti.

Pretože Renault 5 vážil len 785 kilogramov, technici mohli znížiť objem motora z 1289 cm3 na 1108 cm3.

Vynovený Renault 5 GTL s dlhšími prevodmi mal vraj spotrebu 4,9 litra benzínu pri rýchlosti 90 km/h a v meste spotreboval 6,3 l/100 km.

To bolo o tretinu menej než dosahoval jeho predchodca. Podľa dobových zdrojov dávali niektoré televízie malému úspornému autu reklamný priestor zadarmo.

Vďaka tomu sa Renault 5 stal najpredávanejším autom Európy. Postupom času automobilky na tento problém akoby zabudli a v malých autách opäť narástol objem motorov aj hmotnosť.

Po roku 2009 začala byť vplyvom krízy opäť aktuálna nízka hmotnosť, malý objem a ECO verzie s dlhými prevodmi.

Experimentovali aj s hybridom

Kombinácia dvojakého pohonu v aute tiež nie je otázkou posledných rokov a v histórii by sme našli mnoho hybridných áut aj mimo dielní značky Toyota.

Väčšina z nich však skončila pokusy s hybridom v štádiu konceptu. Renault postavil v roku 1995 koncept Next. Malo to byť rodinné auto so spaľovacím motorom vpredu a dvomi elektromotormi vzadu.

Pod prednou kapotou bol iba trojvalec s objemom 750 cm3 a už v tom čase mal robotizovanú prevodovku.

Aby motor vládal s autom pohnúť, vzadu sa do činnosti pripájali dva elektromotory. Koncept mal dosiahnuť priemernú spotrebu 3,4 litra a v prípade potreby maximálnu rýchlosť 165 km/h.

Mal už aj štart-stop

Benzínový motor sa vypínal a štartoval jednoduchým stlačením spojky. Vďaka elektromotorom prešiel Renault Next aj 20 kilometrov na čisto elektrickú energiu, čo je dnes na úrovni plug–in hybridov.

Next vyrobený z hliníka a karbónového vlákna vážil len 875 kilogramov a na tvorbe karosérie sa podieľal aj Horacio Pagani, autor legendárneho auta Zonda.

Auto postavili za 365 dní a z dnešného hľadiska mu chýba len jediné: sériová finálna podoba.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 925
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 096
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 11 915
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 818
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 436
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 965
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 589
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 591
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 482
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 222

Téma: Renault


Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Stĺpček Jakuba Fila

Vatry zvrchovanosti, Svätopluk. Prečo nie august 1968?

Že si komunisti nevšimli november ´89, sa stalo smutnosmiešnou glosou ich sveta.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Neprehliadnite tiež

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.

Extrémne rýchla kosačka zaujala na okruhu v Goodwoode

Jej maximálna rýchlosť je až 240 kilometrov za hodinu.

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Treba sa pripraviť na väčšiu trpezlivosť.