Semafory s časovačmi sú bezpečnejšie, na Slovensku sa veľmi nevyužívajú

Križovatky, na ktorých chodcom alebo vodičom odrátava časovač na semafore sekundy do ukončenia červeného či zeleného svetla, sú na Slovensku raritou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Auto.sme.sk - Tomáš Novotný)

V zahraničí sa časovače na semaforoch využívajú. Skúsenosti hovoria o zvýšení bezpečnosti na cestách.

Podobný názor majú aj slovenskí odborníci, ktorí by ich používanie privítali.

Rozhoduje obec

Vyhláška
č. 9/2009 Z.z., § 10:
Číselný odpočet svetelného signálu (č. S 13) možno použiť len spolu so svetelným signálom č. S 1a, č. S 1c, č. S 2a, č. S 2c, č. S 3a, č. S 3c, č. S4, č. S 5a až S 5d, č. S 7a, č. S 7c a č. S 10, pričom rozsvietený číselný znak označuje aktuálny čas v sekundách, pri ktorom dôjde ku zmene svetelného signálu. Farba číslice svetelného signálu odpočtu musí byť vo farbe toho svetelného signálu, ktorý je odpočítavaný.

Podľa ministerstva vnútra osádzanie takýchto semaforov zákon umožňuje, z finančného a technického hľadiska sú však náročnejšie. V prípade, že ide o križovatku v obci, o semafore rozhoduje obec po schválení políciou a následne hradí aj výdavky s tým spojené.

Rezort vnútra preto podľa Marty Fabianovej z tlačového odboru ministerstva chápe postoj správcov ciest. "Zároveň ale nie je v pozícii, aby ich použitie mohlo nariadiť, teda ich použitie určiť a prípadne zafinancovať," doplnila Fabianová pre TASR.

Dvojaký efekt: dopravný i ekologický

Dopravný analytik Jozef Drahovský vidí v takýchto križovatkách pre vodičov dvojitý pozitívny efekt. "Vodiči vedia odhadnúť, či ešte prejdú danou križovatkou a druhý efekt to má na životné prostredie. Keď vodiči vidia, že budú dlho stáť, môžu vypnúť motor," opísal Drahovský.

Na druhej strane, chodec podľa jeho slov pri takomto semafore s časovačom vie, koľko bude čakať. V takom prípade sa podľa skúseností radšej rozhodne počkať na zelené svetlo, než prechádzať cez cestu na červenú.

"Myslím si, že takýto semafor dáva väčší prehľad vodičom aj chodcom," skonštatoval šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Využívanie takýchto križovatiek by preto bolo podľa neho prospešné.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 558
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 112
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 386
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 456
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 390
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 871
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 583
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 440
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 437
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 858

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop