SME
Pondelok, 21. október, 2019 | Meniny má Uršuľa

Renault predbehol dobu s hybridom aj malým motorom

Hybridné rodinné auto z uhlíkových vlákien a hliníka postavili za jeden rok. Do výroby sa nedostalo, ale malo vlastnosti dnešných plug-in hybridov.

(Zdroj: Renault)

Renault oslavuje 115 rokov a postupne uvoľňuje mnohé zaujímavé informácie a míľniky svojej značky.

Pri pohľade do nedávnej histórie sa pomaly aj automobilový priemysel javí ako koleso módy, lebo s istými obmenami a kvalitnejšími materiálmi sa riešenia a problematiky objavujú opäť.

Teraz taká obohraná téma znižovania objemov motorov v malých autách tu už raz bola. Prvú generáciu Renaultu 5 predstavili v roku 1972 a rok na to začala prvá ropná kríza.

Krátko potom prišli na rad diskusie o udržateľnosti zdrojov a bol najvyšší čas vyvíjať autá s nižšou spotrebou.

Vo Francúzsku dokonca postupne zaviedli daň, ktorej výška súvisela s objemom motora. Renault presadzoval, aby o výške dane rozhodovala aj dĺžka prevodov.

Úsporné auto dostalo reklamu zadarmo

V roku 1976 Renault uviedol model GTL (GTLisation) s nižšou spotrebou. Po štyroch rokoch prišla druhá vlna ropnej krízy a prvé reálne znižovanie objemu motora a hmotnosti.

Pretože Renault 5 vážil len 785 kilogramov, technici mohli znížiť objem motora z 1289 cm3 na 1108 cm3.

Vynovený Renault 5 GTL s dlhšími prevodmi mal vraj spotrebu 4,9 litra benzínu pri rýchlosti 90 km/h a v meste spotreboval 6,3 l/100 km.

To bolo o tretinu menej než dosahoval jeho predchodca. Podľa dobových zdrojov dávali niektoré televízie malému úspornému autu reklamný priestor zadarmo.

Vďaka tomu sa Renault 5 stal najpredávanejším autom Európy. Postupom času automobilky na tento problém akoby zabudli a v malých autách opäť narástol objem motorov aj hmotnosť.

Po roku 2009 začala byť vplyvom krízy opäť aktuálna nízka hmotnosť, malý objem a ECO verzie s dlhými prevodmi.

Experimentovali aj s hybridom

Kombinácia dvojakého pohonu v aute tiež nie je otázkou posledných rokov a v histórii by sme našli mnoho hybridných áut aj mimo dielní značky Toyota.

Väčšina z nich však skončila pokusy s hybridom v štádiu konceptu. Renault postavil v roku 1995 koncept Next. Malo to byť rodinné auto so spaľovacím motorom vpredu a dvomi elektromotormi vzadu.

Pod prednou kapotou bol iba trojvalec s objemom 750 cm3 a už v tom čase mal robotizovanú prevodovku.

Aby motor vládal s autom pohnúť, vzadu sa do činnosti pripájali dva elektromotory. Koncept mal dosiahnuť priemernú spotrebu 3,4 litra a v prípade potreby maximálnu rýchlosť 165 km/h.

Mal už aj štart-stop

Benzínový motor sa vypínal a štartoval jednoduchým stlačením spojky. Vďaka elektromotorom prešiel Renault Next aj 20 kilometrov na čisto elektrickú energiu, čo je dnes na úrovni plug–in hybridov.

Next vyrobený z hliníka a karbónového vlákna vážil len 875 kilogramov a na tvorbe karosérie sa podieľal aj Horacio Pagani, autor legendárneho auta Zonda.

Auto postavili za 365 dní a z dnešného hľadiska mu chýba len jediné: sériová finálna podoba.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Nestarnú, ale dozrievajú
  3. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  6. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  7. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  8. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. Levanduľa pre zamestnancov
  3. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  4. Kvalitné Vianočné osvetlenie
  5. Unikát medzi značkami. CUPRA
  6. A new, ultra - modern logistics park with an ideal location
  7. Bezpečnosť pri práci je priorita, pomáhajú i moderné technológie
  8. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  9. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  10. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 179
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 16 892
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 503
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 10 833
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 8 894
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 877
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 633
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 6 152
  9. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy 5 657
  10. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 646

Téma: Renault


Hlavné správy zo Sme.sk

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Zvláštny príbeh Bašternákovej vily na Slavíne: Kočner, Počiatek i sudkyne z Threemy

Úrady stavbu opakovane blokovali, až raz zrazu všetko potvrdili.

Bašternákova vila na Havlíčkovej ulici pri Slavíne
Vizualizácia projektu River Park 2.
Bercow neumožnil v pondelok poslancom hlasovať o novej dohode o brexite.
Píše Ivan Mikloš

Čia kauza je Gorila? (píše Ivan Mikloš)

Za Ficových vlád sa nepohlo s vyšetrovaním. Nie je to náhoda.

Ivan Mikloš.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 208 v nižšej výbave Active.

Volvo má prvý elektromobil, ohromí výkonom

Dojazd na jedno nabitie je vyše 400 kilometrov.

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.